خواص انواع تخم پرنده

eggsهمه چیز درباره تخم مرغ

مدتیه که تخم مرغ به عنوان یه ماده مضر واسه کلسترول خون معرفی میشه که موضوع به طور کاملً درستی نیس، در صورت استفاده اصولی از تخم مرغ میشه انتظار کاهش کلسترول بد خون رو هم داشت؛ اگه می خواید بیشتر با این صبحونه عالی و خوشمزه آشنا شید در این مقاله با ما همراه شید.

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ سفیده و زرده تخم مرغ هر دو شامل مواد معدنی و پروتئین و پر از مواد مغذی هستن. زرده اون هم اینکه دارای کلسترول و اسیدهای چرب خوبه.

تخم مرغ در آشپزی نقش بسیار مهمی اجرا می کنه و به دلیل مواد شیمیایی خاص ای که داره، از اون به عنوان چسب در خیلی از غذاها استفاده می شه. ما ایرانیا در همه کوکوها و کتلتای خود از تخم مرغ به عنوان عنصر چسباننده مواد به هم بهره می گیریم.

همونجوریکه میدونید، در باور ما ایرانیا، تخم مرغ نشونه ی باروری، رشد و زایش خوبی هاست و بخاطر این، سر سفره هفت سین به عنوان سمبل شکوفایی و نمو در سال جدید ازش استفاده می شه.

جالبه بدونین که تخم مرغ در دیگه فرهنگا و کشورای دنیا هم نماد زایش و باروریه طوری که در عید پاک (بزرگداشت رستاخیر حضرت عیسی)، مسیحیا هم اون رو تزئین کرده و روی میز قرار میدن.

از عادی ترین تخم مرغای مصرفی میشه به تخم اردک، غاز و بلدرچین اشاره کرد.

ارزش غذایی تخم مرغ

تخم مرغ منبع غنی و ارزون قیمت پروتئین حساب می شه. تقریبا نصف پروتئین این ماده خوراکی در سفیده اون قرار داره. هم اینکه ویتامین B2 و چربی و کلسترول (کمتر از زرده)، سلنیوم، ویتامین D، B6، B12 و مواد معدنی مثل زینک، آهن و مس هم در این بخش هست.

زرده تخم مرغ شامل کالری و چربی بیشتری نسبت به سفیده س. هم اینکه منبع خوبی واسه ویتامینای A، D، E،K، کلسترول، لسیتین و ویتامینای محلول در چربیه.

کلسترول و لسیتین، که مواد چرب موجود در زرده تخم مرغ هستن، واسه ساختمون و کارکرد سلول های بدن لازم ان. کلسترول توانایی انعطاف و نفوذپذیری غشای سلول های بدن رو حفظ می کنه. هم اینکه به عنوان یکی از اجزا تشکیل دهنده مواد چربیه که باعث نرمی پوست می شن.

بعضی از تخم مرغای امروزی شامل اسیدهای چرب امگا سه هستن. این به تغذیه مرغا و کارخانه تولیدکننده تخم مرغ بستگی داره و روی جعبه تخم مرغا هم درج می شه.

تخم مرغ به عنوان یه منبع غنی از پروتئین شناخته می شه که هر ۸ اسید آمینه لازم بدن رو داراس. یکی از ۸ اسیدآمینه موجود در تخم مرغ، توانایی سنتز شدن در بدن رو نداره و باید از راه غذا تامین شه.

واقعا، تخم مرغ، بیشتر ویتامین های موردنیاز بدن به جز ویتامین C رو داره و بدون فیبرغذاییه.

به همین خاطر باید گفت که هر یک عدد تخم مرغ بزرگ شامل موارد زیره:

  • ۷۸ کالری
  • ۶٫۳ گرم پروتئین
  • ۵٫۳ گرم چربی
  • ۱٫۶ گرم چربی اشباع شده
  • ۲۱۲ میلی گرم کلسترول

هم اینکه بد نیس بدونین،

خوردن یه تخم مرغ در روز دلیل افزایش قد کودکان می شه.

نتیجه یه تحقیق نشون داده که خوردن یه عدد تخم مرغ در روز ممکنه در کودکان خردسالی که دچار سوء تغذیه هستن، باعث افزایش قد شه.

به ادعای محققان، تخم مرغ رشد نوزادان رو تقویت می کنه و یه راه ارزون واسه پیشگیری از کوتاهی قده. جالبه بدونین، تغذیه نامناسبت، در کنار عفونت های دوران کودکی و مریضی، از دلیلای کلی عقب موندگی رشده.

چیزی که باید در مورد کلسترول تخم مرغ بدونین

تخم مرغ چند سال به عنوان یه ماده غذایی مضر واسه سلامتی بدن به حساب می رفت. دلیلش هم کلسترول موجود در اون بود و بخاطر این، همیشه به آدمایی که کلسترول خون داشتن پیشنهاد می شد تا از مصرف این ماده دوری کنن.

اما در حدود ۱۰ سال پیش، وقتی تغذیه مرغا تغییر یافت، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که یه تخم مرغ متوسط شامل حدودا ۱۰۰ میلی گرم کلستروله. یعنی یه سوم ۳۰۰ گرمی که یه فرد اجازه داره تو یه روز مصرف کنه.

براساس تحقیقات صورت پذیرفته، مصرف ۱ تا ۶ عدد تخم مرغ در روز تقریبا خطری به دنبال نداره و حتی ممکنه به کاهش کلسترول بد خون هم کمک کنه. البته این در حالیه که با یه رژیم غذایی سالم که بدون چربیای مضر و اشباعه، همراه باشه.

رابطه ی سلامت قلب و تخم مرغ

لازمه بدونین که تخم مرغ شامل املاح معدنی مفیدی مثل بتین و کولینه که به کارکرد هر چی بهتر قلب کمک می کنن.

هم اینکه بد نیس اشاره کنیم، در طول دوره ی بارداری و شیردهی نوزاد، تامین «کولین» کافی از اهمیت زیادی برخورداره، چون کولین از جمله عناصر لازم واسه رشد مغز نوزاد به شمار میره.

البته خانمای باردار باید به این نکته توجه داشته باشن که تخم مرغ رو به صورت به طور کامل پخته، (زرده و سفیده سفت شده باشه) مصرف کنن.

در طب سنتی چین، تخم مرغ به عنوان تقویت کننده خون و افزایش دهنده انرژی بدن شناخته می شه چون باور دارن که این ماده خوراکی موجب بهبود کارکرد سیستم گوارش و کلیه ها می شه.

تخم مرغ هم اینکه شامل ویتامین D هستش و در نتیجه از پوکی استخون و نرمی استخون پیشگیری می کنه. بد نیس بدونین با مصرف تخم مرغ در وعده صبحونه می تونین به تناسب اندام و لاغری بیشتر خود کمک کنین چون شامل پروتئین زیاده و به مدت زمان طولانی تری فرد رو سیر نگه می داره.

تخم بلدرچین

تخم بلدرچین مزه ای مشابه تخم مرغ داره اما در اندازه ای بسیار کوچیک تر؛ طوری که هر ۵ تخم بلدرچین اندازه یه تخم مرغ معمولیه. تخم بلدرچین رو می تونین عسلی کرده و با نمک دریایی بخورین.

تخم بلدرچین هم منبع ویتامین و پروتئینه. حتی می گن که بیشتر از تخم مرغ فسفر، آهن، ویتامین B12 و B2 داره و شامل مقادیر زیادی اسید چرب امگا سه س.

تخم بلدرچین به سوخت وساز هر چی بهتر بدن، تنظیم چرخه خواب، تقویت سیستم ایمنی، عصبی، قلب و گوارش کمک زیادی می کنه. هم اینکه دلیل استواری عضلات و استخون ها می شه و میشه از اون واسه درمان مریضی های کبدی، کلیوی، کم خونی، آسم، استرس و بازسازی بدن پس از جراحی یا زایمون استفاده کرد.

تخم اردک

تخم اردک هم فقط کمی بزرگ تر از تخم مرغ معمولیه و دو برابر اون ارزش غذایی داره. از اونجا که تخم اردک پوست کلفتی داره، میشه به مدت طولانی تری در خارج از یخچال اون رو نگهداری کرد.

از تفاوتای تخم اردک با مرغ معمولی باید گفت که آلبومین و اسید چرب امگا ۳ بیشتر، ۶ برابر ویتامین D، دو برابر ویتامین A و ۲ برابر کلسترول داره. شاید لازم باشه بدونین که تخم اردک در بدن آلکالاین به جا می گذارد که واسه بیماران سرطانی بسیار موثره.

تخم غاز

یه عدد تخم مرغ معمولی حدود ۷۰ کیلوکالری انرژی داره اما یه تخم غاز معمولی ۲۶۶ کیلوکالری انرژی به بدن می رساند. چربی و کلسترول تخم غاز هم بیشتره و به خاطر اندازه اش، ویتامینای بیشتری هم در خود داره.

تخم بوقلمون

تخم بوقلمون کالری زیادی داره و دلیل اون هم چربی اشه. این ماده سیستم ایمنی بدن رو تقویت کرده و به رشد هر چی بهتر بافت های تازه و توده های ماهیچه ای کمک می کنه. جالبه بدونین که تخم بوقلمون حدود ۴۰ درصد از نیاز روزانه بدن به آهن رو تامین می کنه و سلنیوم موجود در اون هم نصف نیاز روزانه بدن رو رفع می کنه.

از اون جا که ویتامینای B9 و B12 در تخم بوقلمون زیاده، مصرف اون باعث بهتر شدن کارکرد اعصاب شده و خطر دچار شدن به سرطان رو کاهش می دهد. هر دو ماده یاد شده به تولید گلبول های قرمز خون کمک می کنن.

انتخاب تخم مرغ سالم و روشای نگهداری از اون

، تخم مرغای رسمی رو در اولویتِ اول انتخابای خود بذارین. واسه انتخاب گزینه سالم هم بهتره همه بخشای اون رو بررسی کنین تا ترک نداشته باشه.

بهتره تخم مرغ رو در یخچال نگهداری کنین. آنایی که شامل اسید چرب امگا ۳ هستن رو هر چی سریع تر استفاده کنین.

مشکلات احتمالی تخم مرغ

تنها نگرانی در مورد تخم مرغ، ماده سمی «سالمونلا» است. بهترین راه پیشگیری از ورود اون به بدن اینه که تخم مرغ رو با گرما زیاد و به مدت کافی بپزید چون این سم در اثر گرما از بین میره. به هر حال میشه گفت که نیمرو، املت یا تخم مرغای عسلی به اندازه خیلی کم شامل سالمونلا هستن.

از دیگر مواردی که لازمه در مورد تخم مرغ بدونین اینه که این ماده هم در بدن آدم حساسیت بوجود میاره. مخصوصا در کودکان خاصیت آلرژیک بیشتری داره.

این مواد رو در ماکروویو قرار ندین

روش درست کردن شاکشوکا؛ تخم مرغ پخته خوشمزه

تخم مرغ ما

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *