دلایل پایین آمدن کیفیت تخته وایت برد در سالیان اخیر

در طی چند سال گذشته به دلیل نوسانات شدید ارز اجناس مختلف دچار تغییر و افزایش قیمت چشمگیری شده اند .

که تخته وایت برد هم از این مقوله مستثنا نیست .

با افزایش قیمت ارز وایت برد وارداتی افزایش قیمت بسیار زیادی داشت زیرا علاوه بر افزایش قیمت، هزینه ی گمرکی بالا باعث شد تا قیمت وایت برد چند برابر شود. از این رو وارد کنندگان وایت برد برای کنترل قیمت و از دست ندادن مشتریان خود وایت برد با قیمت و البته کیفیت پایین تر وارد کردند که در نگاه اول هیچ تفاوتی با وایت برد قبلی نداشت اما از کیفیت پایین تری برخوردار بود.

 

اما به دلیل قیمت پایین تر به فروش می رفت تا جایی که کیفیت وایت برد خارجی پایین آمد و از طرفی برای وارد کننده صرفه اقتصادی نداشت از این رو واردات وایت برد بسیار کم و حتی می توان گفت به صفر رسیده است زیرا وایت برد به خودی خود نیازی به واردات ندارد و در داخل کشور تولید و عرضه می شود  تولید کنندگان مدل های مختلفی از وایت برد را تولید می کنند.

چندین سال است که انواع تخته وایت برد در داخل کشور تولید می شود که می توان به تخته وایت برد دور چوب، تخته وایت برد دور آلومینیم،تخته وایت برد مغناطیسی و ..‌. اشاره کرد.

اما صفحه اصلی وایت برد که در کیفیت آن بسیار موثر است به صورت جدا از خارج از کشور وارد می شد که بازهم با توجه به افزایش قیمت ارز ،افزایش قیمت داشت و همین امر باعث شد تا قیمت کلی بالا برود و در نتیجه فروش تخته وایت برد کم شد و برای بالا بردن فروش مجبور به پایین آوردن قیمت آن شدن که نتیجه ای جز پایین آوردن کیفیت آن نداشت، چراکه مجبور به استفاده از صفحه های بی کیفیت خارجی و چینی شدند که پس از مدتی بعد از استفاده تغییر رنگ داده و سیاه می شدند و حتی به دلیل نداشتن ضخامت مناسب صفحه با کوچکترین فشار تغییر شکل داده و تاب بر می داشتند.

 

تولید کنندگانی هم که همه ی تولیدات تخته وایت برد خود را از مواد اولیه داخلی تولید می کردند پس از مدتی به دلیل گران شدن مواد اولیه داخلی و برای از دست ندادن مشتریان خود مجبور به استفاده از مواد اولیه بی کیفیت و نا مرغوب شدند که کیفیت کلی تخته وایت برد را پایین می آورد.

به طور مثال از زهوار دور آلومینیمی باریک تر استفاده کردند و حتی از نوار با جنس فلز بی کیفیت استفاده کردند ویا از رنگ نا مناسب برای تخته وایت برد استفاده کردند به گونه ای که رنگ به خوبی به صفحه نمی چسبید و پس از مدت کوتاهی ریزش می کرد. بعضی از رنگ ها هم به خوبی ماژیک روی آنها تمیز نمیشد و لکه سیاهی و رد ماژیک روی آنها باقی می ماند.

باز هم به دلیل بالا رفتن قیمت مواد اولیه اجناس بست های تخته وایت برد با کیفیت پایین تولید شد که پس از مدتی به زودی فرسوده شده و به کل تخته وایت برد قابل استفاده نبود.

اما جدا از گرانی یک سری افراد سود جو برای سود بیشتر دست به کپی برداری از تخته وایت برد مرغوب کرده و تولید تخته وایت برد شبیه به آن با مواد بی کیفیت کردند که باعث پایین آمدن متوسط تخته وایت برد شد.

و همچنین لوازم جانبی و متعلقات تخته وایت برد نیز به دلیل گرانی و افزایش مواد اولیه نظیر آهن، رنگ، بست های فلزی،چرخ ترمز دار و… که برای پایه های تخته وایت برد استفاده می شود دچار کاهش کیفیت شدند و برای کنترل قیمت تولید کنندگان از آهن سبک تر و رنگ ارزان تر برای تولید استفاده کردند.

نوشته دیگر :   آموزش 0 تا 100 [ساخت ایمیل سازمانی] با cPanel + DirectAdmin

در پایین آمدن کیفیت تخته وایت برد به یکی دیگر از دلایلی که می توان اشاره کرد کمبود و یا نبود بعضی مواد اولیه و قطعات مورد استفاده در تخته وایت برد است، که چون خط تولید را نمی توان قطع کرد بجای نبود قطعه و یا مواد اولیه از جایگزین آن استفاده می کنند که ممکن است کیفیت قبلی را نداشته و در نتیجه کیفیت کلی تخته وایت برد پایین بیاید.

یکی دیگر از مدل های تخته وایت برد، تخته وایت برد شیشه ای است که نسبت به تخته وایت برد های گذشته بروز تر شکیل تر و دارای طول عمر بیشتری است. اما به دلیل قیمت بالای آن نسبت به مدل های دیگر وایت برد از استقبال کمتری برخوردار است و در هرجایی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

و معمولا در مکان های شکیل، اتاق های کنفرانس و مدیریت مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مورد هم با توجه افزایش قیمت فزات مثل آلومینیم و استیل که ماده اصلی برای تولید فلنچ های وایت برد شیشه ای است قیمت آن را تحت تاثیر قرار داده که به همین دلیل برای کنترل و کاهش قیمت دست به فلنچ های سبک تر و کوچکتر کردند تا فلز کمتری در تولید آن به کار رود و قیمت آن کمتر شود که در نتیجه کیفیت کلی کار پایین آمد.

ماده دیگر در تولید آن شیشه است که برای کاهش قیمت از شیشه با کیفیت پایین تر که از شفافیت و وضوح کمتری برخوردار است و مانند شیشه های مرغوب صیقلی و صاف نیستند و رنگ آنها نیز پس از رنگ شدن به سبزی و یا رنگ آبی میزند،استفاده می کنند.

اما مورد دیگر که خیلی باید به آن توجه داشته باشید سکوریت بودن شیشه است ،زیرا درصورت سکورت نبودن شیشه از استحکام بسیار پایین تری برخوردار بوده و پس از شکستن بسیار برنده و پر خطر است،

مورد دیگر آن رنگ های استفاده شده در وایت برد شیشه ای است که برخی از تولید کنندگان به دلیل افزایش قیمت زیاد رنگ، از رنگ های متفرقه و بی کیفیت استفاده کرده که به خوبی به شیشه نمی چسبد و پس از مدتی دچار ریزش رنگ می شوند. از طرفی این رنگ ها ب خوبی مات نیستند و پس از نوشتن وضوح کافی ندارند.

اما در برخی از موارد هم به دلیل نبودن رنگ مرغوب در بازار و یا کمبود آن به ناچار از رنگ های جاگزین استفاده می شود که ممکن است کیفیت رنگ اصلی را نداشته و یا حتی کیفیت بسیار پایین تری داشته باشد.

که بهترین این رنگ ها برای استفاده در وایت برد شیشه ای رنگ پودری کوره ای است که بسیار مرغوب و با کیفیت وضوح بالاست.

حال به طور کلی و مختصر اگر بخواهیم دلایل پایین آمدن کیفیت تخته وایت برد و وایت برد شیشه ای را بیان کنیم می توانیم به افزایش قیمت ارز،افزایش حق گمرکی و انبار، افزایش هزینه حمل و نقل،جلوگیری کردن از واردات، گران شدن، کمبود و یا حتی نبود مواد اولیه مرغوب و متاسفانه سو استفاده بعضی افراد سود جو اشاره کرد.