چالش نهنگ آبی؛ بازی خطرناکی که نوجوانان را به سمت خودکشی سوق می دهد

در روزای گذشته خبرهای زیادی در مورد خودکشی چند دختر در اصفهان و تهران بر اثر یه بازی موسوم به «نهنگ آبی» فضای رسانه ای کشور رو پر کرده که بعد از گمانه زنیای اولیه اعلام شد که این خودکشیا هیچ ارتباطی با این بازی نداشته. به خاطر همین در صدد برآمدیم که بر خلاف پرداختن به این موضوع در ماه های قبل دوباره و به خاطر آشنایی والدین و مخاطبان این رسانه با این بازی و خطراتی که واسه نوجوانان داره در مورد اون مطلب بنویسیم به این امید که والدین بیشتر از قبل نسبت به سلامت روانی و رفتارای عجیب فرزندان خود در طول انجام این بازی مرگبار آگاه شده و در سریع ترین زمان ممکن از وقوع فاجعه جلوگیری کنن.

بازی «نهنگ آبی» (Blue Whale) یا رقابت نهنگ آبی یه شبه بازی خطرناکه که به وسیله گروهی از «نگهبانان» مدیریت شده و از شرکت کنندگان می خواد که به طور روزانه کارای خاصی رو بکنن که معمولاً ۵۰ روز زمان میبره و وظیفه ای که در روز آخر به شرکت کننده محول می شه اینه که خودکشی کنه.
شرکت کنندگان باید پس از انجام هر وظیفه ای که به اونا محول شده از نتیجه کار عکس گرفته و واسه نگهبانان ارسال کنن تا وظیفه بعدی به اونا اعلام شه.
این وظایف روزانه از کارای تقریباً آسونی مانند گوش دادن به سبک خاصی از موسیقی که به وسیله نگهبانان فرستاده میشه، بیدار شدن در ساعات اولیه صیح، تماشا کردن یه فیلم ترسناک شروع گردیده و کم کم به سمت حک کردن اشکال خاصی روی بدن، آزار دادن به خود و در آخر خودکشی کردن کشیده می شه.

فیلیپ بودیکین، یه دانشجوی روسی رشته روانشناسی که از دانشگاهش اخراج شده ادعا کرده که اون این بازی رو اخترع کرده. ایشون گفته که هدف اصلی اون از ساخت این بازی پاک کردن جامعه بوده چون کسایی که در این بازی شرکت می کنن زباله هایی زیستی و انسانایی بی ارزش به نظر میان. این بازی در سال ۲۰۱۳ در روسیه به وسیله گروه «F57»  که یکی از اسمای گروهی به نام «گروه مرگ» بود که در شبکه اجتماعی «ایشون کونتاکته» فعالیت می کرد مورد استفاده قرار گرفته و براساس گزارشا اولین قربونی خود رو در سال ۲۰۱۵ گرفت. این بازی که در زبون روسی «Синий кит» به تلفظ «سینیتی کیت» (Siniy kit) نامیده می شه یه بازی اینترنتیه که با در نظر گرفتن اسم عادی اون (نهنگ آبی) به نهنگایی اشاره داره که با رسوندن خود به ساحل خودکشی می کنن.

اینجوری شرکت کنندگان در این رقابت همه با عنوان «نهنگ» خطاب می شن.در سال ۲۰۱۶، در روسیه بازی «نهنگ آبی» وقتی شناخته شد که روزنامه نگاری با نوشتن یه مقاله در مورد خودکشیایی که به هم هیچ ارتباطی نداشتن این بازی رو عامل اصلی مرگ اونا اعلام کرد و به زودی موجی از ترس تموم کشور رو فرا گرفت. در ادامه بودیکین دستگیر شده و به جرم تحریک دستکم ۱۶ دختر نوجوون به خودکشی محاکمه گردید.  از همون زمان بود که مواردی از خودکشی در مورد این بازی در کشورهایی مانند هند، چین و ایران گزارش شد.

نوشته دیگر :   الیزابتی که کشاورز شد ؛ درباره بلوار کشاورز بیشتر بدانید

این بازی براساس رابطه بین شرکت کنندگان و نگهبانان شکل میگیره. در واقع نگهبانان تعدادی وظیفه خاص رو واسه این شرکت کنندگان در نظر می گیرن که معمولاً روزی یه مورد باید انجام گیرد. فهرست وظایفی که از روز اول تا روز ۵۰ به شرکت کنندگان محول می شه به توضیح زیر هستن:

۱- حک کردن عبارتی خاص روی دست یا بازو

۲- بیدار شدن در ساعت ۴:۲۰ صبح و تماشای یه ویدیو ترسناک که از طرف نگهبان فرستاده می شه.

۳- ایجاد برشایی طولانی روی دست یا بازو

 

۴- کشیدن عکس یه نهنگ روی تیکه ای کاغذ

 

۵- اگه شرکت کننده واسه تبدیل شدن به نهنگ آماده س باید عبارت «بله» رو روی پای خود  بنویسه. وگرنه باید چندین بار برشایی رو با وسیله ای نوک تیز روی بدن خود بسازن.

 

۶- وظیفه ای پنهونی که به صورت رمزی نوشته می شه.

 

۷- نوشتن یه پیام خاص روی بازو یا دست

۸- نوشتن یه پیام آنلاین در مورد این که شرکت کننده یه نهنگه.

۹- شکست دادن یه ترس

 

 

۱۰- بیدار شدن در ساعت ۴:۲۰ صبح و رفتن روی پشت بام

۱۱- حک کردن شکل یه نهنگ روی دست با وسیله ای نوک تیز

۱۲- تماشا کردن ویدیوهای ترسناک در تموم روز

 

۱۳- گوش دادن به موسیقی که نگهبانان می فرستند.

 

۱۴- بریدن لب

۱۵- سوراخ کردن پوست دست یا بازو با سوزن

۱۶- آسیب زدن یا مریض کردن خود

۱۷- رفتن روی پشت بام و ایستادن روی لبه اون

۱۸- ایستادن روی یه پل

۱۹- بالا رفتن از یه راه پله مرتفع

۲۰- در این مرحله نگهبانان قابل اعتماد بودن و درستی انجام وظایف به وسیله شرکت کننده رو بررسی می کنن.

۲۱- صحبت کردن با یه نهنگ دیگه از راه اسکایپ

۲۲- نشستن روی سقف در حالی که پاها آویزون شده باشه.

۲۳- وظیفه ای دیگه که به صورت رمزی بیان می شه.

۲۴- یه ماموریت سری

۲۵- دیدار با یه نهنگ

۲۶- تاریخ مرگ شرکت کننده به وسیله نگهبان تعیین می شه.

۲۷- رفتن به ایستگاه راه آهن و ایستادن روی ریل

۲۸- صحبت نکردن در تموم طول روز

۲۹- قسم خوردن و قول دادن در مورد این که نهنگ هستین و نهنگ باقی می مونین.

۳۰ تا ۴۹- بعد از این مراحل ترکیبی از وظایف قبلی انجام می شه.

۵۰- وظیفه پایانی هم خودکشی با پایین پریدن از بالای یه ساختمون بلند میشه.