نگاهی به بازی Lost Soul Aside، پدیده ای که توسط یک نفر ساخته شده است

هنوز نتونستیم چیزی که دیدیم رو هضم کنیم؛ بیشتر به یه معجزه شباهت داره. بیشتر از Lost Soul Aside بودن بازیایی که به وسیله یه نفر ساخته شن. طبیعتا تا الان نام ماینکرفت رو شنیدین. شاید فکر کنین مسئولیت ساخت این عنوان رو تیمی چند نفره برعهده داشته. ولی پروژه اصلی رو اول خود Markus Persson تموم کرد. بعدا تماشاگر تاسیس استودیو Mojang و گسترش بازی بودیم.

یا بیایید Braid رو مثال بزنیم، عنوانی که نقش بسیار مهمی در محبوبیت بازیای ایندی و جداگونه بازی کرد. بجز بخشای هنری و شنیداری، جاناتان بلو تموم بازی رو خودش ساخت. هنوزم هستن نمونه هایی که اسم ببریم. از Dust: An Elysian Tale و Thomas Was Alone بگیرین تا Tetris که مسئولیت طراحی همه اونا رو تنها یه نفر برعهده داشته. با تموم این صحبتا، به چه دلیل از Lost Soul Aside متعجب شدیم؟ تریلر این عنوان رو ببینین تا حرفامون رو بهتر فهمیده باشین.

دیدید؟ اگه هنوز باور نکردین همچین چیزی رو یه نفر ساخته حق می دیم. تموم عناوین مستقلی که به وسیله یه نفر ساخته شدن، معمولا دو بعدی بوده و خیلی روی مسئله های تکنیکی مانوور نمی دن. ولی Lost Soul Aside تموم معادلات رو به هم زده. سازنده این عنوان تونسته ساخته اش رو از قالب بازیای جداگونه خارج کرده و بیشتر به یه اثر AAA نزدیک کنه.

چیجوری ممکنه؟ اگه ما رو به جوگیری متهم نکنین، Lost Soul Aside بهتر از بعضی بازیایی که به وسیله تیمای بزرگ ساخته می شه، به نظر می رسه. گفتیم «به نظر می رسه» چون هنوز معلوم نیس عنوان پایانی چقدر به جذابیت تریلر نزدیک باشه. با این وجود، بازم رسیدن به اینجور سطحی از گیم پلی و گرافیک اونم یه نفره نیازمند همت زیادیه.

صداگذاری بازی به یه صداپیشه حرفه ای آمریکایی سپرده شده و تموم دیالوگایی که از کاراکترهای جورواجور می شنوین، صدای خودشه.

تریلر Lost Soul Aside دیروز منتشر شد. سازنده این عنوان فردی کره ای با نام Yang Bingه. براساس گفته بینگ، اون دو سال از زمان خود رو صرف بازی کرده و این عنوان بازم مرحله های ابتدایی ساخت هست. همونجوریکه پیشبینی می شد، موتور Lost Soul Aside آنریل انجین ۴ بوده و خود یانگ بینگ هم اقرار داشته مدل، انیمیشن و تکسچرها پیش ساخته هستن.

اگه بخوایم ساده تر بگیم خودش مسئولیت ساخت این بخشا رو برعهده نگرفته و از نمونه های موجود استفاده کرده. شاید با دیدن تریلر اولین چیزی که به ذهن هر کسی برسه، شباهت این عنوان با فاینال فانتزی ۱۵ باشه. جدا از گیم پلی، چهره و تیپ شخصیت اصلی هم تقریبا با نوکتیس برابری می کنه. خود یانگ بین هم به این موضوع اعتراف کرده. اون میگه وقتی که تریلر فاینال فانتزی ۱۵ رو دید عاشق بازی شد و امیدوار بود تا عنوانی مشابه بسازه.

به نظر می رسه بعضیا از گیم پلی بازی خیلی راضی بودن و اونو بهتر از فاینال فانتزی ۱۵ داسنتند. چون کار به جایی رسید که خود یانگ بین گفت جذابیت مبارزات Lost Soul Aside به اندازه تریلر نبوده و بازیکنا نباید ساخته شرکت اسکوئر انیکس رو بکوبند.

پس بازی رو به منبع الهام اصلی خود تبدیل کرد. همین مسئله موجب شده تا بعضیا Lost Soul Aside رو با فاینال فانتزی ۱۵ مقایسه کنن. یانگ بین باور داره این مقایسه خیلی غلطه، چون ساخته اسکوئرانیکس یه بلاک باستر بوده و نباید دو عنوان کنار همدیگه قرار بگیرن. براساس گفته اون، Lost Soul Aside در اول راه قرار داشته و بعدا راه خود رو از فاینال فانتزی ۱۵ جدا می کنه. ولی از حق نگذریم تریلر بازی از بعضی نمایشای عنوان اسکوئرانیکس باحال تر به نظر می رسه.

از دیدگاه گیم پلی، ساخته یانگ بین شاید بازم شباهتایی به فاینال فانتزی داشته باشه ولی مبارزات خود رو بیشتر مدیون فرنچایز معروف دویل می کرایه. نبردها با سرعت زیادی اتفاق افتاده و شخصیت اصلی با کمبوهای مختلفی که می زنه دشمنانش رو به دیار باقی می فرستد. این جور که تریلر نشون میده، یانگ بین این بخش بازی رو با المانای سبک Hack 'n Slash رنگ آمیزی کرده.

اگه به این قسمت نمایش دقت کنین، میبینین شخصیت منفی چندین چاقو دور خود ظاهر می کنه که بی شباهت به ورجیل دویل می کرای نیس. نکته باحال تر اینجاس که مختلفی محیطا در تریلر بیداد می کرد.

داستان Lost Soul Aside به ده سال پیش برمیگرده، زمونه ای که دو پادشاهی به جون همدیگه می افتن. جنگ تموم میشه اما چند سال بعد موجوداتی به زمین حمله کرده و آدما رو به کام مرگ میکشونن. Kazer کاپیتان شوالیه تمپلارها بود. از وقتی که خونواده اش رو از دست داده و کابوس اون بارها تکرار می شه، دیگه لبخند رو با احتمال خیلی کم روی لباش می دید.

تا این که یه روز اتفاقی با هیولایی ترکیب شده و موجود هم اسمش رو به Kazer میگه. تموم اطلاعاتی که دور و بر بازی اومده ان، همینه. بدیش اینه خود یانگ بین گفته که در این دو سال فشار زیادی رو تحمل کرده و Lost Soul Aside به این زودیا منتشر نمی شه. پس شاید ساخت بازی ده سال دیگه طول بکشه. هم اینکه چون هنوز به مرحله اطمینان از پروژه اش نرسیده، کمپین کیک استارتر [به کار گیری کمکای مردمی] راه نمیندازه.

ولی مهم این نیس؛ خود اون در ادامه صحبتای خود اقرار داشت شاید بعدا تیمی دست و پا کنه تا روند ساخت عنوانش با سرعت بیشتری پیش بره. ساعاتی پیش هم از گفت و گویش با شرکت بزرگ سونی و اپیک گیمز پرده برداشت. مهم اینجاس که حرکت اون موجب شد تا خیلیا به این باور برسن با پشت کار میشه همچین چیزی رو تنهایی به وجود آورد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *