۷ تصور نادرست درباره عصبانیت

خشم یکی از قوی ترین احساسات بشریه که بیشتر مواقع با احساسات دیگه اشتباه گرفته می شه. متأسفانه برداشتای نادرستی که در مورد عصبانیت هست به رفتارای غیر سازنده زیادی منجر می شن.

واسه همینه که شناسایی این سوء تفاهما و برطرف کردن اونا اهمیت زیادی پیدا می کنه. در ادامه می تونین ۷ باور نادرست درباره خشم رو از نظر بگذرونین.

با سایت ما همراه باشین.

۱- خشم احساسی منفیه

عصبانیت چیز بدی نیس و یه احساس طبیعی و سالمه. واقعا خیلی از چیزایی که به درد بخور تلقی می شن از همین عصبانیت سرچشمه می گیرن.

خیلی از نابرابریای اجتماعی به وسیله کسائی مورد انتقاد قرار گرفتن که از وجود اونا عصبانی شدن. واسه نمونه خشم مارتین لوتر و جمع کثیری از سیاهپوستان آمریکا نسبت به نابرابریای اجتماعی اون دوران باعث شد واسه رسیدن به حقوق انسانی خود دست به اعتراض بزنن. تین نمونه و بسیاری نمونه های دیگه نشون میدن احساس عصبانیت می تونه به تغییرات مثبتی برسه.

۲- خشم همون خشونته

خیلی از مردم متوجه فرق احساس خشم و رفتارای خشن نمی شن. احساس عصبانیت طبیعیه اما رفتارای خشن خیر. راه های سالم زیادی واسه دست و پنجه نرم کردن با عصبانیت هست که به تهدید و خشونت متکی نیستن.

۳- مدیریت خشم نتیجه ای نداره

افراد وقتی مهارتای لازم واسه مدیریت خشم خود رو نداشته باشن، این احساساتشون می تونه در تموم بخشای زندگیشون دردسرساز شه. خیلی از دشواریای روابط، مسائل کاری و مشکلات قانونی نتیجه بیان احساس خشم به شکلی غلطه.

دوره ها و تکنیکای مدیریت خشم می تونن ابزارای قدرتمندی باشن که به افراد در کاهش فورانای عصبی کمک می کنن. درمانای شناختی-رفتاری واسه مسائل مربوط به خشم، درمانای مؤثری تشخیص داده شدن.

۴- خشم تنها احساسی ذهنیه

بخش درگیری احساسی مثل خشم فقط به ذهن آدم محدود نمی شه. آخرین باری که واقعاً عصبانی بودین رو به یاد بیارین. شایدً ضربان قلبتون بالا رفته، صورتتون قرمز شده و دستاتون شروع به لرزیدن کردن.

همه اینا نشون میدن عصبانیت واکنشی فیزیولوژیک بر می انگیزد و همین واکنشه که بیشتر به افکار خشمگینانه و رفتار خشن منجر می شه. آزاد کردن ذهن و بدن از این احساسات و واکنشا در کاهش فورانای یادشده نقشی کلیدی اجرا می کنه.

۵- خالی کردن عصبانیت اونو فرو می نشاند

مشت زدن به بالشت، خرد کرد وسایل داخل اتاق و یا فریاد زدن، خشم درونتون رو فرو نمی نشاند. واقعا تحقیقات نشون دادن خالی کردن عصبانیت به این شکل نتیجه برعکس داره. هرچه بیشتر عصبانیت خود رو با خشونت خالی کنین، احساس بدتری دارین.

۶- بی توجهی به خشم باعث از بین رفتن اون می شه

سرکوب کردن خشم هم کار درستی نیس. به کار گیری خنده واسه پوش,ندن استیصال، رد احساس عصبانیت، و یا اجازه دادن به بقیه واسه داشتن رفتاری ناجور واسه رسیدن به احساس آرامش می تونه احساس خشم شما رو به سمت درونتون راهنمایی کنه. در واقع خشم فروخورده، از فشار خون گرفته تا افسردگی، با خیلی از بیماریای جسمی و روحی در رابطه دونسته شده.

۷- مردان عصبی تر از زنان هستن

یافته ها به صورت دائمی نشون میدن مردان و زنان اندازه برابری از خشم رو تجربه می کنن، فقط اونو به روشای متفاوتی میدن. مردان در بروز احساس خشم خود به رفتار تهاجمی و یهویی تمایل بیشتری دارن و زنان معمولاً به روشی غیر مستقیم، مثل بیرون روندن کسی از زندگی شون، از اون بهره می گیرن.

روشای سالم مقابله با عصبانیت

بهترین روش واسه دست و پنجه نرم کردن با خشم اینه که راه سالمی واسه بروز اون پیدا کنین. تبدیل کردن عصبانیت به چیزی سازنده مثل تغییری مثبت، بهترین راه شکست دادن خشم حساب می شه.

با این حال قبل اینکه بتونین احساسات خود رو بروز بدین باید درک درستی از احساس خود داشته باشین. هنگام تجربه احساسات مختلفی مثل درموندگی، یأس و یا خشم مطلق، تلاش کنین نشونه ها و علائم هر یک رو شناسایی کنین.

به علائم اخطار دهنده اولیه عصبانیت توجه خاص داشته باشین. واسه اینکه احساس عصبانیتتون قبل از رسیدن به سطح انفجار متوقف شه خود رو از موقعیتی که در اون قرار دارین دور کنین. کمی پیاده روی یا تنفس عمیق می تونه هم ذهن و هم بدن شما رو آروم کنه.

وقتی آرامش خود رو به دست آوردید، واسه حل فعالانه مسئله و باز کردن اون به شکلی سازنده تر قدمایی وردارین. بالا بردن هوش هیجانی می تونه شما رو از بیان حرفا و انجام کارایی که ممکنه بعداً باعث پشیمانیتان شن بازدارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *