راهنمای خرید موتور برق ( motorbaargh.ir )

راهنمای خرید موتور برق ( motorbaargh.ir )

عوامل زیر بیانگر کیفیت برق تولیدی موتوربرقها است :
– دامنه تغییرات فرکانس
– دامنه تغییرات ولتاژ
– تغییرات شکل موج سینوسی
موتوربرقهای با تکنولوژی اینورتر (Inverter) :
در این موتوربرقها آلترناتور با موتور یکپارچه شده‌ است که این امر باعث کاهش وزن و حجم موتوربرق گشته است. در این موتوربرقها، آلترناتور برق سه فازAC با فرکانس بالا تولید می‌کند که این برق در واحد اینورتر به برق DC تبدیل شده و پس از آن به برق تک فاز AC با فرکانس ۵۰ هرتز تبدیل می‌گردد. از آنجایی که در واحد اینورتر، برق از DC به AC تبدیل شده است، فرکانس برق خروجی به دور موتور وابسته نیست و در همه حال ۵۰ هرتز ثابت می‌ماند. از این رو دور موتور در این موتوربرقها بسته به میزان بار موتور، بصورت اتومات تغییر می‌کند، که این امر سبب کاهش قابل ملاحظه مصرف سوخت و افزایش طول عمر موتور می‌شود.
از آنجایی که فرکانس این موتوربرقها تغییر نمی‌کند و شکل موج، کاملا سینوسی بوده و کمترین اعوجاج را دارد،مناسبترین و قابل اعتمادترین منبع تامین برق برای لوازم آزمایشگاهی، کامپیوتر و دیگر لوازم الکترونیکی حساس می‌باشد. این موتوربرقها کم صداترین موتوربرقها در نوع خود می‌باشند.
مزایای موتوربرقهای اینورتر:
تولید برق با بالاترین کیفیت از لحاظ شکل موج ، فرکانس و ولتاژ.
سبک و کوچک.
صدای بسیار کم.
بازدهی بالای سوخت (حداقل مصرف سوخت).
قابلیت موازی شدن دو ژنراتور با همدیگر برای تامین برق دوبرابر.
موتوربرقهای با تکنولوژی سیکلو کانورتر ( Cycloconverter ) :
در این موتوربرقها، آلترناتور برق سه فازAC با فرکانس بالا تولید می‌کند که این برق در واحد سیکلوکانورتر به برق تک فاز AC با فرکانس ۵۰ هرتز تبدیل می‌گردد. تغییرات فرکانس این موتوربرقها نامحسوس است و حتی زمانی که موتوربرق با حداکثر بار خود کار می‌کند فرکانس آن ۵۰ هرتز ثابت می‌ماند. از آنجایی که فرکانس این موتوربرقها تغییر نمی‌کند و شکل موج سینوسی آن اعوجاج کمی دارد، از مناسب‌ترین و قابل اعتمادترین منابع تامین برق برای لوازم آزمایشگاهی، کامپیوتر و دیگر لوازم الکترونیکی می‌باشد. کیفیت برق این موتوربرقها کمتر از نوع اینورتر است ولی در مقایسه با انواع دیگر بهترین انتخاب است.
مزایای موتوربرقهای سیکلوکانورتر:
تولید برق با بالاترین کیفیت از لحاظ شکل موج ، فرکانس و ولتاژ.
سبکترین و کوچکترین موتوربرق در نوع خود.
صدای کم.
قیمت کمتر نسبت به نوع اینورتر.
موتوربرقهای نوع AVR : ( Automatic Voltage Regulator )
در این موتوربرقها ولتاژ خروجی توسط قطعه الکترونیکی به نام رگولاتور ولتاژ(AVR) کنترل و تثبیت میگردد. این موتوربرقها نسبت به اینورتر و سیکلوکانورتر بسیار ارزانتر هستند و برای تامین روشنایی و دیگر لوازم برقی و الکترونیکی که به تغییرات فرکانس و شکل موج حساسیت زیادی ندارند مناسب هستند. توصیه میگردد در استفاده از این موتوربرق حتما از محافظ ولتاژ استفاده گردد. نوسانات فرکانس در این موتوربرقها ۲٫۵± هرتز می‌باشد.
موتوربرقهای نوع D-AVR : ( Digital Automatic Voltage Regulator )
موتوربرقهای جدید با تکنولوژی D-AVR سری EG ، مدلهای توسعه یافته موتوربرقهای با تکنولوژی AVR می‌باشند.
در این موتوربرقها ، ولتاژ و کیفیت شکل موج با استفاده از سیستم دیجیتالی کنترل می‌شود. کیفیت برق تولیدی این موتوربرقها از لحاظ شکل موج، بسیار نزدیک به موتوربرقهای نوع اینورتر می‌باشد و از لحاظ قیمت بسیار ارزانتر از موتوربرقهای اینورتر هستند.
یکی دیگر از مزایا و تفاوتهای اساسی این موتوربرقها نسبت به مدلهای نوع AVR، خاموش شدن دستگاه در صورت افزایش یا کاهش بیش از حد مجاز فرکانس و ولتاژ بمنظور جلوگیری از آسیب دیدن لوازم برقی می‌باشد.
کاهش مصرف سوخت و صدادهی کمتر از دیگر مزایای موتوربرقهای D-AVR سری EG نسبت به موتوربرقهای AVR می‌باشد.
موتوربرقهای نوع استاندارد ( اقتصادی ) :
این موتوربرقها ارزانترین نوع موتوربرقها می‌باشند. چنانچه هدف فقط تامین روشنایی باشد این موتوربرقها با صرفه ترین انتخاب است. در انواع خازنی این موتوربرقها ، از زغال و کالکتور استفاده نشده است، در نتیجه هزینه‌های سرویس و نگهداری کمتری نسبت به نوع AVR دارند. همچنین از این موتوربرقها می‌توان برای تامین برق لوازم برقی و الکترونیکی که نسبت به فرکانس و شکل موج حساسیتی ندارند استفاده کرد. نوسانات فرکانس در این موتوربرقها ۲٫۵± هرتز می‌باشد.
مزایای موتوربرقهای استاندارد:
ارزانترین و ساده‌ترین موتور برقها در نوع خود.
بیشترین طول عمر( نوع خازنی ، موتوربرقهای سری EL ).
در روزهای گرم تابستان یکی از دردسرسازترین مسائل، قطعی برق می‌باشد که علاوه‌بر ضرر مالی برای مشاغل، باعث آسیب رسیدن به تجهیزات و وسایل برقی نیز می‌شود. یکی از راه‌حل‌های مناسب جهت جبران قطعی برق، خرید، نصب و راه اندازی یک موتور برق یا ژنراتور می‌باشد. به‌عنوان مثال در بخش‌های حساس مراکز درمانی بهره‌گیری از یک سیستم برق اضطراری مانند موتور برق می‌تواند باعث نجات افراد شود.
از مهم‌ترین بخش‌های هر مجموعه تجاری، اداری یا مسکونی، سیستم امنیتی شامل دوربین های مدار بسته یا دزدگیر می‌باشد که می‌بایست به‌صورت ۲۴ساعته آماده‌به‌کار باشند و  در صورت قطعی برق از کار می‌افتند. بنابراین می‌توان با نصب و راه اندازی یک ژنراتور (موتور برق)، در مواقع لزوم مانند قطعی جریان برق شهری، سیستم امنیتی را همچنان فعال نگاه داشت.
در منازل نیز با‌اینکه ممکن است یک موتور برق کوچک قابل‌حمل نتواند برق مورد‌نیاز تمام خانه را تامین کند، ولی می‌تواند با برق‌رسانی به قسمت‌های مهم، تا برقراری مجدد برق شهری زندگی جریان داشته و از مشکلات نبود برق کاسته شود.
 
مطالعه دفترچه راهنمای موتور برق یا ژنراتور

  1. ۱٫ دفترچه راهنمای موتور برق را مطالعه کنید.

اگر تا به‌حال هرگز موتور برق نداشته‌اید، یا اگر مدت زیادی است که از ژنراتور (موتور برق) استفاده نکرده‌اید، اولین قدم، مطالعه دقیق دفترچه راهنمای موتور برق جهت آشنایی با طرز استفاده از موتور برق و موارد امنیتی می‌باشد.
قبل از روشن کردن ژنراتور، چند دقیقه وقت گذاشته و اطلاعات موجود در دفترچه راهنمای موتور برق را جهت آگاهی از موارد امنیتی و طرز کار موتور برق مطالعه کنید.
نکات ایمنی و نگهداری از موتور برق یا ژنراتور  ۵ باید و نباید در استفاده از موتور برق یا ژنراتور
مکان نصب موتور برق یا ژنراتور

  1. ۲٫ موتور برق را در مکان مناسبی نصب کنید.

ژنراتورها ممکن است پرسروصدا باشند، داغ شوند و یا دودهای مضر تولید کنند. لذا بهتر است موتور برق را در فضای خارجی با حداقل ۶ متر فاصله از درب و پنجره‌ها و یک متر فاصله از اشیاء دیگر نصب و نگهداری کنید. همچنین مکان نگهداری و نصب موتور برق باید خشک باشد.
چک سوخت ژنراتور یا موتور برق

  1. ۳٫ سوخت موتور برق را چک کنید.

ژنراتور ها معمولاً دارای نشانه‌گری برای مشخص کردن میزان سوخت خود هستند. قبل از روشن کردن موتور برق از وجود سوخت کافی در مخزن اطمینان حاصل کنید، در صورت نیاز میزان سوخت را به‌حد کافی رسانده و سپس اقدام به روشن‌کردن ژنراتور کنید.
چک روغن موتور برق یا ژنراتور

  1. ۴٫ روغن موتور برق را چک کنید.

ژنراتورها برای روان‌سازی قسمت‌های متحرک به روغن احتیاج دارند. قبل از راه‌اندازی موتور برق طبق دفترچه راهنما میزان روغن موتوربرق را چک کنید. در‌صورت لزوم از نوع روغنی که شرکت سازنده پیشنهاد داده اضافه کنید.
چک فیلتر هوای موتور برق

  1. ۵٫ فیلتر هوای موتور برق را بررسی کنید.

موتور های برق در فرآیند احتراق جهت تولید برق نیاز به هوا دارند. فیلتر هوا باعث می‌شود هوای پاک (بدون گرد و غبار و دیگر موارد اضافی) وارد موتور شود. یکی دیگر از مواردی که باید قبل از روشن کردن موتور برق چک شود، فیلتر هوا می‌باشد. اگر خاکی یا خراب شده است، باید تمیز ویا تعویض گردد.
راهنمای خرید یو پی اس UPS – لیست قیمت فروش یو پی اس راهنمای کامل خرید یو پی اس UPS
کلید قطع کننده مدار ژنراتور یا موتور برق را خاموش کنید.

  1. ۶٫ کلید قطع‌کننده مدار را خاموش کنید.

ژنراتور ها کلیدی برای کنترل خروجی برق دارند. این کلید را قبل از روشن کردن موتور برق روی حالت خاموش بگذارید. این کلید بعد از روشن کردن و گرم شدن موتور برق باید روشن شود.
این کلید همچنین در‌صورت استفاده نادرست از پریز برق یا بروز هر مشکل دیگر مدار را قطع کرده و از آسیب رسیدن به شما و ژنراتور جلوگیری می‌کند.
شیر سوخت موتور برق را باز کنید.

  1. ۷٫ شیر سوخت موتور برق را باز کنید.

شیر سوخت، جریان سوخت به درون موتور ژنراتور را کنترل می‌کند. موتور برق جهت تولید برق به سوخت احتیاج دارد، اما اطمینان حاصل کنید که تنها هنگام استفاده از موتور برق و قبل از روشن کردن ژنراتور این شیر باز باشد.
وتور برق را روشن کنید.

