گزارش سایت ما از اولین ارائه طرح های استارتاپی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین

اولین ارائه استارتاپا و شرکتای علم بنیان مستقر در مرکز پیشرفت فناوریای پیشرفته و شتابدهنده دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، روز گذشته سی و یکم فروردین ماه ۱۳۹۵، با هدف جذب سرمایه از ساعت ۱۰ صبح در محل سالن همایشای علامه رفیعی این دانشگاه برگزار شد.

دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، فعالیت خود رو در سال ۱۳۷۱ و فقط با دو رشته تحصیلی شروع کرده و یکی از اولین مراکز دانشگاهی پشتیبانی کننده از طرحا و ایده های نو در کشور حساب می شه. این مرکز با تأسیس مراکز تحقیقاتی از سال ۱۳۸۲ کار خود رو در جهت تربیت نیروی انسانی پژوهشگر و متخصص شروع کرد و از سال ۱۳۹۰، با ساخته شدن مرکز رشد فناوریا، به پشتیبانی از شرکتای نوپا پرداخت.

دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در سال ۱۳۹۴ با راه اندازی شتاب دهنده خود، پشتیبانی از طرحا کار و کاسبی استارتاپی رو شروع کرد و به نظر می رسه با تشکیل بیشتر از ۱۰ تیم، می خواد واسه اتصال پتانسیل دانشگاهی به بازار و تجاری سازی این ایده ها قدمایی اساسی برداره.

تیمای موجود در این دانشگاه با در نظر گرفتن جوون بودن مرکز شتابدهی اون، در کل از کیفیت تقریباً خوبی بهره مند بودن که این می تونه مدیون سابقه روشن دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در بخشای روباتیک، خودروهای برقی، و تیمای با تجربه حاضر در اون باشه و به نقطه تمایزی واسه اون بدل شه.

دکتر مرتضی موسی خانی، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در نشستی که در آخر این اتفاق برگزار شد، گذشته کوتاهی از راه اندازی مرکز رشد و مرکز پیشرفت فناوریای پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نشون داد. ایشون با بیان اینکه حرکت به سمت اقتصاد علم بنیان جزو سیاستای اساسی دانشگاه آزاده، اضافه کرد: «نگاه من این بود هم مجموعه های نرم افزاری و هم مجموعه های سخت افزاری که لازم کشور هستن، پشتیبانی شن».

ایشون در ادامه به ارائه توضیحاتی دور و بر تیمای مستقر از جمله تیم ناب با فناوری مدل سازی سه بعدی با به کار گیری عکسای دو بعدی پرداخت و واسه نمونه، از همکاری اون با شهرداری قزوین، و مدل سازی سه بعدی موزه امام رضا (ع) خبر داد. ربات زیر آب، اتومبیل و موتور برقی هم از دیگر نتیجه کارایی بود که دکتر موسی خانی در حاشیه این اتفاق توضیحاتی درباره اونا ارائه دادن. ایشون اعلام داشتن تیم تولید کننده این خودروهای برقی واسه ورود به بازار، به دنبال سرمایه گذاری جدی هستن.

مأموریت دانشگاه آزاد اسلامی قزوین «پیشرفت کامل منابع انسانی و ارتقای سطح علم واسه رسیدن به زندگی صلح آمیزتر و بهتر» تعریف شده و چشم انداز اون «تبدیل شدن به یکی از دانشگاه های معتبر در سطح جهانی تا سال ۲۰۲۰» عنوان شده. بخاطر این، به جرأت میشه مجموعه ای که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گرد هم اومده رو یکی از پر آتیه ترین مجموعه ها در اکوسیستم استارتاپی کشور دونست که پتانسیل دانشگاهی، تجربیات قبلی در زمینه های جور واجور، پول و پله و سرمایه و شبکه گسترده در سرتاسر کشور، اونو از بقیه جدا می کنه.

در ادامه و با هدف آشنایی با این استارتاپا، خلاصه ای از فعالیت ارائه دهندگان حاضر در این مراسم رو از نظر می گذرونین.

لیپک؛ شبکه اجتماعی گردشگری

اولین تیمی که روی صحنه اومد لیپک اسمشه. لیپک یه شبکه اجتماعی با دقیق شدن و فوکوس کردن روی بخش گردشگریه که تنها حدود ۸ ماهه فعالیت خود رو شروع کرده. بیشتر اعضای تیم لیپک سابقه فعالیت در مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد قزوین رو دارن و تخصص، روحیه و تلاش تیمی رو نقطه قوت خود می دونن. اپلیکیشن اونا به شما اجازه میده سفرای خود رو برنامه ریزی و دوستای خود رو به اون دعوت کنین، اطلاعات و تجربیات خود رو به صورت عمومی یا خصوصی به اشتراک بذارین و در مورد مقاصد گردشگری بعدی خود اطلاعاتی به دست بیارین.

لیپک خود رو جزو اولین گروه های ایرونی می دونه که محصولشان رو روی ساعتای هوشمند هم ارائه می کنن. بخشای هدف اونا شبکه های اجتماعی و برنامه ریزی واسه سفرای تفریحی داخل کشوره و ممکنه به بخش رزرواسیون هم وارد شن. امکان تبلیغات هوشمند هم واسه صاحبان کار و کاسبیای مربوط به گردشگری در این پلتفرم پیش بینی شده. صاحبان کار و کاسبیای نامبرده از راه صفحات رسمی خود می تونن مستقیماً با کاربران در رابطه باشن و داده های مفیدی در مورد رفتار کاربراشون به دست بیارن.

لیپک با ارائه اپلیکیشن خود در تاریخ ۲۹ اسفند ۹۴ روی کافه بازار، تا کنون حدود ۸ هزار کاربر جذب کرده و میانگین زمان صرف شده روی اونم به ۴ دقیقه و ده ثانیه می رسه و تا کنون بیشتر از ۱۰۰ گیگابایت اطلاعات روی اون میان کاربران رد و بدل شده. تیم لیپک واسه گسترش خود به ۶۰۰ میلیون تومن سرمایه نیاز داره.

استودیو اردیبهشت؛ تولید کننده بازیای موبایل

استودیوی بازی سازی اردیبهشت یه تیم طراحی و پیشرفت بازیای ویدیویی موبایلیه که از حدود یه سال پیش کار خود رو شروع کرده. این تیم قبل از این بازی زوبی رو در کارنامه خود داره و الان روی پیشرفت دو بازی دیگه به اسمای ایکس فان و کالر هم کار می کنه. تیم اردیبهشت با این تجربه اقدام به ساخت بازی دو بعدی تازه ای به نام سانجو کرده.

اردیبهشت استودیو چشم انداز بزرگ بازیای ویدیویی و به خصوص بازیای موبایلی رو یکی از بهترین انگیزه ها واسه سرمایه گذاری در این مورد می دونه و از طرف دیگه بستر جفت و جور شده واسه تبلیغات درون بازی، فروش بازی و فروش اجناس رو به عنوان راه های کسب درآمد از راه بازی جدید خود در نظر گرفته. تیم نامبرده واسه اجرا ایده های خود به ۴۰۰ میلیون تومن سرمایه نیاز داره.

ایندوریا؛ تولید کننده سامانه مسیریابی ایندور

ایندوریا یه اپلیکیشن موبایل واسه جایابی و مسیریابی در محیطای سرپوشیده و داخل ساختمون هاست که می تونه در فرودگاه ها، مراکز خرید، هتلا، نمایشگاه ها، سازمانا و بقیه ساختمانای بزرگ کاربرد داشته باشه. تیم ایندوریا از ۶ نفر تشکیل شده که بیشتر اونا از ۴ سال پیش در پروژه های رباتیک با همدیگه آشنا شدن و در کنار خود از کمکای یه تیم طراحی و یه تیم بازاریابی هم بهره میگیره.

ایندوریا گسترش ساختمانای بزرگ و پیچیده و پریشونی و گیجی و اتلاف وقت پی آیند اونو انگیزه کاربران واسه روی آوردن به اپلیکیشنای مسیریابی ایندور یا داخل ساختمانی می دونه. کلا تجربه ای که کاربر دریافت می کنه چیزی مثل گوگل مپس عنوان می شه، اما با دو فرق کلی: یکی اینکه از GPS استفاده نمی کنه و دو اینکه به اینترنت احتیاجی نداره. ایندوریا با راهنمایی قدم به قدم و دادن اطلاعات محیطی، می خواد تجربه ای جدا در اختیار کاربران خود بذاره.

ایندوریا تا کنون عرضه نشده اما با شرکتا و سازمانای مختلفی وارد گفتگو شده و میگه در حال عقد قرارداد با یه هتل معتبره. ایندوریا واسه رسیدن به اهداف خود که کسب بخش کلی ای از این بازار در ایرانه، به ۶۰۰ میلیون تومن سرمایه نیاز داره.

کد لرنر؛ سامانه ای واسه گسترش همگانی برنامه نویسی

تیم کدلرنر خود رو اولین سامانه آموزش همگانی برنامه نویسی به روش تعاملی و به زبون فارسی معرفی می کنه و میگه محیط منحصر به فردی واسه آموزش برنامه نویسی جفت و جور کرده. کدلرنر الان دوره های ++C و HTML/CSS رو آموزش میده و می خواد تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس دوره های جاوا اسکریپت، روبی و پایتون رو هم به برنامه آموزشی خود اضافه کنه.

کدلرنر سرمایه گذاری واسه آموزش برنامه نویسی به بیشتر مردم به خصوص جوانان رو تنها راه باقی مونده واسه مواجه شدن با رشد خیره کننده فناوری می دونه. اما کمبود یا نبود منابع فارسی زبون واسه یادگیری برنامه نویسی و تمرکز کلاسای آموزشی تو تهران و شهرای بزرگ رو از جمله مشکلاتی می دونه که این هدف رو با مشکل مواجه و اهمیت خدماتی مثل کدلرنر رو برجسته می کنه.

تیم کدلرنر آموزش هاش رو رایگان ارائه میده اما واسه درآمدزایی روی فروش خدمات API و سامانه مدیریت کلاسای برنامه نویسی خود حساب کرده و واسه فروش اونا به دانشگاه ها و مراکز آموزشی، وارد گفتگو شده. کمپین آموزش برنامه نویسی به دانش آموزان هم از جمله برنامه های دیگه کدلرنر واسه گسترش این مهارت در سطح جامعه و مخصوصا نسل جوون حساب می شه. تیم کدلرنر واسه ادامه فعالیت خود به ۴۵۰ میلیون تومن سرمایه نیاز داره.

رهسپار؛ سامانه ای واسه به اشتراک گذاری سفرهای بین شهری

رهسپار سامانه ای واسه به اشتراک گذاری سفرای بین شهری با هدف ارزون تر و ساده تر کردن سفرای روزانه مردمه که اعضای تیمش سابقه شرکت در مسابقات روبوکاپ رو هم دارن. وقتی صحبت از اینجور سامانه ای می شه اولین نامی که به ذهن متبادر می شه اوبره که در سطح جهانی رشد زیادی رو در این بخش تجربه کرده. رانندگان می تونن سفرهای روزانه خود رو در این سامانه ثبت کنن و مسافران هم می تونن راننده های هم مقصد خود رو پیدا و با اونا همسفر شن، طوریکه راننده هزینه رفت و اومد خود رو از این روش تأمین، و مسافران هم نسبت به تاکسی تا ۵۰ درصد در هزینه های رفت و اومد خود صرفه جویی می کنن.

رهسپار واسه شروع کار خود به سراغ دانشگاه آزاد قزوین با ۲۸۰۰۰ دانشجو رفته که بیشتر از ۱۷۰۰۰ نفر از اونا ساکن تهران و کرج هستن. به استناد تیم رهسپار، بیشتر از ۶۰۰۰ سفر روزانه در این دانشگاه اتفاق میفته و بیشتر از ۱۰۰۰ خودرو به پارکینگای دانشگاه وارد می شن. یه میلیارد و چهارصد و چهل میلیون تومن رقمیه که واسه هزینه رفت و اومد دانشجویان این دانشگاه در ماه برآورد شده. رهسپار با معرفی طرح خود به دانشجویان، ظرف یه هفته بیشتر از ۱۰۰۰ کاربر از بین اونا جذب کرده و می خواد در آینده حضور خود رو به ۱۰۰ واحد دانشگاهی دیگه هم گسترش بده.

رهسپار واسه اجرای برنامه های آینده خود ظرف یه سال آینده به ۴۴۰ میلیون تومن سرمایه نیاز داره.

Uni-Chess؛ شبکه ای اجتماعی واسه علاقمندان به شطرنج

Uni-Chess یه پلتفرم اجتماعی واسه بازی شطرنجه که می خواد جایگاه خود رو در صنعت بازیای موبایلی پیدا کنه. این تیم واسه اجتماعی بودن بازی خود نقش مهمی قائله و می خواد روابط دوستانه رو وارد بازی کنه و امکانات جدیدی در اختیار علاقمند و پر تعداد بازی شطرنج بذاره.

Uni-Chess میگه با بارگذاری این پلتفرم روی وب، با بیشتر از ۱۲۰۰۰ کاربر فعال میزبان ۵۰۰۰۰۰ بازی موفق و چیزی حدود ۵۰۰۰۰ ساعت بازی شطرنج بوده. محیط Uni-Chess دوستانه و به شکلی طراحی شده که کاربران آماتور می تونن در اون شطرنج رو از کاربران حرفه ای تر یاد بگیرن. رقابت و رتبه بندی بازیکنان هم از جمله مؤلفه های دیگه Uni-Chess معرفی می شه. Uni-Chess سرمایه لازم خود رو نیازمند ملاقات حضوری و توافق دوجانبه می دونه.

پرتو؛ مجری تبلیغات ویدیو پروجکشن سه بعدی روی اشیا و ساختمانا

پرتو خود رو مجری تبلیغات نوین روی اشیای سه بعدی و حتی ساختمانا با به کار گیری ویدیو پروژکتور معرفی می کنه و میگه با فناوری ویدیو مپینگ میشه هر سطحی رو به یه صفحه نمایش جذاب بدل کرد. تیم پرتو وجود جاها و ساختمانای بزرگ، تاریخی و سنتی در ایران رو یه فرصت می دونه و بازار هدف خود رو بیشتر تولید کننده های صنایع و اجناس برند دار و هم اینکه سازمانای دولتی معرفی می کنه.

تیم پرتو این فناوری رو یه نوع هنر نو می دونه، آموزش اونو هم فرصتی واسه خود می بینه و مبلغ سرمایه لازم خود رو براساس اندازه پروژه های آینده متغیر ذکر می کنه.

فان مارکت؛ فروشگاه آنلاین براساس بازی

فان مارکت خود رو تنها فروشگاه براساس بازی در جهان و ترکیبی از شبکه های اجتماعی، بازیای آنلاین و فروشگاه های آنلاین معرفی می کنه. ارائه دهنده تیم سه نفره فان مارکت با ارائه آماری از اندازه استفاده کاربران ایرونی از بازیای آنلاین و شبکه های اجتماعی، جمعیت جوون کشور و ضریب رو به رشد نفوذ اینترنت در ایران رو از جمله عوامل بسترساز واسه سرمایه گذاری در این مورد معرفی می کنه.

فان مارکت الان فقط به فروش شارژ سیم کارتای اعتباری موجود در بازار ایران می پردازه و با امتیازایی که از خرید کاربران به اونا میده، امکان رقابت در بازیای آنلاین رو در اختیار اونا میذاره. اونا دلیل انتخاب شارژ سیم کارتهای اعتباری در این مرحله از فعالیت خود رو گردش مالی بسیار بالای این بازار معرفی می کنن و اجناس بیشتر و مدلای درآمدی جور واجور رو از جمله برنامه های خود واسه آینده می دونن.

الکترون؛ تولید کننده ماژولای رباتیک

الکترون استارتاپی فعال در مورد رباتیکه که هدف خود رو ارائه محصولی باکیفیت و ارزون قیمت در این مورد قرار داده. محصول مورد نظر الکترون تعدادی ماژول هوشمنده که در پروژه های خلاقانه رباتیک واسه بچه ها میشه مورد استفاده قرار داد. یه نرم افزار گرافیکی هم واسه آموزش و پشتیبانی اون در نظر گرفته شده و می تونه به صورت یه پک خودآموز جمع آوری شه.

الکترون یه ساله تولید اجناس خود رو شروع کرده و پیش بینی می کنه در سال ۹۶، ۵۰ درصد از بازار بخش خلاقیت در مورد روباتیک رو به خود اختصاص بده.

بیست روبو؛ ارائه دهنده اجناس آموزشی رباتیک

بیست روبو هم کار و کاسبی دیگری در مورد رباتیکه که هدف خود رو آموزش مباحث رباتیک، برگزاری دوره های در رابطه و فروش اجناس خود در سطح علم آموزی قرار داده و سابقه شرکت در مسابقات و برگزاری کلاسای جور واجور رو در کارنامه خود داره. اجناس بیست روبو به دو گروه کلاس محور و خودآموز تقسیم می شن.

بیست روبو تا کنون به صورت مستقیم و از راه نمایندگی هاش بیشتر از ۹۰۰ ساعت کلاس در این مورد برگزار کرده و بیشتر از ۲۰۰۰ محصول خود رو به فروش رسونده.

اسپاد سیستم؛ تولید کننده سامانه های نرم افزاری

اسپاد سیستم کار خود رو در بهمن ۹۲ با طراحی و پیشرفت نرم افزار و با سامانه ای به نام همایش بان واسه جمع آوری و مدیریت مقاله های ارائه شده در دانشگاه ها شروع کرده. این سامانه تا کنون به ۸ دانشگاه فروخته شده و بالغ بر ۱۵۰۰۰ کاربر و بیشتر از ۵۰۰۰ مقاله داره.

آرزو گستر نوآور؛ به کار گیری پسماندای صنعتی واسه تولید مصالح ساختمانی

بخش فعالیت شرکت علم بنیان آرزو گستر نوآور، به کار گیری پسماندای صنعتی در تولید مصالح ساختمانیه و هدف اون اجرا و عملیاتی شدن ایده هایی بیان می شه که در این مورد از کانالای تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه بیرون میان.

هزینه زیاد دفن پسماندا و خطرات زیست محیطی اونا، کاهش هزینه تولید مصالح ساختمانی، به کار گیری معافیتای مالیاتی و بهبود مشخصات مصالح مورد استفاده، از جمله عوامل تأثیرگذار در تشکیل آرزو گستر نوآور بودن. واحدای دانشگاه آزاد اسلامی، شهرداریای کشور، و کارفرماای خصوصی از جمله بازارای هدف این شرکت هستن.

ناب (نگارآفرین باراجین)؛ تبدیل تصاویر و ویدیوهای دوبعدی به مدل سه بعدی

اما تیم دیگری که متأسفانه از روی صحنه بردن ارائه خود بازماند تیم ناب بود که اتفاقاً یکی از باحال ترین فناوریای ممکن در میان تیمای حاضر رو داشت. کاری که ناب انجام میده تبدیل عکسای دوبعدی به مدلای سه بعدیه که می تونه کاربردای متفاوت و متنوعی داشته باشه. مثلا هر کسی با در دست داشتن چند عکس از زاویه های جور واجور، می تونه سوژه عکسای دو بعدی خود رو به صورت مدلی سه بعدی داشته باشه. از دیگر ویژگیای ناب اینه که می تونه همین کار رو با به کار گیری یه ویدیوی متوالی از سوژه هم بکنه. ناب می خواد هزینه زیاد این فناوری پیشرفته رو کاهش و اونو در دسترس عموم بذاره.

تیم ناب همین حالا سه قرارداد در دست انجام داره که یکی مربوط به موزه ایران باستان، دیگری مربوط به موزه رفسنجان و قرارداد سوم با شهرداری قزوینه.

با پایان پیدا کردن ارائه تیمای شرکت کننده در این مراسم، و پس از استراحتی یکی دو ساعته، گپ و گفت با تیما و آشنایی بیشتر با محصولاتشون، از شرکت کنندگان واسه بازدید از محل قرار گرفتن تیما در مرکز رشد و پیشرفت فناوریای پیشرفته و شتاب دهنده دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین دعوت به عمل اومد که در ادامه گوشه ای از اونو به شکل تصاویر می بینین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *