تشریح عناصر هزینه­های کیفیت

دانلود پایان نامه

تشریح عناصر هزینه­های کیفیت

در این بخش به تشریح تفضیلی عناصر هزینه­های کیفیت پرداخته می­شود و انواع هزینه­های کیفیت در موسسات صنعتی و خدماتی مورد بحث قرار می­گیرد.

  1. هزینه­های پیشگیری

هزینه تمامی فعالیت­هایی که مشخصا برای جلوگیری از بروز کیفیت ضعیف در محصولات و خدمات صرف می­شود.

1-1. بازاریابی/ مشتری/ استفاده کننده

هزینه­هایی که برای ارزیابی مداوم تصورات و نیازهای کیفی مشتریان (شامل بازخورهایی که درباره قابلیت اطمینان و عملکرد محصول گرفته می­شود) صرف می­شود و این مشخصه­ها با توجه به محصولات و خدمات شرکت بر رضایت مشتری تاثیر می­گذارند.

1-1-1. تحقیقات بازاریابی

بخشی از هزینه­های تحقیقات بازاریابی که صرف شناسایی و تعیین نیازهای کیفی مشتریان و استفاده کنندگان می­شود. شامل شناسایی و تعیین مشخصه­هایی از محصول یا خدمات که سطح بالایی از رضایتمندی را در مشتری فراهم می­کند.

1-1-2. مشتری/ بررسی تصورات استفاده کننده

هزینه برنامه­هایی که برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان/ استفاده­کنندگان برای نیل به اهدافی که از قبل عنوان شده، شامل شناسایی و تامین تصورات آنها از کیفیت محصول یا خدمات در هنگام استفاده یا تحویل صرف می­شود.

1-1-3. بازنگری اسناد/ قرارداد

هزینه­هایی که صرف بازنگری و ارزیابی قراردادهای مشتری یا سایر اسناد و مدارکی می­شود که بر نیازمندی ها و مشخصات محصول یا خدمات تاثیرگذار است (از جمله استانداردهای کاربردی صنعت، قوانین و مقررات دولتی یا مشخصات داخلی مشتری) برای تعیین قابلیت و توانایی سازمان در برآوردن نیازمندی­های عنوان شده، قبل از پذیرش خواسته­های مشتری.

1-2. توسعه محصول/ خدمات/ طراحی

شامل هزینه­های صرف شده برای ترجمه نیازها و خواسته­های مشتری و استفاده کننده به نیازمندی­ها و استانداردهای قابل اطمینان کیفی و مدیریت توسعه محصول/ خدمات جدید، قبل از اینکه مدارک طراحی مربوطه جهت شروع تولید صادر شود. این هزینه­ها معمولا برنامه­ریزی و بودجه بندی می­شوند و در مورد تغییرات عمده طراحی نیز به کار برده می­شوند.

1-2-1. بازنگری پیشرفت کیفیت طراحی

کل هزینه­هایی که شامل برنامه­ریزی­های نهایی و موقتی بازنگری­های پیشرفت طراحی جهت حداکثر کردن تطابق طراحی محصول یا خدمات با نیازها و خواسته­های مشتری یا استفاده کننده با توجه به عملکرد، پیکره بندی، قابلیت اطمینان، ایمنی، قابلیت ساخت، هزینه واحد محصول و در صورت کاربرد، قابلیت تعمیر داشتن، قابلیت تعویض و جایگزینی و قابلیت نگهداری. این بازنگری­های رسمی قبل از صدور مدارک طراحی جهت ساخت نمونه­های اولیه یا شروع تولید آزمایشی انجام می­گیرد.

1-2-2. فعالیت­های پشتیبان طراحی

کلیه هزینه­هایی که مشخصا برای ایجاد پشتیبانی­های محسوس از کیفیت، در مرحله طراحی و توسعه محصول/ خدمات صرف می­شوند. در صورت کاربرد فعالیت­های پشتیبان طراحی شامل کنترل اسناد و مدارک طراحی، برای اطمینان از انطباق با استانداردهای داخلی، انتخاب و ارزیابی شرایط اجزا و قطعات و یا مواد مورد نیاز که در محصول/ خدمات نهایی استفاده می­شوند، تحلیل ریسک برای استفاده ایمن از محصول/ خدمات نهایی، بررسی قابلیت تولید برای اطمینان از اقتصادی بودن تولید محصول، تحلیل­های نگهداری و تعمیرات، فعالیت­های تضمین قابلیت اطمینان مانند استفاده از روش تجزیه و تحلیل خطا و بررسی اثرات آن، تحلیل استفاده­های نادرست مشتری از محصول به صورت بالقوه و تهیه یک طرح مدیریت کیفیت کلی می­شود.

1-2-3. آزمون واجد شرایط بودن طراحی محصول

کلیه هزینه­های صرف شده برای طرح­ریزی و هدایت آزمون واجد شرایط بودن محصولات جدید و تغییرات عمده در محصولات موجود. شامل هزینه­های بازرسی و آزمون تعدادی از محصولات تولید شده، در شرایط ایده آل و شرایط بسیار بد محیطی. بازرسی و آزمون واجد شرایط بودن، برای تصدیق تامین کلیه نیازها و خواسته های طراحی در محصول نهایی است تا هنگامی که خطایی رخ می­دهد به روشنی مشخص باشد که کدام قسمت از محصول به طراحی مجدد نیاز دارد. آزمون واجد شرایط بودن محصول بر روی نمونه­های اولیه، تولید آزمایشی یا بر روی نمونه­ای از اولین سری­های تولیدی انجام می­شود (بعضی از این منابع، این ردیف را جزو هزینه­های بازرسی و آزمایش محسوب می­نمایند).

1-2-4. طراحی خدمات/ تعیین صلاحیت

هزینه­های صرف شده برای فرآیند تعیین صلاحیت یا محک زدن نحوه ارائه خدمت جدید یا تغییرات اساسی در نحوه ارائه خدمت برای خدمات موجود، شامل هزینه­های برنامه­ریزی و اجرای آزمایشی با استفاده از نمونه سازی، در صورت نیاز یا تامین برای اولین تولید است. شامل هزینه­های اندازه گیری یا بازبینی هر کدام از ابعاد ارائه خدمت در شرایط معمولی و شرایط کاملا نامطلوب برای تعداد مناسبی از محصولات یا در طی دوره زمانی مناسب به منظور تطابق یکنواخت با نیازمندی­ها یا به منظور تعیین اینکه در کجاها نیاز به طراحی مجدد هست (برخی منابع این دسته را یک هزینه ارزیابی در نظر می­گیرند).

 

 

1-2-5. شرایط آزمایشی

هزینه­های صرف شده برای ارزیابی و مشاهدات برنامه­ریزی شده از عملکرد محصول در شرایط آزمایشی، معمولا با همکاری نزدیک مشتریان صادق و با وفا انجام می­شود. البته فروش محصول در بازارهای آزمایشی نیز جزو این دسته است. شرکت در این مرحله از زندگی محصول/ خدمات بایستی اطلاعاتی بسیار بیشتر از پاسخ به سوالات زیر کسب کند. آیا محصول جواب داد؟ یا آیا فروش رفت؟ (بعضی منابع این ردیف را جزو هزینه­های بازرسی و آزمون محسوب می­نمایند).

1-3. هزینه­های پیشگیرانه خرید

هزینه­های صرف شده برای تعیین تطابق با نیازمندی­های تامین­کنندگان قطعات، مواد یا فرآیندها و حداقل کردن تاثیر عدم انطباق­های تامین­کننده بر روی کیفیت محصولات/ خدمات نهایی. شامل فعالیت­هایی که قبل و بعد از سفارش خرید انجام می­شود.

1-3-1. بازنگری تامین­کنندگان

کل هزینه­های بررسی برای ارزیابی و بازنگری قابلیت تامین­کنندگان در تامین خواسته­های کیفی شرکت. معمولا این کار توسط تیمی مجرب از نمایندگان بخش­های ذیربط شرکت انجام می­شود که می­تواند به صورت دوره­ای در یک بازه زمانی طولانی انجام شود.

1-3-2. رتبه­بندی تامین­کنندگان

در صورت کاربرد، هزینه­های مربوط به ایجاد و برقراری یک سیستم، جهت تعیین تداوم قابل پذیرش بودن هر تامین­کننده برای کسب و کار آینده. این سیستم بر اساس عملکرد واقعی هر تامین کننده در قبال نیازمندی های مشخص شده، تحلیل­های دوره­ای و امتیاز­بندی کیفی و کمی که انجام می­شود، بنا نهاده شده است.

1-3-3. بازنگری داده­های فنی سفارش خرید

شامل هزینه­های بازنگری داده­های فنی سفارش خرید (که معمولا توسط همکارانی به جز همکاران بخش خرید انجام می­شود) جهت حصول اطمینان از اینکه این داده­ها، نیازمندی­های کیفی و فنی را به نحو مناسبی در اختیار تامین کننده قرار می­دهند.

1-3-4. طرح­ریزی کیفیت تامین­کننده

مجموع کل هزینه­های برنامه­ریزی برای بازرسی و آزمون محصولات ورودی و منابع و برنامه­ریزی آزمون­های مورد نیاز برای تعیین پذیرش محصولات تامین کننده. شامل تدارک مدارک ضروری و هزینه­هایی که برای تامین تجهیزات جدید بازرسی و آزمون مورد نیاز است.

1-4. هزینه­های پیشگیرانه عمیات­ها (ساخت یا خدمات)

هزینه­های صرف شده برای تضمین قابلیت و آمادگی عملیات­ها برای تامین نیازمندی­ها و استانداردهای کیفیت، طرح ریزی کنترل کیفیت برای تمامی فعالیت­های تولیدی و آموزش کیفیت به همکاران بخش تولید.

1-4-1. صحه­گذاری فرآیند عملیات­ها

هزینه فعالیت­های انجام شده برای تضمین قابلیت روش­های جدید تولید، فرآیندها، تجهیزات، ماشین­آلات و ابزارها، تا از ابتدا و به صورت پایدار در محدوده­های تعریف شده عمل کنند.

1-4-2. طرح­ریزی کیفیت عملیات­ها

کلیه هزینه­های لازم برای ایجاد و توسعه بازرسی و آزمون­های ضروری محصول، رویه­های ممیزی محصول، سیستم مستند­سازی ارزیابی­ها و استانداردهای نیروی انسانی یا استانداردهای صورت ظاهر محصول، جهت تضمین تداوم دستیابی به نتایج قابل قبول کیفی. همچنین کلیه هزینه­های مرتبط به طراحی و توسعه برای استفاده از تکنیک­های جدید کنترلی یا اندازه­گیری به خصوص گیج­ها و تجهیزات را نیز شامل می­شود.

1-4-2-1. طراحی و توسعه تجهیزات کنترل و اندازه­گیری کیفیت

شامل کلیه هزینه­های مشتمل بر مهندسین تجهیزات آزمون، برنامه­ریزان و طراحان، مهندسین گیج­ها[1]، مهندسین تجهیزات بازرسی، برنامه­ریزان و طراحان.

1-4-3. طرح­ریزی کیفیت برای پشتیبانی از عملیات­ها

تمامی هزینه­های طرح­ریزی کنترل کیفیت برای تمامی فعالیت­های مورد نیاز جهت فراهم کردن حمایت و پشتیبانی محسوس از کیفیت برای فرآیند تولید. در صورت کاربرد، فعالیت­های پشتیبانی کننده تولید شامل موارد زیر بوده ولی تنها به این موارد محدود نمی­شوند:

آماده­سازی مشخصات و ساختار یا خرید تجهیزات جدید تولید، تهیه دستورالعمل­های کاربران، برنامه زمانبندی و طرح های کنترلی برای تامین تولید، پشتیبانی از تحلیل­های آزمایشگاهی و پردازش داده­ها و حفظ و نگهداری داده­های دفتری.

1-4-4. آموزش کیفیت به کاربران

شامل هزینه­های صرف شده برای توسعه و ایجاد برنامه­های آموزشی رسمی کاربران با تاکید بر هدف برنامه های پیشگیری از خطا، که تاکید زیادی بر ارزش کیفیت و نقشی که هر کاربر در موفقیت کار ایفا میکند، دارد. این آموزش­ها شامل تدارک برنامه­های آموزشی برای کاربران، در موضوع­هایی از قبیل کنترل کیفیت آماری، کنترل فرآیند، حلقه­های کیفیت، روش­های حل مساله و … می­شود. منظور از این مورد پوشش آموزشی تمامی کسانی است که به تازگی وارد شرکت شده­اند ولی آموزش مهارت­های مورد نیاز برای احراز شرایط و واگذاری مسئولیت در یک شرکت نمی­باشد.

1-5. سرپرستی کیفیت

هزینه­های صرف شده برای اداره و سرپرستی عمومی بخش مدیریت کیفیت.

1-5-1. حقوق اداری

هزینه­های حقوق و مزایا برای تمامی کارکنان بخش کیفیت (به عنوان مثال مدیران، سرپرستان و امور دفتری) که وظایف آنها صد در صد اداری است.

1-5-2. هزینه­های اداری

تمامی سایر هزینه­هایی که برای بخش مدیریت کیفیت صرف شده و در هیچ جای دیگری نیز ثبت نمی­گردد (مانند گرما، روشنایی، تلفن، آب و …).

1-5-3. طرح­ریزی برنامه کیفیت

هزینه­های ایجاد و برقراری نظامنامه کیفیت، جمع­آوری داده­های مورد نیاز، نگهداری سوابق کیفیت، برنامه ریزی استراتژیک و کنترل بودجه.

1-5-4. گزارش عملکرد کیفیت

هزینه­های صرف شده برای جمع آوری داده­های عملکرد کیفیت، گردآوری، تجزیه و تحلیل و انتظار آنها در قالب فرم­های گزارش برای ارتقا بهبود مستمر عملکرد کیفیت. گزارش هزینه­های کیفیت جزو این دسته طبقه بندی می­شوند.

1-5-5. آموزش کیفیت

هزینه­هایی که از ابتدا صرف شده و هزینه تداوم آموزش­های مرتبط با کیفیت برای تمامی بخش­های سازمان که به نوعی بر کیفیت محصول تحویل شده به مشتری موثر هستند. برنامه­های آموزش کیفیت بر ارزش عملکرد کیفیت و نقش هر بخش در کسب موفقیت­های مربوط به خود تاکید می­کند.

1-5-6. بهبود کیفیت

هزینه­های صرف شده برای توسعه و ایجاد برنامه­های گسترده بهبود کیفیت در سطح سازمان که برای ارتقا سطح آگاهی کارکنان از فرصت­های بهبود و فراهم کردن فرصت­های منحصر به فرد مشارکت و همکاری طراحی می­شود.

1-5-7. ممیزی­های سیستم کیفیت

هزینه ممیزی­های انجام شده برای مشاهده و ارزیابی اثربخشی کلی رویه­ها و سیستم مدیریت کیفیت. اغلب اوقات این فرآیند توسط یک تیم مدیریتی از شرکت انجام می­شود. ممیزی محصول یک هزینه ارزیابی محسوب می­شود.

1-6. سایر هزینه­های پیشگیری

شامل کلیه هزینه­های مرتبط به سیستم کیفیت، که تاکنون پوشش داده نشده­اند و مشخصا برای جلوگیری از کیفیت ضعیف محصول یا خدمات صرف می­شوند.

[1] Gage Engineers

دانلود پایان نامه
این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.