(HEO) یا بهینه سازی سایت واسه کاربر رو میشه کلا وسیله ای واسه رسیدن به اهداف دراز مدت در هر کار و کاسبی آنلاینی دونست. پس اگه می خواید از بخش کاری خود در اینترنت مراقبت کنین، باید نکاتی که در ادامه دربارش صحبت می کنیم رو خوب بشناسین.

سئو

HEO مخفف واژه (Human Experience Optimization) است که به معنی بهینه سازی سایت واسه کاربره. واسه اینکه سایتی معروف شه و در یافته های جستجوی گوگل در سطر اول و صفحه اول قرار گیرد احتیاج به بهینه سازی سایت داریم. این کار با کل فعالیتای بسیاری انجام می شه که نیاز به صبر و حوصله و تخصص داره. واسه داشتن کار و کاسبی ای که سالیان زیادی سود رسون بمونه ، باید مشتریا رو راضی نگه داشت و به اونا خدمات بیشتری داد.

این موضوع واسه فروشگاه های فیزیکی با برخورد مؤدبانه فروشنده ها و اجناس جدا و با کیفیت فروشگاه خیلی راحت اتفاق میفته ولی واسه فروشگاه ها و سایتای اینترنتی چیکار باید کرد؟

درسته که سئو در این مورد به شما کمک می کنه که سایت تون دیده شه، ولی چیزی که بیشتر از سئو شما رو به سود و کسب در اومد از اینترنت میرسونه اینه که کاربران سایت ، سایت شما رو به بقیه پیشنهاد بدن. راز موفقیت سایتای پردرآمد رضایت کاربران از سایته. اگه می خواید به اینجور نقطه ای در کار و کاسبی خود برسین، باید سایتتون واسه کاربران دوست داشتنی و مورداعتماد باشه. سایتایی که علاوه بر زیبایی و استفاده آسون به تواناییای سایت هم توجه دارن، مطمئنا سایت محبوب کاربران می شن.

در ادامه ۱۰ نکته مهم رو به شما میگیم که خیلی راحت و به کمک اون بتونین سایت موردعلاقه کاربران باشین و به معنی بهتر، بهینه سازی سایت واسه کاربران (Human Experience Optimization) رو انجام بدین. اگه می خواین درباره HEO بیشتر بدونین، علاوه بر این مقاله، می تونین سری هم به صفحه HEO چیه در سایت ما بزنین.

۱٫ کنجکاوی کاربراتون رو برانگیزید

همه آدما کنجکاو هستن. ما هم می خوایم سایتی واسه کاربران بسازیم که بیشترین اثر رو روی اونا بزاره. واسه این کار در اول فقط چند ثانیه فرصت دارین! نگاه اول کاربر به سایت فرصت طلایی واسه جذب کاربره. با ورود به هر سایت کاربر نمایه اولیه سایت رو می بینه. نمایه اولیه سایت شامل هدر، جملات کلیدی و اسلایدر می شه.

حافظه تصویری آدم بسیار دقیقه و جذب چیزای قشنگتر می شه. واسه اینکه در نگاه اول کاربران جذب سایت شن عکسا به شما کمک می کنن. عکسای با کیفیت و جذاب انتخاب کنین. هدر زیبایی بسازین که عکسای خیره کننده ای داره. باید واسه این قسمت حساسیت زیادی به خرج داد چون خوش سلیقگی شما در سایت به معنی خوش سلیقگی شما در خدماتیه که ارائه می دید.

در اینجور شرایطی کاربر واسه دیدن بقیه سایت کنجکاو می شه و مطمئناً اگه بتونین در هر صفحه عکسای زیبایی بذارین، اونا رو بیشتر به سایت علاقه مند کردین.

بعد از تصاویر نوبت به جملات می رسه. باید کاربر بعد از ورودش به سایت خیلی راحت فهمیده باشه که این سایت در چه زمینه ای فعالیت می کنه ولی این موضوع علاوه بر عکس در رابطه به کار و کاسبی، نیازمند یه توضیح متنی هم هست.

منظور از توضیح متنی این نیس که در همون لحظه ورود پاراگرافی طولانی در مورد کارتون بنویسین! جمله ای تبلیغاتی و جذاب کافیه. همین یه جمله باعث می شه تا خود کاربر به دونستن بیشتر در مورد کار شما کنجکاو شه و در سایت به دنبال جواب سؤالات خود بگردد.

۲٫ به کاربران نشون بدین که کارتون رو بلد هستین

از نمونه کارای خود تصاویر و توضیحات کافی داشته باشین. نمونه کار یعنی شما کارتون رو بلدین. خدمات شما هر چیزی که باشه بازم می تونین واسه این قسمت اطلاعات کافی واسه کاربران بذارین.

