خستگی مفرط علامت چیست؟

tiredness

دیشب رو سروقت خوابیده اید و پس از ۸ ساعت خواب، صبح خوبی رو شروع کردین اما طولی نمیکشه که دچار خستگی میشین و کل روزتون تحت تاثیر قرار میگیره.

به گزارش آلامتو و به نقل از بدونیم؛ این روزا خیلیا با بحران انرژی روبه رو هستن. منظور از انرژی انرژی طبیعت نیس بلکه انرژی داخلی خود ما آدماس. می خوام ۵ مسئله مهم و موثر در رکود انرژی و پیشنهادای اصولی واسه حل اونا رو با شما در میان بذارم.

چرخه خواب شما بهینه سازی نشده.

اگه چرخه خوابتون رو بهینه سازی نکنین حتی با ۷ یا ۸ ساعت خواب لازم در روز هم هنگام بیدار شدن احساس خستگی و خواب آلودگی بیشتر از اندازه دارین.

هر کدوم از چرخه های خواب بین ۷۵ الی ۹۰ دقیقه س. چرخه های رم و غیر رم و تموم مراحل بین اونا. هر کدوم از این مراحل با احیاء و سم زدایی سلولای بدن در رابطه هستن.

عواملی چون بالا بودن سطح کورتیزول (هورمون استرس) و سطح بی ثبات قند خون می تونن نظم این چرخه های خواب رو از بین ببرن. اگه چرخه های خواب شما سالم نباشن مهم نیس که چقدر در تختخواب هستین. مثلا مشکل در خواب رم به دلیل مشکلات روانشناسی چون زودرنجی و مشکل در تمرکزه.

چیجوری این مشکل رو درمان کنیم: محققان پیشنهاد کردن که اگه زیاد در برابر نور آفتاب قرار بگیرین سطح کورتیزول تا هنگام شب کم میشه. علاوه بر این باید غذاهای سالم و رژیم غذایی متعادلی داشته باشین و از خوردن غذاهای فراوری شده دوری کنین. تغذیه خوب و مناسب سطح قند خون رو ثابت نگه می داره. اگه می خواین خواب راحتی داشته باشین باید یه سری مواد مغذی مثل پتاسیم و ویتامین D استفاده کنین.

به اندازه کافی جنب و جوش ندارین

تمرین متناوب رو با یه روش زندگی اکتیو و پر جنب و جوش اشتباه نگیرید.

اگه روزی یه ساعت در بیرون از خونه تمرین کنین و باقی روز رو در خونه بشینین فرق زیادی با آدمای کم جنب و جوش دارین. این جور افراد رو که میخوان با روزی یه ساعت ورزش و بی تحرکی در باقی ساعات در زندگی خود تعادل بسازن رو میشه یکجانشینهای فعال نامید. درسته که این کار بهتر از هیچوقت ورزش نکردنه اما باید واسه تقویت سطح انرژی که با این ورزش بدست آوردیم باقی روز رو هم تا حدودی جنب و جوش داشته باشیم.

چیجوری این مشکل رو حل کنیم: ما آدما انرژی نمی گیریم بلکه انرژی رو خلق می کنیم. با همین حرکتای ساده بافتای سلولی بدن یه جور انرژی ایجاد می کنن که برابره با جریان متناوبی که الان سلولا رو پر کردن. اگه یه مدت طولانیه که روی صندلی نشسته اید واسه لحظه ای بلند شید و چند پرش یا اسکوآت یا حرکت بشین پاشو انجام بدین. این حرکات باعث می شن که احساس انرژی بیشتری داشته باشین. تقویت هورمونا و انتقال دهنده های عصبی هم بیشتر حس تازگی به شمامی دهد. تلفن همراهتون رو روی تایمر بذارین تا هر ۹۰ دقیقه ۲ دقیقه تمرین ورزشی انجام بدین. به همین آسونی می تونین تموم روز پ رانرژی باشین.

بدن شما دارای کمبود مواد مغذی حیاتیه.

دلیل کمبود انرژی در شما می تونه به خاطر کمبود مواد مغذی باشه. منبع اصلی انرژی در بدن ما آدنوزین تری فسفات یا ATP نامیده می شه و در واقع پولیه که در اقتصاد بدن ما جاریه اما بدون بانکدار نمی تونه هیچ کاری بکنه و بانکدار هم همون منیزیمه.

پس ATP منبع اصلی انرژی در بدنه و واسه این که به طور بیولوژیکی فعال باشه باید با منیزیم در رابطه باشه. منیزیم مسئول ۳۰۰ روند آنزیمیه که به بدن کمک می کنه پرانرژی و سالم بمونه. اگه کمبود منیزیم داشته باشین ۳۰۰ آنزیم در بدن هم نمی تونن خوب کار کنن.

چیجوری این مشکل رو درمان کنیم: منیزیم خیلی سریع از سیستم بدن محو می شه چون مقدار اون در بدن زیاده. واسه این که مطمئن شید سطح منیزیم بدنتون کافیه هر روز ۴ الی ۵ وعده غذای پر از منیزیم بخورین. مثل اسفناج، برگ چغندر، تخمه کدو و بادام. هم اینکه می تونین قرص و مکمل منیزیم هم استفاده کنین.

مایعات زیاد نیاز دارین.

کم آبی و دهیدراته شدن سلولای بدن به DNA آسیب میرسونه به خاطر همین مغز و سیستم عصبی با مشکل خشکی و کم آبی جدی مواجه می شن. حتی کمبود یه قطره در بدن باعث ایجاد سردرد می شه و حتی بیشتر از اون باعث ایجاد خستگی و بی حالی می شه.

وقتی یه لیوان آب می خورین در عرض چند دقیقه به تبدیل به مایع خارج سولی و خون می شه و مایعاتی که در اثر اجناس سوخت و ساز بدن کثیف شدن رو بیرون دفع می کنه.اگه آب نخورین این مایعات کثیف در بدن باقی می مانند و ایجاد حس خستگی و فرسودگی می کنن.

چیجوری این مشکل رو حل کنیم: نوشیدن آب در روز رو یه امر واجب و لازم واسه خودتون مشخص کنین. صبحا که بیدار میشین حموم داخلی بگیرین. پس از بیدار شدن ۲۰ تا ۳۰ اونس آب بخورین.

استرس

استرس یکی از مهمترین دلایل بحران انرژی ذهنی و جسمیه و به روشای مختلفی انرژی رو خاموش می کنه.با پیشرفت طولانی استرس غدد آدرنال شروع به فعالیت بیشتر می کنن و پس سطح کورتیزول و دیگه هورمونای استرس بالا میره. افزایش گلوکز منتهی به درهم شکستگی می شه و این واسه خیلی از ما هر روز در حال وقوعه.

چیجوری این مشکل رو حل کنیم: به جای این که واسه پرانرژی شدن به سمت شیرینی و کافئین پناه ببرین کمی در پایین آوردن استرس تلاش کنین. تمرینای ساده تنفس سیستمای عصبی رو در عرض چند دقیقه آروم می کنه. مدیتیشن، یوگا، ماساژ درمانی و حتی مدیتیشنای متحرک مثل تای چی و چی گونگ استرس رو پایین و سطح انرژی رو بالا می بره.تمرینی که مناسب خودتونه رو پیدا کنین و در روز چند دقیقه اونو انجام بدین. ۵ تا ۱۰ دقیقه ورزش در روز استرس رو کم می کنه و انرژی رو بالا می بره.

به چه دلیل همیشه احساس خستگی و خواب میکنم؟

دلیل خستگی و مریضی چیه؟+ روش برطرف کردن اون

بدونیم خستگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *