مصرف برنج در رژیم لاغری تقریباً جایی نداره و دلیل اونم باور عموم مبنی بر تاثیر منفی برنج بر افزایش چربی شکمیه! اما این موضوع چقدر حقیقت داره؟

خواص برنج واسه سلامتی شامل تامین انرژی سریع و فوری، فعالیت خوب دستگاه گوارش، اثبات سطح قند خون و جفت و جور کردن منابع لازم ویتامین B1 واسه بدن می باشه.

به گزارش آلامتو به نقل از مردمون؛ بقیه خواص برنج عبارتند از مراقبت های پوستی، مقاومت در مقابل مشکلاتی مثل فشارخون بالا، اسهال خونی و مریضی های قلبی. برنج یکی از کلی ترین موادغذایی در بیشتر کشورها به حساب می رود که بیشتر از نصف جمعیت جهان رو سیر می کنه.

خواص جور واجور برنج رو می توان در بیشتر از چهل نوع جور واجور اون در سراسر جهان یافت. دو گروه اصلی اون شامل برنج غلات کامل و برنج سفیده. برنج غلات کامل خیلی فراوری نمی شه، درنتیجه ارزش غذایی خیلی بالایی داره درحالیکه برنج سفید فراوری می شه و به خاطر این سبوس یا پوشش خارجی اون ورداشته شده می شه و ارزش غذایی پایین تری داره.

برنج هم اینکه برحسب طول هر دانه دسته بندی می شه. غذاهای هندی و چینی از برنج های بسیار بلند استفاده می کنن درحالیکه کشورای غربی از برنج کوتاه یا متوسط در غذاهای خود بهره می برند.

مهم ترین خواص برنج:

منبع عالی انرژی: به خاطر اینکه برنج پر از کربوهیداراته، می توان از اون به عنوان سوخت بدن استفاده کرد و به کارکرد طبیعی مغز هم کمک می کنه.

بدون کلسترول: خوردن برنج فقط به خاطر این که بدون چربی های مضر، کلسترول و سدیمه، خواص بسیار زیادی واسه بدن داره. برنج می تونه بخش مهمی از یه برنامه غذایی متعادل رو تشکیل بده.

پر از ویتامین: برنج منبع عالی از ویتامین ها و موادمعدنی مثل نیاسین، ویتامین D، کلسیم، فیبر، آهن، تیامین و ریبوفلاوین به حساب می رود.

نشاسته مقاوم: برنج پر از نشاسته مقاومیه که به شکل هضم نشده به روده می رسد و به رشد باکتری های به درد بخور واسه کارکرد عادی روده ها کمک می کنه.

تنظیم فشارخون: به خاطر اینکه برنج مقدار کمی سدیم داره، واسه اونا که از مشکل فشارخون بالا رنج می برند خیلی خوبه.

پیشگیری از سرطان: برنج غلات کامل مثل برنج قهوه ای پر از فیبر غیرمحلوله که می تونه از بدن در مقابل بعضی سرطان ها مواظبت کنه. محققان بسیاری باور دارن که اینجور فیبرهای غیرمحلولی واسه مواظبت از بدن در مقابل سلول های سرطانی لازمند.

این را هم حتما بخوانید :
خصوصیات افراد شاد

پیشگیری از اسهال خونی: قسمت سبوس برنج دارویی بسیار موثر واسه درمان اسهال خونی به حساب می رود. سبوس درخت سه ساله برنج شامل خواص ادرارآوره. چینی ها باور دارن که برنج اشتها رو به طور قابل توجه ای بالا برده و مریضی های شکم و گوارش رو درمان می کنه.

مراقبت پوستی: متخصصین پزشکی می می گن از پودر برنج می توان واسه درمان بعضی مریضی های پوستی استفاده کرد. در هند، آب برنج واسه پیروان آیورودیک به عنوان پمادی موثر واسه خنک کردن سطح پوست متورم شده به حساب میاد.

پیشگیری از مریضی فراموشی: گفته می شه که برنج قهوه ای شامل سطح بالایی از موادمغذی انتقال دهنده عصبیه که می تونه از بروز مریضی فراموشی تا حد زیادی پیشگیری کنه.

سلامت قلبی-عروقی: روغن سبوس برنج شامل خواص آنتی اکسیدانه ایه که با کم شدن سطح کلسترول در بدن، قدرت قلبی-عروقی رو بالا می برد.

براساس موسسه تحقیقات برنج در فیلیپین، ارزش غذایی برنج باید بالاتر رود تا به آدم ها فایده برسونه. برنج که یکی از رایج ترین غلات مورداستفاده در سراسر دنیاس، می تونه سلامت میلیون ها نفر رو پیشرفت بخشه.

با ترکیب روش های سنتی جور واجور واسه رشد برنج و بیوتکنولوژی جدید، تلاش های بسیاری واسه بالا بردن ارزش مغذی برنج صورت می گیرد. این موسسه هم اینکه ذکر می کنه که رشد برنج با ترکیبات پر از آهن و زینک از راه غنی سازی امکان پذیره.

خواص دیگه برنج

برنج هم اینکه از بروز یبوست طولانی جلوگیری می کنه. فیبر غیرمحلول موجود در اون به عنوان یه اسفنج نرم عمل می کنه که سریع و راحت وارد روده ها می شه.

برنج قهوه ای و غلات کامل پر از فیبر غیرمحلول هستن اما پیشنهاد می شه که واسه نابود کردن یبوست، همراه با این موادغذایی فیبردار، آب فراوون میل شه. به بیماران دیابتی پیشنهاد می شه که برنامه غذایی خود برنج قهوه ای اضافه کنن نه برنج سفید که شامل سطح پایینی از شاخص گلیسمیه.

فقط مصرف روزانه یه فنجون برنج قهوه ای تقریباً ۱۰۰٪ منگنز موردنیاز شما رو تامین می کنه که به تولید انرژی از کربوهیدارات ها و پروتئین ها کمک می کنه.

برنج قهوه ای واسه کارکرد طبیعی سیستم عصبی بدن و تولید هورمون های جنسی هم شدیداً فایده بخشه.

سالم ترین روش پخت برنج کدامه؟

نکاتی کلیدی واسه پخت برنج بهتر

برنج مردمون چیه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *