واکنش های مغزی زنان و مردان هنگام کمک به دیگران با هم فرق دارد

در ارائه و دریافت کمک همیشه لذت زیادی نهفتهه. اما تا حالا فکر کرده‌اید که جنسیت می‌تونه در این حس رضایت اثر داشته باشه؟

در زنان، وقتی که پولی رو به کسی قرض میدن، بخش خوشحالی و راضی بودن مغزشون عکس العمل بیشتری نشون میده. اما همین ساختار در مغز مردان وقتی شکل می‌گیرد که نقدینگی‌شون رو واسه خودشون نگه می‌دارن.

این ادعا در تحقیقات جدیدی به اثبات رسیده که نتیجه اون در روز دوشنبه در نشریه «رفتارای طبیعی آدم‌ها» منتشر شده.

مطالعه روی عکس العمل‌های مغزی آدم واسه پیدا کردن جواب

در تحقیقات قبلی ثابت شده بود که زنان بیشتر از مردان حس بشردوستانه و دگردوستی دارن. بخاطر این، «فیلیپ توبلر»، همکار نویسنده این تحقیق، بیان داشته که: «زنان واسه رفتارای اجتماعی ارزش و اعتبار خاصی قائل هستن اما واسه مردان، رفتارای خودخواهانه بسیار مهم تر و ارزشمندتره.»

ایشون هم اینکه اضافه: «با اینکه هنوز در مورد چگونگی شکل‌گیری این فرق در مغز زنان و مردان هیچ اطلاعاتی در دست نیس.
اما در هر دو جنسیت، سیستم دوپامین مغزه که ارزش‌ها رو رمزگذاری می کنه.»

منظور از «رمزگذاری» در سخنان توبلر، استادیاد علوم عصب‌شناسی و عصب‌شناسی اجتماعی در دانشگاه زوریخ، فعالیتای مغزیه که موجب تغییر درجه ارزش‌گذاری تجربه های اجتماعی می شن.

به دنبال پیدا کردن این جواب که به چه دلیل زنان و مردان، درجه خودخواهی برابری ندارن، دکتر توبلر و تیم همراهش بیشتر تمرکز خود رو روی سیستم دوپامین مغز قرار دادن.

دوپامین مسئول جایزه‌دهی در مغزه و در مواقع لذت، شادی و رضایت تولید می شه و در روند ارزشیابی ذهنی هم به کمک آدم میاد. این توانایی مغز به وسیله بخشی از مغز انجام می شه که «استریاتوم» اسمشه.

«جسم مخطط» یا «استریاتوم» از واژه لاتین «استرایپد» گرفته شده و رشته ای از فیبرهاست که سیگنالا رو از غشا مغزی، تالاموس و دیگه بخشای مغز دریافت و می فرسته . این اندام از نورونای جورواجور تشکیل شده.

دکتر توبلر و همکارانش واسه انجام آزمایشات اینکه چیجوری دوپامین می تونه روی رفتار زنان و مردان تاثیر بزاره، فعالیتای خاصی رو طراحی کردن. به دنبال این آزمایش، به ۵۶ زن و مرد شرکت کننده در این تحقیق این اختیار داده شد تا جایزه مالی ای که دریافت می کنن رو پیش خود نگه دارن یا اونو با بقیه سهیم شن.

فقط قبل از اراده کردن به اونا گفته شد که زنان با خودخواهی کمتری نسبت به مردها این کار رو انجام میدن و در بیشتر مواقع، پول خود رو با بقیه شریک می شن.
اما، وقتی که به این افراد دارویی به نام «آمیسولپراید» (یه جور داروی ضد روان‌پریشی) داده شد، پس از بررسی اندازه ترشح دوپامین مشخص گشت که زنان بسیار خودخواهانه تر از مردان این کار رو انجام داده و در مقابل، مردان بسیار دست‌ودل‌باز می شن.

نوشته دیگر :   هر آنچه درباره « های سیزن » و « لو سیزن » باید بدانید

این دارو عموما واسه درمان و پیشگیری از شیزوفرنی تجویز می شه.

دکتر توبلر در این رابطه گفته: «برابر بر تضادهای اولویت‌بندی زنان و مردان با هم، دستکاری در سامانه دوپامین هم تاثیر مخالف داشت.»

در آزمایش دوم، تغییرات مغز ۸ زن و ۹ مرد رو با به کار گیری MRI مورد بررسی قرار دادن. در مقایسه با مردان، استریاتوم در زنان هنگام انجام فعالیتای بشردوستانه، عکس العمل بیشتری نشون داد.

بخاطر این بد نیس به تحقیقات دیگری اشاره کنیم که در همین رابطه صورت پذیرفته س. «اون زی مورفی»، استادیار علوم عصب‌شناسی در دانشگاه ایالت جورجیا در تحقیقی دیگه ثابت کرده که زنان نوع‌دوست‌تر از مردان هستن. هم اینکه ایشون اعلام داشت که با دستکاری اندازه دوپامین در مغز زنان و مردان میشه این رفتار اونا رو زیاد و کم کرد، طوریکه مثلا مردان کمتر خودپسند باشن.

به هر حال میشه نتیجه گرفت که واقعا کارکرد مغز زنان و مردان با هم فرق داره و خیلی از مردم می تونن بعضی از رفتارها که به طور کامل مردونه هستن رو به مسائل زیست‌شناسی ربط بدن. از جمله میشه به خودپسندی، سخت‌کوشی و پیشرفت و شخصیت سخت‌گیر اشاره کرد.

شاید با درک این فرق زیستی بشه خیلی از اختلافات رو از بین ورداشته و دنیا رو به جایی بهتر واسه زندگی تبدیل کرد.
به طور مثال، وقتی که زنان تا این اندازه نوع‌دوستی در وجودشون هست نباید کمتر از مردانِ خودبین و خودخواه مورد پشتیبانی و تشویق قرار بگیرن.

محققان فهمیدن که فرق مغزی زنان و مردان، در ساختار مغز اونا، مثلا در اندازه یا فرم مغز نیس.
بلکه این فرق تحت تاثیر عوامل دیگه س. یعنی اندازه تولید دوپامین در مغز، ممکنه واکنشای متفاوتی در زنان و مردان بسازه.

دکتر توبلر در این باره گفته که: لازمه اشاره کنیم که این تفاوتا می تونن اکتسابی هم باشن اما تو یه دوره از زندگی یه فرد به دست نیامده ان. بلکه تاریخ در همین زمینه نقش مهمی داشته.
وقتی از گذشته نقشای متفاوتی واسه زن و مرد در نظر گرفته شده، مردم اونا رو پذیرفته ان.

البته فرق زن و مرد در حیوانات دیگه مثل موشا هم مشاهده می شه.
موشای ماده احساسات کمک‌رسانی بیشتری نسبت به نرها دارن. حتی این فرق رو در تاثیر داروها هم میشه دید. مثلا زنان نسبت به مردان به دو برابر مورفین بیشتر واسه آرامش درد نیاز دارن.