سایتای فروشگاهی با صفحه اجناس، و سایتای خدماتی مثل سایتای شرکتی و دکوراسیون داخلی با ایجاد صفحه نمونه کارا، می تونن تو یه صفحه تموم چیزی که کاربر شما رو به مشتریتان تبدیل کنه رو جفت و جور کنن.

با ایجاد اینجور صفحه ای HEO سایت یا به زبون ساده تر علاقه مندی کاربران به سایت بیشتر می شه.

۳٫ کاری کنین که محتوای سایت خونده شه

بازم با این سؤال شروع می کنم که فقط قصد کسب درآمد دارین یا رضایت مشتری هم مهمه؟

HEO سایت شما رو به سود میرسونه نگران نباشین. اما محتوا باید واسه کاربران تولید شه نه گوگل! تموم سیاست شرکت بزرگی هم چون گوگل همینه که خدماتی ارائه دهد که مردم رضایت داشته باشن و اعتمادشون رو نسبت به اون از دست ندن. شمام همین کار رو بکنین.

محتوای مفیدی که منحصر به فرد، کامل، خوانا و روونه و در آخر نکات سئو هم در اون رعایت شده باشه، HEO هر سایتی رو به اندازه زیادی زیاد می کنه. هر کار و کاسبی ای اصطلاحات تخصصی خودشو داره که بعضیا با این اصطلاحات آشنا هستن و بسیاری دیگه حتی این اصطلاحات رو نشنیده ان. واسه این که رضایتمندی همه کاربران رو به دست بیارین باید واسه هر دو دسته آماتور و حرفه ای محتوای اختصاصی داشته باشین. می تونین محتوای ساده تر تولید کنین و در عین حال کلمات تخصصی و انگلیسی رو در  کنارش در پرانتز بذارین، به این صورت کاربرانی که اطلاعات کم تری دارن هم با این اصطلاحات آشنا می شن.

متنا باید طوری باشن که کاربر رو تشویق به خوندن کنه و اونا حس کنن که اگه محتوای سایت رو نخونن، چیزی رو از دست دادن. اگه می خواید درباره مطلبی بنویسین که اطلاعات زیادی در مورد اون ندارین، ولی سایتی رو می شناسین که در مورد اون موضوع به طور کامل توضیح داده، دلیل نمی شه که اون مطلب رو در صفحات سایت خود کپی کنین! باید واسه جفت و جور اون مقاله، برداشت خود از اون محتوا رو با نگارشی دیگه و حتی اضافه کردن موارد بیشتر بنویسین، وگرنه به سئو سایت خود آسیب هم میزنین.

۴٫ کاربران سایت خود رو حفظ کنین

این موضوع با رعایت ۳ مورد انجام می شه که در ادامه به توضیح اونا می پردازیم:

– اعتماد مشتری رو جلب کنین

این که پس از به کار گیری یه شامپو و یا یه روغن، بازم از همون نوع خریداری می کنیم، دلیلش اعتماد به اون برنده. این شرایط در مورد وب سایتا هم صدق می کنه. هدف واسه جلب اعتماد، فقط ارائه یه محصول یا خدمت به مشتری نیس، بلکه باید به اونا خدمات مربوط پشتیبانی هم بدیم. رابطه تلفنی با کاربران و یا گفتگوی آنلاین در سایت، بسیار به جلب اعتماد کاربر و در نتیجه به افزایش HEO کمک می کنه. اینکه به سوالات کاربران با صبر و حوصله جواب داده شه و حتی بعد از فروش محصول یا سرویس دهی بازم با اونا رابطه داشته باشیم، روشی خیلی موثر در افزایش تعداد کاربرانه.

-امنیت سایت رو واسه حفظ اطلاعات خود و کاربران در نظر داشته باشین

سایتای فروشگاهی اطلاعات مهمی مثل اطلاعات حسابای بانکی رو از کاربران دریافت می کنن. واسه اون که کاربران نگرانی ای واسه خرید آنلاین نداشته باشن، باید از قرارداد SSL استفاده کنن.

سایتای فروشگاهی به دلیل داشتن درگاهای بانکی خیلی راحت به اطلاعات حساب بانکی کاربران خود دسترسی پیدا می کنن، به خاطر همین به کار گیری SSL خیلی با اهمیته، چون کاربران متوجه می شن که شما سایت امنی واسه خرید هستین و اطلاعات حساب بانکی اونا غیرقابل دسترس میشه.

