انتخاب نام برند یا نامگذاری برند یکی از مهم ترین مراحل در طراحی هویت یه برنده، چون که بیشتر، نقش اصلی رو در میان عناصر اصلی و جایگاه سازی (Positioning) رو بازی می­کنه و تداعیات ذهنی قدرتمندی رو در مورد­ ی محصول یا خدمات  به صورت فشرده، کوتاه و به درد بخور ارائه میده.
نام­ها جزو مؤثرترین وسایل رابطه برند با مخاطبان به حساب می­ آیند. آگهی­ های تبلیغاتی معمولاً بیشترین حد به مدت پنجاه ثانیه نشون داده می­شن، در حالی که مشتریان خیلی راحت فقط در مدت چند ثانیه رو مورد توجه قرار می­بدن و معنی اونو تو ذهن ثبت می­ کنن یا اونو به حافظه­ ی خود می­ سپارند.

روند انتخاب نام یا نامگذاری برند براساس اندیشه و نتیجه های تحقیقات بازار با هدف تاثیرگذاری بر مشتریان هدف انتخاب می شه. نامگذاری برند قسمت حیاتی روند مدیریت برنده و مواردی مثل جایگاه یابی، طرح و نشون، بسته بندی و بقیه ویژگیای سازمانی رو تحت تاثیر قرار میده.

از اونجا که نام برند تو ذهن مصرف­ کنندگان وابستگی بسیار زیادی با نوع اجناس یا خدمات داره، تغییر نام برند واسه بازاریابان بسیار سخته. به خاطر همین، قبل از نامگذاری برند، باید نام برند مورد مطالعه و بررسی عمیق قرار گیرد. دیگه زمان اون نیس که مانند کارخانه های سوهان قم نام برند اجناس خود رو براساس نام خانوادگی یا پدران و برادران تعیین کنیم.

سختی نامگذاری برند، حیرت­ انگیز نیس. شاید هر پدر و مادری درک کنه که تا حد انتخاب نام واسه بچه سخته و همه ساله هزاران نوزاد روزای متمادی بدون نام به سر می­برند، چون والدین اون­ها نتونسته­ ان در مورد نام مناسب تصمیم بگیرن یا به توافق برسن. با احتمال خیلی کم پیش می­ آید که انتخاب نام واسه یه محصول خیلی راحت انتخاب برند «Taurus» واسه اتومبیل­های Ford باشه. Taurus ، کد مورد استفاده­ ی طراحان هنگام روند طراحی جزئیات این خودرو بود، چون مهندس ارشد و مدیر تولید این محصول هر دو در برج ثور به دنیا اومده بودن. تحقیقات بعدی نشون داد این نام به صورت اتفاقی ویژگی­های مثبت و مناسبی رو تو ذهن مشتری ­ها تداعی می­ کنه و وقتی که به عنوان نام  برند یه خودرو انتخاب شد، و شرکت Ford از هزاران دلار واسه انجام تحقیقات و مشاوره­ ی  نام گذاری برند خود رهایی یافت.

توافق

طبقه بندی نام ­ها از دیدگاه موسسه بین المللی برندینگ Landor :

  • تشریحی: تشریح کننده­ ی کارکردها و نقش محصول یا خدمت هستن. اینجور نام­ هایی معمولاً غیر قابل ثبت هستن. مثل: Singapor Air Liner و  Global Crossing .
  • پیشنهادی: این نام­ها مزیت محصول یا خدمت رو به مشتری یادآوری می­ کنن. مثل march FIRST و Agilent Technologies .
  • ترکیبی: ترکیبی از دو یا چند واژه­ی بعضی وقتا نامرتبط و غیر منتظره واسه مشتری. نمونه­ی اون RedHatه.
  • سنتی: برگرفته از ریشه­ های لاتین، یونانی یا سانسکریت، مثل Meritor
  • اختیاری: واژه­های واقعی بدون هیچ نوع رابطه معنایی روشن، مثل Apple
  • تخیلی: واژه­ های ابداعی بدون بهره­ گیری از معنایی روشن، مثل Avanade
این را هم حتما بخوانید :
خبر خوشحال کننده برای میلیاردرهای ایران!

نکات راهنما در انتخاب نام برند (Brand) :

انتخاب نام برند واسه یه محصول یا خدمت جدید، ترکیبی از هنر و علمه.

دسته بندی بالا نشون دهنده­ ی نوعای جورواجور نگاه جهت انتخاب نام­ واسه برنده. نام مثل بقیه عناصر برند باید براساس شش ملاک اصلی انتخاب شه.
معیارای اصلی انتخاب نام یه برند عبارتند از:

  • قابل نوشتن به بقیه زبانها
  • نشون دهنده امتیازات محصول
  • راحتی در تلفظ
  • کوتاه و به درد بخور
  • جدا
  • قانونی و قابل ثبت بودن اون نام

ویژگیای اصلی جهت یه نام تجاری موفق!

براساس این ویژگی و معیارعل نام­ یه برند موفق باید که ساده باشه، خیلی راحت تلفظ و نوشتن شه، آشنا و با معنی باشه، متفاوت و منحصر­به ­فرد بوده و اندازه آگاهی برند رو تو ذهن مصرف کننده تا حد زیادی زیاد کنه. حالا هر کدوم از موارد گفته شده رو با دقت بیشتری مرور می­کنیم.

راحتی تلفظ و نوشتن و سادگی نام، اندازه زحمت مصرف کنندده رو واسه درک و آزمایش برند تو ذهن کاهش می­دهد. نام­های کوتاه بیشتر خیلی راحت به یاد آورده می­شن، چون خیلی راحت تو ذهن فرد رمزگشایی و ذخیره می­شن. بازاریابان می­تونن نام­های طولانی­تر رو خلاصه کنن تا اندازه یاد­بیاری اون­ها رو تو ذهن مصرف ­کننده زیاد کنن.

بازاریابان واسه افزایش اندازه با هدف ایجاد پیوند­های قوی در حافظه ­ی مشتری باید تلاش کنن تا نام برند رو انگار طراحی کنن که از تلفظ ساده­ای بهره مند باشه، هم اینکه این نکته رو یادتون باشه که ممکنه مصرف­ کنندگان واسه فرار از خجالت به وجود اومده به وسیله تلفظ نادرست نام برند، کلا از اون­ها بپرهیزند و این اتقاق بدی واسه یه برنده.

برند شکلاتای رژیمی AYDS که تلفظ نام اون دقیقا مثل AIDSه.

مانند برند شرکت فلاندی تولید نون Jussipussi و برند شکلاتای رژیمی AYDS که طوری مشتریان اونا حتی از تلفظ دقیق نامشون تفره می رن.

برنده هایی که تلفظ نامشون سخته، رقابت بزرگی پیش روی خود دارن تا روش­ ی تلفظ درست نام خود رو به مصرف کنندگان بیاموزند و اون­ها رو نسبت به گفتن و به خاطرسپاری نام برندشون تشویق کنن.