۳۲۶٫-
۸۴
۰۸/۰
۴٫۱۳۶۲۵
جدول ۴-۳۱) ضریب رگرسیونی | ||||||
مدل | ضرایب رگرسیونی استاندارد نشده | ضرایب رگرسیونی استاندارد شده | T حضور نسبی متغیر مستقل در مدل |
سطح معنیداری | ||
b | خطای استاندارد | B | ||||
عدد ثابت | ۱۷٫۸۶۴ | .۷۲۶ | ۲۴٫۶۰۸ | .۰۰۰ | ||
پایگاه اقتصادی- اجتماعی | -.۰۳۳ | .۰۷۰ | ۳۲۶٫- | -.۴۶۹ | .۰۳۱ |
۴-۳-۳-۲-۲) رابطه بین پایگاه اقتصادی- اجتماعی و بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی
در نظریه تضاد رفتار قانونگریزانه از یک تقلا و نزاع میان طبقات بالای جامعه که مالک ابزار تولید هستند و افراد طبقه پایین که فاقد ابزار تولیدند شکل میگیرد. در این نظریه به زعم کارل مارکس بیشتر بزهکاریها و رفتارهای قانونشکنانه به وسیله طبقات پایین انجام میشود و این نه به دلیل تمایل و علت روانشناختی مربوط به فقرا و طبقات پایین است بلکه به علت محدودیتهایی است که از طریق طبقه مسلط بر ابزار و نهادهای قدرت بر طبقات پایین و فقرا اعمال میشود. با توجه به این نظریه نیز، میتوان گفت که متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی بر روی متغیر بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی تأثیر میگذارد، زیرا، بر اساس جدول (۴-۳۲)، مقدار ضریب تعیین تعدیل شده آن برابر با ۳ درصد است که حاکی از این است که متغیر مستقل پایگاه اقتصادی- اجتماعی توانسته است ۳ درصد از تغییرات متغیر وابسته بازدارندگی از قوانین را تبیین کند و طبق جدول (۴-۳۳) نیز، در این رابطه مقدار بتا ۰۱۳/۰است. بدین معنی که با افزایش یک انحراف استاندارد در متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی ، میزان بازدارندگی قوانین در بین رانندگان به مقدار ۰۱۳/۰ انحراف استاندارد افزایش مییابد.
جدول ۴-۳۲) خلاصه مدل