-با کاربران رو راست باشین

اون چه که به عنوان خدمات خود واسه کاربران توضیح می دین باید با اون چه که انجام می دین یکی باشه. مثلاً سایتی که فروش آنلاین لباس انجام میده عکسی قشنگتر از لباسا بزاره و در مورد جنس و اندازه و مشخصات لباس توضیحاتی بنویسه که مشتری به طور کاملً تشویق به خرید شه. مشتری هزینه لباس رو که قیمت کمی هم نیس به صورت آنلاین پرداخت می کنه و منتظر رسیدن لباس به درب منزل می شه. بعد از سفارش و تحویل لباس به مشتری ، لباس با جنسی که کیفیت بسیار پایینی داره به دستش می رسه. این موضوع باعث می شه که این کار و کاسبی فقط به مدت کوتاهی بتونه فعالیت کنه و اثر خوبی روی نظر کاربران سایت نمی ذاره.

قیمت

مثلا تا حالا واسه تون پیش اومده که در قرعه کشی شرکت کرده باشین، ولی روزی که قرار بوده قرعه کشی انجام شه خبری از جایزه نشه؟

این کاریه که خیلی از سایتا و کسب و کارا واسه جذب مشتری انجام میدن و در آخر هم خبری از جایزه نیس! این کار باعث می شه شما به عنوان شرکتی که فقط به سود خود فکر می کنه تو ذهن بمونین. پس کاری رو به کاربران وعده بدین که واقعاً از پس اون بر میاید.

۵٫ کالاهایی که ارزش خرید دارن رو بفروشین

اجناس و خدماتی که ارائه می دین واسه چه دسته از افرادیه؟ خودتون اگه به اونا احتیاج داشتین با این قیمت اونو جفت و جور می کردین؟

خود من بارها شده در سایتا کالاهایی رو دیده ام و حتی قصد خرید داشتم، اما با دیدن قیمتای عجیب و غریب اونا سایت رو بسته ام و در سایت دیگه به دنبال چیزی که احتیاج داشتم گشته ام. شاید این شرایط واسه خود شمام پیش اومده و می تونین کاربران رو درک کنین. باید قیمت واقعی رو در سایت بذارین و هزینه های دیگه رو در فروش اجناس خود جبران نکنین. اگه قیمتای خوبی داشته باشین مطمئن باشین بازم به سراغ شما میان و HEO باورنکردنی رو در این قسمت تجربه می کنین.

۶٫ خیلی راحت قابل دسترس باشین

اسم مناسب و دامنه مناسب واسه سایت خیلی با اهمیته. دامنه ای انتخاب کنین که به طور کاملً مشخص باشه که چیجوری به صورت فارسی یا انگلیسی نوشته می شه. حروف انگلیسی به دلیل تلفظای جور واجور و در در صورت اشتباه، خیلی راحت می تونه کاربر رو به سایتی دیگه ببره. این موضوع یعنی دسترسی به سایت شما سخته و کاربراتون رو از دست می دین. علاوه بر این نام مناسب باعث می شه بهتر تو ذهن بمونین و هر جا به خدمات شما نیاز شد خیلی راحت شما رو به خاطر می یارن.

نکته دیگری که واسه در دسترس بودن سایت مهمه، انتخاب هاست و یا سرور اختصاصیه. فضای ابری ای که به عنوان هاست یا سرور از شرکتی خریداری می کنین باید از نظر سرویس دهی مطمئن باشه، طوری که هیچ وقت سایت شما از دسترس خارج نشه و یا به اصطلاح down نشه. اگه کاربر با سایتی که down شده مواجه شه‍، ممکنه تصویر ذهنی اش از سایت شما به یه سایت خراب و یا مشکل دار تبدیل شه. در نتیجه حتما در انتخاب و خرید فضای ابری لازم واسه سایت خود حساسیت به خرج بدین تا با اینجور مشکلاتی روبرو نشید.

مشکلات

۷٫ به گرافیک سایت توجه کنین

نمیشه اثر قالبای قشنگتر و رنگ بندی رو ندیده گرفت. اگه میخواستین شرکتی تأسیس کنین و بدون هیچ سایتی کار کنین، حتماً واسه ظاهر شرکت تون هم برنامه ریزی می کردین تا به مشتریان خود منحصر به فرد بودن تون رو نشون بدین. حالا هم باید همین کار رو انجام بدین، چون فرق شما با رقیبان تون این جور رو می شه.

برنامه ریزی

قالب سایت نیازمند نظم و ترتیب به صورتیه که کاربر با ورود به سایت احساس پریشونی و گیجی نکنه. قالب سایت باید قشنگتر باشه، اما باید بدونین که قالبای گرافیکی می تونه به سرعت سایت آسیب بزنه و باعث سنگین شدن اون شه. به جای به کار گیری قالبای سنگین و یا به کار گیری یه صفحه سفید، از قالبی استفاده کنین که گرافیک کمتری داره ولی در عین حال قشنگتر هستش.

فضاهای خالی و الکی هم سایت رو بسیار بیریخت می کنه. علاوه بر نسخه دسکتاپ این مسئله رو در موبایل و تبلت هم بررسی کنین (ریسپانسیو بودن).

موبایل

منوی سایت مهم ترین قسمتیه که دسترسی به دیگر بخشا رو جفت و جور می کنه. ابعاد درست منوها، محل مناسب قرار گرفتن اونا و رنگ هماهنگ شون با بقیه قسمتای سایت، همه می تونه زیبایی سایت و علاقه مندی کاربران رو زیاد می کنه. رنگ بندی منوها هم باید طوری باشه که یه هارمونی قشنگتر با بقیه قسمتای سایت به وجود آورد. هر رنگ اثر متفاوتی داره که با شناخت اونا میشه اثر سایت رو بر مخاطب چند برابر کرد.

مطلب انتخاب رنگ مناسب واسه سایت به طور کامل تری به این موضوع پرداخته که پیشنهاد می کنیم اونو هم بخونین.

فونت مناسب هم بسیار موثره. فونتایی که مخصوص تیتر بوده و یا فونتایی که فانتزی و شلوغ هستن رو، واسه متنای خود انتخاب نکنین، این کار باعث می شه کاربران از خوندن مطالب فرار کنن و اونو تا انتها مطالعه نکنن.

۸٫ روند ثبت سفارش رو واسه کاربر آسون کنین

کاربران باید بتونن با چند کلیک ساده خیلی راحت سفارش خود رو ثبت و خرید خود رو پایانی کنن. سایتایی که فروش آنلاین دارن باید به این نکته بسیار توجه کنن. قرار گرفتن دکمه های سبد خرید و ثبت سفارش در جای مناسب و حتی انتخاب رنگ مناسب واسه این تکمه ها، در فروش سایت بسیار اثر می ذاره.

نمونه این موضوع رو در سایت مدیروب می ببینن، هر دکمه ای که به خرید مربوطه با یه رنگ و شکل دیگه طراحی شده و همین روش باعث می شه چشم کاربر به دنبال این رنگ بگردد.

صفحاتی که مربوط به ثبت سفارشه، باید ساده باشه و نیاز به ثبت پایانی نداشته باشه. هر چی قدر این عملیات واسه کاربر سریع تر انجام شه، سایت دوست داشتنی تری طراحی کردین.

۹٫ ایجاد توانایی ورود به سایت با حساب کاربری گوگل رو یادتون نره

کاری کنین که کاربر در سایت شما عضو شه. اضافه کردن پنجره ای که توانایی ورود به سایت با حساب کاربری گوگل رو واسه کاربر آماده می کنه باعث می شه زودتر و راحت تر در سایت عضو شه یا به حساب کاربری خود وارد شه.

حساب کاربری فقط با یه بار پر شدن به وسیله کاربر همیشه در سایت باقی می مونه و کمک می کنه که کاربر موقع خرید با سرعت بیشتری بتونه سفارشا رو ثبت کنه. علاوه بر این روی سئو سایت هم موثره، چون گوگل می فهمه که سایت شما اعضای زیادی داره. شک نداشته باشینً گوگل به سایتی که روزانه تعداد زیادی ورودی با حساب گوگل داره، توجه خاصی نشون میده و این سایت رو به عنوان سایت منبع در نظر میگیره.

۱۰٫ به لینک سازی داخلی اهمیت بدین

لینکای داخلی در بالا بودن HEO بسیار اثر خوبی داره. این کار باعث می شه کاربر مطالب و اجناس در رابطه رو کنار هم ببینه و در نتیجه با این کار اطلاعات کامل تری از سایت دریافت کنه.

مثلاً با مطالعه مطلبی که در حال خواندنشه، اگه لینک مرتبطی ببینه، امکان مطالعه اون لینک هم بالا میره. با همین روش ساده میشه کاربر رو بیشتر در سایت نگه داشت و از طرفی به سئوی سایت هم کمک کرد.

رعایت مجموعه نکاتی که گفته شد، علاوه بر اینکه شما رو در دید کاربر دوست داشتنی نشون میده، شانس دیده شدنتون رو هم واسه موتورهای جستجو زیاد می کنه.

مشاهده نسخه pdf مقاله: HEO چیه؛ ۱۰ نکته ای که درباره بهینه سازی سایت واسه کاربر باید بدونین

این را هم حتما بخوانید :
با رعایت این ۴ نکته در رنکینگ سایت موفقیت را به آغوش بکشید