یکی از دلایل اینکه بازاریابی جاذبه ای (بازاریابی درونگرا) بسیار موثر واقع می شه اینه که این روش در تموم طول روند خرید، نقش فعالی داره.

اگه تا به الان در مورد بازاریابی جاذبه ای چیزی نمی دونین مطلب بازاریابی درونگرا (بازاریابی جاذبه ای) یا Inbound Marketing چیه؟ رو بخونین.

اصول بازاریابی جاذبه ای، مدلیه که تاکتیک ها و روش های بازاریابی دیجیتال رو تا انتهای مراحل روند خرید واسه شما ترسیم می کنه.

نمای کلی این اصول به شکل زیره:

ما تصور می کنیم که نشون دادن روند خرید در کنار این اصول بازاریابی جاذبه ای می تونه کمک کننده و اثر داشته باشه، پس اون رو به صورت زیر تصویر می کنیم:

اصول بازاریابی جاذبه ای

از اینجا به بعد اجازه بدید نگاه داشته باشیم به هر مرحله از اصول و ببینیم این راه و روش چه فرق هایی با راه و روش سنتی یا برونگرا داره:

اصول بازاریابی جاذبه ای

سرفصل محتوا

    • جذب کردن
    • تبدیل کردن
    • پایانی کردن فروش
    • خوشحال کردن (از این مرحله با عنوان حفظ و نگهداری هم یاد می شه)
  • بازده مرکب، بزرگترین راز بازاریابی جاذبه ای
  • نقش نرم افزار اتوماسیون بازاریابی
  • نتیجه گیری

جذب کردن

اولین مرحله در گرفتن یه مشتری جدید، جذب کردن اونا به طرف خودتون درزمان وقتیه که اونا در حال جستجو در مورد نیازها و رقابت های خودشون هستن.

این مرحله یعنی مرحله باخبر شدن از روند خریده، که درزمان اون خریداران ممکنه در تلاش واسه تعریف کردن یا حل و رفع نیازای خودشون باشن.

فعالیت اصلی در این مرحله شامل جستجو می شه (یادتون نره که ۸۵% خریدهای صنعتی یا شرکتی با جستجو شروع می شه)، اما خریداران از نام محصول یا برند در جستجوهای خود در این مرحله استفاده نمی کنن.

اونا بیشتر یه سوال معمولی رو در موتورهای جستجو تایپ می کنن که بازگو کننده مشکل یا رقابت فعلی اونا هستش.

جذب کردن این دسته از خریداران به سایت خودتون درزمان این مرحله ابتدایی در بهترین حالت از راه محتوای هدف دار و مفیدی ایجاد می شه که سوال های اونا رو جواب داده و پیشنهاد های خوب و کاربردی به اونا ارائه می دهد.

وبلاگ نویسی بهترین رسانه واسه این نوع از محتوا هستش. وبلاگ نویسی رو با یه روش هدف دار مناسب و بهینه سئو ترکیب کنین و هم اینکه تلاش کنین حضوری فعال و موثر در رسانه های اجتماعی داشته باشین و اون وقت تموم موارد و امکاناتی که واسه وارد کردن افراد مناسب به سایت خود نیاز دارین رو در اختیار دارید.

البته می تونین از متخصصین سئو هم استفاده کنین. تیم سئو پارسیان در خدمت شماس.

روش های سنتی در راه و روش برونگرا هم می تونه بازدید کننده های زیادی رو وارد سایت شما بکنه.

مثلاً از راه قبولوندن اونا به کلیک کردن روی بنرهای تبلیغاتی یا لینک های قرار داده شده در داخل متن ایمیل ها؛ اما این روش ها نسبت به قبل از تاثیر بسیار کمتری بهره مند هستن.

این کم شدن تاثیر روش های سنتی به این دلیله که خریداران آموخته ان که هر پیام بازاریابی ناخواسته یا منحرف کننده اونا از فعالیت فعلی خودشون رو فیلتر کنن.

تبدیل کردن

شکل گرفتن یه فروش نیازمند ارتباطه، پس مرحله بعدی تبدیل کردن بازدید کنندگان ناشناس به سرنخ های شناخته شده ایه که در حال به کار گیری محتوای منتشر شده روی سایت شما هستن تا در مراحل بعدی بتونین بطور مستقیم با اونا تماس بگیرین.

همینطور که خریداران درزمان مراحل روند خرید حرکت می کنن، اطلاعات مورد جستجو قرار گرفته بوسیله اونا تغییر می کنه، بازم که اندازه تمایل اونا به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد خودشون هم تغییر می کنه. البته طبیعتا تا وقتی که از این اطلاعات سوء استفاده ای صورت قبول نکنه.

با ارائه اطلاعات غنی تر و بهتر که رفع کننده نیازای سخت تر مشتریان بالقوه س، می تونیم در زمان آمادگی این مشتریان بالقوه انگیزه لازم واسه اشتراک گذاری اطلاعات و جزئیات ایجاد رابطه و همینطور دیگه اطلاعات لازم رو به اونا بدیم.

بعضی از راه های بازاریابی سنتی دیگه کارایی خاصی در وارد کردن بازدید کننده به سایت شما ندارن.

اون دسته از تاکتیک هایی هم بازدید کننده رو وارد سایت شما می کنن، بیشتر خیلی سریع به تبدیل کردن بازدید کننده به مشتری می پردازند.

یعنی به جای اجازه دادن به ایشون واسه تبدیل شدن به مشتری در وقتی که خودش انتخاب می کنه، بدون این دست اون دست کردن مبادرت به معرفی محصول و خدمت کرده و پیشنهاد خرید رو مطرح می کنن.

پایانی کردن فروش

تصمیم های خرید تصمیم هایی زمان بر هستن. رقابت شما این وسط به اصطلاح باقی موندن در سایه درزمان این روند و ارائه ارزش کافی به مخاطبه تا وقتی که نوبت به تصمیم گیری برسه.

به کار گیری ایمیل این وسط یه تاکتیک کلیدیه، اما هدف از به کار گیری ایمیل فروش محصول یا خدمت شما نیس.

حتما بخونین: ایمیل مارکتینگ Email Marketing چیه؟

فرستادن ایمیل های شخصی سازی شده و خودکار، روشی موثر واسه اشتراک گذاری آخرین و در رابطه‎ترین محتوای تولیدی شما با مخاطبین خودتونه.

به کار گیری نرم افزار و سیستم مدیریت رابطه با مشتری شما و هم اینکه اطلاعاتی که درزمان فرایندهای قبلی تبدیل بازدید کننده به مشتری بدست آورده اید، به شما کمک می کنن تا تماس های خود رو به گروه های معنا دار تقسیم کنین.

این را هم حتما بخوانید :   اصول سئو

تقسیم تماسا به گروه های معنا دار به شما این اطمینان رو میدن که ایمیل های ارسالی شما مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته و به عنوان یه موضوع خارج از بحث دیده نشده و بدون این دست اون دست کردن پاک نمی شن.

در بازاریابی سنتی، پایانی کردن فروش رو دوش واحد فروش گذاشته می شه. اما خریدار امروزی تا وقتی که تصمیم قطعی واسه خرید نداشته باشه، با نماینده فروش شما صحبت نمی کنه.

خوشحال کردن (از این مرحله با عنوان حفظ و نگهداری هم یاد می شه)

حفظ و نگهداری مشتریان، اگه مهمتر از کسب مشتریان جدید نباشه، به جربزه می توان گفت که ارزشی برابر با اون داره.

واسه بیشتر کسب و کارا بخش کلی درآمد از منبع مشتریان فعلی و موجود حاصل می شه و گرفتن مشتریان جدید هزینه هایی به مراتب بیشتر از حفظ مشتریان قبلی داره.

حالا خوبیش اینه، فعالیت های بازاریابی جاذبه ای پس از اینکه یه سرنخ تبدیل به یه مشتری می شه، احتیاجی به متوقف شدن ندارن و می تونن کمک کنن تا اون دسته از مشتریان جدید به گروهی از مبلغین واسه اون کار و کاسبی تبدیل شن.

فوت وفن کلیدی و اصلی در بازاریابی جاذبه ای، شخصی سازیه.

پیشنهاد و ارائه محتوای جدید و البته در رابطه به مشتریان موجود و فعلی، شخصی سازی و اختصاص بخش هایی از سایت خودتون به این دسته از مشتریان و یا باخبر نگاه داشتن اونا از تاریخ ها و رویدادهای مهم، همه و همه می تونن به شما کمک کنن تا قدمی بالاتر از مرحله فروش وردارین و خرید مشتری از خودتون رو تکرار کنین، اجناس مکمل با خرید اول رو به ایشون بفروشین یا محصول قبلی رو واسه ایشون ارتقا بدید یا حتی از راه اون مشتری، مشتریان دیگری به شما برگشت داده شن.

اما بیشتر نزدیک به اتفاق فوت وفن های بازاریابی سنتی متمرکز بر جذب مشتریان جدید بوده و نقش بسیار کمی در پشتیبانی از حفظ مشتریان قبلی یا افزایش تعداد اونا دارن.

حتما بخونین: بازاریابی جاذبه ای در مقابل بازاریابی سنتی

بازده مرکب، بزرگترین راز بازاریابی جاذبه ای

یکی از موضوعات و مسائل مربوط به بازاریابی جاذبه ای که دست کم اندازه توجه به اون جلب شده و البته جزء با ارزش ترین خصوصیات بازاریابی جاذبه ای به حساب میاد، بازده مرکب در این راه و روش از بازاریابیه.

در حالیکه یافته های بازاریابی جاذبه ای در اول کوچیک و کم باشه، اما این یافته های درزمان زمان افزایش پیدا می کنه و بر خلاف بیشتر فوت وفن هایی که در بازاریابی سنتی مورد استفاده قرار می گیرد، اشباع نشده یا پس از مدت زمان کمی از قطع بودجه تاثیر خود رو از دست نمی بدن.

محتوایی که امروز روی وبلاگ خود منتشر می کنین، حتی پس از گذشت یکسال از منتشر کردن اون روی سایت شمام ترافیک قابل قبولی رو به سایت هدایت می کنه.

در همین حال شما درزمان این یکسال بازم می تونید حجم بالایی از مطالب رو روی سایت خود منتشر کنین که بازم علاوه بر مطالب قبلی تعداد بازدید کننده خیلی بالایی رو به سایت شما هدایت می کنن.

در تصویر زیر این نکته رو بخوبی می تونید ببینین:

اصول بازاریابی جاذبه ای - بازده مرکب

همین اصل در مورد تولید سرنخ و پرورش سرنخ هم برقراره.

به این معنا که اگه سرنخی براساس اصول اساسی اون تولید شده و بخوبی از اون مواظبت شده باشه، همه اینا در کنار هم می تونن تا وقتی که شما واسه اضافه کردن به تعداد اونا و ارائه ارزش به اونا سرمایه گذاری می کنین، بازده مرکبی رو واسه شما جفت و جور آورد.

نقش نرم افزار اتوماسیون بازاریابی

نرم افزار اتوماسیون بازاریابی حتماً واسه داشتن و اجرای راه و روش جاذبه ای به بازاریابی نیاز نیس. هر چند که می تونه سرعت حرکت شما رو زیاد کنه و دیدگاهی بر اساس داده واسه شما بسازه.

اتوماسیون بازاریابی، شکلی از فن آوریه که می تونه اطلاعات حاصل از تموم کانال های بازاریابی شما رو به سوابق ثبت و ضبط شده مشتری در پایگاه مدیریت خدمات مشتریان شما وصل سازه و امکان داشتن هدفی خریدار محور و چند کاناله رو واسه شما ممکن سازه که از راه اون تحلیل و بهبود دائمی ممکن می شه.

پس در حالیکه به کار گیری اتوماسیون بازاریابی لازم نیس، اما ما باور داریم که اگه می خواهید یافته های حاصل از فعالیت های بازاریابی خود بر اساس راه و روش جاذبه ای رو تو یه بازه وقتی و بودجه مناسب ببینین، به کار گیری اتوماسیون بازاریابی یه ضرورته.

نتیجه گیری

با در نظر گرفتن اینکه بازاریابی جاذبه ای هم جهت با اولویت های خریداران مدرن و امروزیه، بازده مرکب و البته هزینه های کمتر به ازاء هر مشتری جدیدی که بدست می بیاریم، بازاریابی جاذبه ای باید به عنوان پایه و شالوده هر طرح بازاریابی واسه شرکت های کوچیک و متوسط باشه.

البته کانال های بازاریابی سنتی هم می تونن موثر واقع شن و بازم به عنوان بخشی از یه آمیخته بازاریابی کامل پذیرفته شن. اما تکیه کردن بر اونا به عنوان تنها روش های بازاریابی به احتمال زیاد منتهی به ناامیدیمی شه.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *