کاربردی ترین راهنما واسه بررسی و تحلیل کلید واژه

بررسی کلمات کلیدی اساسی ترین کلید روش هدف دار محتوای شما در روند SEO رو تشکیل میده که به شما در ایجاد و بهینه سازی محتوا واسه رسیدن به رتبه بندی خوب در موتورهای جستجو کمک می کنه.

در این مقاله شما با جنبه های لازم بررسی و موشکافی کلمات کلیدی و راهنماییای کاربردی واسه طراحی موفقیت بازاریابی کلید واژه ها آشنا میشین، با ویرلن همراه باشین:

موشکافی

بررسی کلید واژه و بازاریابی کلید واژه

یه کلید واژه، از نظر سئوکار همون عبارت جستجو شده در موتورهای جستجو است. به خاطر این ارزشمنده چون اهداف کاربر رو به زبون خود کاربر نشون میده . کلید واژه تصویر دقیقی از هدف یه کاربر رو ارائه میده. چون اگه یه کاربر عبارت «مقایسه حساب جاری» رو در موتور جستجو وارد کنه، اون به روشنی به اینجور مقایسه های علاقه منده.

رابطه بین کلمات کلیدی و هدف نهفته کاربر در اون کلمات، دلیل تاثیر بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) و بازاریابی موتورهای جستجوئه. اگه محتوایی بدون هماهنگ سازی با یه کلید واژه بسازین، اون محتوا شانس کمتری در رتبه بندی داره ، که می تونه منتهی به نتیجه های منفی واسه درآمد و کار و کاسبی شما شه.

بررسی کلید واژه، روند شناسایی کلمات کلیدی مناسب واسه یه هدف یا کمپین رو توصیف می کنه. هدف اینه که کلمات کلیدی یا اصطلاحات جستجویی رو پیدا کنین که گروه هدف تون رو به سمت پیشنهادات یا صفحه اصلی (landing page) شما ببره.

از اول ورود گوگل به عنوان یه موتور جستجوی پیشرو، بازاریابی کلید واژه، به عنوان یکی از اصلول پایه بازاریابی آنلاین تبدیل شد. ایده اصلی بازاریابی کلمات کلیدی اینه که گذاشتن مخاطبان در گروه های هدف، براساس کلمات کلیدی ای مشخص می شن که اون افراد در جستجوهای خود مورد استفاده قرار میدن. زور حیاتی در بازاریابی کلید واژه اینه که گوگل و هم اینکه بقیه ارائه دهندگان، پایگاه های داده آماده ای رو بسازن که شامل اطلاعاتی درباره کلمات کلیدی استفاده شده باشن.

آموزش استفاده حرفه ای از کلمات کلیدی واسه سئو سایت

هدف یه کاربر از یه جستجو ، چیه؟

اول و آخر بررسی کلمات کلیدی، رسیدن به هدف کاربره. هدف کاربر رسیدن به اطلاعاته و این دلیل استفاده هممون از موتور جستجوی گوگله.  تعداد زیاد کوئریای جستجویی که با گوگل در رابطه هستن (بیشتر از ۳٫۵ میلیارد جستجوی روزانه در گوگل)، منتهی به ظهور تعداد بسیار زیادی کوئری (پرس و جو) جور واجور جستجو می شه. البته همه موارد به بازاریابی کلید واژه مربوط نمی شن، اما همه اونا به وسیله گوگل جمع آوری و ذخیره می شن و واسه مشتریان تبلیغات در گوگل AdWords در Keyword Planner در دسترس قرار می گیرن.

قبل اینکه روند تحقیق(بررسی) کلید واژه خود رو شروع کنین، اول باید هدف کاربر رو مشخص کنین تا بتونین کلید واژه ای که مناسب محتوا یا کمپین شما هستش، رو پیدا کنین. واسه کسب کلمات کلیدی، دسته بندیایی ایجاد شدن. اینا سه ناحیه مرکزی رو پوشش میدن: ناوبری (Navigation )، تراکنش و اطلاعات.

    1. ناوبری، شرایطی رو توصیف می کنه که در اون کاربر دقیقاً می دونه به دنبال چه چیزیه و می دونه چی رو سرچ کنه، اما URL دقیقی رو نمی شناسه. مثلا، کاربر به دنبال کفشای ورزشی سفید از Nikeه، اما URL خاصی رو نمی شناسه ، پس در نوار جستجو “کفشای سفید Nike” رو وارد می کنه. گوگل خیلی راحت اونا رو با URL مناسب آشنا می کنه و کاربر می تونه از راه نتیجه جستجو به مقصد خود انتقال یابد.
    2. ورزش

    1. کلمات کلیدی مورد استفاده در تراکنش، نشون دهنده قصد خرید، ثبت نام یا رزروه. این کلمات کلیدی با نام “کلید واژه پول” یا به طور فنی تر “کلمات کلیدی هدف بازرگانی” هم نامیده می شن. مثلا “خرید کفش ورزشی” یا “قیمت مک بوک پرو”. این کلمات کلیدی هدف بازرگانی طبیعتاً در روند بازاریابی موثر هستن، چون کاربر ً نشون میده قصد خرید داره. در کمپینای تبلیغاتی و call-to-actions ، فرد تلاش می کنه با به کار گیری کلمات مشخصی (سیگنال) مانند: ارسال رایگان، تخفیف، فروش، خرید و چیزای دیگه ای به جز اینا، قصد خریدش رو تقویت(نمایان) کنه. علاوه بر این، اجناس یا مارکا هم می تونن به کلید واژه اضافه شن تا انگیزه خرید رو بیشتر کنه. به طور طبیعی، رقابت واسه کلمات کلیدی پولی شدیدتره.

      قیمت

    2. هم اینکه کلمات کلیدی ای وجود دارن که فقطً واسه پیدا کردن اطلاعات استفاده می شن. مطمئنا، این کلمات کلیدی از جمله عادی ترین کلید واژه ها هستن، چون جستجوی اطلاعات و جواب به سوالات حل نشده عادی ترین دلیل به کار گیری موتورهای جستجوئه. کاربران به دنبال گسترش علم خود و یا پیدا کردن راه حلی واسه یه مشکل خاص هستن. وجود یه عبارت (اگه منحصر به فرد نباشه) رو میشه خیلی راحت در گوگل جستجو کرد. یافته های جستجو نشون میدن که هدف اکثریت کاربران بازرگانی یا اطلاعاتیه.
    3. راه حل

نقش حجم جستجو

پس از قصد (هدف) کاربر، حجم جستجوی یه کلید واژه یه عامل مهم و البته بخش لازم تحقیق (بررسی) کلمات کلیدی شما هستش.

حجم جستجو مشخص می کنه که چقدر(چند وقت یه بار) یه کلید واژه تو یه بازه وقتی مشخص جستجو شده. با به کار گیری این مقدار، شما می تونین اندازه ربط داشتن یه کلید واژه رو در بازار کلی آزمایش کنین. با این حال، حجم جستجوی بالا همیشه معنیش این نیس که این کلید واژه بهترین راه واسه رسیدن به هدف بازاریابی شما هستش. چون هر جا که حجم جستجو بالایی باشه، شاید نشون دهنده سطح بالایی از رقابت همه.

خیلی از کارشناسان واسه سئو سایت همیشه بر کلید واژه تمرکز می کنن. علاوه بر این، حجم جستجوی بالا نشون میده که یه عبارت، عمومی تره. پس هدف کاربر می تونه بسیار مبهم باشه، مثلا جستجوی عبارت “پروازهای ارزون”. با اینکه این عبارت در آمریکا ماهانه بیشتر از ۴ میلیون بار جستجو می شه، اما مشخص نیس که کدوم پروازها مطلوب به حساب میان.

مثل همیشه ، موضوع متعادل کردن رابطه (ربط داشتن) و رسیدن به حجم جستجوئه. دست کم تا حدودی رسیدن به رابطه خوب عاقلانه تر از کسب حجم جستجوئه. این باعث افزایش رضایت کاربر و در نتیجه تاثیر و پایداری اقدامات بازاریابی آنلاین می شه.

کلمات کلیدی بلند یا کوتاه؟

در بررسی کلمات کلیدی، اندازه کلمات کلیدی هم ، که به وسیله تعداد واژگان مورد استفاده اندازه گیری می شه، خیلی مهمه. با افزایش “هوش” موتورهای جستجو، که الان ورودیای طولانی تر و دستورات صوتی رو هم می شناسه، استفاده و اهمیت کلمات کلیدی یا عبارات طولانی هم ، به اصطلاح کلمات کلیدی دم طولانی، زیاد می شه.

کلمات کلیدی طولانی ” long tail” مدلیه که به وسیله کریس اندرسون معرفی شده و تمای niche و اجناس رو به تصویر میکشه. اینترنت در حال گسترش بازاره و باعث شده که به کار گیری تمای  nicheموجود در فعالیتای تجاری و برندینگ به درد بخور باشه. کلمات کلیدی طولانی اونایی هستن که مربوط به موضوعاتی هستن که از بازارهای گسترده بالاتر می رن. با این حال، رقابت کمی در این موضوع هست، پس یه سایت می تونه بهینه سازی شده و رتبه خوبی رو هم بدست آورد.

از طرف دیگه، دم کوتاه یا کلمات کلیدی کوتاه، کلید واژه رو میگه که فقط یه کلمه یا یه عبارت عمومی رو شامل می شه. که می تونه یه کلمه یا ترکیبی از کلمات باشه، مثلا “تیم فوتبال انگلستان”. این یعنی شما می تونین حجم جستجوی بالایی رو توقع داشته باشی، اما دقیقا نمی دونین که کاربر به دنبال چه چیزیه. حجم جستجو بالا، شدت رقابت رو هم زیاد می کنه، و کسب رتبه بندی خوب واسه کلمات کلیدی کوتاه رو سخت می کنه.

این را هم حتما بخوانید :   خواص درمانی کلم بوک چوی (کلم چینی)

با این حال، وقتی که کاربر یه کلمات کلیدی طولانی رو وارد(جستجو) می کنه، شما اطلاعات بیشتری به دست میارین. با اینکه رسیدن به بازدید(reach) بدلیل اینکه حجم بالا نیس، محدود میشه، اما کاربر می تونه مستقیما مورد خطاب قرار گیرد. اینطوری، بهتره بیشتر از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنیم تا کلمات کلیدی کوتاه. این به معنی تلاش بیشتر واسه ایجاد و بهینه سازی محتوا هستش، چون هرچه کلمات بیشتری در جستجو استفاده شه، از دید زبانی و گرامری آزادی کمتر میشه. با این حال، بازاریابان آنلاین باید به طور زیادی انعطاف پذیر شن. در همین حال، ۶۰ درصد از تموم پرس و جوهای جستجو دست کم ۳ کلمه رو شامل می شن، کمتر از ۳ درصد فقط از یه کلمه استفاده می کنن.

روش هدف دار بازاریابی کلید واژه

قبل از انتخاب یه کلید واژه خاص، شما باید یه روش هدف دار تعریف کنین. نقطه شروع روش هدف دار باید هدف شما باشه. یه وبلاگ کلا در مورد رسیدن به بازدید(reach) است، در حالی که هدف یه فروشگاه آنلاین حاشیه های فروش یا سوده.

در قدم بعدی، شما باید گروه هدف یا به عبارت بهتر بخشای گروه هدف رو توصیف کنین. این کار با کمک افراد و با توصیف گروه های کاربری جور واجور بهتر انجام می شه. این روش ها به انتخاب کلید واژه هم کمک می کنن. خصوصیات جمعیت شناختی مانند تحصیلات، سن، جنسیت و زبون مادری باید در انتخاب نقش داشته باشن. با این حال، متن کلید واژه انتخابی هم میتونه تعیین کننده باشه. پرس و جوی جستجو بیرون از خونه انجام می شه، و یا در خونه؟ همه اینا بر چگونگی فرمول بندی کلمات کلیدی اثر می ذارن. بحث زمان، مانند زمان تعطیلات، هم خیلی مهمه.

چه ابزارهایی به تعیین کلمات کلیدی کمک می کنن؟

وقتی که روش هدف دار تعریف شد ، فقط انتخاب یک یا چند کلید واژه باقی مونده. واسه این، شما به دسترسی به یه پایگاه داده کلید واژه نیاز دارین. گسترده ترین منبع واسه موشکافی کلمات کلیدی، پایگاه داده کلید واژه گوگل است که می تونه به روشای جور واجور در دسترس باشه.

اگه فقط می خواین بدونین که واسه یه موضوع خاص چه کلمات کلیدی ای وجود دارن، می تونین یه عبارت عمومی رو در نوار جستجوی گوگل تایپ کنین. Google Suggest یه کارکرد کامل خودکاره که نشون میده که کدوم پرس و جوهایی واسه یه عبارت وجود دارن. علاوه بر این، بخش پایینیِ صفحه یافته های جستجو نشون میده که چه زیرو رو کردن و گشتنای مرتبطی از فهرستِ به اصطلاح “معناشناسی مخفی” واسه یه موضوع خاص هست. واسه کسب اطلاعات در مورد کلمات کلیدی، می تونین از Google Trends هم استفاده کنین. با کمک Trends ، شما می تونین کلمات کلیدی جور واجور رو مقایسه کنین و ببینین کدوم یکی از اونا بیشتر ربط داره چراکه بیشتر اونا معمولاً زیاد استفاده میشن. علاوه بر این، با کمک Google Trends، شما می تونین محتوای خود رو بهتر برنامه ریزی کنین، چون بعضی از کلمات کلیدی در بعضی زمانای خاص از روز یا فصول بهتر عمل میکنن.

برنامه ریزی

بهترین دید در مورد کلمات کلیدی به وسیله Keyword Planner ارائه شده. واسه به کار گیری این، شما نیاز به یه حساب Adwords دارین و باید تبلیغات گوگل Adwords رو فعال کنین و کمی از بودجه های خود رو استفاده کنین. در Keyword Planner ، پس از ورود به کلید واژه به اصطلاح هسته ای ، به شما پیشنهاداتی در مورد کلمات کلیدی واسه استفاده بالقوه در کمپینای Adwords ارائه می شه. واسه هر کلید واژه، Keyword Planner حجم جستجو، رقابت واسه کلید واژه و هزینه تبلیغات کلیکی CPC احتمالی واسه حساب Adwords رو جفت و جور می کنه.

هسته ای

انتخاب کلمات کلیدی با به کار گیری Keyword Planner

تعداد کلمات کلیدی و اندازه اطلاعات در مورد اون کلمات بسیار گسترده س. پس، شما باید پیشنهادات کلمات کلیدی رو بشکل یه جدول اکسل دانلود کنین و اونا رو از اونجا فیلتر کنین.

من از یه فرمول کوچیک استفاده می کنم که به من کمک می کنه که حجم جستجو و رقابت رو تو یه زمان خاص مشخص کنم. “سهم بازار آزاد” بیان میکنه که کدوم نوع سهم تو یه جستجوی کلید واژه یا کدوم بازار، رقابت رو پوشش نمی ده. با فرمول:

Free market share = (1 – competitive factor) x search volume

شما می تونین یه ویژگی دیگه  رو واسه کلمات کلیدی محاسبه کنین و از اون واسه مرتب سازی بیشتر از راه انتخاب کلمات کلیدی استفاده کنین.

کلمات کلیدی با “سهم بازار آزاد” بالا، یا حجم جستجو بالایی دارن و یا کم رقابت هستن . شمام اینکه می تونین از فیلتر “تعداد” واسه انتخاب کلمات کلیدی اضافی در جدول استفاده کنین که رقابت از یه مقدار مشخص عبور نکنه.

نقش رقابت در بررسی و تحلیل کلمات کلیدی

وقتی که شما کلمات کلیدی خود رو انتخاب کردین و مطالب مشابه رو در صفحات ورود(landing) ایجاد کردین، قدم بعدی نظارت منظم بر کلمات کلیدی با در نظر گرفتن رقابته. این بدون معنیه که شما باید بدونین که رقبا از چه کلیدواژهایی استفاده می کنن و اندازه موفقیت اونا چقدره.

در حالی که یه وسیله، یه نمای کلی جفت و جور می کنه، موشکافی(بررسی) کلید واژه، واسه آزمایش آیندهِ رقابت واسه یه کلید واژه، مهم و لازمه. وقتی که کلید واژه خود رو انتخاب کردین، باید جستجویی در گوگل ، واسه شناسایی رقبا انجام بدین. مطمئن شید که به گوگل ورود نکرده باشین (sign in) و حتماً در هر دو پلتفرم، دسکتاپ و موبایل جستجو رو امتحان کنین. نتیجه جستجوی موبایل باید در اولویت موشکافی باشه.

موبایل

در یافته های جستجو، به سرعت می تونین فهمیده باشین که رتبه بندی رقبا واسه یه کلید واژه خاص چطوره.با مرور URL ها، عناوین و متا توضیحات، به سرعت میشه فهمید که رقبا دائم واسه یه کلید واژه بهینه سازی انجام میدن و یا اینکه یه کلید واژه در رابطه  مورد تمرکزشانه. در این صورت فرصتی واسه تغییر محتوای جدید با کلید واژه انتخاب شده، هست. در آخر، شما باید دست کم به صفحه ای که رتبه ۱ رو در یافته های جستجو داره، نگاهی بندازین. اگه این سایت در واقع هدف کاربر رو برآورده می کنه، بهتره بیشتر فکر کنین و راهی پیدا کنین. اگه این مورد نیس یا فقط تا حدودی درسته، پس شما شانسی واسه کارکرد بهتر از اون حریف رو دارین و می تونین رتبه بندی رو واسه این کلید واژه از اون خود کنین.

نظارت بر کلید واژه

موشکافی اینکه رتبه بندی کلمات کلیدی تون در سراسر یافته های جستجوی گوگل چطوراست ، یه روش عالی واسه اندازه گیری اندازه پیشرفت بهینه سازی شماس. Ryte Search Success واسه این کار مناسبه. در گزارشایی گسترده، شما خیلی راحت می تونین ببینین که چه تعداد کلمات کلیدی در چه صفحه هایی از یافته های جستجو رنک می شن و این روند رو در طول زمان بررسی و تحلیل کنین تا ببینین که در راه درست هستین یا خیر.

نتیجه گیری – آینده تحلیل کلمات کلیدی

بررسی و موشکافی کلمات کلیدی به شما کمک می کنه تا محتوایی موثر بسازین که شانسی واسه رتبه بندی خوب در گوگل داشته باشه. هدف شما نباید “تولید مشابه” باشه، بلکه باید محتوایی جدید و بسیار جذاب که قصد کاربر رو واسه کلید واژه، بهتر برآورده می کنه، بسازین.

بررسی و تحلیل کلمات کلیدی همونطور که فرصتایی جدید بوجود میان دائم در حال پیشرفت هستن، چون. مثلا، اولویت فعلی تعیین شده واسه جستجوی موبایل و پیشرفت رو به رشد زیرو رو کردن و گشتنای صوتی، تحولاتی هستن که نیاز به روشای جدید واسه موشکافی و بررسی کلمات کلیدی دارن. با این پیشرفتا، موقعیتای برتر رتبه بندی(رتبه بندی) دوبارهً پخش می شن . با بررسی و تحلیل کلیدی هدف دار، موفقیتای جدیدتون رو جشن میگیرین.