افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم فجر ۳۷؛ از حضور هلال احمر تا اکران نسخه ترمیم شده دیده‌بان

عصر دیروز سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر شروع به کار کرد و مراسم افتتاحیه اون با حضور استادان مطرح سینمایی و رییس جمعیت هلال احمر در سینما فلسطین برگزار شد.
در این مراسم رضا کیانیان، بازیگر سینمای کشورمون گفت که همه عواید فروش بلیت‌های جشنواره جهانی فیلم فجر به هلال احمر واسه صرف امور سیل زدگان اهدا می شه.

سینمادوستان و سینماگران بسیاری سر در سینما فلسطین از ساعت ۷ بعد از ظهر دیروز وایس تاده بودن و ناظر تشکیل مراسم رقص محلی روبروی این سینما بودن. در کنار رقص محلی برپا شده سر در سینما، در داخل مجموعه سینما فلسطین، کتابی تشکیل شده از نقد تفصیلی فیلم دیده بان، اثر ابراهیم حاتمی کیا رونمایی شد.
هم اینکه در طبقات فوقانی سینما فلسطین، گروهی موزیسین مشغول نواختن آهنگ‌های فیلم‌های سینمای ایران از جمله فیلم دیده‌بان بودن که فضا رو هرچه بیشتر به سینما نزدیک‌تر می‌ساخت.

در اول مراسم افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم فجر، قراردادی بین مسئولین برگزارکننده این اتفاق و هلال احمر به امضا در اومد که به موجب اون همه عواید فروش فیلم در این دوره از جشنواره به هلال احمر می رسه. هم اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان «سفیر مهربانی» در بخش بلایای طبیعی معرفی شد و قرار شد تا از سال آینده به آثار سینمایی ساخته شده دور این موضوع، توجه خاصی شه.

ستاره اسکندی و رضا کیانیان هم با پوشیدن لباس جمعیت هلال احمر، حادثه سیل سراسری در کشور رو حادثه‌ای غم‌بار خوندن ولی تاکید کردن که زندگی ادامه داره و نباید در برابر این حوادث، همه جریان‌های زندگی و هنر و… تعطیل شه.

رضا کیانیان در جمع بازدیدکنندگان و خبرنگاران به سخنرانی پرداخت و درباره جشنواره جهانی فیلم فجر نکاتی رو یادآوری کرد:

«این جشنواره بسیار خودمونی بوده و هزینه چندانی واسه اون در نظر گرفته نشده. ما نه می‌خواهیم و نه می تونیم جشنواره جهانی فیلم فجر رو با خرج‌های آنچنانی برگزار کنیم و ترجیح می‌بدیم که این اتفاق رو یه اتفاق سینمایی خودمونی و جمع و جور بدونیم که عشاق سینما در اون هستن. در جشنواره فیلم فجر بیشتر از ۱۶۰ اثر سینمایی از کشور ایران و بقیه کشورها به نمایش در میاد که بعضی از اونا واسه اولین باره که رنگ اکران رو به خود می‌بینن.»

کیانیان هم اینکه به فضای اختصاص شده واسه سینمادوستان در کنار سینما فلسطین (خیابون برادران مظفر شمالی) اشاره کرد که به همت شهرداری تهران برپا شده و در اونم غرفه واسه عرضه و فروش اجناس سینمایی اختصاص داده شده و هم اینکه صفحه نمایش بزرگی تعبیه شده و با چیدن صندلی روبروی اون تلاش شده تا آثاری به طور رایگان واسه عموم به نمایش در بیاد: «نمایش‌های خیابانی و حضور سینماگران کشورمون تا پاسی از شب در ایام جشنواره در این مکان ادامه پیدا می کنه و تلاش می کنیم تا بعد از جشنواره هم اونو برقرار کنیم تا مردم بتونن در کنار شلوغی‌های زندگی در محیطی فرهنگی، هوای هنری و از نوع دیگری رو تنفس کنن.»

ستاره اسکندی هم ضمن بیان همدردی با سیل زدگان، جشنواره جهانی فیلم فجر یه جشنواره معتبر آزمایش کرد که سینماگران شخصا اونو دوست دارن و حضور در اونو مانند حضور در خونه دوم خود می‌دانند.

در ادامه مراسم ابراهیم حاتمی کیا واسه مراسم آیین رونمایی از کتاب نقد تفضیلی دیده‌بان پیش روی حضار حاضر شد و نسخه‌ای از این کتاب رو امضا کرد.
اون با علی اصغر پیوندی رییس جمعیت هلال احمر به گفتگو نشست و از اقدامات تیم هلال احمر تشکر خاص بعمل آورد.

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با اکران نسخه بازسازی شده‌ای از فیلم سنتی دیده‌بان ساخته ابراهیم حاتمی کیا شروع به کار کرد؛ نسخه‌ای که به همیت دست‌اندرکاران تعمیر شده و کیفیت بسیار قابل قبول‌تری نسبت به نسخه سالیان پیش پیدا کرده. گفتنیست این تیم از سالهای پیش شروع به تعمیر بعضی آثار سینمایی کشورمون کردن و بعد از بازسازی فیلم گاو، شروع به تعمیر آثار دیگری از جمله حاج آقا واشنگتن، امیر کبیر و دیده‌بان کرده‌ان. به گفته مسئولین قراره که فیلم‌های بیشتری هر چی زودتر بازسازی شن و در جشنواره‌های معتبر اکران شن.

