برنامه ویژه مدرسه (بوم) چیست؟

 

بوم شاید اولین قدم جهت اصلاح سیستم آموزشی حاکم بر جامعه ما در سطح مدرسه باشد.

“بوم یا برنامه ویژه مدرسه به مدیران، معلمان و شورای مدارس این اجازه را می‌دهد تا برای زمان معینی از آموزش رسمی مدرسه، موضوع و محتوا ارائه دهند، معلم انتخاب کنند همچنین مواد آموزشی تولید کنند، آموزش دهند، ارزشیابی کنند، کارنامه ارائه دهند و به طور کامل یک برنامه درسی را طراحی و اجرا کنند”.

صدتو

برنامه بوم مدرسه

با کمی توجه به تفاوت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی در نقاط مختلف کشور، متوجه این امر می‌شویم که آموزش‌های کاملا مشابه برای همه دانش آموزان کشور باید اصلاح شود و متولیان این امر در هر منطقه‌ای از کشور و هر شهر و حتی هر مدرسه که از جمله آنها مدیران و معلمان هر مدرسه هستند با توجه به شرایط و ویژگی‌های خاص آن منطقه به اصلاح نحوه آموزش دانش‌آموزان همت بگمارند.

آموزش موفقیت آمیز جمعیت کشور یکی از مهمترین اهرم‌های پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. این نیز یکی از بزرگترین چالشهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است که جامعه آموزشی کشور با آن روبرو هستند.

در مصوبه جلسه 962 مورخ 10/12/1394 شورای عالی آموزش و پرورش، عنوان جدیدی با نام “برنامه ویژه مدرسه” به چشم می خورد. این مصوبه به متولیان آموزش اجازه می‌دهد که آموزش و یادگیری پژوهش محور و ارائه خلاقانه سمینار و آموزش مهارت تامین معاش حلال به دانش آموزان هر منطقه ارائه شود.

دانلود بوم مدرسه آماده

افتخار آن را داریم که اعلام کنیم با تهیه کردن برنامه‌ ویژه بوم مدرسه برای مدیران و معلمان نقاط مختلف کشور، کمک کنیم تا بتوانند با راحتی بیشتری این مصوبه را در مدرسه عملی کنند. دانلود بوم مدرسه آماده را به همه متولیان این امر پیشنهاد می‌دهیم تا بتوانند به طور موثری در زمینه پیاده سازی آموزش‌های درست با توجه به نیازهای اجتماعی و فرهنگی هر منطقه‌ای به تربیت و آموزش بهتر دانش آموزان، کمک سازنده ای صورت پذیرد.

اساسا برنامه‌های درسی جدید و نوآوری‌های آموزشی به میزانی که بتواند تصور و تجسمی قدرتمند و مشترک در  میان مخاطبانش به وجود آورد و شکل دهد، قرین موفقیت خواهد بود. این موضوع برای شما به عنوان مدیر مدرسه، که هدایت این برنامه را در مدرسه تان بر عهده دارید، بسیار مهم است.

تاکید بر تقویت مهارت دانش آموزان در طرح بوم مدرسه

پیامدهای مثبت و مفید برنامه‌ ویژه مدرسه چیست؟

مدیران و معلمان مدرسه از سطح مجری صرف به سطح طراح و سازمان دهنده برنامه های درسی  در سطح مدرسه، رشد و ارتقاء پیدا می‌کنند.

  • احیای فرصت‌های قابل استفاده در فضای یادگیری و بهره‌مندی و استفاده از موقعیت‌های منطقه‌ای درآموزش؛
  • نزدیک شدن آموزش‌ها به نیازهای عینی و خواست‌های دانش‌آموزان و والدین آنها؛
  • فراهم ساختن فضای انتخابی برای دانش آموزان و ایجاد فرصت برای توجه به جنبه انفرادی آموزش؛
  • تقویت نگاه به مدرسه به منزله “محور توسعه محله و شاخص بالندگی آن”: محله برای مدرسه و مدرسه برای محله؛
  • والدین توانمند و فعال در این برنامه مشارکت داده شوند تا در زمینه های طراحی برنامه، پیشنهاد موضوع،
  • سازماندهی، اجرا و ارزشیابی از ایده های مختلف و متنوع به نحو احسنت استفاده شود.
  • استفاده از پتانسیل‌ها و موقعیت‌های منطقه‌ای درآموزش و احیای این فرصت‌ها در برنامه ویژه مدرسه؛
نوشته دیگر :   قالیشویی تهران : کارخانه قالیشویی بانو

اجزاء مختلف برنامه ویژه مدرسه:

هر برنامه و طرحی شامل اجزاء و عناصر مختلفی است که برای رسیدن به اهداف و غایات آن طرح هر کدام از این اجزاء و عناصر باید با توجه به اولویت بندی و سطح اهمیت آن بخوبی دربرنامه گنجانده شوند. هر برنامه درسی شامل 10 عنصر اصلی است که شامل: الف) منطق یا چشم انداز برنامه ب) غایات و اهداف ج) محتوای برنامه د) فعالیت های یادگیری دانش‌آموزان ه) نقش معلم و) مواد و منابع ز) گروهبندی ح) فضا‌ی ارزشیابی

ایجاد روحیه کار تیمی می تواند یکی از نتایج برنامه بوم مدرسه باشد

برای آموزش بوم مدرسه می توان اجزاء مختلف برنامه ویژه مدرسه را به صورت یک تار عنکبوت مجسم کرد که تمام این عناصر از طریق تارهای شبکه عنکبوت به یکدیگر متصل هستند. همانطور که در شکل دیده می شود منطق برنامه در مرکز قرار دارد چون از اهمیت وافری برخوردار است و تمام عناصر دیگر از طریق این مرکز و روابط 2 سویه با دیگر عناصر، این شبکه را می سازند. از طرف دیگر تشبیه کردن این عناصر به تار عنکبوت، نشان‌دهنده این است که تمام این عناصر برای رسیدن به هدف نهایی از اهمیت بسزایی برخوردارند و نبود یا ضعف در هر کدام از این عناصر می تواند باعث آسیب پذیری کل شبکه شود و یا در معرض پاره‌شدگی قرار بگیرد، زیرا انسجام برنامه به تک تک عناصر آن وابسته است. به همین دلیل آموزش بوم مدرسه و نحوه طراحی آن پیچیدگی‌هایی را دارد که شاید وقت گیر و پرهزینه باشد. ما در گروه خود با استفاده از سال ها، تجربیات مدیران و بکارگیری مشاوران مجرب در این زمینه برنامه‌ ویژه بوم مدرسه را آماده کرده‌ایم تا شما مدیران و معلمان عزیز بتوانید بدون نگرانی و با اطمینان کامل تنها با دانلود بوم مدرسه آماده، آن را در مدارس به اجرا بگذارید و به اهداف خود در مدرسه، جامه عمل بپوشانید.

شبکه تار عنکبوتی عناصر برنامه درسی

آموزش تدوین برنامه‌ ویژه مدرسه(بوم):

جهت تدوین نقشه برنامه درسی، پرداختن به دغدغه ها و احساس مسئولیت معلمان ضروریست که از مجریان برنامه ویژه درسی هستند و عملکرد آنها بر یادگیری دانش آموزان تاثیر گذار است. برای تدوین و پیاده سازی برنامه ویژه مدرسه، مراحلی باید پشت سرگذاشته شود تا بتوان طرحی جامع، مفید و موثر را به اجرا درآورد که در ادامه بطور خلاصه و مفید، نگاهی گذرا به آن خواهیم داشت:

آموزش مدیران و معلمان برای اجرای بهتر برنامه ویژه مدرسه لازم بنظر می رسد

منبع: https://sadeto.com/?p=1653