هر آنچه درباره « های سیزن » و « لو سیزن » باید بدانید

های سیزن و لو سیزن، دو اصطلاح عادی آژانسای گردشگریه که در کار و کاسبی اونا تاثیر بسیار داره.
از هفته آینده، حجم گردشگری نه در ایران بلکه نقاط جور واجور دنیا کم میشه و مناطق سردسیر، با کم شدن اندازه گردشگر مواجه می شن.
بالطبع، هزینه های سفر هم کم شده و میشه هتل  های لوکس رو با قیمتای هیجان انگیزی رزرو کرد.
به خصوص بلیط هواپیما در مسافتای طولانی. هر چند زیاد شدن قیمت  اندازه  ارز در چند ماه گذشته، کام سفر بیرون مرز کشور رو شیرین نمی کنه، اما به هر حال با دلار ۱۴ هزار تومن به بالا، سفر واسه خیلیا ممکن نیس.
اما هستن گردشگران خودمونی و کوله پشتی گرده ها که از هر فرصت واسه گشت و گذار ارزون استفاده می کنن.

های سیزن، فصل رونق صنعت گردشگریه. البته بعضی از مناطق دنیا که مقصد گردشگری سلامت و گردشگری پزشکی هستن مثل ایران، واسه خیلی از گردشگرانی که به این منظور به کشورمون سفر می کنن، های سیزن و لو سیزن اهمیتی نداره. خدمات عالی پزشکی از جراحیای تهاجمی گرفته تا دندونپزشکی در ایران، بسیار کمتر از کشورای غربی و بعضی وقتا عربیه و بخاطر این، آینده اقتصاد گردشگری سلامت در ایران روشنه و فرصت سرمایه گذاری عالی.

درزمان فصلای سیزن، مقاصد معمولا بهترین آب و هوای خود رو تجربه می کنن، یا اینکه ممکنه زمان خوبی واسه سفر به مقصدی خاص باشه به خاطر این که تعطیلات رسمی در اون زمان هست (مثلا نوروز که تعطیلات رسمیه تقریبا میشه گفت که همه جای ایران، های سیزن حساب می شه).

مثالی واسه فصلای سیزن اینه که اگه قصد سفر به شهرها یا جزیره های جنوبی مانند قشم رو دارین، فصل «های سیزن» اونو میشه زمستون دونست. اما واسه اینکه به جایی مانند تبریز برید، باید فصل تابستون رو انتخاب کنین تا از آب و هوای سرد اونجا در امان باشین. بعضی مواقع هم، های سیزن به وقتی می گن که یه اتفاق یا اتفاق خاص در مقصدی اتفاق می افته، مثلا در رویدادهای ورزشی و هنری تو یه کشور خاص، فصل مهاجرت بزرگ با اینکه شاید آب و هوا خیلی هم خوب نباشه، های سیزن حساب میشه.

البته گاهیای سیزن، یه فصل کامل رو شامل نمی شه و ممکنه مثلا از ماه اردیبهشت تا تیر ماه تو یه مقصد خاص، به عنوانای سیزن معرفی شه.
سفر در طول فصل رونق گردشگری بعضی وقتا کمی رقابت بر انگیزه؛ همونطور که شما دلتون می خواد که در فصلی به مقصد مورد نظر سفر کنین که آب و هوای بهتری داره، باقی مردم هم همین تفکر رو دارن. به خاطر همین، در این فصل ممکنه با مسائل مختلفی از جمله گزینه های زیر روبرو شید:

  • شلوغی جاذبه های گردشگری

    • پیدا نکردن بلیط هواپیما یا دیگه وسایل حمل و نقل

  • گران بودن بلیطا

 

  • پر شدن زود اقامتگاه ها

 

  • گران بودن اقامتگاه ها

  • شلوغی مقصدای مهم گردشگری
  • شلوغی وسایل حمل و نقل عمومی
  • قیمت بالا رستورانا و کافه ها

در این فصلا، همه گردشگران تمایل به بازدید از مقصد خاصی دارن و به خاطر همین، هزینه های اقامت، پرواز و حتی تاکسیای درون شهری هم در بعضی از جاها بالا میره. پیشنهاد ما اینه که اگه می خواین در فصلای سیزن سفر کنین، برنامه خود رو از یه مدت قبل چیده و مبادرت به رزرو هتل، پرواز، قطار، اتوبوس و هر مورد دیگری که قراره حمل و نقل و اقامت شما رو داشته باشه، انجام بدین. مثلا از booking.com  یا expedia.com استفاده کنین و واسه سفر ارزون، میلیونا پیشنهاد جهانگردان تریپ ادوایزر رو یادتون نره.

در اینجور شرایطی، هم از پر شدن اونا خیالتون راحتتر میشه و هم اینکه زودتر از موعد رزرو کردن، معمولا قیمت پایین تری داره.
مسافرت درست قبل یا بعد از فصلای سیزن، می تونه یکی از بهترین زمانا واسه سفر باشه که به اون فصل معمولی یا شولدر سیزن می گن.

هوا خوب فصلای سیزن نیس، اما هنوزم دلپذیره و از اون طرف، گردشگران کمتری در مقصد شمان. شولدر سیزن فصل بین «های سیزن» و «لو سیزن» است. در این فصل بلیط لوازم حمل و نقل راحت تر پیدا می شه و هم اینکه قیمت کمتری نسبت بهای سیزن داره.
خیلی از گردشگران حرفه ای، این فصل رو بهترین زمان واسه مسافرت می دونن.

ازای سیزن و شولدر سیزن که بگذریم، به لو سیزن می رسیم. روزگار افول گردشگری و کاهش قیمتا. مثل سفر به روسیه و اسکاندیناوی از ماه اکتبر تا فوریه! گردشگری در دوران لو سیزن به معنی اون هستش که شما کمترین قیمتا و خلوت ترین جاذبه ها رو تجربه می کنین. لو سیزن یا آف سیزن (Off-Season)، به دلیلای زیادی وقتیه که گردشگران خیلی تمایل به مقصدی خاص ندارن؛ بعضی از این دلایل عبارتند از:

    • آب و هوای بد: مثلا فصلای پر باران، سردی یا گرمی زیادتر از اندازه دما.
    • نبود خدمات کامل: مثلا امکان داره که در فصلای سیزن تو یه مقصد خاص، بازارهای محلی یا جشنای خاصی برگزار شه که در لو سیزن، شما اونا رو تجربه نمی کنین.

 

  • نبود ایونت خاص در مقصد مورد نظر

 

  • نبود حراجیا و کارناوالا و بسته بودن موزه ها و گالریا

همیشه قبل از سفر، برنامه سفر رو زیر نظر حرفه ایای گردشگری در شهر و کشور مقصد برنامه ریزی کنین و از سایت  های تخفیف کلی استفاده کنین. سفر گروهی همیشه امن تر و هزینه های کمتری به شما مخصوصا در سفر به بیرون مرز کشور تحمیل می کنه.
البته همیشه استثنائاتی هست.

نوشته دیگر :   افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم فجر ۳۷؛ از حضور هلال احمر تا اکران نسخه ترمیم شده دیده‌بان