Posted on

در این مقاله می خوایم شما رو با ۵ فن نویسندگی که به کار گیری اونا، مخاطبان شما رو جذب محتوای سایت تون می کنه آشنا کنیم. این ۵ پیشنهاد رو رعایت کنین تا به یافته های مطلوبی دست پیدا کنین.

هممون می خوایم بازخورد مثبتی نسبت به محتوایی که واسه اون به سختی کار می کنیم، به دست بیار، که رسیدن به این نتیجه فوت وفنای خاص خودشو داره.

به یاد این نقل قول از دیوید اوگیلوی در کتاب “اوگیلوی در تبلیغات” افتادم: وقتی یه تبلیغ می نویسم، از شما نمی خوام که به من بگید که این تبلیغ خلاقانه س. از شما می خوام که این تبلیغ رو اونقدر جذاب ببینین که اون محصول رو بخرین.

یعنی، اگه شما به دنبال چیزی بیشتر از گذاشتن نظر واسه یه پست بزرگ هستین، پس باید فوراً دست به کار شین و قبل اینکه اونا کار دیگری بکنن، انگیزه ای رو در اونا شعله ور کنین. چیزی که ما تلاش بر برانگیختن اون داریم، یه جواب عاطفیه. واقعا این احساساته که ما رو به سمت عمل حرکت میده. ریشه لاتین واسه کلمه احساس به معنی “حرکت” است، چون احساسات به ما انگیزه کاری که می خوایم بکنیم رو میدن. البته منظورمون این نیس که مخاطبان مون با خشم و یا اشک طغیان کنن. ما دلمون نمی خواد  کسی رو مجبور به احساس بکنیم، بلکه هدف اینه که کاری کنیم که محتوای ما رو بخونن و برابر اون، دست به اقدام بزنه. واسه این منظور چند راه هست که در این نوشته دربارش صحبت می کنیم.

بیشتر بدونین: سئو و بهینه سازی محتوای وبلاگ با ۱۰ نکته ساده اما کاربردی

۱٫ داستان تون رو روشن و شفاف بگید

اول این نکته رو بگیم که جوابای عاطفی از طرف مخاطبان وقتی به ما می رسه که محتوایی که با باورهای شون مطابقت داره رو تولید کنیم. اگه واقعاً می خواین مخاطبان رو جذب خود کنین، باید مطالب تون با ارزشای اصلی مخاطبان برابر باشن و با چگونگی دید اونا از جهان و با انتظارات شون از آینده هم جهتی داشته باشه.

دوم اینکه، اگه به زمان ارسطو برگردیم، می بینیم متقاعدکنندگان ماهر، قدرت روایت گویی دقیق رو درک کردن. پس نکته اینه که داستان باید اونقدر روشن باشه که اونا بتونن نتیجه داستانی که واسه شون اتفاق میفته رو ببینن. واقعا شما داستان رو به طور کامل روشن می گین، و به دلیل وضوح و شفافیتی که در خط روایتی خود دارین، خود مخاطبان نتیجه رو پیش بینی می کنن.

 ۲٫ از راه داستان گویی ضربه ای استفاده کنین

پیشگامان ماهر، از سیاستمداران تا کمدینا، می دونن که بهتره به طور آهسته شروع کنن و همونطور که به پیش می رن، ضربه آنی رو وارد کنن. هدف هر نوشته شما باید این باشه که مردم رو در تموم راه مشغول کنین، و در طول راه، ضربه آنی رو به خاطر فراخوانی واسه اقدام وارد کنین. حتما درباره سخنرانی مارتین لوتر کینگ در سال ۱۹۶۳ با عنوان “من رؤیایی دارم”، چیزایی شنیدین:

این سخنرانی طبق نظرسنجی از متخصصین فصاحت کلام در سال ۱۹۹۹، عنوان بهترین سخنرانی قرن بیستم رو در آمریکا به دست آورد. مهم تر از همه، این سخنرانی الهام بخش جمعیت بزرگی بود که در واشنگتن راهپیمایی کردن که به موجب اون، دولت کندی مجبور شد قوانین حقوق مدنی رو به مجلس ببره.

۳٫ از فوت وفن «مای مشترک» استفاده کنین

هممون واسه گروه های مختلفی هستیم؛ این گروه ها می تونن شامل گروه های قدیمی دانشکده، تیم بسکتبال مورد علاقه و یا جامعه باشن. داشتن تعلق خاطر واسه یه مخاطب که احساس کنه بخشی از گروه شما هستش، به طور طبیعی موجب تحریک احساساتش می شه.

وحدت و داشتن هویت مشترک بالاتر و قوی تر از شباهتای دیگه و دوست داشتنای ساده عمل می کنه. نقطه قوت شمام دقیقا همین جاست. شما می تونین از این احساس ما بودن در نوشته هاتون استفاده کنین و با بسیج کردن گروهی که دارین، از اونا مخاطبان وفادار بسازین. بعد از اون باید نیازای مشترک گروه رو برجسته کنین و واسه اعضای گروه تون توضیح بدین که چیجوری شما واسه شون این نیازها رو برطرف می کنین، اما رقبایتان این توانایی رو ندارن یا چقدر گروه های دیگه خواستهاتون رو کم ارزش می دونن. این کار شما باعث تحریک شدن احساسات شما می شه و دقیقا همون کاری رو می کنن که شما می خواین.

بعضی وقتا هم می تونین از راه هدف دار «ما بودن» واسه الهام بخشیدن به بقیه واسه پیوستن به گروه، در نوشته هاتون استفاده کنین. مثلا حالتی رو تصور کنین که شما نسبت به موضوعی اعتراض دارین، با مطرح کردن این موضوع آدمایی که مثل شما معترض هستن، واسه اینکه صداشون بلندتر به گوش برسن و ببیشتر دیده شن به گروه شما می رسه. واقعا یه جور احساس داشتن ثبات اجتماعی باعث این کار می شه.

۴٫ کاری کنین که بخوان از شما تقلید کنن

حالا که متوجه روش هدف دار گفته شده در گزینه سوم این نوشته شدید و دیدید که چیجوری میشه گروه تشکیل داد. وقت اون رسیده که به گروه خود اعتبار ببخشین، واقعا شما در این مرحله باید تلاش کنین طوری بنویسین که اعضای گروه تون از شما تقلید کنن و یا اینکه بخوان مثل شما باشن. این کار شک نداشته باشین کار ساده ای نیس، و شما باید حیلی با احتیاط عمل کنین. اما مطمئن باشین اگه از این مرحله خوب رد شید، خیلی  پیشرفت دارین.

 راه و روش هوشمندانه ای که در این مقطع به کارتون میاد اینه که ارزشایی چون مشارکت کردن، کمک به یه خیریه، ایجاد وحدت، میل به تعهد، دووم، قدرت و ثبات اجتماعی رو در نوشته هاتون برجسته کنین.

خیریه

۵٫ نتیجه گیری رو بردوش مخاطب بذارین

آخرین تکنیکی که به شما می خوایم بگیم اینه که درسته باید همه چیز روشن گفته شه، والی هر چیز واضحی رو هم نباید بنویسین. مثلا احتیاجی نیس که به مخاطبان بگید به چه دلیل اونا باید کاری که شما از اونا می خواین بکنن رو بکنن، به جای این موضوع وظیفه درک، موشکافی و نتیجه گیری رو بردوش خودشون بذارین. فوت وفن آخر بیشتر به این موضوع مربوطه که چی رو نباید بگید.

موشکافی

مقاله در رابطه: ۵ اشتباه بزرگ در بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

کلام آخر

– داستان باید اونقدر روشن باشه که اونا خود رو در حال رسیدن به نتیجه ببینن.

– “فوت وفن به بالاترین درجه رسوندن داستان” احساسات مخاطبان رو درگیر می کنه.

– تصمیم این که “اونا اشتباه می کنن، شما درست می گین” باید به وسیله خود مخاطبان گرفته شه.

– مخاطبان باید تصمیم بگیرن که قبل اینکه شما بخواین، از شما تقلید کنن.

نکته: در نوشته هاتون، هیچوقت جواب عاطفی که به دنبال اون هستین رو نگید، چون ممکنه یه کارکرد دفاعی روانشناختی بسازین. مثلا خطرناکه که قبل از گفتن یه جک، اونو به عنوان خنده دار تلقی کنین و هم اینکه صورت خوشی نداره که داستان تون رو این جور شروع کنین: “چیزی که می خوایم بگیم شما رو نارحت می کنه”. یعنی، به مردم نگید که می خواین داستان سرایی کنین، فقط شروع کنین و اون داستان رو بسازین.

خنده

به دنبال گرفتن نتیجه قطعی از این فوت وفنا نباشین. هیچ کدوم از این فوت وفنا کسی رو مجبور به انجام کاری که نمی خوان بکنن نمی کنه. اما اگه اونا رو خوب رعایت کنین، شانس موفقیت خود رو بالا بردین.

مشاهده نسخه pdf مقاله: ۵ فن نویسندگی که مخاطبان  رو عاشق نوشته هاتون می کنه