مقالات و پایان نامه ها

مفاهیم گردشگری و طبیعت­گردی:نقش منابع طبیعی

دانلود پایان نامه

نقش منابع طبیعی در جذب گردشگران

مفاهیم گردشگری و طبیعت­گردی

صنعت گردشگری به نوبه خود دارای واژگان و اصطلاحات مربوط به خود می­باشد که معمولاً به طور واضح برای استفاده کنندگان مشخص نبوده و گاهی به جای‌یکدیگر به کار می روند. در زیر به چند تعریف رایج در این بخش اشاره می گردد.

 

2-2-1-­ گردشگر

معادل واژه انگليسي توريست مي­باشد و منظور از آن هر فردي است كه فعاليت گردشگري انجام مي­دهد (کاظمی، 14:1390). در لغتنامه­ها، گردشگر را فردي معرفي مي­كنند كه اقدام به مسافرت به شكل تور مي­نمايد مسافرتي كه معمولاً براي فعاليت­هاي حرفه­اي، تفريحي، تحصيل انجام مي­شود و نقطه آغاز و پايان آن يكي و معمولاً خانه فرد است (ضيائي،3:1389).

 

2-2-2-­ مفهوم واژه توریسم

گردشگری معادل فارسی و کاملاً دقیق واژه Tourism در زبان­های انگلیسی، فرانسه و آلمانی است که به صورت مصطلح در زبان فارسی به صورت جهانگردی ترجمه شده است. ریشه این واژه از اصطلاح Tornus یونانی و لاتین گرفته شده که یکی از معانی آن گردش کردن و یا گشتن است و با پسوند Ism یا گری به صورت اسم مصدر Tourismیا گردشگری در آمده است.

 

2-2-3-­تفريح در جنگل[1]

جنگل­ها مكان­هاي عمده­اي براي تفريح گردشگران پويا و فعال مي­باشند مخصوصاً براي چادر زنان و بوته و شاخ و برگ پيماها.

تفريح در جنگل مي­تواند آهسته و كوتاه قدم بر داشتن و مسير طولاني راه پيمودن (كوچ نشيني) باشد ويا مي­توان ماهيگيري و قايق­راني در جايي كه آب وجود دارد را شامل شودو همچنين جنگل­ها مكان­هايي براي گردشگري طبيعت، گردشگري ماجراجويانه و طبيعت گردي هستند. در جايي كه جنگل­ها از اهميت ويژه­اي برخوردار هستند ممكن است از آن­ها به عنوان پارك ملي حفاظت شود.

 

 

2-2-4-­ گردشگري طبيعت­گرا[2]

اين لغت اغلب مترادف لغت اكوتوريسم به كار مي­رود. كه افزايش آگاهي در مورد محيط و قابليت دسترسي به نواحي دور دست باعث رشد سريع اين نوع گردشگري شده است كه عموماً سفر و بازديد از طبيعت همراه با تلاش براي محفاظت از آن را شامل مي­گردد. كه بازديد از جنگل­هاي انبوه مناطق استوايي، بازديد از زيستگاه­هاي پستانداران و …از اين جمله مي­باشند.

 

2-2-5-­ نوآوري[3]

در رابطه با گردشگري چهار نوع نوآوري را مي­توان شناسايي كرد.

 

2-2-5-1-­ نوآوري­هاي محصول

كالاهايي كه هر يك كاملاً جديد و يا در زمينه­هاي جديد هستند منتج مي­شود.

 

2-2-5-2-­ نوآوري­هاي فرآيند

كه توسعه و بهره­برداري از تكنولوژي يا نظريه­هاي فني جديد در فرآيند­هاي جديد تجاري را در بر         مي­گيرد.

 

2-2-5-3-­ نوآوري­هاي مديريت

كه چهارچوب­ها را بر اساس عملكرد سازمان يافته قبلي اصلاح و بهبود مي­بخشد.

 

2-2-5-4-­ نوآوري­هاي قانوني

كه رابطه خارجي و ظاهري بين مصرف كننده و ديگر اعضاي زنجيره­اي را بالا مي­برد.

 

2-2-6-­ سفراختياري[4]

كه تمامي انواع گردشگري غير اجباري را شامل مي­شود كه معمولاً پس از انجام سفرهاي اجباري كه مربوط به مسئوليت­هاي اجتماعي و سازماني مانندكار يا خانواده است، صورت مي­گيرد. اين نوع سفرها به علت اينكه زمان فراغت را شامل مي­شوند دلپذير و لذت بخش هستند. اين نوع سفر از طريق مطالعات بودجه بندي زماني يا درك ميزان آزادي در انتخاب مي­توانند اندازه گيري شوند.

 

2-2-7-­ گردشگری پایدار[5]

بر گرفته از مفهوم توسعه پایدار که در سال 1987 در گزارش کمیسیون توسعه و محیط زیست سازمان ملل تعریف شده این واژه برای تمامی گونه­های گردشگری که در دراز مدت با محیط­های زیست محیطی اجتماعی و فرهنگی سازگار جهانی گردشگری، گردشگری پایدار را به عنوان مدلی از توسعه اقتصادی تعریف کرده است که طراحی می­شود تا: کیفیت زندگی مردم جامعه میزبان را بهبود بخشد، تجربه­ی نابی برای بازدید کننده به همراه داشته باشد. کیفیت محیط زیست را حفظ نماید و اجرای آن هم بستگی به جوامع میزبان و هم بازدید کنندگان دارد.

 

2-2-8-­ گردشگری ورزشی[6]

سفرها و بازدیدهایی که به انگیزه شرکت در یک مسابقه ورزشی و یا تماشای آن صورت می­گیرد.

 

2-2-9-­ شاخص عملکرد گردشگری[7]

سنجش خام اهمیت گردشگری در یک منطقه که با بررسی نسبت تعداد تخت موجود و جمعیت ساکن سنجیده می­شود.

 

 

[1]– Forest recreation

 

[2]– Nature tourism

[3]– Innovation

[4]– Discretionary travel

[5]– Sustainable tourism

[6]– Sports tourism

[7]– Tourist function index

دانلود پایان نامه
92