با جفت و جور شدن امکان قرار گرفتن و نگهداری هواپیماهای شخصی، پرواز این هواپیماها ساده تر می شه. اتفاقی که جز قشر میلیاردر ایرونی کسی رو خوشحال نمیکنه‍!

به گزارش آلامتو به نقل از مجله مهر: مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور امروز از امکان قرار گرفتن هواپیماهای شخصی در فرودگاه های کشور خبر داد و گفت: «با مشارکت بخش خصوصی و دولتی، کسائی که توانایی مالی دارن می تونن هواپیماهای فوق سبک خود رو در فرودگاه های کم ترافیک کشور مستقر کنن.» تصمیمی که به گفته محمود رسولی نژاد با توافق سه جانبه سازمان صنایع هوایی، شرکت فرودگاه های کشور و بخش خصوصی گرفته شده و علاقه مندان به پرواز می تونن بدون نگرانی از فضای نگهداری، هواپیماهای دو نفره و فوق سبک بخرند.

با این حال، نگهداری از هواپیماهای شخصی شرایط خاصی داره که رسولی نژاد اونا رو اینطور به ایسنا توضیح می دهد: «در بخش کنترل راداری، این مدل هواپیماها پیرو مقررات خاصی هستن و رابطی با کنترل پرواز دارن تا نشست و برخاست به صورت ایمن انجام شه. البته پرواز هواپیماهای فوق سبک تو تهران تا شعاع ۷۰ کیلومتری و در شهر های بزرگ تا شعاع ۴۰ کیلومتری پذیرفته نمی شه. اما واسه علاقه مندان تهرانی در خارج از شهر فضای پرواز در نظر گرفته شده.»

مالکین هواپیماهای فوق سبک باید قبل از هر پرواز نقشه پرواز خود رو به برج مراقبت فرودگاه مبدا و مقصد اعلام کرده و در طول پرواز راهنمایی بگیرن. این هواپیماها نیاز به باندهای خاصی ندارن و می تونن در باندهای کشاورزی نشست و برخاست کنن. از اونجایی که بیشترین حد وزن این هواپیماها به ۶۰۰کیلوگرم می رسد، باندها احتیاجی به مقاوم سازی زیادی هم ندارن.

این را هم حتما بخوانید :
کاهش اضطراب در مذاکرات کاری

میلیاردرها پیش قدم می شن

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور در حالی از فرستان مجوز پرواز هواپیماهای دو نفره و فوق سبک خبر می دهد که سه سال قبل هم پیشرفت به کار گیری هواپیماهای شخصی به طور جدی در برنامه قرار گرفته بود. در اون زمان نایب رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی کشور از تاسیس چند شرکت خبر داده بود که قرار بود به پیشرفت هوانوردی عمومی و فرهنگ سازی در این مورد کمک کنن. انتصاری در اون زمان قیمت هواپیماهای دو نفره رو حدود ۹۰ میلیون تومن، هواپیماهای چهار نفره رو بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومن و هواپیماهای ۶ تا ۸ نفره رو بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومن اعلام کرده و از خرید هواپیماهای جدید از کشورای خارجی خبر داده بود. اون گفته بود: «بدیش اینه کشورمون در بخش ی هوانوردی عمومی جزو کشورای جهان چهارم حساب می شه. یعنی ما حتی از کشورای پیشرفت نیافته هم عقب تریم.»

۱۰میلیون تومن تا خلبان شدن

خلبان هواپیمای فوق سبک واسه روندن هواپیما باید ۶۰ساعت دوره تئوری و ۵۰ ساعت دوره عملی دیده باشه که حدود ۳ماه طول می کشد. واسه گذروندن این دوره دست کم سن ۱۸سال و دست کم تحصیلات دیپلم در نظر گرفته شده. گواهی سلامت کامل از سازمان هواپیمائی کشوری، آشنائی به زبون انگلیسی در حد صحبت و توانائی خوندن و درک متون در کتب هوانوردی هم از دیگر شرط هاییه که واسه خلبان های تازه کار هواپیماهای شخصی در نظر گرفته می شه.

هزینه کلاس های تئوری این دوره ها یه میلیون و ۸۰۰ هزار تومن و هزینه کلاس های عملی ساعتی ۱۸۰ هزار تومنه که واسه ۵۰ ساعت آموزش ۹میلیون تومن هستش.

noindex

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *