چرا ورایزن AOL را خرید؛ هدف وبلاگ ها هستند یا تکنولوژی های تبلیغاتی؟

دیروز خبری رو منتشر کرده و براتون نوشتیم که شرکت ارتباطی ورایزن، با قیمت ۴.۴ میلیارد دلار شرکت AOL رو خرید. با اینکه این این خرید و فروش در آخر تابستون رسمی می شه و هنوز پولی جا به جا نشده اما همه چیز قطعیست.

واسه درک دلیل علاقه مند شدن ورایزن به شرکت نامبرده، اول باید ببینیم که خود AOL چیکار و کاسبی ای رو اداره می کنه. Tim Armstrong، مدیر عامل این شرکت امروز در یادداشتی اشاره کرده بود که این شرکت، یه شرکت «رسانه» ایست که برند و وب سایتای بسیار معتبری رو مثل  Huffington Post، TechCrunch و Engadget رو زیر چتر خود داره.

AOL هم اینکه کار و کاسبیای پر سود دیگری داشته و همونطور که در روزای گذشته در سایت ما خوندین، هنوز ۲.۱ میلیون نفر از ساکنین آمریکا، از اینترنت دایال آپ ارائه شده به وسیله این شرکت استفاده کرده و ماهانه هم واسه سرعت ۵۶ کیلوبیت خود، مبلغی ۲۰ دلاری رو پرداخت می کنن. اما مهم ترین و پر رشد ترین تجارت AOL در این روزا، تکنولوژی تبلیغاتی اشه و این همون موردی بوده که ورایزن رو به خود علاقه مند کرده. با سایت ما همراه باشین.

قبل از دریافت عنوان مدیرعاملی AOL، آرم استرانگ بهترین مدیر فروش گوگل بود و به رشد فروش تبلیغات اینترنتی غول جستجو و هم اینکه بخش DoubleClick کمکای بسیاری کرد.

در سالای گذشته ایشون هدفی مشابه رو به AOL هم آورد و باعث شکوفایی این شرکت شد. اون یه پلتفرم رقابت لحظه ای (real-time bidding platform) رو در اختیار علاقه مندان به خرید تبلیغات این شرکت قرار داد و افراد و کسب و کارا می توانستد پیشنهاد خود مبنی بر خرید تبلیغات دیجیتالی در فضای وب و هم اینکه تبلیغات ویدیویی رو ارائه بدن. اینم بگیم که حتما هر فرد واسه دریافت فضای بهتری واسه به نمایش کشیده شدن تبلیغاتش، پیشنهادات بالایی ارائه می داد.

همین مسئله باعث گشت تا درآمدهای AOL در سه ماهه مالی آخر سال گذشته، رشدی چهل درصدی داشته باشن.

McQuivey یکی از تحلیل کنندگان موسسه Forrester میگه: «به چه دلیل یه اپراتور مخابراتی، باید بخواد یه سایت رسانه ای رو بخره؟ دلیل اینه که ورایزن می خواد تبدیل به یه شرکت رسانه ای جهانی هم بشه. با کار و کاسبی فعلی، ورایزن فقط به چند میلیون نفر دسترسی داره اما با خرید AOL (و وبسایتای زیر مجموعه اش) می تونه به تعداد خیلی از کاربران در سراسر جهان دست پیدا کنه.»

بیشتر مردم به ورایزن به عنوان شرکتی نگاه می کنن که خطوط گوشی موبایل و شبکه های کابلی رو در اختیار کاربران میذاره اما این شرکت، دستی بر تبلیغات موبایلی هم داشته و اطلاعات بسیاری رو در مورد کاربران شبکه موبایلی اش جمع آوری کرده که و می تونه تبلیغات موبایلی رو به شکل هدف دار واسه اونا به نمایش بزاره.

McQuivey میگه: «ورایزن به احتمال زیاد پس از خرید کامل AOL، بخشایی که به اونا نیاز نداره مثل Huffington Post رو خواهد فروخت. در نتیجه میشه گفت لیستی بلند بالا از مشترکان تجارتای AOL رو با قیمتی مناسب به دست آورده.» ورایزن میگه توقع داره این خرید تا آخر تابستون جاری پایانی شه و الان هم در انتظار تایید رگولاتوری است.

شرکت ارتباطی ورایزن هم اینکه از برنامه های خود واسه شروع به کار سرویس استریم ویدیو در تابستون امسال خبر داد که روی موبایلای مشترکان این شرکت قابل دسترس هستن؛ از طرف دیگه بعضی از تحلیل کنندگان بر این باروند که واریزن سرویس استریم ویدیو خود رو به مشترکین کابلی اش هم ارائه میده.

نکته باحال ماجرا اینجاس که در سال ۲۰۰۰، AOL هم با همین تفکرات به سراغ خرید شرکت Time Warner اومد. در اون زمان AOL در اصل نقش ورایزن فعلی رو بازی می کرد و کاربران بسیاری داشت که به اونا اشتراک اینترنت و شبکه های کابلی رو می فروخت. Time Warner هم یه غول رسانه ای بود که راهکارهای جالبی واسه بحث تبلیغات داشت. AOL مبلغ ۱۸۳ میلیارد دلار رو صرف خرید و اذعام Time Warner با خود کرد که بعد تبدیل به یکی از ننگین ترین خرید و ادغامات در میان شرکتای بزرگ آمریکایی شد. حال به هر شکلی که این خرید جدید پیش بره، در هر صورت سهام داران پولای بسیار کمتری نسبت به عصر «دات کم» دشت می کنن.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *