فوبیا چیه؛ آشنایی با شکل های مختلف مشکل ترس و راههای درمان اون

 

ارک پارکر «Mark Parker»، مدیر نایکی، دو سال پیش به وسیله سایت «fastcompany» به عنوان خلاق ترین مدیر دنیا شناخته شد. کدوم یک از مدیرهای دنیا اجناس شون رو طبق راحتی مشتری طراحی می کنن و این قدر پایبند هستن؟ کدوم شون با هنرمندان خیابانی ملاقات می کنن، نه واسه اینکه خودشون لذت ببرن؛ واسه اینکه از درک اونا از فرهنگ دنیای ما الهام بگیرن؟ اون فکر میکنه که فرهنگ نایکی واسه عصر جدید و غیرقابل پیش بینی تجارت مناسبه. این مقاله رو بخونین تا با فوت و فنای مدیریت موفق مارک پارکر در نایکی آشنا شید.

 

مدیر نایکی می گه: «هدف ما اینه که یک شرکت بی سر و صدا باشیم که هر وقت محصولی رو معرفی می کنه مردم اونو می خرن.»

مارک یک مرد قدبلنده، در زمان دانشجویی قهرمون مسابقات دو بوده و ماراتن هم کار می کنه. اون کتانیای عالی طراحی کرده و اسمش با بزرگ ترین ورزشکاران دنیا گره خورده س. شاید فکر کنین شخصیت مارک بالاتر از آدمای عادیه، حالت تهاجمی داره و آدم رو می ترساند. اما واقعا اینطور نیس. اون شک نداشته باشین مشکل اعتمادبه نفس هم نداره و یک حریف عالی و باارزشه. اما بیشتر دوست داره که و بکنه. پارکر اصلا با توقعاتی که از مدیر یک شرکت سنتی بزرگ داریم جور در نمیاد.

تجارت سریع و پیوسته

پارکر می گه: «همه چیز در حال جلو رفتنه. ولی سرعت این حرکت بعضی وقتا سریع و بعضی وقتا کنه نیس؛ این دنیا همیشه پرسرعته. همه ما با کمک تکنولوژی با هم در رابطه هستیم و همه چیز در حال تغییره.»

این تغییرات جزئی از فرهنگ دراز مدت نایکی شده و پارکر باور داره: «روش مدیریتی ما از مطالعه کتابای تجاری به دست نیامده و خیلی شهودی تره. روش ما از فرهنگ ورزشا گرفته شده. ما همیشه دنبال راه هایی هستیم تا کارمون رو بهتر کنیم. اینکه چه جوری میتونیم از محیط مون الهام بگیریم و روی استعدادای مون تمرکز کنیم. واسه اینکه واقعا به این برسین باید با این حقیقت کنار بیایید که سرعت حرکت دنیا اصلا کنه نمی شه. اما به نیمه ی پر لیوان نگاه کنین. مردم و شرکتا به این سرعت بالا به چشم یک رقابت و مانع نگاه می کنن، اما ما اونو یک فرصت می بینیم. پس باید از اون به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.»

چه جوری در دنیای تجارت سریع امروز، همه رو شکست بدیم

مدیر نایکی در جواب به این سؤال که « بزرگ بودن یک شرکت، نکته ای منفی واسه تغییرات سریعه؟» گفت: «من فکر نمی کنم که اندازه بتونه الهام بخشی و نرمی رو تحت اثر بذاره. ما یک برند جهانی بزرگ هستیم و منابع زیادی داریم. ما در نایکی تجارت رو به زیرمجموعهای کوچیک تری تقسیم می کنیم که طبق فرهنگ و نیاز مشتری طراحی می شن و واسه اینکه به این نیازها نزدیک شیم اونا رو عمیقا جستجو می کنیم.»

اما باور داره که اندازه می تونه مشکل ساز هم باشه. «در یک شرکت بزرگ اندازه می تونه باعث درجازدن بشه. ممکنه که آدم حقیقت رو نبیند و متوجه تغییرات محیط دورش نشه. بعضی وقتا شرکتای موفق فکر می کنن که چون یک بار موفق بوده ان راز اونو می دونه و باید با همون کار کنن. این می تونه باعث مرگ شون شه.»

INLINE  فواید یوگا واسه سلامتی چیه 

«باید چیزی رو که جواب داده به رقابت بکشین. اگه ما بگیم که راز موفقیت طراحی و ساخت کفش رو داریم، تا نوک بینی مون رو دیده ایم.» اگه اینجور دیدگاهی نداشتیم، هیچوقت نمی تونستید تکنولوژی جدید «FlyKnit»نایکی رو به بازار عرضه کنیم. این تکنولوژی به جای اینکه با قسمتی از پارچه کار کنه از نخ، کفش تولید می کنه. یکی از رقابتای جلو نوآوری، به رقابت انداختن مدلیه که قبلا وجود داشته. روش سنتی ساخت کفش واسه صدها سال استفاده می شد، اما امروز ما یک روش جدید رو به وجود آورده ایم.»

«فکر می کنین در شرکت ما آدمایی نبودن که با این تغییر مخالف باشن؟ طبیعیه که مردم با روشایی که به اون عادت دارن آسون باشن. وظیفه ی من و وظیفه ی همه ما اینه که ذهن مون رو به روی چیزای جدید نبندیم. من با FlyKnit خیلی درگیر شدم. باید همه پتانسیلا رو بررسی کنین، بعضی وقتا همین پتانسیلا می تونن انقلابی باشن. همین که علاقه نشون بدین جنبش ایجاد می شه.»

راه و روش «از بالا به پایین» در مقابل «از پایین به بالا»

پارکر می گه: «در نایکی یک ترکیب هست. مجموعه مراتب از بالا به پایین یک راه و روش سنتی و غیر واقعیه. اما از طرف دیگر همه چیز هم از پایین به بالا نیس. نسبت «بالا به پایین» به «پایین به بالا» با توجه به شرایط اتفاق می افتن. من خیلی باور دارم که تنها یک راه منحصر به فرد وجود نداره.»

«بعضی وقتا مجبورید سریع و سخت جلو برید و از بالا میشه این کار رو انجام داد. ممکنه ایدها از پایین به بالا برن اما جهت و هدایت باید از بالا به پایین برود.» پارکر به دنبال ایده های پایین به بالاست و بخاطر این به همه جای نایکی سر می زنه. «من چیزی رو میز یکی از دوستانم می بینم و می پرسم از کجا اومده و این شروع یک لیست از نوآوریه.»

«باید ذهن تون رو روی ایده های جدید از گوشه و کنار شرکت و دنیا باز کنین. همکاری و مشارکت مهم ترین منابع فرصتای موفقیت هستن. الان به دلیل پیشرفت ارتباطات دیجیتال این فرصتا چند برابر شده. اگه می خواهیم خوب تجارت کنیم باید همیشه ذهنمون رو باز نگه داریم.»

انتخاب از بین بی آخر احتمال

«این یکی از بزرگ ترین رقابت هاست. ما از نظر ایده غنی هستیم. تا حالا اینقدر ایده رو یک جا ندیده ام. اما چه جوری از بین اونا انتخاب می کنیم؟ همیشه هم درست ترین گزینه رو انتخاب نمی کنیم، بلکه باید اونا رو ویرایش کنیم.»

پارکر از یک عبارت واسه توضیح چیزای مهم استفاده می کنه: ویرایش کن و پیشرفت بده. «توانایی ویرایش و پیشرفت خیلی ضروریه. من انتخابایی که واسه هر قسمت از کارمون مجبوریم انجام بدیم رو خیلی دوست دارم.» قبلا پارکر گفته بود که واحد تحقیق و طراحی شرکت نایکی ۳۵۰ طرح رو درآورده کردن، این عدد خیلی زیاده. «ما پروژه های خیلی زیادی داشته ایم که شک نداشته باشین بعضیای شون مهم تر از بقیه بوده ان.» پس اون سعی کرد تا گروهش در انتخاب سخت گیری بیش تری داشته باشن. اون خود وارد عمل شد. نه اینکه خودش پروژه ها رو انتخاب کنه اما با واحد تحقیق و طراحی کار کرد تا ملاکا رو واسه شون روشن کنه. «دقیقا چه کاری می خواهیم بکنیم؟ این موارد چه جوری بر ملاکای مون ارزش می ذارن؟» با جواب به این سوالا، اونا لیست ایده هاشو رو به ۵۰ تا رساندند.

INLINE  فولیک اسید؛ ۱۷ ماده غذایی واسه پیشگیری از سرطان و مشکل عضو نوزاد 

«اونا واقعا در این مورد منظم هستن. این کار شاید کمی کاغذبازی به نظر برسه، اما واقعا اینطور نیس. نظم و کاغذبازی با هم فرق دارن.»

«همیشه نمی تونید برنده رو پیش بینی کنین. وقتی من سؤال پرسیدن رو متوقف می کنم تیم می تونه درست فکر کنه. من نمی گم این کار رو بکنین اون کار رو بکنین. ذره بینی مدیریت نمی کنم. اصلا به اون باور ندارم. وقتی بچه بودم بابام ازم می پرسید: «تو چه فکر می کنی؟» و من هم نظرم رو می گفتم. اونم تشویقم می کرد و می گفت: «به نظر می رسه ایده ی خوبی باشه» و کم کم هر جایی که لازم بود خودم تصمیم می گرفتم و دیگر لازم به بابام مراجعه کنم. در نایکی ما افراد توانایی داریم که کارشون رو خوب بلدند.»

چه جوری یک تیم رهبری مدرن داشته باشیم؟

«لازم نیس ۵-۶ سال اینجا کار کنین تا ایده های خوب تون شنیده شن. من به همه جا سر می زنم و از پایین ترین قسمتای شرکت هم ایده می گیرم. شاید یک طراح جدید از اونجا پیدا شه. بعضی وقتا خوبه که ایده های نپخته رو در سطح پایه بررسی کنین. دوست دارم اونا رو بیرون بکشم، زیر نورافکن بذارم و از هر جا که اومده ان به اونا احترام بذارم. خیلی مهمه که به همه افراد شرکت نشون بدیم که ایده شون باارزشه و می تونه تغییر بسازه. خیلی اوقات چیزایی که پایه و پایه خاصی ندارن به یک موفقیت بزرگ تبدیل می شن.» حرفه ی پارکر به وسیله چیزی پیشرفت پیدا کرد که به اون یک «پروژه جانبی کوچیک» می گه. مثلا ایده ی «هوای مرئی» که به وسیله نایکی ارائه شد و ارزش نایکی رو به مدتا بالا برد. پروژه جدیدتری که مارک پارکر به اون اشاره می کنه «پاپوش آزاد» است که از یک پروژه جانبی به وجود اومده و حالا میلیاردا دلار می ارزه.

مدیر نایکی باور داره که کامل بودن در دنیایی که همیشه تغییر می کنه ممکن نیس. اون می گه: «ما همیشه درست عمل نمی کنیم. اما تا زمانی که با تغییرات جلو میریم (به جای اینکه با اون بجنگیم) در راهی درست قدم ورمیداریم. ما خودمون سعی می کنیم به تغییرات شتاب بدیم. اگه به این نتیجه برسین که باید با تغییرات همگام باشین، یه قدم به موفقیت نزدیک تر هستین.» اون بازم تشویق تون می کنه: «هجومی بازی کنین.»

برگرفته از: fastcompany

 


Related articles

فولیک اسید؛ ۱۷ ماده غذایی واسه پیشگیری از سرطان و مشکل عضو نوزاد 

  لایل خیلی واسه این هست که چرا دریافت مقدار مناسبی فولیک اسید واسه بدن اهمیت زیادی داره. شاید مهم ترینِ این دلایل رشد و بازسازی سلولی باشه. در تحقیقات گذشته، از فولیک اسید به عنوان یک «ریزمغذی خوشمزه » نام برده شده که به زیادی در دسترسه و ثابت شده که کمبود اون می […]

Learn More

فوت و فن های استفاده از زبون بدن در فروش 

۱. محکم و با اعتمادبه نفس راه برید توجه به زبون بدن حتی موقع راه رفتن الزامیه. باید درحالی که مستقیما رو به جلو نگاه می کنین، سر و چانه رو بالا بگیرین و با قامت راست راه برید. سعی کنین نفس عمیق بکشین و طوری راه برید که شونه ها و هم ستون فقرات […]

Learn More

فواید نوشیدن آب چیه و میزان لازم اون واسه بدن چقدره؟ 

شاید تا به حال شنیده باشین که آب در بدن معجزه می کنه و مصرفِ زیاد آب، موجب دفع سموم از بدن می شه و امتیازات بی تعدادی داره. البته نمیشه این حقیقت رو رد کرد که نوشیدن آب واسه سلامتی ما ضروریه، ولی میزان دقیق آبی که باید به طور روزانه مصرف کنیم چقدره […]

Learn More

دیدگاهتان را بنویسید