چهارمین تحقیق و تفحص از خودروسازان در دستور کار مجلس؛ اقدامی موثر یا تکرار شکست های قبلی؟

مجلس نشینان به تحقیق و جستجو از خودروسازان رای مثبت دادن تا واسه چندمین بار این صنعت رو بررسی کنن، هرچند که مشخص نیس یافته های این کار چقدر از مشکلات صنعت خودرو کم می کنه. اگه قبل از این بعد از تحقیق و جستجو از خودروسازان، تاثیری در صنعت و بازار خودرو ایجاد نکرد.

در چند ماه گذشته بازار خودرو با افزایش لجام گسیخته و شدید قیمت ها روبرو بود. روند زیاد شدن قیمت خودروهاى داخلى در بازار در حالی ادامه ‏داره که بازار خودروهای وارداتی در رکودی سنگین به سر می‏ برد.

اما بازم تابلو اعلام قیمت خودروسازان، قیمت‏ هایی رو نشون می‏ دهد که در خرداد ماه گذشته از طرف شورای رقابت تعیین و شایعه شده که تولیدکنندگان با هدف زیاد شدن قیمت و ایجاد حاشیه بازار، عرضه رو بسیار محدود کرده ‏ان؛ هرچند خودروسازان هم با استناد به بیشتر از ۵۰هزار خودرو ناقص در پارکینگ‎ های خود از کمبود قطعه شاکی هستن. اما در روزای گذشته یکی از نمایندگان مجلس گفته بود بیش از ۹۰ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان در حال خاک خوردنه و اونا واسه اون‎ که به سود بیشتری برسن، سراغ احتکار رفتن. در مقابل اما یه سریای دیگه از نمایندگان مجلس، خودروسازان و فروشندگان خودرو با روشنی می‏ می گن احتکار خودرو و عرضه نکردن اجناس به بازار و احتکار از طرف خودروسازان غیرقابل باور و بدون توجیه اقتصادیه‏ و متهم‎ کردن خودروسازان به احتکار، تنها بازار رو متشنج ‏تر می‏ کنه.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انجام تحقیق و جستجو از شرکت های خودروساز داخلی در بخش کیفیت، قیمت، محیط زیست و فناوری موافقت کردن.

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره تصویب درخواست تحقیق و جستجو از خودروسازان داخلی در دستور کار قرار گرفت و در صحن مجلس هم به تصویب رسید.

این تحقیق و جستجو با هدف برسی علل به درد نخوری شرکتای خودروسازی داخلی در بخش کیفیت، قیمت، محیط زیست، طراحی و تکنولوژی، فروش و خدمات پس از فروش ارائه شده و از جمله مهمترین محورهای جزئی اون میشه به این موارد اشاره کرد:

۱- بررسی علل زیانده بودن شرکتای خودروساز اصلی داخلی و شرکتای تابعه با در نظر گرفتن تعداد بالای تولید و استفاده کم از ظرفیتای موجود

۲- بررسی برنامه خودروسازان واسه تولید اجناس با کیفیت بالا و قیمت مناسب واسه اقشار متوسط به پائین جامعه

۳- بررسی چگونگی بستن قرارداد با شرکتای رنو- پژو سیتروئن به وسیله سازمان گسترش و صنایع ایران و شرکتای خودروسازی و هم بررسی اندازه پیشرفت قرارداده های منعقده

۴- بررسی چگونگی انتخاب و انتصاب اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل شرکتای خودروسازی و شرکتای تابعه

۵- بررسی چگونگی انتخاب و عقد قرارداد با شرکتای قطعه ساز و قیمت قطعات

۶- بررسی عوامل نارضایتی مردم از راه فروش و خدمات پس از فروش و مشکلات موجود در ثبت نام اینترنتی

۷- بررسی وجود زمینه های فساد و تولید رانت در عقد قرارداده های داخلی و خارجی

۸- بررسی موضوع توقف ثبت سفارش واردات خودروهای خارجی در ماه های گذشته که منتهی به افزایش شدید قیمتا و پریشونی و بی ثباتی در بازار شده این تحقیق و جستجو که با درخواست ۳۵ نماینده ارائه شده و به تصویب کمیسیون صنایع و معادن رسیده بود و با ۱۵۲ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از کل ۱۹۶ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید تا پس از تشکیل هیئت رئیسه تحقیق و جستجو و ارسال احکام اونا از طرف مجلس ظرف ۶ ماه آینده انجام شده و گزارش اون به صحن مجلس ارائه شه.

قبل از اینم تحقیق و جستجو از صنعت خودرو بارها و با صرف هزینه های زیاد انجام و در مجلس قرائت شده و با این حال رقابتای اونا به قوت خود باقیه و این طور انگار مثل این طرحا خروجی مناسب ندارن. اما «محمدرضا نجفی» یکی از طراحان تحقیق و جستجو از صنعت خودرو نظر دیگری داره:

«تحقیق و زیرو رو کردن و گشتن های انجام شده دلیل می شه تا نقاط ضعف و قوت هر بخش و هم اینکه رقابتای پیدا و مخفی اون عیان شه. این نماینده با اشاره به مشکلات فعلی صنعت خودروی کشور ادامه میده که نبود کیفیت، ایمنی و هم اینکه خدمات پس از فروش مناسب دلیل شده تا ذی نفعان حقیقی این صنعت با مشکلات بسیار زیاد ای روبه رو شن. مشکلاتی که مورد توجه این نماینده قرار گرفته رو میشه از مشکلات ریشه ای و بنیادی این صنعت دونست که تا الان از طرف خودروسازان اون طور که باید و شاید به اونا پرداخته نشده.»

نجفی عقیده داره که صنعت خودرو در هر دوره مشکلات و رقابتای جدیدی پیش رو داره که این موارد در هر دوره نیازمند بررسی و تحقیق و جستجو هستن. از این رو نمیشه گفت به خاطر این که این اقدام در دوران قبلی مجلس انجام گرفته، نباید در این دوره مورد توجه نمایندگان مجلس قرار بگیره.

این درحالیه که این روزا صنعت خودرو دیوار تحریما رو روبه روی خود می بینه و رسیدگی به رقابتای این صنعت در شرایطی که این صنعت با تحریم روبه روه این امکان رو به خودروسازان میده که تموم مشکلات مربوط به این صنعت رو به موضوع تحریما رابطه داده و انگار ضعفای خود رو پشت مشکلات به وجود اومده به وسیله تحریم مخفی کنن.

در حالی مجلس بر نتیجه بخش بودن تحقیق و جستجو از خودروسازان تاکید می کنن که بعضی کارشناسان با دیده دودلی به این موضوع نگاه کرده و فکر می کنن تحقیق و زیرو رو کردن و گشتن هایی که تا الان از این صنعت انجام گرفته، نتیجه لازم رو نداشته. «حسن کریمی سنجری» کارشناس خودرو، عقیده داره که نفس انجام تحقیق و جستجو از خودروسازان با در نظر گرفتن سطح بالای مطالبات از اونا و هم اینکه مدیریت دولتی که بر این بنگاها حاکمه، اقدام درستیه. با این حال تا الان خروجی مناسبی از این اقدام نداشته ایم.

این کارشناس خودرو به نبود خروجی مناسب از این اقدام مجلس اشاره می کنه و دلیل اونو نبود تغییر در قوانین فعلی و نبود تدوین قوانین جدید می دونه. کریمی سنجری میگه:

«در زمانای تحقیق و جستجو، بعضی نمایندگان به خودروسازان مراجعه کرده و اطلاعاتی رو از اونا دریافت می کنن، ولی گاه به جای اینکه از این اطلاعات در جهت اصلاح قوانین و مقررات مربوط به مدیریت خودروسازان استفاده کنن، این اطلاعات تبدیل به ابزاری واسه فشار آوردن به خودروسازان می شه.»

فربد زاوه، کارشناس خودرو هم با کریم سنجری در مورد نبود کارایی طرحای تحقیق و جستجو از خودروسازان موافقه: «تا الان خروجی مناسبی از تحقیق و زیرو رو کردن و گشتن های انجام شده از خودروسازان به دست نیامده و اگه خروجی این طرح مناسب باشه با رقابت دیگری روبه رو هستیم و اون ضمانت اجرا هستش.» این کارشناس خودرو عقیده داره باید نتیجه این تحقیق و زیرو رو کردن و گشتن ها خود رو در قوانین و مقررات تصویب شده به وسیله نمایندگان نشون بدن، اتفاقی که تا الان نیفتاده و همین موضوع دلیل می شه تا بی تاثیر بودن این اقدام عیان شه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *