مقالات و پایان نامه ها

پایان نامه عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی)مفهوم منابع شرکت

دانلود پایان نامه

تعریف و مفهوم منابع شرکت

منابع شرکت – شامل تمامی دارایی­ها­،ظرفیت­ها، فرایندهای سازمانی ،ویژگی بنگاه، اطلاعات ، دانش وغیره است که بنگاه را قادر می­سازد تا استراتژی ­هایی را به کار بگیرند که کارایی و بهره­وری را افزایش دهد . منابع عبارتست از عوامل  تولیدی که یک شرکت به وسیله آن ها کالا و خدمات با ارزش را برای  مشتریانش تولید می نماید. (p98،2013،Leonidou et.al)

2-4-2) انواع منابع

منابع به دو دسته اساسی تقسیم شده­اند: منابع ملموس و منابع ناملموس. منابع ملموس شامل عواملی است که ارزش مالی و فیزیکی دارند و در صورت­های مالی سازمان منظور می­­شوند. منابع ناملموس شامل عواملی هستند که غیر فیزیکی­ یا غیر مالی­اند.( p98، 2000، Fahy)

2-4-2-1) منابع ملموس ـ منابع ملموس به صورت عواملی که می­توانند مشاهده شوند، ماهیتا مالی هستند، خصوصیات فیزیکی دارند، در تملک و کنترل سازمانند و دارای ارزش حسابداری هستند که در صورت­های مالی سازمان ثبت شده­اند، تعریف شده­اند. بر اساس ماهیتشان، این منابع تجسم ملموس دارند (می­توانند مشاهده شوند، لمس شده و توسط استانداردهای حسابداری محاسبه شوند). منابع ملموس شامل موارد زیرند:

2-4-2-1-1)  منابع مالی شرکت

  • پول نقد: شامل پول رایج (در دست یا بانک) بدست آمده از کسب و کار.
  • سرمایه­های مالی: مثل وام­های بانکی و اوراق بهادار و سهام.
  • سرمایه گذاری­های مالی: سرمایه گذاری­هایی مثل وجوه بازار سهام، اوراق بهادار قابل معامله و مشارکت­های سازمانی ( p99، 2000، Fahy)درواقع مربوط به ابعادمالي مي باشد مثل جريان مالي،بهره وري ،كار و قدرت بازسازي و احيا،كه در به دست آوردن ثبات و موفقيت استراتژي هاي بازاريابي مهم و اساسي هستند . (p98،2013،Leonidou et.al)

2-4-2-1-2)  منابع فیزیکی شرکت

  • ساختمان­ها: شامل کارخانه­ها، ادارات، انبارها، فروشگاه­ها همرا با محل آن ها.
  • تجهیزات: هر نوع ابزار، ماشین یا عامل فیزیکی که برای انجام یک وظیفه خاص کسب وکار استفاده می­شود.
  • زمین: املاک و مستغلات همراه با موقعیت آن ها.( p99، 2000، Fahy)

منابع فيزيكي به منابعي گفته مي شوندكه مربوط به تجهيزات مدرن و فن آوري جديد و قابليت دسترسي به ظرفيت عملياتي يا زير ساخت هاي مورد نياز ديگري به منظور تسهيل كارايي و اثربخشي محصول يا خدمات مي باشد. (p98،2013،Leonidou et.al)

2-4-2-1-3)   منابع تجربی شرکت ـ منبعي با يك ماهيت تجربي است كه درواقع دانش و اطلاعات به دست آمده از تجارب عملكردي سازمان است كه به تشخيص و شناسايي و تامين نيازهاي مشتريان و فراهم كردن تمايلات وگرايش هاي بازار كمك مي كند.  (p98،2013،Leonidou et.al)

2-4-2-2)  منابع ناملموس ـ مفهوم ناملموس به این معنی است که چیزی نمی­تواند مشاهده شده یا اندازه گیری شود. با توجه به ماهیتشان، تعریف منابع ناملموس بر خلاف منابع ملموس مشکل تر است. منابع ملموس از لحاظ تاریخی قابل اندازه گیری هستند (ارزش مالی دارند) و به قصد شفافیت حسابداری در صورت­های مالی سازمان منعکس می­شوند. از سوی دیگر، اندازه گیری منابع ناملموس مشکل تر است، در صورت­های مالی سازمان منعکس نمی­شوند و بنابراین نمی­توان بطور مستقیم نقش آن ها را در موفقیت سازمان اندازه گیری کرد. اگرچه، اغلب محققان تایید کرده­اند که منابع ناملموس بیشتر از منابع ملموس در موفقیت سازمان نقش دارند. بنابراین تعریف دقیق منابع ناملموس برای آزمایش دستورالعمل اصلی [1]RBV امری لازم است.(پورجهانی، 1388، ص 36)

بلیر و والمن[2] در سال 2001 منابع ناملموس را به عنوان عوامل غیر فیزیکی تعریف کرده­اند که در تولید کالاها یا خدمات نقش دارند و به سازمان مالک این منابع، منفعت می­رسانند. در این تحقیق منابع ناملموس به عنوان عواملی تعریف شده­اند که به منظور ایجاد ارزش در کوتاه مدت و بلند مدت نگاه داشته شده و غیر فیزیکی هستند. منابع ناملموس را می­توان به دو دسته تقسیم کرد:

1) دارایی­ها

2) مهارت­ها

اگر منبع ناملموس چیزی باشد که سازمان آن را دارد، این منبع یک دارایی است. اگر منبع ناملموس چیزی باشد که سازمان آن را انجام می­دهد، آن منبع یک مهارت یا قابلیت است. منابع ناملموس از قرار زیرند:

2-4-2-2-1) منابع ناملموسی که دارایی هستند عبارتند از:

2-4-2-2-1-1) دارایی­های مالکیت معنوی

دارایی­های مالکیت معنوی، دارایی­های ناملموسی هستند که توسط قانون محافظت شده یا اختراعات و سیستم­هایی سری هستند که از قرار زیرند(پورجهانی، 1388، ص36):

  • کپی رایت: کپی رایت از ایده­های ابتکاری محافظت نمی­کند ولی از تبدیل آن ها به حالت فیزیکی بطور قانونی محافظت می­کند. کارهای ادبی، موسیقی، تجسمی، فیلم، نرم افزارها و … توسط قانون کپی رایت محافظت می­شوند.
  • حق ثبت اختراع[3]: این حق و امتیاز از طرف دولت به کسی داده می­شود که محصولات و فرایندهای جدید، مفید و خلاقانه­ای را ارایه کرده باشد.
  • فن­آوری اختصاصی یا سری: هر گونه اطلاعات، تولید و نرم افزارهای اختصاصی یا سری تولید شده توسط شرکت برای انجام عملیاتش را در بر می­گیرد.
  • برند : شامل تولیدات، خدمات و برند ثبت شده و قانونی شرکت می­باشد.

2-4-2-2-1-2)  دارایی­های سازمانی

دامنه وسیعی از دارایی­ها را در بر می­گیرد. بدون دارایی­های سازمانی قوی، سازمان فرصت­های کسب درآمد در بازار را از دست می­دهد، بهره­­وری­اش کاهش می­یابد و محصولات و خدمات بی­کیفیتی ارایه می­دهد. این دارایی­ها از قرار زیرند (پورجهانی، 1388، ص 37):

  • قراردادها: توافقی بین دو یا چند طرف است که تعهدی قانونی بین آن ها ایجاد می­کند و توسط قانون قابل اجراست مثل توافق توزیع کالاها، توافق فرانشیز[4] و … .
  • فرهنگ: الگوی پیچیده­ای از اعتقادات، انتظارات، ارزش­ها، نگرش­ها و رفتارهای مشترک در سازمان را در بر می­گیرد که الگوهای تصمیم گیری را در سازمان شکل داده و آن را از سازمان­های دیگر متمایز می­سازد.
  • سیاست­های مدیریت منابع انسانی: شامل استخدام، حقوق، آموزش، انگیزش و پاداش­ها است.
  • ساختار سازمانی: شامل ساختار عملیاتی و گزارش دهی شرکت است.
    • دارایی­های شهرت

دارایی های شهرت را می توان در عوامل زیر خلاصه نمود(پورجهانی، 1388، ص 37):

  • شهرت برند[5] شرکت: برند شامل محصولات، خدمات و نمادهای شرکت است که آن را از شرکت­های دیگر در بازار متمایز می­سازد.
  • شهرت شرکت: شامل ادارک عمومی از عواملی چون اعتماد، اعتبار سرمایه گذار، تنوع در محل کار، اعتبار مدیریتی، مسئولیت پذیری اجتماعی و پاسخگویی است.
  • شهرت خدمات به مشتریان: شامل درک عمومی از کیفیت و قابلیت اطمینان خدمات پس از فروش به مشتریان است.
  • شهرت محصولات/ خدمات: شامل درک عمومی از کیفیت، قابلیت اطمینان و نوآوری در محصولات و خدمات شرکت است .

2-4-2-2-2)  منابع ناملموسی که مهارتند عبارتند از:

2-4-2-2-2-1) قابلیت­ها

در بین همه منابع و اجزای سازنده RBV، تعریف دقیق قابلیت­ها مشکل است و به طرق مختلف تعریف و عملیاتی شده است. (p891،2003،Hoopes et.al) قابلیت­ها را می­توان همه عواملی نامید که بر اساس دانش فنی، هم صریح و هم ضمنی، که افراد و تیم­های سازمانی آن را داشته و بکار می­برند، بنا شده است.در برخی موارد این دانش فردی است و در برخی موارد تیمی و در کل سازمان وجود دارد. قابلیت­ها از قرار زیرند ( p65، 2002، Grant):

  • دانش فنی کارکنان: شامل دانش، تفکر خلاق، مهارت­های حل مسئله و تصمیم گیری و تجارب کارکنان است.
  • دانش فنی مدیران: شامل مهارت­های برنامه ریزی، سازمانی، ارتباطی و … مدیران سازمان است .
  • توانایی­های ارتباطی: شامل ارتباطات ایجاد شده با مولفه­هایی خارج از سازمان مثل مشتریان، توزیع کنندگان، متحدان استراتژیک، تامین کنندگان و … است .

امور روزمره سازمان: در بر گیرنده مجموعه­ای از روش­ها، عملیات و وظایف تکراری و روزمره است که برای انجام وظایف و کسب و کار اصلی سازمان مورد نیاز است .

[1] . Resource-Based View

[2] . Blair & Wallman

[3] . Patent

[4] . Franchise

[5] . Brand

دانلود پایان نامه
92