Posted on

چیزی که من زیاد میشنوم اینه که اگه کاربر زیاد نمونه تو صفحه، Bounce Rate بالا میره و خیلی بده.در حالی که این حرف از پایه اشتباه هست! هم اینکه خیلیا می گن که اگه کاربر از یافته های جستجوی گوگل روی شما کلیک کنه و بعد بدون این دست اون دست کردن برگرده تو یافته های جستجوی گوگل(Pogo-Sticking) و روی سایت دیگه ای کلیک کنه ، خیلی مضر هست.که اینم غلطه.دست کم اینا همیشه درست نیستن.ولی بعضی وقتا درست هستن.

بونس ریت به موندگاری ربط نداره به کلیک روی لینکای داخلی ربط داره.اگه کاربر توی صفحه شما بیاد و اون صفحه، آخرین صفحه ای باشه که می بینه، این یعنی بونس ریت بالا.

خیلی سادست! هنوز که هنوزه خیلیا فکر می کنن بونس ریت یعنی زمان موندگاری!بیایید تعریف گوگل رو از بونس ریت در  ببینیم:

A bounce is a single-page session on your site. In Analytics, a bounce is calculated  specifically as a session that triggers only a single request to the Analytics server, such as when a user opens a single page on your site and then exits without triggering any other requests to the Analytics server during that session.

Bounce rate is single-page sessions divided by all sessions, or the percentage of all sessions on your site in which users viewed only a single page and triggered only a single request to the Analytics server.

به طور خلاصه Bounce یعنی یه تک Session روی سایت.یعنی کاربر صفحه ای از سایت رو باز کنه و بدون اینکه هیچ Request دیگه ای به سایت بده صفحه رو ببنده.یعنی رو هیچ لینک صفحه یا لینک دانلود یا… کلیک نکنه.یعنی بعد از باز کردن صفحه که اولین Request اون Session در سایت بوده، دیگه Request دیگه ای از سمت اون Session نیاد.

دوستائی که نمیدونند Session چی هست، Session همون کاربر هست فرقش اینه که یه تایمی داری و منقضی میشه.هر Session بعد از ۱۵ دقیقه، میمیره و اگه همون کاربر بعد از ۱۵ دقیقه بیاد، یه Session دیگه حساب میشه.هر Session براساس IP و User Agent از Sessionای دیگه تفکیک میشه.

درباره Pogo-Sticking هم خیلی مواقع طبیعی هست که کاربر بره تو صفحه ای و برگرده تو یافته های جستجوی گوگل.نه بخاطر اینکه از سایت راضی نبوده.بلکه به خاطر اینکه از عبارت جستجو شده خودش راضی نبوده و بعد از دیدن چند سایت میفهمه که باید عبارت دیگه ای جستجو میکرده.و دلایل زیاد دیگه ای.بله اگه بیشتر صفحه شما این اتفاق براش بیفته خوب نیس.ولی هر بار که این اتفاق بیفته، شاخص منفی واسه شما نیس.بستگی داره به نسبت کل کوئریا و کلیک هاتون، چقدرش به این شکل باشه.

پس دوستان!

موندگاری در صفحه شاخص Bounce Rate نیس.کلیک روی لینک داخلی و هر رفتاری از کاربر در صفحه و هر Interactive در صفحه شاخص Bounce Rate هست.

Pogo-Sticking هم چیزی نیس که موردی بهش نگاه کنین و خودتون بترسید که واسه سایت خودتون روی Back مرورگر کلیک کنین!

چون گوگل اونقدر نادان نیس که تا دید یه سایتی بونس ریتش بالاست رتبش رو کم کنه! شاید واقعا در اون حد نیاز کاربر برطرف بشه یا موضوع مثل اندازه دلار اینطور باشه یا اینکه نوع طراحی سایت طوری باشه که کاربر لازم نباشه هیچ Interactive داشته باشه.

دلار

یادتون نره گوگل تموم فاکتورا رو با الگوریتم پیچیده ای در کنار هم قرار میده و سایتا رو رتبه بندی میکنه.به این سادگی نیس که بونس ریت بره بالا بگه این سایت رو میبرم عقب!

هدف من از این پست این نبود که بگم بی خیال بونس ریت بالا یا Pogo-Sticking بشین.فقط دقیق تر و Customize شده تر به این دو موضوع نگاه کنین و صد البته موافقم که بونس ریت پایین و Pogo-Sticking پایین تری داشته باشین.ولی با منطق و عدد و حساب کتاب و تحلیل دقیق.راستی، اندازه تبدیل از همه اینا مهم تر هست.ببینین چقدر دارین بازدیدا رو تبدیل به پول می کنین.

خوشحال میشم با کامنت هاتون، این پست رو به رقابت بکشین.