نوشته دیگر :   ۵ حرکت کششی نسبتاً ساده که سن بدن شما را مشخص خواهد کرد

فیلم دیده‌بان در سبک دفاع مقدس ساخته شده و به فکر عده خیلی از کارشناسان، اولین فیلم اصیل و بومی جنگی ایرونی شناخته می‌شه و به واقع می‌توان اونو شروع ژانر سینمای دفاع مقدس در ایران نامید. سینمای جنگی سالیان سال در کشورای غربی و اروپایی رواج داشت و هالیوود تونست که فیلم‌های جنگی گرون و معتبری بسازه، در همون سال‌ها سینمای ایران هم به واسطه جنگ تحمیلی روی به سینمای جنگی آورد و آثاری ساخت که کلی اونا تقلیدی نه‌عالی از فیلم‌های جنگی آمریکایی بود.

ابراهیم حاتمی کیا در سن ۲۷ سالگی عزمشو جزم کرد فیلمی در متن جنگ بسازه تا هم انتقادات نسبت به خود رو جواب دهد و هم اینکه به سربازان و شهدای جنگ تحمیلی دین خود رو ادا کنه.
اون ضمن گفتن این سخنان، فیلم دیده‌بان رو حاصلی از تموم تجربه شخصی خود از میدون جنگ دونست و تاکید کرد که هرچه از سینمای مستند و واقعیت در چنته داشته در دیده‌بان اجرا کرده.

حاتمی کیا باور داره که دنبال کنندگان سینمای اون به چند دسته جور واجور تقسیم می‌شن و بعضی وقتا اونو از پس از ساخت یه فیلم به بعد قبول ندارن؛ اون اما تاکید می‌کنه که جملگی منتقدان و دنبال‌کنندگان آثار ایشون بر سر دیده‌بان تفاهم دارن. کارگردان فیلم به وقت شام در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه      جشنواره جهانی فیلم فجر، به انتقادات اصحاب رسانه و منتقدین نسبت به بعضی اعلام نظرات ایشون در طول سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت:

«من الان نزدیک به ۴۰۰ روز هست که حرفی نزدم، یعنی درست از جشنواره فیلم فجر سال ۹۶. این که من یه جمله می‌گویم و از بین این جملات ترکش‌ها می‌ریزد و تحلیل‌ها و تفسیرها به وجود میاد و جنجالی می‌شه تقصیر من نیس.
من به عنوان سینماگر و فردی که عاشق سینما و همه اجزای اون هستش، حق اعلام نظر دارم و باید نظر خودمو دست کم سالی یه بار بگم.»

گفنتیست ابراهیم حاتمی کیا در هیچ کدوم از شبکه‌های مجازی صفحه‌ای شخصی نداره و با اشاره به همین موضوع به رضا کیانیان که در کنار اون وایس تاده بود اشاره کرد و به شوخی گفت: «مگه این آقا کم حرف می‌زند و جنجال به پا می‌کنه؟ من هم حرف می‌زنم و جنجال‌های بعد از اون تقصیر من نیس.

این حق منه و از اون نمی‌گذرم.»

تماشاگران قبل از شروع پخش فیلم با تصاویری از سیل‌زدگان روبرو شدن که آواز خواننده‌ای محلی پشت این تصاویر به صورت زنده اونو همراهی می‌کرد. بعد از پخش این تصاویر سلسله گفتگوهایی درباره فیلم دیده‌بان به نمایش در اومد که به مناسب سی سالگی این فیلم ضبط و جفت و جور شده بود. در این سلسله گتفگوها به این موضوع گفته شد که دیده بان اولین فیلم جنگی (یا همون دفاع مقدس) کشورمون بوده که تونسته در جشنواره‌های جهانی فیلم حضور پیدا کنه.

در آخر مراسم نسخه بازسازی شده فیلم دیده بان با حضور عوامل این فیلم و تماشاگران به اکران در اومد که پس از نمایش با تشویق وایس تاده حضار همراه بود.

سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از ۲۹ فروردین (امروز) تا ۶ اردیبهشت در دو سینمای چارسو و فلسطین برقراره و در اون آثاری جورواجور از ایران و کشورای جهان به نمایش در میاد که بعضی از این آثار واسه اولین باره که در دنیا اکران می‌شن. گفتنیست خرید بلیت‌های این اتفاق واسه عموم هم شدنیه و این کار از راه سایت سینماتیکت شدنیه؛ نگفته نمونه اعضای باشگاه جشنواره جهانی فیلم فجر می‌تونن بلیت‌ها رو با ۵۰ درصد تخفیف بخرن. هم اینکه ذکر این نکته الزامیه که در کنار پخش آثار سینمایی حاضر دراین اتفاق، کارگاه‌های سینمایی معتبری هم در طول جشنواره برقراره که بلیت‌های اونا هم از راه سایت سینماتیکت قابل خریداریه.