وبینار چیست؟ سمینار آنلاین یا رویداد آنلاین

افزایش چشمگیر در برگزاری انواع دوره های مجازی را می‌توان یکی از تحولات مهم در دنیای امروز دانست. کمتر کسی است که در این روزها نداند کلاس آنلاین چیست و این عبارت بارها به گوش‌مان خورده است.ا

ین دوره‌ها یا کلاس‌ها که به صورت تخصصی‌تر وبینار خوانده می‌شوند، تحولاتی را در آموزش و نحوه اطلاع رسانی درباره موضوعات مختلف به وجود آورده اند.

برای آشنایی شما با این تحول، در این مطلب می‌خواهیم به تعریف وبینار بپردازیم و به شما بگوییم وبینار چیست و چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد. با ما همراه باشید تا اطلاعات دقیق‌تری در این باره به دست آورید و همه چیز درباره وبینار را بدانید.

وبینار چیست ؟

وبینار (Webinar) از عبارت Web-based seminar گرفته شده و به کلاس، دوره، سمینار یا هر نوع رویداد آنلاین گفته می‌شود که در  محیط وب و با استفاده از اینترنت و نرم‌افزارهای خاص به صورت کاملا آنلاین، زنده، تعاملی و دو طرفه در یک زمان مشخص برگزار می‌شود. کلاس آنلاین، سمینار آنلاین، دوره مجازی، کلاس مجازی و … نیز نام‌هایی هستند که به جای وبینار به کار می‌روند و همه ما کم و بیش با آنها آشنایی داریم.

به هنگام برگزاری وبینار، کاربران و مدرس یا برگزار کننده در زمانی مشخص آنلاین می‌شوند و با مراجعه به لینکی که در اختیار آنها گذاشته شده، در محیطی ویژه حضور پیدا می‌کنند.

این محیط ویژه را می‌توان یک بستر یا پلتفرم آموزش دانست که ارتباط و آموزش را با امکانات مختلف، ممکن می‌سازد. مدرس در این پلتفرم از طریق صدا و تصویر، نمایش فایل ارائه، ترسیم اشکال بر روی وایت برد، نمایش ویدیوهای مختلف آموزشی و به اشتراک گذاری صفحه نمایش یا دسکتاپ خود، مطالب را به شرکت‌کنندگان منتقل می‌کند و افراد حاضر در وبینار نیز، در صورت نیاز به توضیح بیشتر یا مطرح کردن سوالات خود از امکان ارسال پیام‌های متنی، صدا و تصویر استفاده می‌کنند.

وبینار چه مزایایی دارد؟

وبینارها در واقع جایگزینی برای دوره‌های آموزشی حضوری و سمینارها و کارگاه‌های مختلف هستند که به صورت آنلاین برگزار می‌شوند. این نوع برگزاری به صورت مجازی مزایایی را به همراه دارد که در اینجا به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

نیاز به حضور در مکانی خاص ندارید. برای شرکت در سمینارها و کلاس‌های حضوری باید به مکانی مشخص مانند کلاس یا سالن اجتماعات و … بروید اما در وبینارها و کلاس‌های آنلاین این محدودیت وجود ندارد. شما می‌توانید در خانه، در کافه، به هنگام سفر و هر جای دیگری که دسترسی به اینترنت دارید، بنشینید و در کلاس شرکت کنید.

هزینه کمتری می‌پردازید. هزینه کلاس‌های آنلاین و دوره‌های مجازی کمتر از مشابه حضوری آنهاست. همچنین با حضور در این گونه دوره‌ها و کلاس‌ها، هزینه‌ای برای رفت و آمد نمی‌پردازید و همین موضوع باعث صرفه‌جویی می‌شود. حالا می‌توانید با هزینه پس‌انداز شده در دوره دیگری ثبت نام کنید و چیزهای بیشتری یاد بگیرید. میزان صرفه‌جویی در هزینه‌ها برای برگزار کننده وبینار بسیار چشم‌گیرتر است چرا که او دیگر به امکاناتی مانند سالن، دیتا پروژکتور، تجهیزات صدا و تصویر پیشرفته، میان وعده و پذیرایی و حتی نیروهای انتظامات و هماهنگی، نیاز ندارد. حذف این موارد هزینه‌ها را برای برگزارکننده  به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

در زمان صرفه‌جویی می‌کنید. محدودیت حاضر شدن در مکانی خاص در کلاس‌های حضوری و سمینارها، باعث می‌شود که مجبور باشید زمانی را برای رسیدن به آن محل و بازگشت به خانه در نظر بگیرید. در کلاس‌های آنلاین چنین چیزی وجود ندارد چرا که در هر جایی به محیط کلاس و محتوای آن دسترسی دارید و می‌توانید زمان رفت و آمد خود را به هر کار دیگری که دوست دارید اختصاص دهید.

به فایل‌ها و جزوات آموزشی در لحظه برگزاری دسترسی دارید. در صورتی که برگزارکننده وبینار یا کلاس آنلاین بخواهد فایل ارائه خود یا جزوه‌ای خاص را در اختیار شرکت‌کنندگان بگذارد، در لحظه می‌تواند این کار را انجام دهد و دیگر نیازی نیست که بعد از تمام شدن کلاس، به دنبال فایل ارائه یا کپی کردن جزوه باشید.

می‌توانید به ویدیوی کلاس دسترسی داشته باشید. معمولا وبینارها در هنگام برگزاری ضبط می‌شوند و بعدا می‌توانید هر آنچه در کلاس، گفته شده را بارها مرور کنید تا هیچ نکته‌ای را از دست ندهید. همچنین اگر به دهر دلیلی نتوانستید در زمان مقرر در وبینار یا کلاس آنلاین شرکت کنید، محتوای آن را از دست نمی‌دهید و می‌توانید با دیدن ویدیو در جریان همه محتوای آن قرار بگیرید.

می‌توانید با برگزاری وبینار کسب درآمد کنید. شما می‌توانید دانش، مهارت و هنر خود در زمینه‌های مختلف را با برگزاری وبینار به دیگران آموزش دهید و از این طریق درآمد خوبی به دست آورید. کافیست به یک پلتفرم برگزاری وبینار مانند ایلرنو مراجعه و یک دوره آموزشی آنلاین را تعریف کنید تا کاربران در آن ثبت نام کنند.  البته همه درآمد شما به هزینه ثبت نام ختم نمی‌شود و با ضبط و فروش فیلم وبینار خود می‌توانید درآمدی همیشگی داشته باشید.

محیط برگزاری وبینار چگونه است و چه امکاناتی دارد؟

وبینارها در محیط نرم‌افزارها و پلتفرم‌های مختلف برگزار می‌شوند. انواع  مختلفی از این نرم‌افزارها وجود دارد که همه آنها امکان به اشتراک‌گذاری پیام‌های متنی،صوت، ویدیو و فایل ارائه را دارند اما در ارائه امکانات دیگر و حتی سرعت اینترنت مورد نیاز، دارای تفاوت‌هایی هستد. این برگزارکننده وبینار است که بر اساس نیاز و هدف خود و امکانات نرم‌افزارها، یکی را انتخاب می‌کند. با مطالعه مطلب نرم‌افزارهای برگزاری وبینار، می‌توانید اطلاعات خوبی درباره این نرم‌افزارها به دست آورید.

نوشته دیگر :   زخم دیابتی چیست ؟

در این محیط شما قادر به دیدن مدرس و فایل ارائه هستید اما با دیگر کاربران ارتباط تصویری و صوتی ندارید. شما و دیگر کاربران می‌توانید پیام‌های متنی ارسال کنید و در صورت نیاز و درخواست شما امکان به اشتراک‌گذاری صدا و تصویرتان در کلاس آنلاین به شما داده خواهد شد.

تجهیزات و امکانات مورد نیاز وبینار

اگر یک دستگاه رایانه، لپ تاپ، گوشی، تبلت و … و دسترسی به اینترنت با سرعت بالا دارید، برای شرکت در وبینار یا کلاس‎‌های آنلاین آماده‌اید. یک میکروفون یا هدست مناسب هم برای پخش و دریافت بهتر صدا پیشنهاد می‌شود و اگر برگزار کننده وبینار هستید علاوه بر این موارد باید نرم‌افزار و پلتفرم مناسبی را انتخاب کنید و بستری را نیز برای ثبت نام کاربران مهیا سازید.

