اهمیت مقاله نویسی برای متقاضیان تحصیل در خارج( بخش اول)

متقاضیانی که واسه تحصیل در دانشگاه های بیرون مرز کشور اقدام می کنن، باید اصول مقاله نویسی حرفه ای رو بدونن تا در طول دوره تحصیل خود در هر مقطعی که هستن، با مشکلی رو به رو نشن.

بارها دیده شده که متقاضیانی که واسه تحصیل در دانشگاه های بیرون مرز کشور اپلای می کنن، حتی به اصول روش تحقیق و رفرنس دهی هم آشنا نیستن چه برسه به اصول مقاله نویسی کوتاه و بلند آکادمیک. این ضعف در میان دانشجویان ایرونی بیشتر از ملیتای دیگه در دانشگاه های بیرون مرز کشور دیده میشه و مهم ترین دلیل اونو هم باید نبود آشنایی اونا با اصول تحقیق کمی و کیفی و مقاله نویسی به زبون انگلیسی هم جهت با استانداردهای بین المللی دونست. در مقطع کارشناسی، دانشجویان ایرونی اگه مجبور به مقاله نویسی بشن،‌معمولا مقالاتی به زبون فارسی با رفرنسای فارسی  تالیف میکنن که معمولا استادان با دقت این مقالات رو بازبینی نمی کنن  به خاطر همین وقتی دانشجو در داخل یا بیرون مرز کشور وارد مقطع کارشناسی ارشد می شه،‌ با سدی به نام روش تحقیق و مقاله نویسی حرفه ای با اشل بین المللی رو به می شه که واسه خیلیا رقابت بر انگیزه.

به هر حاال اگه خواهان تحصیل در دانشگاه های بیرون مرز کشورین یا تازگیا موفق به اخذ پذیرش تحصیلی شدین، از شما دعوت می کنیم تا این گفتار رو مطالعه و نکاتی که فکر می کنین مطلوب نیازای تحصیلی و تحقیقاتی شما هست رو انتخاب و یادداشت کنین.

 کلیات مقاله نویسی حرفه ای واسه دانشجویان ارشد و دکترا.

 

اون چه مهمه . . .

 

  • مهم این نیس که شما در کدوم دانشگاه دنیا مشغول به تحصیل هستین. .. .
  • مهم این نیس که شما در چه رشته ای مشغول به تحصیل هستین. . .
  • مهم نیس که هدف شما در بین و پس از فارغ التحصیلی در دانشگاه مقصد چیه . . .

مهم اون اهست که شما در طول تحصیل، بتونین با وسیله تحقیقاتی آشنا شده و  از داخل منابع و یافته های علمی و تجربی و آکادمیک ، مکتوباتی قابل دفاع و موثر ارائه کنین و به قولی ۱ جمله به تولید علم دنیا اضافه کنین. این ظرفیت رو از راه آشنایی با مقدمات تحقیق آکادمیک پیدا می کنین و این فرصتی ایده آل واسه کسانیه که می خوان در زمینه های مورد علاقه خود،‌کار تحقیقاتی برگشت دار بکنن.

باید مقاله نویسی حرفه ای رو قبل از اخذ پذیرش تحصیلی فرا گرفت یا به عنوان کورسی در دانشگاه مقصد دنبال کرد؟

این سوال خوبیست. پیشنهاد می شه که دانشجویان ایرونی درخواست کننده تحصیل در دانشگاه های اون طرف آبا،‌قبل از عزیمت به دانشگاه و اخذ بورسیه و پذیرش، اصول و مبانی تحقیق و مقاله نویسی حرفه ای رو در کشور خود فرا گرفته و یه مدت رو به مقاله نویسی واسه کنفرانسا و ژورنالای معمولی انگلیسی زبون سپری کنن. این کار دلیل می شه که :

۱-قبل از اخذ پذیرش تحصیلی، فهرستی از مقالات آکادمیک متوسط رو به روزمه خود اضافه کنین.

۲-شانس پذیرش با بورس تحصیلی شما زیاد می شه.

۳-با شرکت در کنفرانسای معتبر علمی و ارائه مقالات خود،‌با شخصیتای علمی و دانشگاهی زیاد آشنا می شه.

۴-با هزینه کم، مبانی مقاله نویسی حرفه ای و ویراستاری و رفرنس دهی مقالات رو در کشور خود فرا گرفته و واسه نوشتن مقالات حرفه ای کوتاه و بلند در دانشگاه مقصد،‌از آمادگی خوبی بهره مندین.

۵-تمرین نوشتن مقاله اکادمیک، طرز دید و چگونگی دلیل آوردن منطقی شما رو که در آزمون GRE همیشه مورد بحثه، تغییر و پیشرفت میده و این یه برگ برنده واسه دانشجوی موفق در دانشگاه های بیرون مرز کشور هستش.

پس پیشنهاد می شه که همیشه مقاله نویسی آکادمیک رو قبل از ورود به مقطع تحصیلی جدید در دانشگاه های  بیرون مرز کشور یاد بگیرین تا رقابت مقاله نویسی به ده ها چالشی که زندگی و تحصیل در اون طرف مرزا واسه شما جفت و جور می کنه، اضافه نشه!

اهمیت مقاله علمی واسه خواهندگان تحصیل در  بیرون مرز کشور

آدمایی که خواهان تحصیل در بیرون مرز کشور هستن،‌باید براساس رشته ای که اپلای می کنن، رزومه قوی و رقابتی در روند پذیرش ارائه کنن. این رزومه باید توان مندی علمی و تجربی شما رو واسه دانشگاه مقصد معرفی کرده و صلاحیت علمی شما واسه تحصیل گرفتن شه.
یکی از روشای گرفتن صلاحیت خواهندگان تحصیل در دانشگاه ها،‌ بررسی کارای تحقیقاتی و علمی در رابطه و غیر در رابطه رسمی اونا هستش.
اگه بتونین قبل از تحصیل در دانشگاهی، مقالات زیادی رو در نشریات معتبر و نیمه معتبر داخلی و بین المللی منتشر کنین، این فرصت واسه شما جفت و جور می شه تا در فضای پذیرش رقابتی، شانس پذیرش بیش تری داشته باشین. علاوه بر این، هر اندازه مقالات آکادمیک بیش تری داشته باشین،‌استادان بیش تری در دانشگاه مقصد علاقمند به پذیرش سرپرستی تز ارشد و دکترای شما میشه و این به معنی موفقیت در پذیرش و دریاافت بورس تحصیلیه.

نوشته دیگر :   راهنمای کاشان گردی در اردیبهشت ماه ۹۷

پس داشتن مقاله علامی واسه خواهندگان تحصیل در اون طرف آبا، هر چند نه شرط لازمه و نه شرط کافی،‌ اما فرصت آفرینه. به این فرصت آفرینی توجه کنین و تلاش کنین دست کم ۶ ماه قبل از اپلای، ۱-۲ مقاله علمی خوب رو در نشریات کنفرانسی یا نیمه معتبر داخلی و بین المللی منتشر کنین.

به این موضوع هم باید توجه کنین که بعضی از دانشگاه ها واسه دادن پذیرش با بورس تحصیلی در بخش Research Assistantship به خواهندگان تحصیل، از applicant در خواست می کنن تا نمونه نوشته خود رو ضمیمه پرونده تحصیلی بکنه. این نمونه بایدتا حدودی نشون دهنده توانایی شما در تحلیل مسائل علمی با راه و روش آکادمیک و با به کار گیری نوشتن درست و حرفه ای باشه.

پس،  به نظر میرسه متقاضیانی که دارای یک یا چند مقاله آکادمیک به زبون انگلیسی هستن و این مقالات در ژورنال‌های معتبر ایندکس شده در بانک‌های اطلاعاتی بزرگی مانند ISI ثبت و منتشر شده باشه، شانس بیش تری واسه اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاههای ممتاز و اخذ بورس تحصیلی دارن.

یعنی وقتی که شما مقاله ای منتشر کردین که بارها cite شده و در مقالات دیگه هم ازش استفاده کردن، این دلیل می شه تا به عنوان فردی با رفرنس علمیو ارجاعات زیاد شناخته شید که شک نداشته باشین شانش شما رو واسه پذیرش و حتی دادن بورسیه تحصیلی افزایش می ده. پس میبینین ک نوشتن مقاله علمی در نشریات معتبر که مخاطب زیادی داره،‌ خیلی با اهمیته. نوشتن مقاله براساس معیارهای موسسه اطلاعات علمی، یکی از راه ‌های روتین مقاله نویسی در ایران و بیشتر نقاط جهان حساب می‌شه. تلاشهای زیادی دانشجویان و خواهندگان ورود به مقاطع عالی تحصیلی در دانشگاه‌های غربی نسبت به منتشر کردن مقاله در جورنالهای معتبر ISI انجام میدن و از همین رو میشه گفت که تب آی اس آی در کشور ما بسیار بالاست.

به هر حال فهرست ژورنال‌های ایندکس  شده در این بانک اطلاعاتی علمی معروف رو می‌توان در نشانی اینترنتی http://scientific.thomson.com دید.

موسسه اطلاعات علمی (Institute for Scientific Information) ، موسسه‌ای با دقیق شدن و فوکوس کردن بر علم‌سنجی و انتشارات علمیه که در سال ۱۹۶۰ به وسیله یوجین گارفیلد تأسیس شد.
این مؤسسه به وسیله مؤسسه علمی تامسون در سال ۱۹۹۲ خریداری و به‌عنوان Thomson ISI شناخته شد و حالا هم با نام Thomson Scientific شناخته شده.

این مؤسسه بخشی از شرکت تامسون رویترزه. مؤسسه ISI خدمات مربوط به پایگاه‌های دادهٔ فهرست کتاب‌ها و مقالات رو ارائه می‌دهد. به‌طور اختصاصی این خدمات نمایه‌سازی نقل‌قول‌ها و تحلیل اونا هستش که به وسیله خود گارفیلد پایه‌گذاری شده.
این خدمات شامل نگهداری داده‌های نقل‌قول‌های مقالات هزاران نشریهٔ دانشگاهیه. این خدمات از راه سرویس پایگاه دادهٔ ISI’s Web of Knowledge در دسترسه.

این پایگاه داده به محققان این امکان رو می‌دهد که بدونن کدوم مقاله‌ها بیشتر مورد برگشت قرار گرفته و چه مقالاتی از این مقاله مطلبی رو نقل‌قول کرده‌ان. مقالاتی که در جورنالهای ایندکس شده در بانک اطلاعاتی ISI قرار میگیره، بیشتر از مقالات بقیه جورنالهای علمی یا غیر علمی مورد استناد محققان در بخش های جور واجور واقع می شن و این موضوع، اعتبار مقالات و یافته های پژوهشی منتشر شده در اینجور جورنالایی رو زیاد می کنه.

نوشتن مقاله واسه جورنالهای موجود در این بانک اطلاعاتی، کار پیچیده ای نیس اما نیازمند تمرین و تکرار و مطالعه مداومه. مثلا اگه می خواید مقاله در مورد کامپیوتر یا روانشناسی در یکی از مجلات آی اس آی منتشر کنین، باید دست کم مقالات یه سال گذشته چندین ژورنال جور واجور در این دو میدون رو دانلود و خوب بخونین تا عناوین روز، روش پرداخت به موضوع، روش رفرنس دهی  ، روشای به کار گیری مرور منابع، روشای متدولوژی تحقیق و اصول خلاصه نویسی و جمع بندی رو خوب یاد بگیرین.