تدارکات (شامل فعالیت‌های خرید مواد خام، ماشین آلات، تجهیزات آزمایشگاهی و اداری و ساختمان‌ها (درون داد)

خدمات
به منظور افزایش و یا حفظ ارزش محصول طراحی می‌شود، شامل خدمات نصب و پس از فروش تعمیرات و آموزش مشتریان

بازاریابی و فروش
فعالیت‌هایی که از طریق آن کالاهای ساخته شده به فروش می‌رسد

لجستیک بیرونی
شامل فعالیت‌های مربوط به‌جمع‌آوری،ذخیره‌سازی، پردازش سفارشات و انبارداری کالای ساخته و توزیع فیزیکی محصول نهایی به مشتریان است

عملیات
شامل فعالیت‌های تبدیل درون داد حاصل از لجستیک درونی به محصول نهایی که عملیات مونتاژ، بسته بندی و نگهداری ماشین آلات و تجهیزات را هم شامل می‌شود

لجستیک‌درونی
شامل فعالیت‌های انبارداری، کنترل وجودی، دریافت، ذخیره سازی مواد و توزیع درون داد برای تولید

فعالیت اصلی

جدول۳-۲-بررسی تأثیر کسب و کار الکترونیکی بر جهش صادراتی، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، تهران، ۱۳۸۴

۱۰-۱-۲-۲- مدل الماس ملی

در صحنه تجارت بین‌الملل، پورتر تئوری مزیت رقابتی ملل را ارائه کرده است. وی در مدل الماس ملی[۲۰] (پورتر ۱۹۹۰) به چهار عامل اصلی به عنوان عوامل مؤثر بر توان رقابتی ملل دنیا اشاره کرده و در طی ۴ سال تحقیق در ۲۰ صنعت مختلف این مدل را تأیید کرده است. پورتر معتقد است یک کشور می‌تواند شرکت‌ها و مؤسسات تابعه خود را در محیط تجارت بین‌الملل تحت تأثیر چهار عامل «شرایط تقاضا»، «صنایع پشتیبان و مرتبط»، «عوامل تولید» و «استراتژی ساختار و رقابت شرکت» (شرایطی در اقتصاد که نحوه شکل‌گیری، سازماندهی، مدیریت و رقابت بنگاه‌های اقتصادی را تعیین می‌کند) حمایت نماید. این عوامل اگر در یک کشور از قوت کافی برخوردار باشد، بنگاه‌های اقتصادی این کشور توان رقابتی بالایی در صحنه تجارت بین‌الملل خواهند داشت. در بازی تجارت بین‌الملل، از نظریه مزیت رقابتی پورتر به این صورت استفاده می‌شود که ممکن است شرکت‌های مختلف هر کدام در بخشی از زنجیره ارزش تولید محصول توانمندی داشته باشند. یک شرکت در تأمین نیروی انسانی، شرکتی در تأمین تکنولوژی، یک شرکت در بازاریابی و فروش، شرکتی در تأمین قطعات و غیره. حال تجارت بین‌الملل از اینجا آغاز می‌شود که این شرکت‌هایی که هر کدام در بخش خاصی از زنجیره ارزش مزیت دارند، در کشورهای مختلف فعالیت بنمایند و کشور آن‌ها تحت تأثیر عوامل الماس ملی توانسته است این توان رقابتی را در شرکت‌های خود ایجاد کند. در این حالت است که در تجارت بین الملل هر کشور که در فعالیتی از فعالیت‌های زنجیره ارزش یک محصول توانمند تر باشد، همان فعالیت را از زنجیره ارزش انجام می‌دهد. در واقع این شرکت‌های بین‌المللی هستند که به مدیریت و یکپارچه‌سازی این فعالیت‌ها می‌پردازند.

— رقابت جهانی و مزیت رقابت ملی[۲۱]

یکی از عواقب اجتناب‌ناپذیر گسترش فعالیت‌های بازاریابی جهانی، رقابت در سطح جهان است. رقابت جهانی در صنایع مختلف عامل مهمی است که بر روی موفقیت اثر می‌گذارد. در بعضی از صنایع، شرکت‌های جهانی سایر موسسات را از صحنه رقابتی خارج کرده اند. رقابت جهانی همواره به نفع مصرف کنندگان در کلیه کشورها بوده است. رقابت جهانی دامنه کالاها را گسترش و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد و موجب می‌شود مصرف کنندگان اقلام مورد نیاز خود را به دست آورند.
از طرف دیگر، رقابت جهانی بر روی تولیدکنندگان کالاها و خدمات نیز اثر می‌گذارد. رقابت جهانی برای مصرف کنندگان ارزش ایجاد می‌کند، اما موجب از دست رفتن مشاغل می‌شود. وقتی یک شرکت در آن طرف دنیا، محصولات با کیفیت بالاتر را با قیمت کمتری عرضه می‌کند، موجب می‌شود تا تولیدکنندگان محلی نتوانند ارزش‌های جدیدی را برای مشتری‌های خود ایجاد کنند، مشاغل کارکنان محلی مورد تهدید قرار می‌گیرد.
برای بررسی درجه جهانی بودن فعالیت‌های شرکت‌ها، آن‌ها را بر روی یک پیوستار در نظر می‌گیریم. در یک طرف، صنایع و شرکت‌های محلی قرار دارند که فاقد هرگونه فعالیتی در سطح بین‌المللی هستند و از طرف دیگر، شرکت‌ها و صنایع جهانی قرار دارند. بین این دو حد سطوح مختلفی از صنایع بین‌المللی قرار دارند. بعضی از این شرکت‌ها واحدهایی را در کشورهای دیگر دارند که معمولاً مستقلند. شعبه خارجی یک شرکت ممکن است به صورت یک مؤسسه محلی در کشوری که در آن فعالیت می‌کند، اداره شود. این شرکت‌ها فاقد راهبرد یکپارچه جهانی هستند و راهبردهای مستقلی را در کشورهای مختلف دارا می‌باشند.
از طرف دیگر، شرکت‌های جهانی راهبردهای جهانی یکپارچه‌ای را توسعه داده‌اند که عملیات هر کشور تا حدود زیادی به فعالیت‌های واحدهای دیگر در سایر نقاط جهان وابسته است. شاید بتوان عملیات تولیدی شرکت‌های جهانی را در کشور مادر مستقر کرد، اما تقریباً غیرممکن است بتوان واحدهای فروش و خدمات را در مکانی به جز بازارهایی که شرکت در آنجا فعالیت دارد، قرار داد.
در اینجا این سؤال پیش می‌آید که چرا یک کشور مشخص برای تولید صنایع خاصی مناسب هستند؟ برای مثال چرا در کشور آلمان شرکت‌های ژاپنی در صنایع الکترونیکی خانگی مهارت زیادی دارند؟
این سؤال را مایکل پورتر با بحث رقابتی ملی پاسخ می‌دهد. وی بیان می‌کند که چهار گروه خصوصیات ملی در ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت‌های یک کشور نقش اساسی دارد. این چهار ویژگی ملی را که در نمودار (۲-۲) نشان داده شده است، «الماس ملی» می‌نامند. اگر این چهار عامل به صورتی مؤثر با هم ترکیب شود، می‌تواند موفقیت شرکت‌های موجود را در یک کشور در بازارهای بین‌المللی تضمین کند. (ابراهیمی، ص ۲۷۲، ۱۳۸۰)

این را هم حتما بخوانید :
متن کامل - آثار قرارداد ارفاقی در حقوق ایران با مطالعه تطبیقی- قسمت ۷

نمودار ۱-۲- عوامل تعیین کننده مزیت ملی

هر یک از این چهار عامل در بخش زیر شرح داده می‌شود:
شرایط عوامل؛
شرایط تقاضا؛
صنایع مرتبط و پشتیبان؛
استراتژی، ساختار و رقابت پذیری شرکت.
پورتر همچنین تأثیر دو عامل اقدامات دولت و رویدادهای اتفاقی و شانس را نیز حائز اهمیت می‌داند، اما برای آن‌ها حالت کمکی و ثانویه قایل است.

برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.