چگونه می‌توانم در یک وبینار شرکت کنم؟

با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید بسیاری از وبینارها با موضوعات مختلف را بیابید. در ایلرنو نیز به وبینارها و کلاس‌های آنلاین با موضوعات مختلف دسترسی دارید. کافیست یکی را بر اساس نیاز و علاقه خود انتخاب و بررسی کنید و هزینه آن را بپردازید تا ثبت نام شما انجام شود.  پس از این کار، باید در زمان مقرر آنلاین شوید، به لینک مشخص شده مراجعه کنید و سر کلاس حضور یابید. حالا می‌توانید از محتوای وبینار استفاده کنید، اطلاعات جدید به دست آورید و از مزایای شرکت در کلاس آنلاین بهره‌مند شوید.

چگونه می‌توانم وبینار برگزار کنم؟

اگر مهارت، هنر و دانشی در هر زمینه‌ای دارید که دوست دارید آن را به دیگران آموزش دهید و یا نیاز به برگزاری یک سمینار برای معرفی برند یا محصولات خود دارید، وبینار انتخاب خوبی برای شماست.

برای برگزاری وبینار باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید و قدم به قدم پیش بروید تا تجربه خوبی از برگزاری یک رویداد یا دوره آنلاین را داشته باشید. داشتن استراتژی و محتوای مناسب، استفاده از روش‌های تبلیغات و بازاریابی درست، انتخاب بستر مناسب برای ثبت نام کاربران و …. همه و همه در کیفیت وبینار شما و رضایت شرکت‌کنندگان نقش دارند.

برای آنکه این مسیر را درست بروید می‌توانید در مطلب مراحل برگزاری وبینار دقیق‌ترین اطلاعات را در این زمینه به دست آورید. تمام مراحل را به صورت دقیق برای شما توضیح داده‌ایم تا بتوانید بهترین وبینار را برگزار کنید.

آیا سرعت اینترنت ایران برای وبینار کافیست؟

اگر همه استانداردها در برگزاری رویدادهای آنلاین رعایت شوند و از پلتفرم و نرم‌افزارهای مناسب استفاده شود، می‌توان با حداقل سرعت نرخ دانلود ۵۰ کیلوبیت بر ثانیه هم وبینار خوبی را بدون مشکل و قطع و وصلی برگزار کرد. بنابراین کاربران در ایران نیز به راحتی می‌توانند در وبینار مورد علاقه خود شرکت کنند و تجربه خوبی در این زمینه داشته باشند.

آیا امکان تست وبینارها وجود دارد؟

شاید هنوز هم تصور درستی از وبینار و محیط آن ندارید و یا هنگامی که به شرکت در وبینار یا کلاس آنلاین فکر می‌کنید، هنوز در مورد شرکت در این دست دوره‌ها و کلاس‌ها مطمئن نیستید. اگر دوست دارید که وبینار و حضور در فضای آن را امتحان کنید و بیشتر با محیط آن آشنا شوید، می‌توانید از وبینارهای رایگان بهره ببرید. بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای در وبیناری که به علاقه و سلیقه‌تان نزدیک‌تر است ثبت نام کنید، در زمان اعلام شده، آنلاین شوید و با مراجعه به لینکی که به شما داده شده، تجربه‌ای را در زمینه شرکت در وبینار به دست آورید. سپس با خیال راحت در هر وبیناری که دوست دارید ثبت نام کنید.

سخن آخر

بدون شک برگزاری وبینار یا کلاس آنلاین و شرکت در این دست دوره‌های مجازی، تجربه‌ای خاص برای شما خواهد بود. نبود محدودیت زمانی و مکانی، هزینه‌های منصفانه و پایین‌تر نسبت به دوره‌های حضوری و امکان استفاده از وبینارهای رایگان برای آشنایی با فضای رویدادهای آنلاین، همه و همه آن قدر جذاب هستند که شما را متقاعد کنند تا یک بار هم که شده وبینار را امتحان کنید. با شرکت در وبینارها می‌توانید با کمترین هزینه مهارت‌های جدید بیاموزید و اطلاعات جدیدی را در زمینه‌های مختلف به دست آورید. در ایلرنو (elearno.ir) می‌توانید وبینارهای مختلفی را مورد بررسی قرار دهید و به راحتی در دوره مورد نظرتان ثبت نام کنید.