با تلاش یک تیم دانشگاهی، صنعت خودروسازی ایران صاحب یک پلتفرم ملی کاملا مستقل می شود

معنی «نبود درک دوطرفه» در کشورما نه فقط در روابط بین آدما بلکه در صنایع ما هم مشکل ساز شده! نمونه روشن این نبود درک دوطرفه رو میشه در صنعت خودرو کشور هم دید.

جایی که مردم با مشکلاتی سروکار دارن که بنظر میاد واسه خودروسازان جوری مهم نیس و از اون سو هم خودروسازان درگیر رقابتایی هستن که واسه مردم به هیجوجه مهم نیس.

مردم از کمبود تنوع خودروها و کاهش کیفیت و ایمنی شکایت می کنن؛ خودروسازان اما با مشکلاتی چون کمبود بودجه و زندگی آینده شرکتشون دارن!

در این مواقع اگه راه کاری پیدا شه که مشکلات مردم و خودروسازان رو به هم پیوند بزنه شک نداشته باشین خیلی از رقابت و سختیا یا کامل حل می شه یا آسون کردن پیدا می کنه.

پروژه پلتفرم ملی یکی از اون کلید هاست که می تونه در مورد حل این مشکلات رو هم واسه مردم و هم واسه خودروسازان موثر واقع شه.

پروژه پلتفرم به وسیله جمعی از دانشجویان و کارشناسان مکانیک خودرو کشور گردانده می شه که قراره با کالاهایی که بر مبنای این پلتفرم و البته با اولویت ارگونومی و ایمنی طراحی شده، هم مردم رو راضی کنه و بعضی هزینه های خودروسازان رو هم کم کنه.

پلتفرم چیه؟

پلتفرم، در اصل به یه سری از طرحا و نقشه های مهندسی شده خودرو می گن که در بین خیلی از خودروها مشترکه.

سیستم برق و سیم کشی خودرو، سیستم تعلیق، قرار گرفتن قسمتای جور واجور تولید و انتقال قدرت، عملیات تولید و… همه به عنوان یه پلت فرم شناخته می شه که وظیفه طراحی اون هارا برعهده کارشناسان و مهندسان خودرو و مکانیکه.

photo_2016-01-11_17-34-52

به پلتفرما ساده نگاه نکنین، اونا موجوداتی گران قیمتند. اونقدر گران که شرکتای خودروسازی در خیلی از مواقع با سرمایه گذاری مشترک اونا رو تولید می کنن.

شاید باحال باشه که بدونین فولکس واگن واسه فروش یکی از پلت فرم هاش، رقمی در حدود یه میلیارد دلار رو مطالبه می کنه و حتی خودروسازان چینی هم به رقمایی کمتر از ۳ میلیون دلار راضی نمی شن.

هدف از تولید پلتفرم ساده س!. اینکه شما بتونین با یه طرح پایه چند محصول رو با شکل و شمایل در کلاسای جور واجور تولید کنین.

مثلا خونواده سمند، پژو ۴۰۵ و دنا همه روی یه پلت فرم ساخته می شن.

پلتفرم باعث کاهش هزینه ها می شه چراکه جدا از طرحای مربوط به خودرو، روش تولید و ساخت انبوه خودرو هم در پلتفرم دید شده.

Picture PNP (8)

درنتیجه روی یه خط تولید که مختص پلتفرمی خاص باشه می تونین چندین محصول رو با کمی تغییرات در خط تولید بسازین. کالاهایی که براساس یه پلت فرم طراحی می شن می تونن درکلاسا و سگمنتای مختلفی به تولید برسن.

در خود پروژه این پلتفرم هم طرح ساخت ۲۵ محصول جور واجور هست و همه خودوسازان مطرح جهان با اینجور روشی هزینه های تولید و مهندسی خود رو کاهش میدن.

پلت فرم ملی، به چه دلیل و چیجوری؟

در اختیار داشتن علم و حق مالکیت یه پلتفرم خاص که با معیارهای امروزی و براساس نیاز خریداران ایرونی طراحی شده باشه می تونه به عنوان یه برگ برنده مهم تلقی شه.

Picture PNP (12)

پروژه پلتفرم ملی با نام NP01 به عنوان یکی از طرحای کلان کشوری و واسه ایجاد همین بهبودایی که ذکر شد، به وسیله وزارت علوم با محوریت دانشجویان دکتری و ارشد و هم اینکه هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت استارت خورده.

خودرو سدانی که در تصاویر می ببینن اولین و اصلی ترین محصول این پلتفرم ملیه. هرچند همونطور که گفته شد اجناس مختلفی مانند خودرو هاچ بک، کراس اوور، وانت، خودرو کوپه و… رو میشه بر مبنای این پلتفرم به تولید انبوه رساند.

این طرح باتوجه به اینکه به عنوان یه طرح ملی به روش دولتی ساخت و پرداخته می شه، با مشکلات خیلی از دید بحث تامین بودجه روبه رو بوده.

Picture PNP (13)

نهادای مسئول تمایل چندانی به تامین بودجه این پروژه ندارن طوری که در سال ۹۳ این پروژه در توقف کامل بوده! بعد از اونم بودجه ها به وسیله کمیسیون صنعت مجلس و با تلاشای بسیار جفت و جور شده.

با این هممون فکر می کنیم که این پروژه بیشتر از حتی بودجه حالا به پشتیبانی مردم نیاز داره.

این درحالیست که عموما به دلیل نبود شناخت ما از معنی پلتفرم و البته عادتمان به قضاوت سریع و کلی، خیلی زود با دیدن تصاویر اولین محصول پلتفرم ملی اونو به باد انتقاد شباهت و کپی کاری از بقیه اجناس قبلی تولید شده می گیریم.

نکته ای که ما باید بدونیم اینه که اگه حتی این محصول سدان شباهتایی به بعضی خودروها مانند رانا و… داشته باشه اهمیتش به اون چیزیه که در زیر اون نهفتهه.

ظاهر می تونه عوض شه و شک نداشته باشین هم این اتفاق به دلیل هماهنگیای بین قطعه سازی پایانی و طرحای اولیه صورت می گیره.

طبق صحبتای مسئولین این پروژه امکان باز طراحی خودروها به شکل هرساله هست. نکته مهم بعدی اینه که اجناس پلت فرم ملی دارای امکاناتی هستن که درصورت تولید، می تونه تجربه ما از خودرو ملی رو با تغییر رو به رو کنه.

سدان پلت فرم ملی!

اولین خودرویی که براساس پلت فرم ملی تولید می شه خودروی سدانیه که درکلاس سدانای جمع جور قرار گرفته.

Picture PNP (6)

واسه تولید این محصول ۳۱۳ خودرو بررسی شدن و پروژه با مشاورانی از خودروسازان اروپایی جلو رفته.

اون طور که در بالاتر به اون اشاره کردیم اولویت تیم پیشرفت پلتفرم ملی، ارگونومی (به زبون ساده راحتی سرنشینان) و ایمنیه.

یعنی دقیقا چیزایی که واسه کاربران ایرونی اهمیتی فراوون داره. تیم پیشرفت علاوه بر درنظرگیری بحث ایمنی در طراحیا ساختار، امکاناتی مانند کمربندهای پیش کشنده ، ایربگ واسه سرنشینان و… رو واسه این خودرو درنظر گرفته ان تا به بتونه رسیدن به هدف گذاری این گروه رو در رسیدن به استاندارد ۴ ستاره موسسه آزمایش ایمنی یورو N-Cap کمک کنه.

وجود سان روف و یه سری از امکانات دیگه باعث شده تا مطمئن شیم تیم پیشرفت محصول واقعا تلاش خود رو در مورد رسیدن به اهداف مشخص شده کرده و شعاری پیش نرفته.

براساس پیش بینیا برچسب قیمتی در حدود ۱۲ هزار دلار واسه تیراژ ۲۵۰ هزار دستگاه در سال واسه این سدان پیش بینی شده.

این یعنی شاید این خودرو در بازار زیر ۵۰ میلیون تومن جا خوش می کنه. تفاهم نامه ای بین تیم پیشرفت دهنده و هم اینکه گروه سایپا هست تا درآخر این خودرو بتونه به وسیله این شرکت تولید و روونه بازار شه.

Picture PNP (16)

طبق گفته های اعضای گروه، کارای محاسباتی این پروژه به پایان رسیده و ماکتای کوچیک تا بزرگ (یه تو یه) اونم ساخته شده؛ حالا باید یک یا چند نمونه واقعی واسه انجام شکلای جور واجور آزمایشای جاده تولید شه.

البته باید این نکته رو گفت که واسه کاهش هزینه ها و هم اینکه افزایش احتمال موفقیت واسه تولید این محصول، خودرو نزدیکیایی با پلتفرم تندر ۹۰ (X90) داشته تا درصورت موافقت گروه رنو بشه این محصول رو روی خط تولید تندر۹۰ تولید کرد.

Picture PNP (11)

به خاطر همین ابعاد خودرو تا حد امکان به پلت فرم X90 نزدیکی داره. مثلا میشه به فاصله دومحور ۲۶۴۰ میلی متری اشاره کرد که درحد ۱ سانتی نتر با تندر ۹۰ فرق داره.

پیشرانه ای که واسه این خودرو تعبیه شده، نیروگاه کوچیک ۱٫۵ لیتری شرکت اتریشی AVLه. این پیشرانه توانایی تولید ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور رو داره که می تونه این خودرو رو به رسیدن به سرعت قابل قبول ۱۸۵ کیلومتر در ساعت کمک کنه.

Picture PNP (7)

از دیگر امکانات این سدان جمع و جور میشه به فرمون برقی، ترمز ABS چهار کاناله و جعبه دنده های دستی و اتومات اشاره کرد. پیش بینی تیم پیشرفت پلت فرم ملی اینه که بتونن این خودرو رو تا آخر سال ۱۳۹۶ به تولید انبوه رسونن.

حالا باید صبر کنیم و ببینیم که اینبار دولت، خودروسازان و بقیه دستگاه ها حاضر به حرکت در قدمی واسه کمک واقعی و جلب رضایت مردم حرکت می کنن یا خیر؟

بروزرسانی: نمونه اولیه خودرو ساخته شده براساس پلت فرم ملی ظرف روزای گذشته (۲۰ آذر ماه ۹۵) آخرسر به شکل رسمی رونمایی شد. براساس طرحای تئوری قراره ۲۵ مدل براساس این پلت فرم با موتورهای آلمانی به وسیله سایپا ساخته شه.

[این مطلب به وسیله نویسنده مهمون، سروش پویان فر، به رشته تحریر در اومده.]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *