راهنمای تحصیل در چین؛ معرفی ۱۰۰ رشته کارشناسی ارشد و دکترا [قسمت دوم]

در قسمت اول سلسله حرفای معرفی فرصتای تحصیلی و بورس بزرگ ترین نظام آموزش عالی جهان، نگاهی به لیست ۱۵۰ دانشگاه معتبر کشور چین که در فهرست دانشگاه های ارزشیابی شده اداره کل علم آموختگان وزارت علوم کشورمون قرار گرفته بود کردیم و با نظام آموزش عالی این کشور و مدارک فرستاده شده و کلیات پذیرش دانشگاه های چینی آشنا شدیم.

در گفتار امروز، شما رو با فرصتای تحصیلی در بهترین دانشگاه های بین المللی چین آشنا میکنیم.

با ما همراه باشین.

 

 

 

معرفی دانشگاه پکن

 

دانشگاه پکن، یکی از مطرح ترین دانشگاه های چین و آسیا حساب می شه و در فهرست ممتاز دانشگاه های معرفی شده وزارت علوم کشورمون قرار داره.
این دانشگاه در سال ۱۸۹۸ میلادی تاسیس شد و اولین دانشگاه ملی در چین معاصر حساب می شه.
۳۱ دانشکده و ۱۴ بخش داره که بیشتر از ۱۰۰ رشته در مقطع کارشناسی، ۲۲۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد  و بیشتر از ۲۰۰ رشته در مقطع دکترا ارائه می کنه.

واسه باخبر شدن از فرصتای تحصیلی و بورس این دانشگاه به اون مراجعه کنین که بخش انگلیسی زبون داره. بیشتر از ۵ هزار دانشجوی بین المللی از ۹۰ کشور دنیا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستن و این دانشگاه با بیشتر از ۱۰۰ دانشگاه در ۵ قاره دنیا، قرارداد رد و بدل کردن دانشجو داره.
یعنی دانشجویان می تونن ۱ ترم تحصیلی رو در دانشگاهی بیرون مرز کشور بگذرونن.

رشته های تحصیلی در این دانشگاه به این شرحه: مقطع لیسانس علوم ریاضی، فیزیک، علوم و تکنولوژی رایانه، شیمی، علوم زمینی و فضایی، علوم محیط زیست، روانشناسی، روزنامه نگاری و ارتباطات، زبون و ادبیات چینی، تاریخ، باستان شناسی و مدیریت موزه، فلسفه، تحقیقات بین الملل، اقتصاد، مدیریت، حقوق، مدیریت اطلاعات، جامعه شناسی، دولت، زبون و ادبیات انگلیسی، زبانای خارجی، هنر، مهندسی الکترونیک و علوم رایانه، تحقیقات اقتصادی، تحقیقات پیشرفته میان رشته ای؛،علوم و مهندسی محیط زیست، علوم بهداشتی؛، ارتباطات بین الملل.

در مقطع فوق لیسانس این رشته ها تدریس می شه: علوم ریاضی، فیزیک، شیمی، علوم زمینی و فضایی، روانشناسی، نرم افزار و میکرو الکترونیک، روزنامه نگاری و ارتباطات، زبون و ادبیات چینی، تاریخ، باستان شناسی و مدیریت موزه، فلسفه؛ تحقیقات بین الملل، اقتصاد؛ مدیریت؛ حقوق؛ مدیریت اطلاعات؛ جامعه شناسی؛ دولت؛ زبون و ادبیات انگلیسی، زبانای خارجی، مارکسیسم، هنر، مهندسی الکترونیک و علوم کامپیوتر، تحقیقات اقتصاد، تحقیقات  جمعیت شناسی، تحقیقات پیشرفته میان رشته ای؛ علوم و مهندسی محیط زیست؛ داروشناسی ملکولی.

رشته های فوق به زبون چینی ارائه می گردن و دانشجویان، در صورت اخذ پذیرش از طرف دانشگاه، تا ۲ ترم به یادگیری زبون چینی می پردازن. بعضی از رشته های پزشکی، در این دانشگاه به زبون انگلیسی ارائه می شن.

فهرست رشته های کارشناسی ارشد به زبون انگلیسی دانشگاه به توضیح زیره:

Master Degree Program in Public Administration (National Development) at National School of Development, Peking University

Sciences Po – Peking University Dual Master’s Degree in International Relations Prospectus for 2017 Entry

School of International Studies at Peking University Master’s Degree Program in International Relations MIR Program Prospectus for 2017 Entry

 

Master Program in Public Policy (2017 Fall Entry

 

PKU-LSE Double Master’s Degree in International Affairs 2017 Entry

Master of China Studies Program for 2017 Entry

The Master of Laws (LL.M.) Program in Chinese Law(2017

Guanghua School of Management, Peking University 2017 MBA Admission Information

International Relations MIR Program Prospectus for 2016 Entry

Master Program in Public Policy (2016 Fall Entry

فهرست رشته های دکترای دانشگاه پکن که به زبون انگلیسی تدریس می شه:

 

 

  • Aerospace Engineering

 

 

  • General Mechanics and Foundation of Mechanics

  • Solid Mechanics
  • Fluid Mechanics

  • Engineering Mechanics
  • Biomechanics and Mechanical Engineering

  • Dynamics and Control Energy and Resources Engineering

 

  • Advanced Materials and Mechanics

 

  • Biomedical Engineering

  • Management Science and Engineering

شرایط پذیرش دانشجویان دکترا در دانشگاه پکن

اگه علاقمند به تحصیل در دانشگاه پکن در مقطع دکترا هستین، باید بدونین که روش و مدارک لازم ادمیشن در این دانشگاه تقریبا با بیشتر دانشگاه های چین مشابهه.

اولین  قدم واسه دریافت پذیرش دکترا در دانشگاه پکن، تعامل با یکی از استادان دانشکده مورد توجه به وسیله دانشجوی دکترا بوده و همونطور که در سلسله حرفای تحصیل و بورس ما تاکید کردیم، خواهندگان تحصیل در مقطع PhD در سراسر جهان، باید مشورت خوبی با پروفسورهای دانشکده مقصد داشته باشن.

درخواست کننده تحصیل در مقطع دکترا،‌ باید درباره Research Plan خود با یکی از اعضای دانشکده مورد نظر بحث و رد و بدل کردن نظر کنه و نظر ایشون رو واسه سرپرستی (supervising) برنامه تحقیقاتی خود که همون PhD Thesis Proposal هست جلب کنه.

در قدم بعدی، از شما انتظار میره که مدارک لازم اپلای رو آماده کنین. فرم رو باید از بخش دانشجویان بین المللی دانشگاه دانلود و تکمیل کنین. به همین منظور، به این مراجعه کنین و فرم درخواست ثبت نام رو پر کنین.

حتما  از فرم پر شده پرینت بگیرین که بعدا به همراه ترجمه رسمی مدارک، به نشانی دانشگاه بفرستین. مدارک اصلی، ترجمه ریز نمرات مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، ترجمه رسمی مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد.

از دانشجوی دکترا انتظار میره که بیانیه هدف (SOP) به اندازه ۱۵۰۰ کلمه آماده کرده و ضمیمه مدارک کنه و از ۲ تن از استادان قبلی خود درخواست کنه تا پیشنهاد نامه تحصیلی (LOR) در اختیار ایشون بذارن. این نامها نباید به وسیله دوستان و آشنایان و آدمایی غیر آکادمیک جفت و جور و تنظیم شده باشه. اما در  بیانیه هدف، بهتره به این پرسشا جواب بدین:

  • هدف شما از تحصیل در دانشگاه پکن چیه
  • واسه چه رشته ای و چه مقطعی قصد اپلای دارین

    • مختصری از دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد خودتون بگید
    • چه موضوعات تحقیقاتی در مقطع دکترا، شما رو تشویق به تحصیل در دانشگاه پکن کرده
    • تسلط اطلاعاتی شما نسبت به ظرفیتای علمی و تحقیقاتی دانشکده مورد نظر چیه
    • می خواید در طول تحصیل روی چه موضوعاتی کار کنین.
  • هدف شما پس از علم اموختگی از دانشگاه پکن چیه

چون به زبون انگلیسی تحصیل می کنین، از شما درخواست می شه تا مدارک تافل یا آیلتس رو ضمیمه مدارک خود کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که نمره تافل نباید از ۹۰ کمتر باشه. اگه در دانشگاه انگلیسی زبون مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد رو گرفتین، از شرط مدرک زبون معاف هستین و اصطلاحا Exemption دریافت می کنین.

یکی از مدارکی که دانشگاه پکن از شما می خواد که ضمیمه مدارک کنین، خلاصه پایان نامه کارشناسی و کارشناسی ارشد و موفقیتای تحقیقاتی و پژوهشی و دوره هاییه که در بخش تخصص خود طی کردین.

فرستادن مدارک به دانشگاه پکن

براساس مواردی که در بالا ذکر شد، باید مدارک مورد نظر رو به نشانی زیر بفرستین و از فرستادن اون به بخشای دیگه دانشگاه دوری کنین. اگه دوستان شما در این دانشگاه تحصیل می کنن، می تونین از اونا بخواین تا مدارک ارسالی شما رو به صورت دستی به بخش بین المللی دانشگاه پکن تحویل داده و رسید دریافت کنن.

Address: 330, New Sun Student Center

International Students Division

 

 

 

Office of International Relations

 

Peking University, Beijing 100871

 

People’s Republic of China

 

 

Tel:  (۸۶-۱۰)-۶۲۷۵ ۱۲۳۰, Fax: (86-10)-6275 1233

 

 

E-mail: study@pku.edu.cn

 

Web site: www.isd.pku.edu.cn, www.oir.pku.edu.cn

شهریه هرساله تحصیل در این دانشگاه ۴۰ هزار RMB اعلام شده.

واسه باخبر شدن از فرصتای بورسیه به برید.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین در وقتی که مدارک رو به دانشگاه ارسال میکنین و بررسی مقدماتی (Initial Screening) روی درخواست شما انجام شد، از شما واسه مصاحبه دعوت می شه.

اگه واسه سال ۲۰۱۸ میلادی قصد اپلای دارین، تاریخا رو در نظر داشته باشین. اگه واسه تحصیل در مقطع دکترا دانشگاه پکن با سوالی مواجه شدید، با این نشانی:‌  admission@gsm.pku.edu.cn مکاتبه کنین و اطلاعات لازم رو بدست بیارین.

معرفی دانشگاه چین هوا

یکی از دانشگاه های معتبر چین که با استقبال دانشجویان بین المللی مواجه شده، دانشگاه چین هوا بوده که در فهرست ممتاز وزارت علوم کشورمون هم قرار گرفت. این دانشگاه که در سال ۱۹۱۱ میلادی تاسیس گردیده. ۳۵ رشته تحصیلی در مقطع لیسانس ، ۸۴ رشته در مقطع فوق لیسانس و ۶۴ رشته رو در مقطع دکترا داره.
واسه باخبر شدن از فرصتای تحصیلی و بورس این دانشگاه به این مراجعه کنین.

۱۰ رشته تحصیلی هم در مقطع فوق لیسانس، به زبون انگلیسی تدریس میشن. رشته های تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا که در این دانشگاه تدریس می گردن به توضیح زیره: معماری، مهندسی عمران، مهندسی هیدرولیک، علوم و مهندسی محیط زیست، مهندسی مکانیک، وسیله دقیق، مهندسی اتومبیل، مهندسی صنایع، مهندسی الکتریک، مهندسی الکترونیک، علوم و تکنولوژی کامپیوتر، اتوماسیون، میکرو الکترونیک و نانو الکترونیک، فضانوردی، مهندسی شیمی، علوم ریاضی، فیزیک، شیمی، علوم بیولوژی و بیوتکنولوژی، مدیریت عمومی، علوم اجتماعی و انسانی، حقوق، روزنامه نگاری و ارتباطات، تکنولوژی هسته ای و انرژی نوین و پزشکی.

مدارک پذیرش دانشگاه Tsinghua

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که فرستادن مدارک واسه تحصیل در این دانشگاه باید روی فرم اپلیکیشن آنلاین بوده و بقیه روش ها غلطه. اگه درخواست کننده تحصیل در رشته کارشناسی ارشد به زبون چینی هستین، باید مدرک زبون HSK و هم اینکه کارشناسی ارزشیابی شده رو ارائه کنین.

اگه  واسه مسائل پذیرش با سوالی روبرو شدید، موارد رو با این نشانی: grad@tsinghua.edu.cn مطرح کنین.

واحدهای دانشگاهی
  • Academy of Arts and Design

معرفی دانشگاه فودان

دانشگاه فو دان، در سال ۱۹۰۵ میلادی تاسیس گردید و از سال ۱۹۵۰، پذیرش دانشجویان خارجی رو شروع کرد.
این دانشگاه که در شهر تجاری شانگهای چین واقع شده، یکی از معتبر ترین دانشگاه های این کشور بوده و بیشتر از ۲.۶ میلیون صفحه ایندکس شده در اینترنت درباره فرصتای تحصیلی و بورس و ظرفیتای تحقیقاتی اون منتشر شده.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این مراجعه کنین. شرایط پذیرش دانشگاه رو دنبال کنین. اگه قصد تحصیل در این دانشگاه معتبر رو دارین، پیشنهاد میکنیم در تابستونی شرکت کنین.

الان در حدود ۳ هزار دانشجوی خارجی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستن. رشته های تحصیلی مقطع کارشناسی در این دانشگاه به این شرحه: زبون و ادبیات چینی، تاریخ و فرهنگ چین، فلسفه – تحقیقات مذهبی، اقتصاد چین، جامعه شناسی، زبون و ادبیات انگلیسی، سیاست بین الملل، روانشناسی، حسابداری، بازاریابی، ریاضیات کاربردی، فیزیک، شیمی، مهندسی ارتباطات، میکرو الکترونیک و پزشکی.

همونطور که مشاهده می کنین، بعضی از دانشگاه های چین، علاوه بر رشته های پزشکی، رشته های علوم انسانی و مهندسی رو هم ارائه میکنن و از نظر ترکیب رشته ای و مقطع تحصیلی، شرایط مورد نظر طیف خیلی از دانشجویان بین المللی رو پشتیبانی کرده که در جذب اونا تاثیر گذاره.

فهرست رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه فودان

World Economy (Globalization and World Economy) (2017-04-01

International MBA program (2017-03-29

Chinese Politics and Diplomacy (2017-02-05

 

 

Chinese Government and Governance (2017-02-05

Comparative Politics (2017-02-05

International Public Policy (2017-02-05

FLS LL.M. Program in Chinese Business Law (2017-01-18

Chinese Society and Public Policy (2017-01-18

 

 

Fudan-LSE “Global Media and Communications” (2017-01-18
Chinese Religious Studies (2017-01-18

 

Electronics and Communication Engineering (2017-01-18

 

Software Engineering (2016-12-27

 

 

Master of Finance (School of Management) (2016-11-20)

Master of Finance (School of Management) (2016-11-20

نوشته دیگر :   معرفی کنفرانس ها و کارگاه های مالزی در رشته های علوم انسانی، فنی و پزشکی تا خرداد ۹۶