  1. ۸٫ موتور برق را روشن کنید.

موتور های برق از لحاظ طریقه روشن شدن به دو دسته استارتی و هندلی تقسیم می‌شوند. موتور برق را با استفاده از دکمه استارت یا هندل روشن کنید. شما پس از روشن کردن موتور برق باید به آن چند دقیقه فرصت دهید تا گرم شود، و سپس دکمه قطع‌کننده مدار را روی حالت ON بگذارید.
سوئیچ قطع‌کننده مدار یا circuit breaker همانطورکه توضیح داده شد خروجی برق را کنترل می‌کند، لذا با روشن کردن این سوئیچ، برق در خروجی جریان پیدا کرده و ژنراتور شروع به تأمین برق سیستم می‌کند.
اتصال وسایل برقی به موتور برق

  1. ۹٫ وسایل الکتریکی را به موتور برق متصل کنید.

بیشتر موتور برق ها اجازه اتصال مستقیم وسایل الکتریکی را می‌دهند. شما همچنین می‌توانید از سیم سیار با کیفیت نیز به‌عنوان رابطی بین ژنراتور و وسایل برقی استفاده کنید.
انواع سیستم برق اضطراری: UPS، موتور برق، پنل خورشیدی یا سولار، توربین بادی آشنایی با انواع سیستم برق اضطراری: UPS، موتور برق، سولار و توربین بادی
موتور برق را خاموش کنید

  1. ۱۰٫ موتور برق را خاموش کنید.

هرگاه دیگر به برق تولیدشده توسط ژنراتور احتیاجی ندارید یا وقتی قصد سوخت‌دهی به موتور برق را دارید، باید آن را خاموش کنید. ابتدا دکمه قطع‌کننده مدار را روی حالت OFF قرار داده، سپس موتور برق را با استفاده از کلید یا سوئیچ خاموش کنید. در انتها شیر سوخت موتور برق را ببندید.
ذخیره سوخت کافی برای موتور برق

  1. ۱۱٫ همیشه با توجه به نیاز خود به مقدار کافی سوخت ذخیره داشته باشید.

مقدار سوختی که می‌توانید ذخیره کنید به قوانین، ملاحظات ایمنی و میزان فضای ذخیره‌سازی محدود است. توجه داشته باشید که همواره با‌توجه به نیاز خود و زمانی‌که باید موتور برق روشن باشد، به میزان کافی سوخت ذخیره کنید.
 
در دفترچه راهنمای موتور برق، مقدار زمانی‌که موتور برق می‌تواند با یک باک پر روشن باشد را چک کنید. این موضوع می‌تواند شما را در محاسبه میزان سوخت لازم برای ذخیره‌سازی راهنمایی کند.
از نوع سوخت تعیین‌شده توسط شرکت سازنده ژنراتور استفاده کنید. استفاده از سوخت‌های نامناسب، خطرناک است و ممکن است گارانتی موتور برق را باطل کند.
موتور برق ها از لحاظ سوخت مصرفی به سه دسته بنزینی، دیزلی و گازی تقسیم می‌شوند.
 
سوخت گیری موتور برق

  1. ۱۲٫ قبل از سوخت‌ریزی مجدد، موتور برق را خاموش کرده و اجازه دهید سرد شود.

با‌اینکه خاموش کردن منبع برق‌تان، مخصوصاً وقتی به آن نیاز مبرم دارید خوش‌آیند نیست، اما ریختن سوخت در موتور برق داغ می‌تواند خطرساز باشد. موتور برق را خاموش کرده و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا سرد شود. طوری برنامه‌ریزی کنید که در ساعات غیر پیک مصرف برق (به‌طور مثال وقتی خانواده‌تان خواب هستند) موتور برق نیاز به سوخت‌دهی مجدد داشته باشد.
چک موتور برق در فواصل زمانی مشخص
 

  1. ۱۳٫ موتور برق را در فواصل زمانی مشخص چک کنید.

مهم است که ژنراتور خود را در شرایط مناسب و آماده‌به‌کار نگه دارید. از آنجا‌که موتور برق ممکن است برای مدت زیادی استفاده نشود، لازم است که در یک دوره زمانی مشخص (مثلاً یک بار در سال) چک شود. مطمئن شوید تمام بخش‌های ژنراتور تمیز هستند و سوخت تازه در باک وجود دارد.
 
ملاحظات موجود در دفترچه راهنما جهت نگهداری موتور برق را مطالعه کنید.
در فواصل زمانی کوتاه، به‌طور مثال یک بار در ماه ژنراتور را روشن کرده و از سلامت تمام بخش‌ها اطمینان حاصل کنید. روغن دستگاه نیز نیاز به بررسی دارد.
راهنمای کامل خرید موتور برق یا ژنراتور – لیست قیمت فروش راهنمای کامل خرید موتور برق یا ژنراتور
یکی راه‌های جلوگیری از کار افتادن سیستم‌های امنیتی مانند دوربین مداربسته و دزدگیر هنگام قطعی برق، موتور برق یا ژنراتور می‌باشد. در این مقاله سعی داریم نکات ایمنی و مهم در ارتباط با استفاده صحیح از موتور برق یا همان ژنراتور را ارائه دهیم.
خرید موتور برق مناسب

  1. ۱٫ باید موتور برق را متناسب با نیاز خریداری کنید.

اگر قصد خرید موتور برق دارید، توجه داشته باشید که ژنراتور یا موتوربرق خریداری شده باید قدرت کافی جهت تأمین برق وسایل الکتریکی مورد استفاده شما را داشته باشد. برای محاسبه مجموع مقدار توان مصرفی وسایل برقی جهت خریداری موتور برق متناسب با مصرف می‌توانید دفترچه راهنمای موتور برق را مطالعه کرده و یا به صفحه “راهنمای خرید موتور برق یا ژنراتور” نگاهی بیاندازید. لازم به ذکر است اگر میزان برق مصرفی دستگاه‌ها بیشتر از قدرت موتور برق باشد، ممکن است یا به دستگاه‌ها یا به موتور برق آسیب برسد.
به‌طور مثال اگر موتور برق را برای برق‌رسانی به منزل هنگام قطعی برق احتیاج دارید، معمولاً ژنراتوری (موتور برق) با ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ وات قدرت (۳ الی ۵ کاوا) کافی است. ولی در صورتیکه وسایل منزل زیاد هستند، شاید ژنراتوری با قدرت ۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰ وات (۵ الی ۶٫۵ کاوا) احتیاج باشد.
راهنمای کامل خرید موتور برق یا ژنراتور – لیست قیمت فروش راهنمای کامل خرید موتور برق یا ژنراتور
 
قرار دادن موتور برق در فضای داخلی یا بسته

  1. ۲٫ هرگز یک موتور برق را در فضای داخلی قرار ندهید.

ژنراتور های قابل حمل گازهای مضری از جمله مونوکسید کربن تولید می‌کنند. وقتی موتور برق در فضای بسته نگهداری و استفاده شوند، باعث بیماری و حتی مرگ انسان می‌شود. منظور از فضای بسته اتاق، گاراژ، پارکینگ ساختمان، زیرزمین و… می‌باشد. گاز مونوکسید کربر بی‌رنگ و بی‌بو است، بنابراین اگر حتی بویی احساس نکنید و یا نبینید، باز هم اگر استفاده از موتور برق در فضای بسته و داخلی خطرآفرین است.
اگر هنگام استفاده از ژنراتور احساس ضعف، سرگیجه و یا بی‌حالی کردید، به سرعت از موتور برق دور شده و هوای تازه تنفس کنید.
ژنراتور را حداقل ۶ متر از درب و پنجره‌ها دور نگه دارید، زیرا گازهای مضر ممکن است وارد فضای داخلی خانه شوند.
شما می‌توانید حسگر گاز مونوکسید کربن قابل حمل باتری‌خور تهیه کرده و در منزل نصب کنید. این حسگر مانند حسگر دود و آتش عمل می‌کند. داشتن حسگر مونوکسید کربن وقتی از موتور برق استفاده می‌کنید، ضروری است. البته باید به یاد داشته باشید که این نوع حسگرها را باید با فواصل زمانی مشخص چک کرده و باتری را در صورت نیاز تعویض کنید.
قرار دادن موتور برق یا ژنراتور در باران و یا آب

  1. ۳٫ هرگز نباید موتور برق را در هوای بارانی و یا در معرض آب قرار دهید.

ژنراتور ها برق تولید می‌کنند، همانطور که می‌دانید آب و برق می‌توانند ترکیب مرگباری باشند. موتور برق را در فضایی خشک و سرپوشیده نگه دارید تا از خیس شدن ژنراتور جلوگیری شود. توجه کنید که منظور از سرپوشیده سایبان است، به‌صورتی که فضا کاملاً باز، چهار طرف باز و هوا به خوبی در جریان باشد.
لازم به ذکر هرگز نباید با دست خیس با موتور برق کار کرده و یا آن را لمس کنید.
آموزش نصب و طرز کار موتور برق یا ژنراتور آموزش طرز کار و استفاده از موتور برق
اتصال مستقیم موتور برق یا ژنراتور به پریز

  1. ۴٫ هرگز نباید یک موتور برق یا ژنراتور را مستقیما به پریز دیواری متصل کنید.

این کار که “backfeeding” نام دارد، بسیار خطرناک بوده و ممکن است به شما و یا وسایلتان آسیب برساند.
اگر می‌خواهید برق اضطراری که مستقیماً به منزل شما متصل شده است داشته باشید، باید سوئیچ برق و یک ژنراتور یا موتور برق ثابت نصب کنید.
نگهداری سوخت موتور برق یا ژنراتور

  1. ۵٫ باید سوخت موتور برق را بدرستی نگهداری کنید.

ذخیره‌سازی و انبار کردن سوخت مورد نیاز موتور برق نیز دارای اهمیت است. سوخت را طبق راهنمایی شرکت سازنده موتور برق نگهداری کنید. معمولاً فضایی خشک و خنک و دور از خانه، مواد قابل اشتعال و دیگر سوخت‌ها پیشنهاد می‌شود.
 
انواع سیستم برق اضطراری: UPS، موتور برق، پنل خورشیدی یا سولار، توربین بادی آشنایی با انواع سیستم برق اضطراری: UPS، موتور برق، سولار و توربین بادی
 
راهنمای خرید ژنراتور | لیست قیمت فروش موتور برق
آیا جهت خرید موتور برق برای منزل، دفتر کار، شرکت، مراکز صنعتی و کارگاه ها احتیاج به راهنمایی دارید؟ همگام با راهنمایی‌های این مقاله، نیازهای خود را شناسایی کنید و بهترین موتور برق را با توجه به نیازتان خریداری نمایید.
اندازه گیری میزان مصرف لوازم الکتریکی برای انتخاب و خرید موتور برق

  1. ۱٫ بیشترین میزان مصرف برق خود را اندازه گیری کنید

قبل از خرید موتور برق (ژنراتور)، اولین‌کار این است که میزان برق مورد‌استفاده توسط لوازم الکتریکی موجود خود را مشخص کنید. برای این‌کار ابتدا میزان مصرف هرکدام از وسایل را روی یک برگ کاغذ بنویسید. سپس مجموع برق مصرفی تمام وسایل را به‌دست آورید. حال با در ذهن داشتن این عدد، می‌توانید اقدام به خرید موتور برق با قدرتی متناسب با نیاز خود کنید.
میزان برق مصرفی یک دستگاه بر حسب وات (و یا کیلووات یا کاوا) محاسبه شده و روی بدنه دستگاه نصب می‌شود، شما همچنین می‌توانید با بررسی دفترچه راهنمای دستگاه، میزان مصرفی را به‌دست آورید. دقت کنید که وسایل الکتریکی هنگام استارت یا روشن‌شدن، انرژی الکتریکی بیشتری نسبت به حالت عادی نیاز دارند. از همین‌رو برروی وسایل الکتریکی هم میزان مصرف هنگام استارت و هم میزان مصرف هنگام کارکرد معمولی دستگاه (بعد از استارت) درج می‌شود. هر دوی این مقادیر را مورد‌نظر قرار دهید.
تولیدکنندگان موتور برق معمولاً دو توان خروجی برای دستگاه ارائه می‌کنند: خروجی برق نرمال و مداوم، خروجی برق حداکثری. این دو رقم با دو عدد که روی دستگاه الکتریکی خود مشاهده‌کرده‌اید یکسان هستند. یعنی خروجی برق نرمال متناسب با همان توان مصرفی دستگاه هنگام عمکرد معمولی، و خروجی برق حداکثری متناسب با توان مصرفی دستگاه هنگام استارت می‌باشد.
در آخر جهت اطمینان، موتور برقی قدرتمندتر از حداکثر نیاز خود خریداری کنید. زیرا ممکن است در آینده دستگاهی با توان مصرفی کمی بیشتر از مدل قبلی خریداری کنید.
انواع سیستم برق اضطراری: UPS، موتور برق، پنل خورشیدی یا سولار، توربین بادی آشنایی با انواع سیستم برق اضطراری: UPS، موتور برق، سولار و توربین بادی
انواع موتور برق بر اساس قدرت خروجی
موتور برق کوچک قابل حمل – از ۳ الی ۴ کاوا
این ژنراتور ها از ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ وات (۳ الی ۴ کاوا یا کیلووات) قدرت خروجی دارند و می‌توانند وسایل الکتریکی معمول که در ادامه آورده شده‌اند را برق‌رسانی کنند:
 
یخچال (۶۰۰ وات)
ماکروویو (۱۵۰۰ وات یا ۱٫۵ کاوا)
پمپ آب (۶۰۰ وات)
چند لامپ جهت روشنایی (۴۰۰ وات)
تلویزیون (۲۰۰ وات)
موتور برق متوسط قابل حمل و کوچک ثابت – از ۵ الی ۸٫۵ کاوا
این ژنراتورها از ۵۰۰۰ تا ۸۵۰۰ وات قدرت خروجی داشته و می‌توانند علاوه‌بر وسایل برقی مدل قبلی، وسایل الکتریکی زیر را نیز برق‌رسانی کند:
 
بخاری برقی کوچک قابل حمل (۱۳۰۰ وات)
کامپیوتر (۲۵۰ وات)
سیستم گرمایشی (۵۰۰ وات)
چراغ‌های روشنایی بیشتر (۴۰۰ وات)
موتور برق بزرگ قابل حمل – ۱۰ کاوا
این سایز ژنراتور تا ۱۰۰۰۰ توان خروجی داشته و تمام وسایل برقی دو مدل قبلی، به‌علاوه موارد زیر را برق‌رسانی می‌کند:
آب گرم کن کوچک (۳۰۰۰ وات)
سیستم تهویه هوای مرکزی (۵۰۰۰ وات)
فر گاز برقی (۵۰۰۰ وات)
موتور برق بزرگ ثابت – ۱۰ الی ۱۵ کاوا
این مدل ژنراتور از ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ توان خروجی داشته و علاوه‌بر دستگاه‌های مدل‌های قبلی، موارد زیر را نیز می‌تواند برق‌رسانی کند:
ماشین لباس‌شویی (۱۲۰۰ وات)
خشک‌کن برقی (۵۰۰۰ وات)
انواع موتور برق از لحاظ سوخت مصرفی

  1. ۲٫ بهترین سوخت را انتخاب کنید
نوشته دیگر :   ۱۰ ربات چت ناشناس برتر تلگرام ( آپدیت جدید )

هنگام خرید موتور برق یکی از موارد مهمی که باید مدنظر قرار دهید، نوع سوخت مصرفی ژنراتور می‌باشد. هرکدام مزایا و معایبی دارند که در این بخش به توضیح آنها می‌پردازیم.
 
انواع موتور برق از لحاظ سوخت مصرفی
ژنراتور ها یا موتور های برق از لحاظ سوخت مصرفی به سه دسته بنزینی، دیزلی و گازی تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح هر یک از آنها خواهیم پرداخت.
 
موتور برق بنزینی
بنزین رایج‌ترین و در دسترس‌ترین سوخت است. اما عمر مفیدش کم است و نسبت به سوخت‌های دیگر اشتعال‌پذیری بیشتری دارد و برای هوای خیلی سرد ایده‌آل نیست.
 
موتور برق دیزلی یا گازوئیلی
گازوئیل بهترین انتخاب برای موتور های بزرگ است و بیشترین کارایی را وقتی در مقادیر زیاد و در مخازن بزرگ بار‌شده باشد دارد. گازوئیل ارزان‌تر است و می‌تواند برای زمان بیشتری ذخیره شود، اما سیستم‌های دیزلی معمولاً پرسروصداتر بوده و برای محیط‌زیست مضرتر هستند.
موتور برق گاز مایع یا LPG
گاز مایع تمیزتر و امن‌تر از بنزین و گازوئیل است. موتور های برق گازی برای خرید می‌توانند گران تر باشند. البته امکان دوگانه سوز کردن موتور برق وجود دارد، بدین‌ترتیب امکان فعالیت موتور برق با بنزین و گاز به‌وجود می‌آید که این موضوع باعث افزایش انعطاف‌پذیری می‌شود.
آموزش نصب و طرز کار موتور برق یا ژنراتور آموزش طرز کار و استفاده از موتور برق
خرید موتور برق مناسب متناسب با وسایل الکتریکی

  1. ۳٫ اطمینان از مناسب بودن موتور برق جهت برق رسانی به وسایل الکتریکی

فشار جریان برق ارائه شده توسط موتور برق با تغییر میزان سوخت موتور دچار نوسان می‌شود، اما وسایل الکتریکی پیشرفته به جریان برق یکنواخت نیاز دارند، در‌غیر این‌صورت آسیب می‌بینند. ژنراتورهای اینورتر و AVR از تکنولوژی‌های خاصی جهت یکنواخت‌سازی جریان و جلوگیری از نوسان برق بهره می‌برند. اگر قصد برق‌رسانی به کامپیوتر یا دیگر وسایل الکتریکی حساس را دارید، اطمینان حاصل کنید موتور برقی که خریداری می‌کنید، دارای این تکنولوژی باشد.
تکنولوژی اینورتر یکنواخت‌ترین برق را ارائه می‌کند و برای اکثر وسایل الکتریکی حساس مناسب است.
ژنراتورهای AVR نیز جریان برقی یکنواخت ارائه می‌کنند، اما گزینه مقرون به صرفه‌تری هستند. دو مدل AVR در بازار وجود دارد: AVR استاندارد و دیجیتال.
در نظر گرفتن شرایط محیطی هنگام خرید موتور برق

  1. ۴٫ شرایط محیطی که موتور برق قرار است در آن استفاده شود را مد نظر قرار دهید

آیا موتور برق در محیطی امن و به‌دور از خطر استفاده می‌شود؟ یا در محل ساخت و ساز که خطر ریزش مصالح ساختمانی روی موتور برق وجود دارد؟ مطمئن شوید مقاومت موتور برق متناسب با شریط محیطی محل نصب باشد.
موتور برق یا ژنراتورهای فریم باز بیشترین مقاومت را دارند، زیرا بیشتر از فلز ساخته شده‌اند و پلاستیک کمتری در آنها به‌کار رفته است.
نکات ایمنی و نگهداری از موتور برق یا ژنراتور  ۵ باید و نباید در استفاده از موتور برق یا ژنراتور
تناسب بین قیمت و قابلیت ها هنگام خرید موتور برق

  1. ۵٫ بین قیمت و قابلیت‌های موتور برق تناسب ایجاد کنید

قابلیت‌های زیادی وجود دارند که استفاده از ژنراتور (موتور برق) را آسان‌تر کرده و کارایی‌اش را افزایش می‌دهند، اما قیمت موتور برق را بالا می‌برند. قابلیت‌هایی که ارزش مدنظر قرار دادن دارند عبارتنداز:
استارت الکتریکی: این قابلیت به شما اجازه می‌دهد موتور برق را تنها با فشار دادن یک دکمه روشن کنید، که باعث می‌شود ژنراتور سریع‌تر و راحت‌تر روشن شود.
ولتاژ قابل تغییر: این قابلیت به شما امکان انتخاب ولتاژ خروجی موتور برق را می‌دهد. یعنی می‌توانید ولتاژ خروجی را روی ۱۱۰v و یا ۲۲۰v و کمتر یا بیشتر، متناسب با وسیله الکتریکی خود تنظیم کنید.
Eco-Throttle: این قابلیت میزان جریان خروجی و میزان سوخت ژنراتور را کنترل می‌کند. این قابلیت باعث کاهش مصرف سوخت، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، افزایش فواصل سوخت‌گیری، و همچنین حفاظت از محیط زیست می‌شود.
قطع‌کننده مدار: درصورت استفاده نادرست از پریز، با قطع جریان برق از شما و ژنراتور محافظت می‌کند.
دستگیره، چرخ و دیگر تجهیزات: اینگونه تجهیزات به شما در حرکت‌دادن و تغییر مکان ژنراتور کمک می‌کنند.
راهنمای خرید یو پی اس UPS – لیست قیمت فروش یو پی اس راهنمای کامل خرید یو پی اس UPS
یکی راه‌های جلوگیری از کار افتادن سیستم‌های امنیتی مانند دوربین مداربسته و دزدگیر هنگام قطعی برق، موتور برق یا ژنراتور می‌باشد. در این مقاله سعی داریم نکات ایمنی و مهم در ارتباط با استفاده صحیح از موتور برق یا همان ژنراتور را ارائه دهیم.
خرید موتور برق مناسب

  1. ۱٫ باید موتور برق را متناسب با نیاز خریداری کنید.

اگر قصد خرید موتور برق دارید، توجه داشته باشید که ژنراتور یا موتوربرق خریداری شده باید قدرت کافی جهت تأمین برق وسایل الکتریکی مورد استفاده شما را داشته باشد. برای محاسبه مجموع مقدار توان مصرفی وسایل برقی جهت خریداری موتور برق متناسب با مصرف می‌توانید دفترچه راهنمای موتور برق را مطالعه کرده و یا به صفحه “راهنمای خرید موتور برق یا ژنراتور” نگاهی بیاندازید. لازم به ذکر است اگر میزان برق مصرفی دستگاه‌ها بیشتر از قدرت موتور برق باشد، ممکن است یا به دستگاه‌ها یا به موتور برق آسیب برسد.
 
به‌طور مثال اگر موتور برق را برای برق‌رسانی به منزل هنگام قطعی برق احتیاج دارید، معمولاً ژنراتوری (موتور برق) با ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ وات قدرت (۳ الی ۵ کاوا) کافی است. ولی در صورتیکه وسایل منزل زیاد هستند، شاید ژنراتوری با قدرت ۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰ وات (۵ الی ۶٫۵ کاوا) احتیاج باشد.
راهنمای کامل خرید موتور برق یا ژنراتور – لیست قیمت فروش راهنمای کامل خرید موتور برق یا ژنراتور
قرار دادن موتور برق در فضای داخلی یا بسته

  1. ۲٫ هرگز یک موتور برق را در فضای داخلی قرار ندهید.

ژنراتور های قابل حمل گازهای مضری از جمله مونوکسید کربن تولید می‌کنند. وقتی موتور برق در فضای بسته نگهداری و استفاده شوند، باعث بیماری و حتی مرگ انسان می‌شود. منظور از فضای بسته اتاق، گاراژ، پارکینگ ساختمان، زیرزمین و… می‌باشد. گاز مونوکسید کربر بی‌رنگ و بی‌بو است، بنابراین اگر حتی بویی احساس نکنید و یا نبینید، باز هم اگر استفاده از موتور برق در فضای بسته و داخلی خطرآفرین است.
اگر هنگام استفاده از ژنراتور احساس ضعف، سرگیجه و یا بی‌حالی کردید، به سرعت از موتور برق دور شده و هوای تازه تنفس کنید.
ژنراتور را حداقل ۶ متر از درب و پنجره‌ها دور نگه دارید، زیرا گازهای مضر ممکن است وارد فضای داخلی خانه شوند.
شما می‌توانید حسگر گاز مونوکسید کربن قابل حمل باتری‌خور تهیه کرده و در منزل نصب کنید. این حسگر مانند حسگر دود و آتش عمل می‌کند. داشتن حسگر مونوکسید کربن وقتی از موتور برق استفاده می‌کنید، ضروری است. البته باید به یاد داشته باشید که این نوع حسگرها را باید با فواصل زمانی مشخص چک کرده و باتری را در صورت نیاز تعویض کنید.
 
قرار دادن موتور برق یا ژنراتور در باران و یا آب

  1. ۳٫ هرگز نباید موتور برق را در هوای بارانی و یا در معرض آب قرار دهید.

ژنراتور ها برق تولید می‌کنند، همانطور که می‌دانید آب و برق می‌توانند ترکیب مرگباری باشند. موتور برق را در فضایی خشک و سرپوشیده نگه دارید تا از خیس شدن ژنراتور جلوگیری شود. توجه کنید که منظور از سرپوشیده سایبان است، به‌صورتی که فضا کاملاً باز، چهار طرف باز و هوا به خوبی در جریان باشد.
 
لازم به ذکر هرگز نباید با دست خیس با موتور برق کار کرده و یا آن را لمس کنید.
آموزش نصب و طرز کار موتور برق یا ژنراتور آموزش طرز کار و استفاده از موتور برق
اتصال مستقیم موتور برق یا ژنراتور به پریز

  1. ۴٫ هرگز نباید یک موتور برق یا ژنراتور را مستقیما به پریز دیواری متصل کنید.

این کار که “backfeeding” نام دارد، بسیار خطرناک بوده و ممکن است به شما و یا وسایلتان آسیب برساند.
 
اگر می‌خواهید برق اضطراری که مستقیماً به منزل شما متصل شده است داشته باشید، باید سوئیچ برق و یک ژنراتور یا موتور برق ثابت نصب کنید.
نگهداری سوخت موتور برق یا ژنراتور

  1. ۵٫ باید سوخت موتور برق را بدرستی نگهداری کنید.

ذخیره‌سازی و انبار کردن سوخت مورد نیاز موتور برق نیز دارای اهمیت است. سوخت را طبق راهنمایی شرکت سازنده موتور برق نگهداری کنید. معمولاً فضایی خشک و خنک و دور از خانه، مواد قابل اشتعال و دیگر سوخت‌ها پیشنهاد می‌شود.
راهنمای خرید موتور برق ، کدام ژنراتور مناسب کار شماست؟ (قسمت دوم)
زمان تقریبی مطالعه این مطلب : ۵ دقیقه
همانطور که در قسمت اول این مطلب گفته شد هنگام خرید یک موتور برق ، عوامل متعددی را باید در نظر داشته باشید. در ادامه به سایر مواردی که یک خبره در هنگام خرید موتور برق مدنظر دارد می پردازیم ، با نیک تیک همراه باشید.
استفاده مداوم و یا اتفاقی
راهنمای خرید موتور برق ، کدام ژنراتور مناسب کار شماست؟ (قسمت دوم)
اکثر ژنراتورها دارای گارانتی با خدمات پس از فروش چند ساله برای مصرف کننده عادی می باشند. در صورت استفاده جهت برق اضطراری و یا گردش های تفریحی، تمامی برندهای خوش نام گزینه های مناسبی برای شما دارند. اما اگر شما پرسنلی دارید که هر روز از موتور برق استفاده می کنند بهتر است به دنبال گزینه هایی با موتورهای با کاربری کارگاهی باشید. نه تنها برای کار شما مناسب تر خواهند بود بلکه گارانتی آنها ممکن است بیش از یک سال باشد، نه نود روز و یا شش ماه. تنها ایراد این ژنراتورها این است که معمولا گران تر هستند.
نوع سوخت موتور برق
ژنراتورهای بنزینی رایج ترین نوع می باشند. سوخت براحتی قابل تامین است به جز در زمان بلایای طبیعی.
راهنمای خرید موتور برق ، کدام ژنراتور مناسب کار شماست؟ (قسمت دوم)
نکته: در صورتی که سوخت را در تانکر و یا ظرف انبار می کنید، از تثبیت کننده برای خنثی نمودن اثرات اتانول استفاده کنید.
البته ژنراتورهای دیزلی مصرف سوخت کمتری دارند. حسن دیگر آنها عدم وجود کاربراتور در آنها می باشد که همیشه در بدترین زمان با جرم مسدود می شود. اگر می خواهید برق کامل یک خانه را تامین کنید، نوع دیزلی بهتر خواهد بود. فقط بخاطر بسپارید که تهیه گازوئیل به آسانی تهیه بنزین نیست.
راهنمای خرید موتور برق ، کدام ژنراتور مناسب کار شماست؟ (قسمت دوم)
گزینه دیگر ژنراتور پروپانی و یا تبدیل ژنراتور بنزینی به پروپانی می باشد. اگر شما به دنبال سوختی هستید که بیشتر دوست دار محیط زیست باشد و پیچیده تر شدن کار برایتان اهمیتی ندارد، راه حل دیگری نیز وجود دارد.
 
ژنراتورهایی که با باطری کار می کنند، مزیت های شارژ شدن با پنل های خورشیدی، کار بدون صدا و عدم تولید آلودگی را دارند. ایراد این ژنراتورها در گران بودن، مدت زمان شارژ شدن طولانی و توان خروجی کم در حدود ۱۸۰۰ وات می باشد. بجز در کمپینگ، فعلا خیلی  پرکاربرد نیستند.
راهنمای خرید موتور برق ، کدام ژنراتور مناسب کار شماست؟ (قسمت دوم)
مخزن سوخت
هرقدر مخزن سوخت بزرگ تر باشد، موتور برق مدت زمان بیشتری در بین دو سوخت گیری کار می کند. این یک امر بدیهی است. اکثر ژنراتورها دارای مخزن سوختی هستند که به آنها اجازه ۷ تا ۹ ساعت کار با ۵۰ درصد توان را می دهد. اگر توان مصرفی شما کمتر باشد مدت زمان بیشتری کار خواهد کرد و اگر بیشتر باشد بالعکس. اگر مجبور به انتخاب اندازه مخزن باشید، احتمالا مخزن بزرگتر بهتر است، فقط بدانید که در صورت پر بودن مخزن، وزن موتور برق بیشتر خواهد بود.
راهنمای خرید موتور برق ، کدام ژنراتور مناسب کار شماست؟ (قسمت دوم)
مخازن پلاستیکی نیز وجود دارد. برتری این مخازن در عدم وجود مشکل خوردگی است. البته جنس مخزن، گزینه بسیار مهمی نمی باشد.
استارت
اگر شما کشیدن هندل فنری موتور برق را دوست دارید، استارت الکتریکی را فراموش کنید. اما اگر می توانید پول بیشتری خرج کنید، موتور برق های با استارت های الکتریکی فوق العاده اند. در زمان خرید ژنراتور سیار، خواهید دید که در اکثر آنها همچون خودرو، برای استارت از باطری سربی استفاده شده است. البته گزینه لیتیوم یون هم در بازار وجود دارد.
راهنمای خرید موتور برق ، کدام ژنراتور مناسب کار شماست؟ (قسمت دوم)
فقط در هنگام استفاده از شارژ بودن باطری مطمئن شوید. اکثر ژنراتورها با اتصال طولانی مدت به شارژر باطری استارت، مشکلی ندارند. در این صورت استارت در کار بعدی عمل خواهد نمود.
آلودگی صوتی
در ژنراتورهای کوچک امکان طراحی بی صدا وجود دارد. بعضی از این ژنراتورها صدایی ضعیف تر از یک مکالمه طبیعی بین دو شخص دارند. اگر شما مکانی را برای پیک نیک انتخاب می کنید که اجازه استفاده از موتور برق را به شما می دهد، همسایگان شما بخاطر اینکه موتور برق شما کم صدا است، قدردان خواهند بود.
راهنمای خرید موتور برق ، کدام ژنراتور مناسب کار شماست؟ (قسمت دوم)
اما وقتی که وارد کلاس ۴۰۰۰ وات و یا بالاتر می شوید، گزینه کم صدایی، زیاد وجود ندارد. فقط در ارتباط با نوع سوخت، ژنراتور دیزلی صدای بیشتری نسبت به ژنراتور بنزینی تولید می کند.
سیستم تزریق سوخت الکترونیکی (EFI)
سیستم تزریق سوخت الکترونیکی (EFI) یک ویژگی عالی برای موتور برق است. چرا که نیاز به کاربراتور را مرتفع نموده و این برای کسانی که علاقه زیادی به سرویس نگهداری کاربراتور ندارند یک مزیت محسوب میشود. البته چیزهای فراوان دیگری نیز وجود دارد که در صورت عدم انجام سرویس، از کار می افتند، اما یک کاربراتور گرفته، دیگر جزو آنها نخواهد بود. همچنین با وجود این سیستم، ژنراتور شما در هوای سرد راحت تر استارت می خورد.
راهنمای خرید موتور برق ، کدام ژنراتور مناسب کار شماست؟ (قسمت دوم)
کیت چرخ
موتور برق ها سنگین وزن اند، اما همه آنها کیت چرخ را ندارند. در هنگام خرید بعضی از این ژنراتورها، کیت چرخ ها را باید جداگانه بخرید. پس در هنگام کشیدن کارت بانکی در صندوق، از این موضوع مطمئن شوید.
راهنمای خرید موتور برق ، کدام ژنراتور مناسب کار شماست؟ (قسمت دوم)
نصب کیت چرخ ها روی ژنراتور کاری بسیار ساده بوده و با ابزارهای معمولی ظرف چند دقیقه قابل انجام است. فقط شاید به کمک دوست نیاز باشد و یا مجبور شوید ژنراتور را به لبه باربند وانت خود بکشید تا محل بستن چرخ ها در دسترس شما قرار گیرد.
میله های حمل بالاکش
اگر شما در حال خرید یک موتور برق برای کار تجاری یا صنعتی هستید، ممکن است گاهی اوقات لازم شود ژنراتور را به سطحی مرتفع تر منتقل کنید. ژنراتوری که دارای میله های حمل بالاکش است، دارای مزیتی بزرگی است که سبب صرفه جویی در زمان شما می شود.
راهنمای خرید موتور برق ، کدام ژنراتور مناسب کار شماست؟ (قسمت دوم)
حال که تکلیف انتخاب ژنراتور مناسب روشن شد، سرویس و نگهداری صحیح آن را فراموش نکنید تا در زمانی که به آن نیاز دارید، آماده به کار باشد.
منبع :
https://motorbaargh.ir/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d8%a8%d8%b1%d9%82/