نشان محصول
بسته بندی محصول
مثال هایی از محصولات بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت
محصولات قابل لمس: قرص‌های پیشگیری از بارداری، کمربند ایمنی، کرم ضدآفتاب
ارائه خدمات : ماموگرافی، پاپ اسمیر
برنامه رفتاری: خوردن روزانه ۵ نوبت میوه، حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کردن، پرهیز از روابط جنسی غیرایمن، ترک سیگار یا مواد مخدر
۲) قیمت Price : آنچه که مشتری می‌پردازد تا محصول مورد نظرش را بدست آورد، قیمت نام دارد قیمت یک محصول ممکن است پول باشد و یا ممکن است عوامل دیگری مانند صرف زمان، انجام سعی و تلاش و یا حتی بروز اضطراب و نگرانی در خریدار باشد. (کاتلر، ارمسترنگ، گری ۱۳۷۹)
برای این که استقبال از یک محصول یا خدمت افزایش یابد باید قیمت محصول از منافع حاصل از آن کمتر باشد. البته باید توجه داشت که پایین بودن قیمت (مانند ارائه رایگان بعضی از خدمات و محصولات) ممکن است در ذهن مشتری کیفیت پایین محصول را تداعی کند و برعکس قیمت خیلی بالا هم تمایل مشتری را برای استفاده از آن کاهش دهد. (www.cancer.org) در صورتی که قیمت محصول یا خدمت بالا و سطح درآمد مشتری پایین باشد، تقاضای محصول پایین خواهد آمد. (Birkinshaw M.1993)
هزینه‌ای که برای گرفتن محصول صرف می‌کنیم:
پول
وقت و زمان
از دست دادن لذت
از دست دادن اعتماد به نفس
نگرانی و تشویش خاطر
در برنامه‌ریزی در حوزه سلامت باید همواره از خود بپرسیم: چگونه می‌توان قیمت محصول را کاهش داد و ارزش آن را بالا برد؟ برنامه‌ریزان معمولا بیش از آنچه که فکر می‌کنند، قادرند بر روی قیمت محصول خود کنترل داشته باشند.
۳) مکانهای توزیع Place : مسیری که با کمک آن محصول یا خدمت به دست مشتری می‌رسد، به عبارت دیگر فعالیت‌هایی که انجام می‌شود تا محصول یا خدمت مورد نظردر دسترس مشتریان قرار گیرد، قسمت سوم آمیزه بازاریابی است. (کاتلر، ارمسترنگ، گری ۱۳۷۹)
در مورد یک محصول قابل لمس، مصداق مکان سیستم توزیع است در حالی که در یک محصول یا خدمت غیرقابل لمس، کانال‌هایی که از طریق آنها اطلاعات و آموزش به مشتریان می‌رسد، مکان را شامل می‌شود.
کجا و چگونه محصول دریافت یا ارائه می‌شود؟
کجا خدمت ارائه می گردد؟
کجا اطلاعات (پیام ها) دریافت می‌شود؟
کجا محصولات قابل لمس خریده می‌شود؟
در دسترس باشد Available
یافتن و استفاده ازآن آسان باشد Easy to find and use
مناسب Appropriate
از نظر زمانی مقرون به صرفه Timely
مثال‌هایی از مکان
جایی که محصولات قابل لمس فروخته می‌شوند یا خدمات مورد نظر فراهم می‌گردد: فروشگاه‌های مختلف در سطح شهر و روستا، داروخانه‌ها
جایی که برای جلب توجه مردم مساعد است: مطب پزشکان، سالن انتظار بیمارستان ها و درمانگاه‌ها، خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی
جایی که مردم مجبور به انجام کاری هستند: داخل خانه، سالن جشن
۴) ترویج ترفیع و ترویج Promotion : این بخش از آمیزه بازاریابی را گاه به اشتباه معادل کل بازاریابی اجتماعی می‌دانند. در حالی که چنین برداشتی درست نیست ترویج تنها بخشی از آمیزه بازاریابی است و شامل استفاده از مجموعه تبلیغات، روابط عمومی، حمایت‌های رسانه‌ای، ارتباط فردی و فعالیت‌هایی از این قبیل است که محور آن خلق نیاز و تداوم آن برای مصرف محصول یا خدمت توسط مشتری است. (www.cancer.org)
برای ترویج یک محصول باید کانال‌های اطلاع‌رسانی مناسب انتخاب شوند و عناصرمهمی چون تازگی و شگفت‌انگیزی مد نظر قرار گیرد تا تاثیر آن بیشتر شود. (Birkinshaw M 1993).
ترویج شامل فعالیت‌هایی است که ارائه دهنده خدمت یا تولیدکننده محصول انجام می‌دهد تا بتواند در مورد ارزش محصول یا خدمت خود اطلاعات مفیدی به مشتری بدهد و مشتریان را تشویق کند تا آن محصول را بخرند (کاتلر، ارمسترنگ، گری ۱۳۷۹)
ابزارهای ترویج یک محصول
تبلیغات Advertising
وقایع و مناسبت‌هاEvents
ارتباطات رسانه‌ای Media Relations
فروش فردی Personal Selling
سرگرمی Entertainment
پست مستقیم Direct Mail

این را هم حتما بخوانید :
بررسی تاثیر اطلاعات حسابداری منابع انسانی بر ارزش شرکت‌های تأثیر عوامل اجتماعی ...

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.