تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟

موضوعات

  • آموزش روش هدف دار بازاریابی

برچسبا

  • شکل های جور واجور روش هدف دار بازاریابی
  • بازاریابی
  • برنامه ریزی هدف دار بازاریابی
  • برنامه ریزی

سرفصلای مقاله

 

  • SWOT : نقاط قوت ( Strengths )، نقاط ضعف ( Weaknesses )، فرصتها ( Opportunities ) و تهدیدها ( Threats )
  • SWOT اولیه
  • موشکافی SWOT پیشرفته
  • موشکافی

 

موشکافی SWOT چیه؟

۵ (۱۰۰%) ۱ vote

SWOT : نقاط قوت ( Strengths )، نقاط ضعف ( Weaknesses )، فرصتها ( Opportunities ) و تهدیدها ( Threats )

وقتی که واسه یه شرکت ( چه آفلاین و چه آنلاین ) برنامه­ ریزی هدف دار می­ کنین بد نیس که موشکافی خود رو فقط به کسب وکار خود محدود نکنین بلکه به سراغ کار و کاسبی های حریف و محیط فعلی کسب وکار هم برید.موشکافی SWOT مثل این تحلیل ­ها می ­باشه.
انجام موشکافی SWOT به شما کمک می­ کنه تا از راه بهبود نقاط قوت تون راه­ هایی واسه کاهش اثر نقاط ضعف در کسب وکار خود پیدا کنین. در شرایط ایده ­آل شما با به کار گیری نقاط قوت خود از فرصتای بازار که به وجود اومده توسط نقاط ضعف یا کمبودهای رقبایتانه، استفاده می ­کنین.

SWOT اولیه

شما می­تونید یه موشکافی SWOT اولیه رو تو یه جلسه طوفان مغزی با اعضای شرکت تون انجام بدین یا اگه به تنهایی صاحب یه مغازه هستین این کار رو خودتون بکنین. واسه شروع موشکافی SWOT اولیه یه جدول ۴ قسمتی یا ۴ لیست واسه هر کدوم از اجزای SWOT جفت و جور کنین.
بعد لیستها رو با موارد زیر پر کنین :

  • نقاط قوت : به این فکر کنین که شرکت شما کدوم کار رو خوب انجام می­ دهد.چه چیز شما رو نسبت به رقبایتان جدا می­ سازه چه فایده هایی نسبت به بقیه کسب وکارها دارین؟
  • ایده

  • نقاط ضعف : مواردی که واسه شما رقابت حساب می ­شه رو لیست کنین. مشتریان شما از چه چیزایی شکایت می­ کنن؟ نیازای برآورده نشده نیروی فروش شما چیه؟
  • فرصتا : مواردی رو که از نقاط قوت تون به شکل کامل استفاده نمی ­شه، کشف کنین. روند نوظهوری که با نقاط قوت شرکت شما سازگاری داشته باشه، می­ شناسید؟ زمینه خاصی از محصول یا خدمت هست که بتونین در اون کارکرد مناسبی داشته باشین ولی هنوز وارد رقابت در اون نشده باشین؟
  • تهدیدها : هم در درون شرکت تون و هم بیرون از اون به دنبال چیزایی باشین که می ­تونه به کسب وکار شما آسیب برسونه. در داخل شرکت از دید مالی، پیشرفت یا دیگر موارد مشکل دارین؟ در خارج از شرکت چیجوری؟ رقبایتان قویتر شده­ ان؟ هیچ روند جدیدی هست که یکی از نقاط ضعف شما رو پررنگ تر کرده باشه؟ و هیچ تهدید دیگری واسه موفقیت شرکت خود می ­ببینن؟

 
 

موشکافی SWOT پیشرفته

تجزیه و تحلیلSWOT به شکل عمیق ­تر می­ تونه به درک بهتر شما از موقعیت رقابتی شرکت کمک کنه. یکی از راه­ های بهبود SWOT اولیه اینه که اطلاعات با جزییات بیشتری از رقبا در موشکافی قرار بگیره.
به فعالیتای اینترنتی مانند مشارکت سازمانای تجاری، وجود موتورهای جستجو و لینکای خارجی به سایتا توجه کنین. این به تشخیص بهتر فرصتا و تهدیدها واسه شرکت تون کمک می­ کنه. هم اینکه می تونین نگاه دقیق ­تری به محیط کسب وکار داشته باشین چون که بیشتر فرصتا به وجود اومده توسط یه محیط کسب وکار در حال تغییر هستن.
در زیر چند مثال آورده شده :
یاد گرفتن یه روند و موج جدید باعث افزایش درخواست نسبت به عرضه گزینه­ های باکیفیت می شه.
یه بخش از مشتریان در حال افزایش و غالب شدن در جامعه هستن ولی نیازای خاص اونا به وسیله رقبای شما به طور کامل هنوز برآورده نشده.
یه مشتری، حریف یا عرضه­ کننده از کسب وکار خارج شده و با شرکت دیگری ترکیب می­ شه. همونطور که هر کدوم از صنعت خارج می شدن فرصتایی واسه رسیدن به مشتریان کار و کاسبی های از رده خارج شده، به وجود می­ آید.
شما هم اینکه می­تونید از راه بررسی و تحقیق، کیفیت موشکافی SWOT رو زیاد کنین. هم اینکه می ­تونید بیشتر درباره کسب وکار خود و رقبایتان یاد بگیرین. زمینه ­هایی که تحقیق شما می­ تونه دربرگیرد عبارتند از :
۱ ) آگاهی، علاقه،امتحان محصول و سطوح استفاده مشتری
۲ ) برند، سایت یا تصویر شرکت در فضای مجازی
۳ ) اهمیت خصوصیات متفاوت خدمات یا محصول واسه مشتریان تون
۴ ) چگونگی  کیفیت محصول یا کارکرد خدمات
چه از یه راه و روش اولیه و چه از یه راه و روش پیشرفته ­تر نسبت به موشکافی SWOT بهره بگیرین مطمئن باشین که دیدگاه ­های تازه تری پیدا می کنین. از این موشکافی واسه افزایش تاثیر شرکت خود و هم اینکه یکی از اجزای طرح یا برنامه بازاریابی یا طرح توجیهی کسب وکار خود بهره ببرین.

Share

آزاده اردشیری چم

بیشتر از ده ساله که در حال کسب تجربه و مطالعه دائمی در مورد برندینگ و بازاریابی هستم. علم و صنعتی زنده و پویا با گستردگی فراوون که امروزه با زندگی هممون آغشته شده. به خاطر همین همیشه در اشتیاق آموختن رویکردای نوین بازاریابی و کسب تجربه های جدید در این مورد هستم.

تجربه

دوست دارم اوقات فراغتم رو با دورهمیای دوستانه، سفرهای خانوادگی، ویا کتاب و موسیقی بگذرونم.

مطالب در رابطه

 

فروردین ۲۷, ۱۳۹۸

روانشناسی رنگا در بازاریابی(اینفوگرافیک)

روانشناسی


 

فروردین ۲۰, ۱۳۹۸

مدلای رفتار مصرف کننده چیه؟۱۰مدل رفتار مصرف کننده


 

بهمن ۲۷, ۱۳۹۷

اصول بازاریابی چیه؟ (مفاهیم و اصول اولیه)


 

بهمن ۲۴, ۱۳۹۷

بازاریابی پیام رسانی چیه؟ و کاربرده های اون در بازاریابی


۴ Comments

  1. خرداد ۲۹, ۱۳۹۷ در ۲:۱۴ ق.ظ

    باسلام.
    بسیار عالی بود استفاده نمودم .اگه می تونین مطالب رو به صورت ترسیمی هم بنویسین واسه یادگیری بهتره .

    جواب

    • تیر ۳, ۱۳۹۷ در ۵:۵۷ ب.ظ

      دوست عزیز سلام از حسن توجه شما سپاسگزاریم.
      بعضی از مقالات به صورت ترسیمی و اینفوگرافیک جفت و جور می شن که تلاش میکنیم در صورت امکان بر تعداد این مقالات اضافه کنیم.

      جواب

  2. دی ۱۹, ۱۳۹۷ در ۱۰:۳۴ ق.ظ

    با سلام وخسته نباشین
    من تازه آشنا شدم به این مقاله
    ولی عالی

    جواب

  3. بهمن ۷, ۱۳۹۷ در ۱۲:۳۶ ب.ظ

    مطالب خوبی ارائه شد البته بهتره همراه با مثال باشه ویک فرصت شغلی موشکافی بشه

    جواب

دیدگاهتون رو بنویسین لغو جواب

نشانی ایمیل شما منتشر نمیشه. بخش های موردنیاز علامت گذاری شده ان *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب سایت

ذخیره نام، ایمیل و سایت من در مرورگر واسه وقتی که دوباره دیدگاهی می نویسم.

لطفا جواب رو به عدد انگلیسی وارد کنین:

۹ + پنج =