هر جا که در مورد هر بحثی از دنیای کسب و کارا و استارت آپا و… مطلب یا اینفوگرافیک یا ویدیو و… می دیدم، مطمئنا رد و پای یه بحث خیلی مهم رو در همه اونا پیدا می کردم: “”

تقریبا همه موافقن که برندینگ اگه مهم ترین بحث در کسب و کارا نباشه، شک نداشته باشین یکی از مهم ترین اوناس.
در کشور ما هم اونقدر برندینگ و مشاوره برندینگ و… رونق گرفته که به قول یکی از دوستان: “یکی بود.. یکی نبود.. کشوری بود..که مشاورای برندش از برنداش بیشتر بودن!”

بریم سر اصل مطلب..
اگه شمام به فکر افتادید که برندینگ شرکت، سازمان، سایت، محصول، خدمات و… خودتون رو شروع کنین پیشنهاد من اینه که در ۵ گامی که آقای به شما پیشنهاد می کنه عمل کنین.
این شما و اینم ۵ قدم برندینگ:

قدم ۱: قبل از هر کاری، اطلاعات جمع آوری کنین

اولین گامی که باید وردارین اینه که تا می تونین در مورد این دو زمینه اطلاعات به دست بیارین:

  1. شخصیت برند: تموم فرهنگا و شخصیتایی رو که برندتون می تونه داشته باشه، بررسی کنین.
    (شخصیتایی مثل لوکس، مقرون به صرفه، مدرن، جوون گرا، خانوادگی، رسمی و…)
  2. رقابت: وضعیت رقابت در بازار برندتون چطوره؟ (فرصتا و تهدیدهایش رو بررسی کنین.)
    (تاکید می کنم که هم فرصتا رو بررسی کنین و هم تهدیدا رو)

قدم ۲: شخصیت برندتون رو تعریف کنین

در مرحله قبل درباره تموم شخصیتایی که برندمون می تونست داشته باشه تحقیق کردیم و فرصتا و تهدید هاش رو هم بررسی کردیم.
حالا نوبت اون هستش که شخصیتی رو واسه برندمون انتخاب کنیم و بعد از اون، کاری کنیم که “هر چیزی” که مربوط به برندمونه، جلوه دهنده این شخصیت باشه.

از لوگو، سایت و بقیه اِلِمونای چشمی بگیرین تا کیفیت اجناس تون، قیمت گذاری و…

قیمت

شخصیتی که واسه برندتون تعیین کردین، باید مثل خون در هر چیزی که (تکرار می کنم، هر چیزی که) به برندتون مربوطه، جریان داشته باشه؛ وگرنه اون قسمت رو باید مُرده بدونین.

این “هرچیزی از برندتون” که می گم مثلا می تونه این موارد باشه:

  • المانای چشمی: ویژگیای ظاهری لوگو، بروشور، سایت، بنر تبلیغاتی و…
  • لحن متن: اون چه در کاتالوگا، سایت، ایمیلا، وبلاگا، آگهیا و… مربوط به برندتون می نویسید.
  • بسته بندی: به جز رنگ و طرح و… اون، در چه قالبی می خواین کالایتان رو بسته بندی کنین؟ جعبه؟ نایلون؟ کاردستی؟ و…
  • محیط اداری تون، نشانی دفتر کارتون، لحن جواب گویی منشی تون، پیک موتوری تون و…

و ده ها و صدا مورد دیگری که به هر روشی به برندتون ربط داره. همه و همه باید تداعی گر اون شخصیت باشه.

این را هم حتما بخوانید :
10 تفریح پرطرفدار کیش به رأی گردشگران!

قدم ۳: واسه برندتون چشم انداز تعریف کنین

با در نظر گرفتن اطلاعاتی که تا الان در دست دارین، نوبت اون رسیده که چشم انداز واضحی رو واسه خود و برندتون تعریف کنین، تا پتانسیلای موجود و پیش روتون، مشخص و برنامه ریزی شه.

برنامه ریزی

  • چه بازارهایی رو هدف قرار دادین؟
  • چه قدر از این بازار سهم می خواین؟
  • دوست دارین درباره برند شما، چه کسائی.. چه بگن؟
  • کدوم جایزه ها رو می خواین بگیرین؟ در کدوم جشنواره ها می خواین پیروز شید؟
  • چقدر درآمد و چقدر دارایی واسه برندتون می خواین؟
  • و…

قدم ۴: مخاطبان خود رو جذب کنین

داشتن یه برنامه کامل و دقیق به تنهایی کافی نیس، باید از تصور و شخصیت خریداران و مشتریان، نیازها وعلایقشان هم باخبر شید و با مشتریائی که هدف قرار دادین، رابطه برقرار کنین.

ببینین مشتریان تون کجا هستن؟ خودتون رو نشون بدین و به اونا بگید که برندی واسه اونا هستین؛ همونی هستین که سلیقه و علاقه و نیازشون می خواد (البته واقعا این طور باشین؛ مردم باهوش شدن و گول زدن رو تشخیص میدن!!)

باهوش

قدم ۵: از این ۵ پل عبور کنین

واسه برندسازی باید از ۵ پُل عبور کنین:

  1. آگاهی بخشی (Awareness): مردم رو از بودنتون آگاه کنین.
  2. درک کردن (Comprehension): تموم اون شخصیتی رو که واسه برندتون تعریف کردین، تموم تعهدات تون، اون چه ارائه می دین و… رو به مشتری حالی کنین تا مشتری شما رو کامل بشناسه.
  3. اعتماد (Confidence): بعد از این شناخته شدید، باید به شما اعتماد کنن و کالا یا خدمات برند شما رو انتخاب کنن.
  4. وابستگی (Affinity): اگه بعد از به کار گیری کالا یا خدمات برندتون به شما وابسته شدن (مثل من که از هیچ برند دیگری جز LG نمی تونم گجتی بخرم!) که دیگه خیلی خوبه!
    واسه رسوندن مشتریان به این مرحله هم می شه برنامه ای ریخت.
  5. موندگاری رابطه با مشتری (Continuous Connection): خود به خود که قرار نیس چیزایی که به دست آوردین رو تا ابد حفظ کنین! واسه موندگاری رابطه با مشتریان تون و گسترش اون، برنامه ای داشته باشین.

امیدوارم که این مقاله تونسته باشه واسه شروع کارتون، راهنمای مفیدی باشه.
به نظر شما در این ۵ مرحله چه مشکلات اساسی ممکنه پیش بیاد؟

مشکلات

ممنون میشیم تجربه خودتون رو با ما به اشتراک بذارین. منتظر نظرهایتان هستیم!