۱۰ روش بهبود تجربه کاربری برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی

بزرگترین رقابت کار و کاسبی های فعال در مورد تجارت الکترونیک تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریه. با این فرض که شما محصول یا خدماتی عالی که لازم مردم هست، ارائه می کنین یکی از بهترین راه ها واسه تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری اینه که مطمئن شین بازدیدکنندگان سایت شما به سرعت و آسونی می تونن چیزی که به دنبالش هستن رو پیدا و بعد اونو بخرن.
حال، کار و کاسبی های آنلاین چیجوری می تونن کاری کنن که روند کار مشتری تا حد ممکن مورد پسند و به درد بخور باشه؟ موارد پیش رو ۱۰ نکته هستن که به وسیله صاحبان کار و کاسبی های الکترونیک و کارشناسان تجربه کاربری (UX) ارائه شدن.

۱٫ مردم رو واسه بازدید از سایت تون منتظر نذارین

ران یتز مالک جواهرفروشی تیتانیوم و جواهرسازان یتز میگه: “هیچی بیشتر از صفحاتی که به کندی بارگذاری می شن باعث دفع بازدیدکننده نمی شه. تحقیقات بسیاری نشون دادن که هر چی سرعت بارگذاری کندتر باشه، اندازه تبدیل (conversion rates) بازدیدکننده به مشتری کمتر میشه. در واقع خریداران منتظر نمی مانند.”
ری گریدی معاون اجرایی کلودکریز میگه: “چهل درصد خریداران، سایتی که بارگذاری اون بیشتر از سه ثانیه طول بکشه رو ترک می کنن و یه تاخیر یه ثانیه ای در زمان جواب دهی صفحه می تونه اندازه تبدیل رو تا هفت درصد کم کنه.”

جن چو که مدیریت تحقیقات تجربه کاربری در شاپیفای رو رو دوش داره میگه: “به خاطر بارگذاری سریع (و تسریع در روند خرید) به دنبال مرتب کردن و اصلاح کدهای سایت خود باشین. علاوه بر این، تصاویر رو فشرده تر کنین چون که تصویرهای بزرگ واسه بارگذاری نیاز به زمان بیشتری دارن. هم اینکه، طراحی واکنشگرا رو مورد توجه بذارین. در طراحی واکنشگرا، سایت شما روی هر دستگاهی که مشتریان با اون مبادرت به خرید می کنن در بهترین حالت ممکن نشون داده می شه.” (منظور همون ریسپانسیوه)

۲٫ درک کنین که مردم اطلاعات رو چیجوری می خونن یا اسکن می کنن

دارن لو، بنیانگذار بیتکاچا میگه: “قسمتای مهم هر صفحه رو در سمت چپ بالا و پایین بذارین، بازدیدکنندگان، صفحات رو با یه الگوی “F” شکل اسکن می کنن. پس توجه اونا رو با سربرگ یا عناوین [قوی] جلب کرده و صفحه بندی رو بر همین پایه انجام بدین. البته این نکته در زبون فارسی براساس یه الگوی “F” برعکسه پس قسمتای مهم هر صفحه رو در سمت راست بالا و پائین بذارین.”

۳٫ پیدا کردن اجناس رو آسون کنین.

زوندرا ویلسون مدیرعامل و رئیس شرکت بهداشت و سلامت پوست بلو میگه: “درباره مصرف کنندگان تحقیق کنین تا فهمیده باشین کدوم دسته از اجناس اهمیت بیشتری واسه مردم داره. پس از اون، زیر مجموعه های اجناس رو به طور منطقی بسازین، طوری که مردم بتونن چیزی که میخوان رو به آسونی پیدا کنن. اگه می تونین واسه کاهش شلوغی سایت و راحت تر شدن حرکت در اون، شکلای جور واجور رنگ و اندازه های هر محصول رو تو یه صفحه بذارین.”

۴٫ طرح بندی صفحه های اجناس خود رو ساده کنین.

دیمیتریوس کورتسیس مدیر عامل گودویدیو میگه: “طرح بندی شما باید مرتب و شیک باشه. موارد اساسی مانند: (کد محصول، قیمت، توضیح کوتاه، گزینه های رنگ، اندازه، گالری تصویر، ویدیو و خلاصه رتبه دهی کاربران به محصول/لینک به نظر مشتریان) رو در نیمه بالایی صفحه بذارین و از بقیه صفحه واسه ارائه جزئیات بیشتر مانند نقد و بررسی، رتبه محصول و گزینه های ارسال استفاده کنین.”

قیمت

۵٫ از رنگا به شکل کنترل شده استفاده کنین

مت تومازیفسکی پیشرفت دهنده سایت و گرافیک در شرکت فناوریای مایلز  میگه: “رنگا واسه به هیجان آوردن احساسات و اضافه کردن تاکید بسیار به درد بخور هستن. با این وجود، به کار گیری رنگای زیاد باعث ضعیف کردن یافته های مورد نظر شما می شه. تلاش کنین تنوع رنگی رو تقریبا  به سه رنگ محدود کنین. بهترین کار اینه که از رنگای برند خود به همراه فامای جور واجور اون استفاده کنین و در کل سایت همین روش رو حفظ کنین.”

لو میگه: “در طراحی سایت خود از سه رنگ اصلی استفاده کنین و اطمینان پیدا کنین که پالت رنگ با محصول یا اجناس شما یکی بودن داشته باشه. به روانشناسی رنگا هم توجه کنین. مثلا، آبی آرامش بخش و اعتمادآوره، در حالیکه سبز شرکتی رو نشون میده که دوستدار محیط زیسته و زرد نشون دهنده هشداره و خوندن اون می تونه سخت باشه.”

روانشناسی

چو اضافه می کنه: “اختلاف رنگ (کنتراست) بین متن و زمینه، طوری که خوندن متن آسون باشه مهمه. مثلا، خوندن نوشته ای با رنگ خاکستری پررنگ یا مشکی روی زمینه سفید از خاکستری کم رنگ روی زمینه سفید آسانتره.”

۶٫ اطمینان پیدا کنین که متن اندازه مناسبی داره و قابل خواندنه

یتز میگه:  “نوشته های خوب و به درد بخور به شما کمک می کنن فروش بیشتری داشته باشین، اما باید خوندن اونا آسون باشه. مطمئن شین که اندازه فونت نوشته شما به اندازه کافی بزرگ هست که خوندن اون آسون باشه : دست کم اندازه ۱۲ واسه متن بدنه نوشته ها و مقداری بزرگتر، مثلا ۱۸ یا ۲۰ واسه عناوین، علاوه بر این نوشته ها باید روی تبلت یا گوشیای هوشمند هم روشن به نظر برسن. هم اینکه اطمینان پیدا کنین که فاصله خطوط مناسبه : دست کم ۲/۱ یا مقداری بیشتر فضای خالی بین خطوط وجود داشته باشه. “

یادتون باشه که هرچه خوندن نوشته هاتون راحت تر باشه، احتمال اینکه مردم اونا رو بخونن بیشتر می شه و به همون نسبت احتمال دریافت اطلاعات لازم اونا و در آخر خرید از شما زیاد می شه.

۷٫ از تصاویر با کیفیتی که اطلاعاتی رو به مخاطب ارائه میدن استفاده کنین.

ترویس بنت مدیرعامل استودیو دیجیتا میگه: “واسه اجناس خود از تصاویر با کیفیتی استفاده کنین که اونو از فاصله ای مشخص یا زوایای جور واجور نشون میدن. با این کار به مشتریان خود ذهنیتی از اون چیزی که به واقع در حال خرید اون هستن رو ارائه می کنین. هرچه اطلاعات بیشتری (از راه تصویر و ویدیو) ارائه کنین، مشتری راحت تر می تونه به این نتیجه برسه که: بله، این دقیقا همون چیزیه که می خواستم!”

۸٫ از مسیریاب (breadcrumbs) استفاده کنین

لو میگه: “واسه راحتی حرکت و جابجایی در سایت از مسیریاب استفاده کنین. مسیریاب، یه نوار چشمی به مانند یه نوار نشون دهنده پیشرفت کار (progress bar) است که به بازدیده کنندگان اجازه میده موقعیت خود در روند انجام یه فعالیت در سایت رو ببینن. معمولا از مسیریاب واسه روند خرید استفاده می شه. مثلا ترتیب اون به این صورت میشه: ورود – اطلاعات ارسال – اطلاعات پرداخت – مرور و پرداخت – پایان.”

۹٫ کمک مجازی ارائه کنین

اسکات هورن مدیر ارشد بازاریابی [۲۴]۷ میگه: “شرکتای کسب وکار الکترونیک باید به کار گیری روباتای گفتگو یا وسایل چت زنده که از فناوری پیش گویانه واسه پیش بینی نیاز خریداران استفاده می کنن رو روش زوم کرده و در زمانایی که بیشتر مهم هستن، به مشتریان مشاوره بدن. مثلا، اگه یه مشتری در مرحله پرداخت یه پیام خطا دریافت می کنه یا به دنبال یه راهنمای اندازه هاست، یه روبات گفتگو هوشمند می تونه کمک مناسب رو در زمان لازم ارائه دهد.”
اون ادامه میده: “علاوه بر این، روباتای گفتگو و کارگزاران بخش خدمات مشتریان می تونن پیشنهادایی اختصاصی به مشتریان ارائه کنن که اونا رو از مشکلات عبور داده و فروش رو قطعی کنه.”

مشکلات

۱۰٫ روند چک اوت (checkout) رو آسون کردن کنین

کاترینا تپول مدیر ارشد هنری آرشیتک میگه: “در مبحث کار و کاسبی های الکترونیک، بیشترین ریزش در قسمت چک اوت صورت میگیره. در بعضی موارد، این به دلیل دودلی مشتری روی میده، اما بیشتر میشه اونو به پیچیدگی و گیج کننده بودن روند چک اوت نسبت داد. این روند رو با به کمترین حد ممکن رسوندن تعداد مراحل چک اوت آسون تر کنین. این یعنی کاربران باید بتونن بدون خروج از صفحه ای که در اون قرار دارن، پیش نمایشی از اجناس رو ببینن، علاوه بر این بتونن مستقیماً اجناس رو از قسمت فهرست هر دسته به سبد خرید خود اضافه کنن.”
بنت میگه: “علاوه بر اینا، کاربران رو به ایجاد یه حساب کاربری مجبور نکنین. عوضش، اجازه بدین به عنوان مهمون خرید خود رو بکننن، با این حال می تونین اشاره کنین اگه ثبت نام کنن در خریدهای بعدی روند سریع تری دارن.”
ریک کنی رئیس بخش بینش مصرف کنندگان دیمندور میگه: “درآخر، ارائه گزینه های پرداخت مانند OneTouch پی پال، Android Pay و Apple Pay که به روند چک اوت سرعت می بخشن رو مورد توجه بذارین. این کار، روند کار خریداران رو بهتر می کنه و اونا رو از دردسر کامل کردن فرمای زیاد و جستجو واسه پیدا کردن کارت اعتباری شون نجات میده.”

البته در ایران به کار گیری شکلای جور واجور درگاهای پرداخت مانند درگاهای بانکی و روش پرداخت USSD و هم اینکه روشای دیگه مانند به کار گیری کیف پولای الکترونیکی می تونه در این نکته مهم باشه.

مشاهده نسخه pdf مقاله:۱۰ روش بهبود تجربه کاربری واسه موفقیت در کار و کاسبی اینترنتی