خواص جو

خواص جو barley-in-a-bowl

جو یکی از غلات عالیه که معمولا در جفت و جور نون و شکل های جور واجور مختلفی از مواد غذایی استفاده میشن. این روزا جو به طور گسترده در سرتاسر جهان استفاده می شه. جو و بقیه غلات سبوس دار محبوبیت زیادی در طول چند سال گذشته به دست آورده ان. این مواد امتیازات بسیار زیادی واسه سلامتی آدم دارن.

همونطور که میدونید غلات سبوس دار منبع خوبی از فیبر غذایی، ویتامینا و مواد معدنیه که در غلات تصفیه شده یافت نمی شه.

وقتی که غلات تصفیه می شه ترکیبات خاصی که در اون هست از بین میره. انتخاب غلات سبوس دار می تونه خطر دچار شدن به بیماریای مزمنی مثل چاقی، دیابت، بیماریای قلبی و سرطان رو کم کنه.

در این مقاله می خوایم نگاه عمیق تری به امتیازات جو بندازیم و ببینیم چیجوری می تونیم به کمک اون از سلامت خود مواظبت کنیم.

۷ خاصیت جو:

مصرف غذاهای گیاهی با کم شدن خطر دچار شدن به بیماریای مربوط به سبک زندگی همراه س.

تحقیقات زیاد نشون میده که افزایش مصرف غذاهای گیاهی مثل جو می تونه خطر چاقی ، دیابت، بیماریای قلبی رو کم کنه. هم اینکه مواد این چنینی می تونه سلامت بدن رو بیشتر کنه و باعث سلامت موها، افزایش انرژی و کاهش وزن شه.

  1. کاهش فشار خون با جو

مصرف کمتر سدیم واسه کاهش فشار خون لازمه. با اینحال افزایش مصرف پتاسیم هم می تونه به همین اندازه مهم باشه. براساس گفته های موسسه ملی سلامت، کمتر از ۲ درصد بزرگسالان آمریکایی ۴۷۰۰ میلی گرم از نیاز روزانه به پتاسیم رو تامین می کنن. هم اینکه پتاسیم، کلسیم و منیزیم واسه کاهش طبیعی فشار خون به درد بخور هستن.

مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۶ نشون داد که تو یه رژیم غذایی سالم،افزایش مصرف غذاهای سبوس دار ( فیبر محلول و نامحلول) می تونه فشار خون رو کم کنه و به کنترل وزن کمک کنه.

  1. خواص جو واسه سلامت استخون

آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، منگنز و روی موجود در جو می تونه در ایجاد و حفظ ساختار استخوانا و قدرت اونا به درد بخور باشه. تعادل دقیق از فسفر و کلسیم واسه سلامت استخوانا لازمه.

مصرف زیادتر از اندازه فسفر با مصرف خیلی کم کلسیم می تونه به از دست رفتن استخوانا منجر شه. تشکیل استخون نیازمند منگنز معدنیه. آهن و روی هم نقش مهمی در تولید کلاژن دارن.

  1. سلامت قلب با مصرف جو

فیبر، پتاسیم، فولات، ویتامین B6 موجود در جو می تونه از سلامت قلب مواظبت کنه. جو منبع خوبی از فیبره و همین امر باعث کاهش مقدار کلی کلسترول در خون می شه و در نتیجه خطر دچار شدن به بیماریای قلبی رو کم می کنه.

یکی از تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۷ نشون داد که مصرف جو می تونه کلسترول سرم و چربی شکمی رو کم کنه. فیبر بتا گلوکان موجود در جو هم می تونه سطح کلسترول بد خون رو کم کنه. مصرف ۳ گرم از بتاگلوکان در روز می تواندکلسترول بد خون رو تا ۵ درصد کم کنه.

در یکی از تحقیقات انجام شده، آدمایی که ۴۰۶۹ میلی گرن پتاسیم در روز مصرف کرده بودن ۴۹ درصد کمتر از بقیه در خطر مرگ به وجود اومده بوسیله مریضی قلبی قرار داشتن.

ویتامین B6 و فولات که در جو هم یافت می شن، از تشکیل ترکیباتی که homocysteine اسمشه جلوگیری می کنن. وقتی که مقادیر زیاد homocysteine در بدن تجمع پیدا می کنه می تونه به رگای خونی اسیب وارد کنه و به بیماریای قلبی منجر شه.

خواص عجیب جو واسه بدن

خواص عجیب جو واسه بدن

  1. جو و سرطان

سلنیوم ماده معدنیه که در همه غذاها یافت نمی شه اما در جو هست. این ماده نقش مهمی در کارکرد آنزیمای کبدی داره و می تونه به سم زدایی بعضی از ترکیبات سرطانی در بدن کمک کنه. هم اینکه سلنیوم مانع از التهاب می شه و اندازه رشد تومورها رو کم می کنه و باعث بهتر شدن جواب ایمنی به عفونتا می شه.

فیبر موجود در جو نه فقط از سلامت قلب پشتیبانی می کنه بلکه می تونه سرطان روده بزرگ رو کم کنه. بتاگلوکان موجود در جو هم می تونه سیستم ایمنی رو واسه مقابله با سلولای سرطانی تحریک کنه و مانع از تشکیل تومورها شه.

  1. خواص ضدالتهابی جو

کولین یکی از مواد مغذی مهم در جو است که به خواب، حرکت عضلات، یادگیری و حافظه کمک می کنه. کولین هم اینکه به حفظ ساختار غشاهای سلولی کمک می کنه و به انتقال پالسای عصبی و کاهش التهاب طولانی کمک می کنه.

  1. جو واسه گوارش بهتر

جو به خاطر محتوای فیبر خود به پیشگیری از یبوست کمک می کنه و باعث بهتر شدن سلامت سیستم گوارش می شه.

  1. خواص لاغری جو

مصرف مناسب فیبر می تونه به عنوان یه عامل مهم در کاهش وزن در نظر گرفته شه.

فیبر موجود در رژیم غذایی به افزایش سیری و کاهش اشتها کمک می کنه و باعث می شه فرد مدت زمان طولانی تری رو سیر بمونه. اینکار باعث کاهش مقدار کالری مصرف می شه.

مشکلات احتمالی جو:

رژیم غذایی و الگوی غذا خوردن نقش مهمی در پیشگیری از بیماریا و رسیدن به سلامت داره. بهتره رژیم غذایی متنوعی استفاده کنین. جو در برگیرنده گلوتنه و آدمایی که از مریضی سلیاک رنج می برن باید از مصرف اون دوری کنن.

نوشیدنیای مختلفی از جو به دست می اید. این نوشیدنیا خالی از گلوتن نیستن و آدمایی که به سلیاک گرفتار شدن نباید از اونا استفاده کنن. وقتی که مصرف فیبر خود رو بالا می برید مطمئن شید که مایعات زیادی می خورین.

تلاش نکنین کل فیبر رو یهو استفاده کنین. اون رو در وعده های غذایی جور واجور بذارین. واسه کمک به پیشگیری از ناراحتیای گوارشی، مصرف فیبر رو کم کم زیاد کنین.

افزایش مصرف فیبر بدون مصرف مایعات کافی ممکنه به یبوست منجر شه.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

اختصاصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *