حریم خصوصی مشترکین اپراتورهای موبایل زیر ذره‌بین رگولاتوری

«پیشرفت و امنیت دوبال یه اپراتور هستن و دولت با هدف حفاظت اطلاعات مردم، سازوکار، وسیله، روند پشتیبانی و استانداردی که اپراتورها رو در همین زمینه بررسی می کنه. چراکه امانات مردم در پیش اپراتورهاست که باعث رشد، سودآوری و کار و کاسبی اپراتورها می شه» این مهمترین بخش از صحبتای «مجید حقی» معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره اجرای برنامه رگولاتوری و بررسی کارکرد اپراتورها در حفظ اطلاعات مشترکین اونا بود که امروز منتشر شد.

اپراتورها و کسائی که از سازمان رگولاتوری مجوز به دست آوردن و در فضای کار و کاسبی کشور فعالیت دارن به اطلاعات کاربران یا مشتریان خود دسترسی دارن؛ حفظ این اطلاعات از وظایف اصلی اوناس. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان سازمان ناظر بر کارکرد اپراتورها در حفاظت از اطلاعات مردمی، نامه ای در همین رابطه به همه اپراتورهای ثابت و همراه کشور فرستاد تا اپراتورها سازوکار، روند، وسیله، لوازم و استانداردی که در مورد حفاظت اطلاعات مردم دارن رو اعلام کنن.

قبل از این اپراتورها کم و بیش اسنادی به همین سازمان فرستاده بودن اما این اسناد در تراز مورد نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و متناسب با چیزی که ادعا می شد، نبود. پس مقرر شد مسئولین مربوطه به همراه تیمی از بخشای جور واجور فنی و غیرفنی از نزدیک هر بیت و بایت اونو بررسی کنه تا مشخص شه که اقدامات اونا پیرو استاندارده یا براساس نقطه نظرات سازمانی اوناس. از همه مهمتر چه برنامه ای واسه پیشرفت هرساله اون دارن.

حقی ضمن اشاره به این نکته به بررسی نگرانی، سازوکار، روند، نفر، آموزش و حتی ریشه تعاملات اپراتورها با نمایندگان فروش و پیمانکاران اشاره کرد و ادامه داد:

«نمایندگان فروش اولین نقطه ایست که اطلاعات رو میگیره و اولین جاییست که می تونه در مورد اطلاعات بی دقتی شه. هم اینکه در برنامه رگلاتوری لوازم نگهداری اطلاعات، چگونگی نگهداری و امحا اونا بررسی می شه. چراکه هر تجهیزی که اطلاعات رو نگهداری می کنه شامل یه سازمان ذخیره سازیه که به سختی اطلاعات رو از دست میده پس باید مشخص شه که در نگهداری، تعمیرات و امحای اون چه سازوکاری اتفاق میفته.»

دستبرد به اطلاعات همیشه یه روش نداره و در زمانای جور واجور روشای جدیدی پیدا می کنه. به خاطر همین لازمه که در پیشرفت برنامه ها که حجم اطلاعات بیشتر و خدمات جدید ارائه می شه، اپراتورها واسه مراقبت و امنیت اطلاعات کاربران، برنامه پیشرفت در نظر گیرند. البته پیشرفت زیرساختا و اجرای اینجور برنامه هایی  نیاز به هزینه داره و ممکنه اپراتوری نتونه بیشتر از حدی مشخص واسه این موضوع هزینه کنه. به گفته حقی در پروانه ای که به اپراتورها داده شده ، واسه هر کدوم از بحثا بودجه ای در نظر گرفته شده و اگه با اینجور مشکلی مواجه شن با دارنده پروانه حتما برخورد می شه.

قبل از این وزیر ارتباطات در اعلام نظر تقریبا تندی دور و بر مراقبت از اطلاعات مشترکین به وسیله اپراتورها گفته بود: «اپراتور بیجا می کنه اطلاعات مشتریان رو در اختیار بقیه بزاره.» که پس از این اخطار خبر از از جفت و جور پیش نویس طرح حفظ داده های شخصی به وسیله رییس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس داده شد. حال با تاکید مجید حقی، به نظر می رسه دولت توجه بیشتری بر حفظ اطلاعات شخصی مردم در  و اپراتورها نشون داده که اپراتورها رو موظف می کنه بیشتر از قبل در این مورد حساسیت به خرج بدن.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *