Posted on

در هر شرایطی گفتگو می تونه ترس برانگیز باشه، افراد موفق همیشه خود رو واسه مذاکرات آماده میکنن پس شما هم تلاش کنین قبل از شروع گفتگو بعدی خود آمادگی کامل داشته باشین.

به گزارش آلامتو و به نقل از بیزینس ترن؛ تد لئونهارت (مشاور و مدیرعامل شرکت طراحی Leonhardt Group) همیشه قبل از ملاقات با یه مشتری بزرگ با احساس ترس مواجه می شد. مهم نبود که حتی صاحب یه شرکت طراحی بزرگ با مشتریان بزرگی مثل بوئینگ و چارلز شواب با ۱۰ میلیون دلار درآمد هرساله باشه. گفتگو با یه مشتری جدید همیشه همین احساس ناامنی رو واسه ایشون به وجود آورده.

لئونهارت همیشه قبل از اینجور جلساتی خود رو در دستشویی مخفی کرده و در رو روی خودش قفل می کرد و لیستی از پروژه های موفقی که به ثمر رسونده بود، جوایزی که گرفته بود و بقیه موفقیت هاش رو روی تیکه کاغذ چرک نویسی می نوشت. اون می گوید: «من هر هفته دو تا سه لیست رو می نوشتم و اونا هیچ وقت تغییر نمی کردن. من هیچ گاه نیاز نداشتم که اونا رو بخونم ولی ساختن لیست و قرار دادن اونا در جیب کتم به من در مورد هر چیز استرس زایی آرامش می داد.»

و این به لئونهارت اعتماد به نفس انجام کاری رو می داد که خیلی از بزرگترین و خلاق ترین افراد هم از انجام اون ترس داشتن: گفتگو.

امروز اون به افراد خلاق آموزش می دهد که چیجوری گفتگو کنندگان بهتری باشن و این تمرکز اصلی اونه و در این مورد کتاب نوشته، مشاوره می دهد و یه درس آنلاین جدید ارائه می دهد که بر این موضوع تمرکز داره:

همون خصوصیاتی که به افراد خلاق در رسیدن به ایده های جدید کمک می کنه اونا رو به گفتگو کنندگانی بد تبدیل می کنه.

اون می گوید: «واسه حدود ۱۰ سال من به شرکتهای خلاق مشاوره داده ام ولی هر روز بیشتر با افراد پیچیده ای مواجه می شوم که صاحب شرکتهایی با ۵۰ تا ۱۰۰ پرسنل با قدرت گفتگو بسیار پایین هستن.»

به چه دلیل اینجوریه؟ به صورت ذاتی، همون خصوصیاتی که افراد خلاق رو در رسیدن به ایده های جدید عالی می سازه همونا اونا رو به گفتگو کنندگانی ضعیف مبدل می کنه.

یه ضعف شایع افراد خلاق سندرم دو گانگیه…. اون صدای آزار دهنده ای که در گوشتون زمزمه می کنه فارغ از هر گونه موفقیتی که کسب کرده اید یه دروغ بزرگ بیشتر نیستین.

کار خلاقانه نیازمند اندازه مناسبی حساسیته. شما می خواهید کارتون افراد رو تکون دهد، که این به این معنیست که باید با احساسات اونا تنظیم باشه. ولی سر میز گفتگو همین حساسیت می تونه پاشنه آشیل افراد خلاق باشه. لئونهارت می گوید: «اونا زیادتر از اندازه حساس هستن. اونا نمی خواهند سر قیمت چانه بزنن بلکه فقط می خواهند کار رو تموم کنن. یاد گرفتن اینکه چیزی که نیاز دارین رو مطالبه کنین بسیار مهم بوده و کار سختیه.»

ولی بازم این کار می تونه و باید انجام شه. پس از سال هایی که لئونهارت اول خودش با روش گفتگو کردن کلنجار می رفت و بعد کار با مشتریان خلاق واسه بالا بردن مهارت هاشون، اون به تاکتیک های بسیار مهمی در مورد روبرو شدن با ترس از گفتگو و چه متخصص شدن در اون رسیده که در زیر می خوانیم:

۱. به خودتون یادآوری کنین که شما ارزشمندید.

هر کاری که بتونین انجام بدین تا به شما یادآوری کوچیکی در مورد ارزش هایی که دارین بکنه، از پنهونی به دستشویی رفتن و نوشتن موفقیت هایی که به دست آورده اید، دوباره خوانی نظرات مثبت مشتریان قبلی تا زمزمه کردن موفقیت هاتون زیر دوش حموم…همه و همه می تونن اثرات زیادی به جا بذارن. با اعتماد به نفس بر سر میز گفتگو اومدن کلید موفقیته ولی اول باید به خودتون باور داشته باشین.

۲. صحبت هاتون رو با خودتون تمرین کنین.

درسته که شما نمی خواهید وقتی صحبت می کنین خسته کننده و تکراری به نظر برسین. تمرین اون چه که می خواهید بگید با صدای بلند و در مقابل بقیه می تونه به شما کمک کنه تا بیشتر احساس اعتماد به نفس کنین. وقتی لئونهارت شرکت طراحی اش رو راه اندازی کرد از تیمش خواست قبل از ارائه ای که در پیش داشتن حرف هاشون رو تمرین کنن. اون می گوید: «تمرین کلماتی که قراره گفته شن استرس همه از جمله خودمو کم می کنه.»

۳. اطلاعات مربوط به کارتون رو بدونین.

حدود حقوق یه شخص هم پست شما در شهرتون چقدره؟ این اطلاعات با کمی جستجو در اینترنت قابل دریافت هستش. وقتی شما با اطلاعات لازم مسلح شده باشین می تونید در مورد اعداد مطمئن باشین. لئونهارت می گوید: «وقتی بدونین که محدوده کجاس، همیشه باید فرض کنین که طرف مقابل هم می دونه. پس کمی زیادتر از اندازه بالای محدوده رو درخواست و خیال خود رو راحت کنین.»

چیجوری خیالتون راحت باشه؟ شماره ۱ رو دوباره بخونین.

۴. چانه نزنین. تحت اثر بذارین.

افراد خلاق عاشق کارشون هستن. کار مهم ترین چیزه. همه می دانیم. ولی همون طوری که کار شما می تونه بسیار شخصی به نظر برسه نباید گفتگو کردن بر سر اون احساس گناه به شما بده. و هم اینکه نباید این کار به شما حس چانه زدن بده. واقعا مهم ترین تاکتیکی که شما می تونید در گفتگو ازش استفاده کنین به کار گیری خلاقیت خود واسه تحت اثر قرار دادن مشتریان احتمالیه.

این یعنی در حالی به سر میز گفتگو برید که آماده نشون دادن این نکته به مشتری تون هستین که ایده های شما دقیقاً همون چیزیه که اون نیاز داره. این یعنی پرسیدن تعداد زیادی سؤال در مورد خواست و نیاز اونا و تحت اثر قرار دادن اونا با چشم اندازی که از راه رسیدنتان به این خواست ها براشون ترسیم می کنین.

لئونهارت می گوید: «مطمئن شید اونا می فهمن که چه کاری واسه اونا انجام میدید و بعد این کار رو با تحت اثر قرار دادن اونا و نه با اضافه کردن ستونهای جدیدی از اعداد انجام بدین.»

فنون گفتگو در بازاریابی و مدیریت

۵ قدم واسه تقویت فن گفتگو

بیزینس ترن خلاقیت گفتگو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *