مطالعه جدید درباره دوران پس از یائسگی بانوان در برزیل نشون میده که رژیم غذایی مدیترانه ای واسه استخونا و ماهیچه های بانوان سن بالا مناسبه.

به گزارش آلامتو به نقل از ایسنا، محققان به این نتیجه رسیدن بانوانی که پس از یائسگی رژیم غذایی مدیترانه داشتن، توده استخوانی و توده عضلانی بالاتری نسبت به دیگر افراد دارن.

این رژیم شامل مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات، غلات، سیب زمینی، روغن زیتون، دانه ها، مصرف زیاد ماهی، مصرف کم چربی اشباع شده، لبنیات و مصرف گوشت قرمز می شه.

رژیم غذایی مدیترانه از خطر مریضی قلبی، دیابت، سرطان و بعضی مریضیای طولانی دیگه کم می کنه.

“تایس راسیا سیلوا” (Thais Rasia Silva) محقق ارشد این مطالعه و دانشجوی دکترای دانشگاه” فدرال ریو گرانده جنوبی”(Federal do Rio Grande do Sul) برزیل گفت: اطلاعات کمی در مورد رژیم غذایی مدیترانه و اثرات اون بر ترکیب بدن پس از یائسگی در دسترسه. این اطلاعات مهمه، چون یائسگی دلیل کاهش استروژن می شه و این دلیل کاهش توده استخوانی بانوان می شه و خطر دچار شدن به پوکی استخون و شکستگی استخون رو زیاد می کنه.

ایشون افزد: علاوه بر این، یائسگی و پیری، توده عضلانی رو کم می کنه. کاهش توده عضلانی اسکلتی در افراد سن بالا، عامل اصلی مریضی، کاهش کیفیت زندگی و افزایش اندازه مرگ و میره.

سیلوا و همکارانش مطالعه خود رو روی ۱۰۳ زن سالم جنوب برزیل که میانگین سن اونا ۵۵ بود و به صورت میانگین ۵.۵ سال زودتر از موعد یائسه شده بودن، انجام دادن.

این را هم حتما بخوانید :   خواص زنجبیل برای درمان درد معده

اسکن استخون همه خانومای شرکت کننده در این مطالعه واسه اندازه گیری تراکم معدنی استخون، کل چربی بدن و توده چربی آپاندیلیک، که واسه برآورد توده عضلانی اسکلت استفاده می شه، مورد آزمایش قرار گرفت. این افراد هم اینکه یه پرسشنامه غذایی درباره اون چیزی که در ماه گذشته خوردند تکمیل کردن.

سیلوا گفت: امتیاز بالا در رژیم غذایی مدیترانه(MDS) به این معنیه که رژیم مدیترانه ای، با تراکم مواد معدنی استخون که در ستون فقرات کمری و با توده عضلانی بیشتر اندازه گیری می شه، رابطه داره. ما دریافتیم که رژیم غذایی مدیترانه ای می تونه یه روش هدف دار غیر دارویی به درد بخور واسه جلوگیری از پوکی استخون در دوران پس از یائسگی باشه.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *