هرچند این فکر که می تونید با کمتر خوابیدن، کارای بیشتری رو در روز به انجام برسونین، فکر وسوسه کننده ایه، اما بیشتر مردم اگه یه مدت خواب خود رو محدود کنن، نمی تونن کارکرد بهینه داشت باشن.

براساس پژوهشی که بنیاد ملی خواب آمریکا انجام داده، بیشتر بزرگسالان واسه اینکه احساس استراحت کافی داشته باشن و دچار نشن، دست کم به ۷ ساعت خواب نیاز دارن.

به گزارش آلامتو به نقل از فرادید، از اینکه وقتی رو به خواب اختصاص می بدید، احساس گناه نکنین. عوضش به این فکر کنین که خواب مناسب چقدر می تونه به شما در رسیدن به اهدافتون کمک کنه.

خواب اندازه یادگیری شما رو افزایش می دهد

خیلی از افراد موفق در کار و کاسبی فکر می کنند که یکی از جنبه های مهم موفقیت رشد دائمی و یادگیری چیزای جدیده. از طرف دیگه، کار اصلی دانشجویان و علم آموزان هم یادگیریه.

در سایت خواب سالم هاروارد آمده که از دست دادن خواب باعث کاهش توجه و انگیزه شده و اکتساب اطلاعات جدید رو مشکل می کنه. خواب هم اینکه در اثبات خاطرات جدید نقش داره و شما رو قادر می سازه تا بعداً اطلاعات رو به خاطر بیارین.

پژوهشها نشون داده که خواب شبونه واسه حافظۀ بیانی (دونستن حقایق) و حافظۀ فرآیندی (دونستن چگونگی انجام کارا) اهمیت داره.

خواب خلاقیت رو تقویت می کنه

خلاقیت واسه خیلی از دانشجویان، کارآفرینان و آدمایی که در کار و کاسبی هستن، اهمیتی اساسی داره. ایده های خلاقانه در حالت کم خوابی به سراغ بعضی میاد، اما در کل خستگی و خواب آلودگی از چابکی مغزتون می کاهد و از توانایی اون در پیدا کردن راه حلهای پیچیده و تازه واسه مشکلات می کاهد.

یه تحقیق در دانشگاه هاروارد نشون داده که خواب توانایی فرد رو واسه ایجاد رابطه بین ایده هایی که رابطه دوری از هم دارن، ۳۳ درصد افزایش می دهد.

این را هم حتما بخوانید :   خرده فروشی چیست و چه معایب و مزایایی دارد؟

خواب احتمال خطا رو کاهش می دهد

وقتی که دچار کمبود خواب باشین، سرعت عکس العمل، قابلیتهای تصمیم و حافظه تون همه دچار مشکل می شن. این عوامل در کنار هم باعث می شن که احتمال اشتباه بالا بره.

این در دانشجویان به معنی گرفتن نمره های بدتر در امتحاناته. در محل کار، این حتی به معنی خطاهای بیشتر و خطرات بیشتر هم هست.

مثلا خلبانها رو در نظر بگیرین. ادارۀ فدرال هوانوردی می گوید که خستگی خلبان اندازه توجه، دقت و سرعت عکس العمل اون رو کاهش می دهد و خستگی رو یکی از عوامل اصلی چندین حادثۀ هوایی بزرگ می دونه.

حتی اگه شغل پرریسکی که با جون و سلامت مردم سروکار داره هم نداشته باشین، ارتکاب خطا می تونه ضرر مالی و وقتی زیادی به شما بزنه و سردرد براتون به همراه بیاره.

خواب خطر تصادفات رو کاهش می دهد

ادارۀ ملی امنیت ترافیک بزرگراهی آمریکا تخمین می زند که هرساله ۱۰۰۰۰۰ تصادف و ۴۰۰۰۰ مجروحیت به دلیل رانندگی موقع خواب آلودگی رخ میدن. حتی پس ۱۶ ساعت بیداری هم، در توانایی هاتون مشکل ایجاد می شه و اگه این زمان به ۲۴ ساعت برسه، ً انگار در حالت مستی دارین رانندگی می کنین.

هم اینکه یه تحقیق دیگه نشون داده که کسائی شیفتهای ۲۴ ساعته دارن، دو برابر بیشتر از بقیه در خطر تصادف هستن.

خواب سیستم ایمنی بدنتون رو تقویت می کنه

اینجا خواب به طور غیرمستقیم با اندازه بهره وریتان رابطه پیدا می کنه. خواب از راه افزایش توانایی بدنتون واسه مقاومت در برابر مریضی ها و مقابله با اونا می تونه به بالا رفتن کارایی شما منجر شه.

وقتی که کمبود خواب داشته باشین، سیستم ایمنی بدنتون کارکرد بهینه نداره. این باعث آسیب پذیری بیشتر شما در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا می شه و حداقلش اینه که چند روزی از کار و زندگی می افتید.

دانستنیایی درباره خواب دیدن

آروم سازی ذهن قبل از خواب

خواب فرادید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *