کلم بوک چوی

به گزارش آلامتو به نقل از مجله سلامت ، کلم سفید چینی هزاران سال پیش در چین کشت شد و از اون به بعد در سرتاسر دنیا منتشر شد.

کلم چینی گیاهی از خونواده چلیپاییانه. در این خونواده سبزیجاتی مانند کلم پیچ، کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، سبزیجات سبزبرگ و تربچه به چشم می خورن. این سبزیجات مغذی، کالری پایینی دارن. اگه به دنبال تغذیه سالم هستین سبزیجات خونواده چلیپاییان مانند کلم چینی رو در قسمت بالای لیست برنامه غذاییتان بذارین. یه لیوان کلم چینی خام دارای ۹ واحد کالری، ۱ گرم پروتئین، ۱.۵ گرم کربوهیدرات، ۰.۷ فیبر، ۰ گرم کلسترول،۰.۱ گرم چربی اشباع نشده.

خوردن یه لیوان آب کلم چینی خام ۵% نیاز روزانه به پتاسیم، ۶۲% ویتامین آ ، ۸% کلسیم، ۵% ویتامین بی ، ۳% منیزیم؛ ۳% آهن و ۵۲% ویتامین C رو جفت و جور می کنه.

کلم چینی هم اینکه دارای ویتامینا و مواد معدنی دیگری مانند فسفر، روی، سدیم، مس، منگنز، سلنیم، نیاسین، فولیت، چولین، بتاکاروتن و ویتامین Kه.

کلم چینی در شاخص تراکم مواد مغذی سبزیجات(ANDI) بالاترین رتبه رو به خود اختصاص میده. ANDI غذاها رو نه فقط براساس ویتامینا و مواد مغذی موجود در اونا ، بلکه براساس ترکیبات گیاه شیمی و ظرفیت آنتی اکسیدانشان امتیاز میده.

غذاهایی که دارای بیشترین مواد مغذی در هر کالری هستن بالاترین امتیاز رو دارن و کلم چینی براساس شاخص ANDIدر میان ۳ میوه و سبزی اول این لیست قرار داره.

خونواده چلیپائیان پر از گلوکوسینولیت هستن. این ترکیبات شامل سولفور واسه سلامت آدم به درد بخور هستن.

خواص مصرف کلم چینی چیه

سرطان

کلم چینی و دیگه سیزیجات خونواده چلیپائیان دارای خواص ضد سرطانی هستن.تحقیقات جور واجور نشون دادن آدمایی که سبزیجات این خونواده رو بیشتر مصرف می کنن دارای کمترین اندازه دچار شدن به سرطان سینه، ریه، پروستات و روده هستن. سولفور موجود در این سبزیجات تبدیل به ایزوتیوسیانات در بدن می شه و این ترکیبات به بدن در مقابله با سرطان کمک می کنن.

کلم چینی دارای فولیت هستش که نقش مهمی رو در سنتز DNA و بازسازی اون بازی می کنه و پس باعث جلوگیری از تشکیل سلولهای سرطانی به وجود اومده از طریق جهش DNA می شه. ویتامین Aو Cو بتاکاروتن به عنوان آنتی اکسیدانهای بسیار قوی در بدن عمل می کنن و از سلولها در مقابل آسیب رادیکالهای آزاد مراقبت می کنن.

سلنیوم ماده ای معدنیه که در بیشتر میوه ها و سبزیجات یافت نمی شه. اما کلم چینی شامل این ماده معدنیه. این ماده در کارکرد آنزیم کبد نقش داره و به نابود کردن ترکیباتی که باعث سرطان در بدن می شن کمک می کنه. هم اینکه سلنیوم از التهاب جلوگیری کرده و سرعت تشکیل تومور رو پایین می آورد.

سلامت استخون

آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، روی و ویتامین K موجود در کلم چینی همه در سالم و قوی نگه داشتن استخوانها نقش بازی می کنن.

مصرف کم ویتامین K با پوکی استخون در ارتباطه. مصرف مناسب ویتامین Kبرای سلامتی خیلی با اهمیته چون این ویتامین به عنوان تعدیلگر پروتئینهای ماتریکس استخون عمل کرده و باعث جذب بیشتر کلسیم در استخون شده و مانع از دفع اون به همراه ادرار می شه.

فشارخون

پتاسیم، کلسیم و منیزیم موجود در کلم چینی به طور طبیعی فشار خون رو پایین میارن. واسه پایین نگه داشتن فشار خون باید مصرف سدیم در حد پایین نگه داشته شه، افزایش مصرف پتاسیم به همین اندازه مهمه چون باعث اتساع عروق می شه. براساس آمار مرکز تحقیقات تغذیه و سلامت ملی، کمتر از ۲% از بزرگسالان روزانه ۴,۷۰۰ میلی گرم پتاسیم مصرف می کنن.

این را هم حتما بخوانید :
خرمالو و آفت دهان

سلامت قلب

فولیت، پتاسیم، ویتامین Cو ویتامین B6موجود در کلم چینی همراه با از دست دادن کلسترول اون همه به سالم نگه داشتن قلب کمک می کنن.

تو یه مطالعه مشخص شد کسائی که روزانه ۴,۰۶۹ میلی گرم پتاسیم مصرف می کنن، نسبت به کسائی که مصرف روزانه پتاسمیشان در حدود ۱۰۰۰ میلی گرمه ۴۹% احتمال مرگ در اثر دچار شدن به مریضیای قلبی در اونا کمتره.

ویتامین B6و فولیت از تشکیل ترکیبی به نام هوموسیستین جلوگیری می کنن؛ تجمع فراوون این ترکیب در بدن باعث آسیب رسوندن به رگهای خونی شده و منتهی به بروز بیماریهای قلبی در افراد می شه.

التهاب

کولین یکی از مهمترین مواد مغذی موجود در کلم چینی است که به خواب، حرکت ماهیچه ها، یادگیری و حافظه کمک می کنه. کولین هم اینکه به نگهداری غشاء سلولها، انتقال پیامای عصبی، جذب چربی و کاهش التهابات مضمن کمک می کنه.

سیستم دفاعی بدن

سلنیوم موجود در کلم چینی از راه تولید سلولهای T کشنده باعث پیشرفت سیستم ایمنی بدن در مقابله با عفونت می شه.

پوست

کلاژن، سیستم پشتیبانی کننده پوست، وابسته به ویتامین C هستش. ویتامین C در بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و باعث جلوگیری از آسیب به وجود اومده از طریق آفتاب، آلودگی و سیگار به پوست می شه. ویتامین C هم اینکه به کلاژن در صاف کردن بافت پوست و نابود کردن چروکهای پوست کمک می کنه.

تحقیقات نشون می دهدکه مصرف زیاد غذاهای گیاهی مانند کلم چینی احتمال دچار شدن به ، مرض چاقی و بیماریهای قلبی رو کم می کنه و از طرف دیگه سلامت کلی بدن رو زیاد کرده و باعث می شه.

چیجوری کلم چینی رو وارد رژیم غذاییمان کنیم؟

آشپزی با کلم چینی

همه قسمتای کلم چینی رو میشه در غذا استفاده کرد. علاوه بر اندازه پایین کالری و مواد مغذی بالای اون، مزه شیرین و بافت ترد کلم چینی اونو به یکی از غذاهای ایده آل تبدیل کرده که می تونین با هر نوع ماده غذایی دیگری اونو استفاده کنین.

روشای سریع

کلم چینی رو با شکلای جور واجور سبزیجات خرد کرده و سالاد جفت و جور کنین.

کلم چینی خرد شده رو به سوپ اضافه کنین.

کلم چینی رو با سبزیجات و سس سویا و روغن کنجد ترکیب کنین

سیر و زنجبیل تازه رو در روغن زیتون سرخ کنین بعد کلم چینی رو به اون اضافه کنین

کلم چینی خرد شده، قارچ، پیازچه و سس سویا رو با هم ترکیب کنین

خطرات احتمالی به وجود اومده از طریق مصرف کلم چینی

از کلم چینی به عنوان یکی از غذاهای ایجاد کننده تورم تیروئید یاد می شه. این سبزی با جلوگیری از جذب آیودین باعث مشکل در کار غده تیروئید می شه. این کارکرد به دلیل وجود آنزیم میروسیناس موجود در سبزیجات خونواده چلیپائیانه که موقع پخت از بین میره. مقدار مصرف بالای کلم چینی خام واسه بدن خطرناکه. پس پیشنهاد می شه خام این سبزی رو به مقدار متوسط استفاده کنین. اگه داروهای رقیق کننده خون مانند کودامین مصرف می کنین نباید بدون این دست اون دست کردن بعد از خوردن اون سبزیجات شامل ویتامین K استفاده کنین.

در آخر این کلی و یا الگوی غذایی کلی شما هستش که در جاوگیری از بیماریها نقش مهمی داره. بهتره که رژیم غذاییتان بسیار جور واجور باشه و فقط روی چند ماده غذایی خاص تمرکز نکنین.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

خواص سبزیجات مجله سلامت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *