واسه رسیدن به ارتباطات موثر، لازمه برنامه­ ریزی لازم براساس تحلیل ارتباطات، قبل از اقدامات انجام شه. هم اینکه تاثیر روابط عمومی و فعالیتای ارتباطی، به تحلیل کامل عناصر ارتباطی بستگی داره.

ما واسه شناخت کامل و تحلیل رابطه، نیازمد تحلیل فرستنده، تحلیل پیام، تحلیل کانال ارتباطی، تحلیل گیرنده، تحلیل اثرات، تحلیل پارازیت، و تحلیل شرایط وقوع رابطه هستیم. با مقاله همراه باشین:

۱) تحلیل فرستنده

در تحلیل فرستنده دست کم باید اعتبار فرستنده رو مدّ نظر قرارداد. اعتبار فرستنده به موارد زیر وابسته:

  • الف: قبل از ایجاد رابطه (اعتبار اولیه: ظواهر و سوابق)
  • ب: بین ایجاد رابطه (اعتبار ثانویه: کارکرد)
  • ج: بعد از ایجاد رابطه (اعتبار پایانی: اولیه + ثانوی)

۲) تحلیل پیام

روش عادی تحلیل محتوا با محوریت تحلیل پیام انجام میشه. در تحلیل پیام باید به تحلیل شکلای جور واجور پیام شامل موارد زیر توجه کنیم:

  • فی نفسه (اصلی)
  • برداشتی (فرستنده)
  • ارسالی (فرستنده)
  • دریافتی (گیرنده)
  • ادراکی (گیرنده)

۳) تحلیل کانال (رسانه)

با این پیش فرض مک لوهان که «رسانه همون پیامه»، تأکید بر توانمندیای ذاتی رسانه­ ها داره و اینکه هر کدوم از رسانه­ ها اثرات متفاوتی بر مخاطبان دارن، حتی با پیامای مشترک. چون ارتباطات روبرو، رسانه­ های فردی، رسانه­ های جمعی و روشای نوین ارتباطی در ذات خود، افراد رو به گونه ­های متفاوتی جذب کرده و به گونه­ های متفاوت بر اونا اثر می­گذارن.

۴) تحلیل گیرنده

مخاطبان به دلیل فرقای فردی، به گونه ­های متفاوتی از فرستنده، رسانه، پیام و… اثر می ­پذیرن.

    • جنس (مرد و زن)
    • سواد (بیسواد/ کم سواد/ بزرگسال)
    • مذهب
    • فرهنگ
    • سن (خردسال/ میانسال/ بزرگسال)
    • پایگاه (اجتماعی و اقتصادی) افراد، سهم کلی­ای در شدت و سرعت انتقال پیام دارن.
    • اقتصاد

۵) تحلیل اثرات

هر چند شدت، سرعت، جهت، و قدرت اثرات ارتباطی به توانمندیای فرستنده، نوع، و اندازه پیام، ویژگیا و شرایط گیرنده، وجود پارازیت، و نوع رسانه بر می­ شه، اما بیشتر از هر چیزی تحت اثر شدید شرایط وقتی، مکانی و اجتماعی وقوع ارتباطه.

همه ­ی این شرایط اثرات پیش ­بینی شده (اثرات آنی)، پیش ­بینی نشده (نتیجه های آینده) رو واسه فرستنده، گیرنده و اجتماع به دنبال داره.

۶) تحلیل پارازیت

پارازیتای نرم افزاری (ویژگیای خاص فرستنده و گیرنده و …)، پارازیتای سخت افزاری و پارازیتای ساختاری باید در تحلیل رابطه روش زوم بشه.

۷) تحلیل شرایط وقوع رابطه

تحلیلگر رابطه باید به شرایط وقوع رابطه و طور خاص به شرایط وقتی و مکانی وقوع اون توجه و تأکید داشته باشه.

در میان فعالیتای روابط عمومی، چیزی که اندازه تاثیر اون بیشتر از بقیه فعالیتای باید روش زوم بشه، بررسی تاثیر پیامای تبلیغاتیه؛ چون بخش کلی­ای از فعالیتا و هزینه­ های روابط عمومی صرف تبلیغات می ­شه.

مدل ۵M

واسه برنامه ریزی تبلیغاتی، الگوهای متفاوتی هست که از معروف ترین اونا می­توان به الگوی ۵M اشاره کرد.
برنامه ریزی

  • در قدم اول این الگو، هدف تعیین می­ شه.
  • بعد بودجه­ ی لازم واسه تبلیغات تخصیص پیدا میکنه.
  • در قدم بعدی نسبت به تصمیم­ گیری عادی به پیام تبلیغاتی اقدام می ­شه.
  • برنامه ریزی رسانه ای شکل میگیره.
  • در آخرً به خاطر تعیین تاثیر برنامه ­ی تبلیغات، یافته ها به دست اومده با اهداف از پیش تعیین شده مقایسه می ­شن.

پیشنهاد می کنیم مقالات زیر رو بخونین:

  • مدل ۵M: Mission
  • مدل ۵M: Message
  • مدل ۵M: Media
  • مدل ۵M: Money
  • مدل ۵M: Measurement

این را هم حتما بخوانید :
خصوصیات افراد کاریزماتیک