خروپف کردن در دوران بارداری

بررسی ها نشون می دهد بین ۲۵ تا ۳۰ درصد زنان در دوران بارداری خروپف می کنن. نتیجه مطالعه جدید منتشر شده در مجله خواب نشون دهنده اون هستش که ۳۵ درصد زنان سه تا چهار بار در هفته یا هر روز بین خواب خروپف می کنن. علاوه بر این، ۲۶ درصد زنان فقط در دوران بارداری دچار این حالت می شن.

کردن وقتی اتفاق می افتد که مجرای هوای فوقانی سست شده و بخشی از اون بسته می شه. در این شرایط وارد شدن جریان کافی هوا به دهن و بینی سخت انجام می شه. هم اینکه دلایل زیادی هست که موجب می شه خروپف کردن در دوران بارداری شایع باشه.

با رشد جنین در رحم مادر به پرده دیافراگم فشار وارد می شه که در این شرایط نفس کشیدن به خودی خود سخت می شه و فرقی نمی کنه در حال خوابیدن یا مشغول به انجام کاری باشین.

هم اینکه سطح بالای هورمون ها به خصوص استروژن باعث می شه غشای مخاط و مجرای بینی متورم شه. علاوه بر این حجم خون تا ۵۰ درصد افزایش می یابد که در نتیجه رگ های خونی باز شده و غشای بینی ورم می کنه.

در ۳۰ سال گذشته اندازه خروپف کردن در بین زنان بیشتر شده. یکی از دلایل اون اضافه وزن قبل از شروع بارداری یا بالا رفتن وزن در آخر این دورانه. در واقع بافت اضافی دور و بر گردن به خروپف کردن منجر می شه. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا، بیشتر از ۵۰ درصد زنان باردار دچار اضافه وزن یا چاق هستن.

یکی دیگه از دلایل خروپف کردن در دوران بارداری که معمولا ندیده گرفته می شه عامل استرسه. استرس بر تنفس تاثیر گذاشته و نفس کشیدن هم بر خرخر کردن اثر می گذارد. هر گونه از فشار و استرس از جمله روانی، جسمی و احساسی یا حتی فشارهای گوارشی به وجود اومده بوسیله خوردن اندازه زیادی مواد خوراکی می تونه اندازه تنفس رو زیاد کنه. این افزایش که با سست شدن ماهیچه های گلو به هنگام خواب همراه س خروپف کردن رو به دنبال داره.

پزشکان با بیان اینکه این آسیب ممکنه در زنان باردار وضعیتی موقتی باشه اعلام داشتن: نباید این موضوع بی اهمیت گرفته شه. زنائی که در این دوران خروپف می کنن در برابر دچار شدن به فشارخون بالا، خستگی، پری اکلامپسیا و تولد نوزادانی با وزن پایین هستن. هم اینکه زنائی که در این دوران دچار آسیب خروپف کردن می شن بیشتر احتمال می رود بچه خود رو به روش سزارین به دنیا بیارن.

روش های زیادی هست که با کمک اونا می توان از بروز آسیب خروپف کردن در این دوران پیشگیری کرد یا اون رو متوقف ساخت که به توضیح زیره:

۱- آگاه بودن به علائم این آسیب

۲- پایین آوردن وزن

۳- تغییر در چگونگی تنفس: تلاش کنین از راه بینی نفس بکشین. اگر در این شرایط احساس تنگی نفس می کنین از دهن خود استفاده کنین اما به آرومی نفس بکشین.

۴- تغییر در وضعیت بدن هنگام خواب: خوابیدن به سمت چپ بدن هم به جریان خون مطلوب کمک می کنه و هم موجب می شه فرد به آرومی نفس بکشه.

۵- تغییر در زمان خوردن وعده های غذایی: مصرف اندازه زیادی غذا قبل از زمان خواب بر چگونگی خوابیدن اثر میذاره. به خاطر همین بهتره آخرین وعده غذایی چند ساعت قبل از خوابیدن مصرف شه.

۶- به کار گیری مرطوب کننده ها در فضای اتاق: به کار بردن این وسیله مجرای بینی رو مرطوب نگه می داره.

۷- حفظ آرامش در دوران بارداری

مواد غذایی خطرناک در دوران بارداری

خواص شیر مادر واسه نوزاد

ایسنا بارداری خروپف

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *