عوامل موفقیت زا در بازار الکترونیکی

 

عوامل موفقیت زا در بازار الکترونیکی

بدیهی است که تجارت الکترونیکی برخی از صنایع را بیشتر از صنایع دیگر تحت تأثیر قرار می دهد.در سال 1996 شاو[1] عوامل موفقیت بازار الکترونیکی را در چهار گروه زیر طبقه بندی می کند که عبارت اند از:(Huff,2000,pp450-461).

 

1)ویژگی محصول

با توجه  به سهولت مبادله محصولات دیجیتالی با روش های الکترونیکی،اینگونه محصولات مناسب بازارهای داد و ستد الکترونیکی بوده و سبب کاهش هزینه های توزیع و صرفه جویی در زمان می گردند.قیمت یک محصول نیز می تواند از جمله عوامل مهم تعیین کننده موفقیت آن باشد.با بالا بودن قیمت محصول،معاملات میان خریداران و فروشندگانی که از نظر جغرافیایی دور از یکدیگر بوده  و هیچ گونه آشنایی نیز با هم ندارند،دارای ریسک بالاتری است.بنابراین معمول ترین اقلامی که از طریق بازارهای داد و ستد به فروش می رسند،کالاهای ارزان قیمتی مانند سی دی و کتاب هستند و همچنین اقلامی مانند رایانه،محصولات الکترونیکی،کالاهای مصرفی و حتی اتومبیل که دارای استانداردهای مشخصی بوده و شناخت کاملی از آنها برای مصرف کننده وجود دارد را می توان  به صورت الکترونیکی به فروش رساند.

 

 

2)ویژگی صنعت

بازارهای دادو ستد الکترونیکی زمانی سودمند هستند که بتوانند به طور مستقیم خریدار و فروشنده را به یکدیگر متصل نماید.با این حال برخی از صنایع نیازمند واسطه ها و کارگزاران معاملاتی بوده و لذا نسبت به صنایع دیگری که نیازمند این گونه کارگزاری نیستند.به میزان کم تری تحت تأثیر بازارهای داد و ستد الکترونیکی قرار می گیرند.کارگزاران بورس سهام،نمایندگی بیمه و آژانس های هواپیمایی خدماتی را ارائه می کنند که هنوز هم علیرغم ورود بازارهای الکترونیکی مورد نیاز است اما با گذشت زمان و به کارگیری نرم افزارهای مرتبط،نیاز به وجود چنین کارگزارانی کاهش یافته است.

 

3)ویژگی فروشنده

بازارهای داد و ستد کاهش هزینه جست و جو را داشته و مصرف کنندگان می توانند فروشندگانی را بیابند که محصولات خود را با قیمت های ارزان تری عرضه می کنند.این عمل در بلند مدت حاشیه سود و فروشندگانی که در بازارهای داد و ستد الکترونیکی رقابت می کنند را کاهش می دهد،اما در عوض تعداد معاملات به شدت افزایش می یابد.در صورت عدم تمایل فروشندگان به فعالیت در محیط الکترونیکی،تأثیر بازارهای داد و ستد الکترونیکی کاهش خواهد یافت.با این حال در صنایع رقابتی،فروشندگان ممکن است برای ورود به بازار حق انتخاب نداشته باشند.

 

4)ویژگی مصرف کننده

مصرف کنندگان را می توان به دو گروه صبور و یا تحلیل گر و عجول طبقه بندی کرد.صنایعی که بخش قابل ملاحظه ای از محصولات آنها توسط خریداران عجول خریداری می شود،کم تر تحت تأثیر بازارهای داد و ستد الکترونیکی قرار می گیرند.با توجه به این که بازار های داد و ستد الکترونیکی متوسط مستلزم اندکی تلاش از طرف مصرف کنندگان است،لذا برای آن دسته از مصرف کنندگانی سودمند خواهند بود که قبل از خرید به مقایسه و تجزیه و تحلیل می پردازند.به این ترتیب خریداران تحلیل گر قبل از خرید،می توانند جهت ارزیابی محصولات از اطلاعات موجود در اینترنت استفاده کنند.از طرف دیگر استفاده از تجارت سیار در امور بانکی مخصوص خریداران عجول می باشد.

 

[1]-Shaw